LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Paroxetine. Aanbeveling?

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Toolboy

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Toolboy »

@vraag 69

Al eerder heb ik geschreven dat dit middel in andere landen juist voor het probleem wat u schetst wordt voorgeschreven wellicht onder een andere naam.
Maar de bijwerkingen van deze troep kunnen zo ernstig zijn dat ik er niet aan zou beginnen.

Groet T

Vraag69
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:32

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Vraag69 »

Mijn partner is inmiddels aan het afbouwen. Gelukkig was hij nog maar zes dagen bezig met het medicijn. Drie dagen geleden is hij van 1 tablet naar een half gegaan en hij is er nu mee gestopt. Hij heeft wel bijwerkingen, maar die zijn niet erger dan toen hij ermee begon. Wij vinden het allebei vreemd dat de arts zo'n middel zo makkelijk voorschrijft. Er zijn weliswaar verschillende gesprekken aan vooraf gegaan maar toch vind ik dat hij beter had moeten informeren over de voors-en tegens. Geen paroxetine meer dus!

schuts
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 okt 2007 18:41

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door schuts »

ik slik al en paar jaar seroxat, met zeer goed resultaat, inderdaad de eerste 2 weken werden bij mij de klachten erger. maar als je doorzet heb je weldegelijk resultaat (bij mij dan)]
nu kreeg ik een paar maanden geleden bij de apotheek het zogenaamde zelfde middel paroxetine, er werd gezegd dat dit hetzelfde zou zijn als de echte seroxat, alleen de goedkopere vorm.
nou geloof dat maar niet, ik voelde me weer helemaal terugglijden, was gewoon aan het afkicken, kreeg weer volop angsten, zweten, trillen ed. dus moest weer van voren af aan beginnen met de echte seroxat met alle bijwekingen weer opnieuw.
ben hier zeer van geschrokken, dat ze je die medicijnen zomaar geven alsof ze hetzelfde zijn. nou echt niet!!!!! misschien is hier niet iedereen gevoelig voor, maar ik dus wel.
mijn psyschiater heeft zelf erkend dat er wel degelijk verschil in zit, bepaalde hulpstoffen ed.
ik wil alleen maar waarschuwen voor de mensen die hier dus ook zo gevoelig voor zijn.

misschien zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt. laat me dit dan weten.

groeten jolanda
[/b]

jermen2
Berichten: 200
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:29

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door jermen2 »

Hoi
Heb precies hetzelfde meegemaakt begreep er niets van waarom ik weer terugzakte, heb er drie maanden over gedaan om weer helemaal de oude te worden en werd bij de apotheek voor gek verklaard want het was gewoon het zelfde middel nou ik had er dus een fikse terugval van van die overgang. Zit nu weer op seroxat en ben bijna afgebouwd. Ik vind het heel raar dat het niet bekend is dat er schijnbaar toch een verschil is.

groetjes jermen

schuts
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 okt 2007 18:41

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door schuts »

ja erg toch dat ze je dan ook niet eens geloven.
mijn psychiater zegt zelf dat er wel degelijk verschil in zit, en er mensen zijn die daar dus heel gevoelig voor zijn.
ik ben nu weer bijna 3 weken bezig met de echte seroxat, en voel weer verbetering. ja zo zie maar weer, dat ze het gewoon proberen met goedkopere medicijnen. ik ben daar toch wel heel erg boos over, maar ja, er is toch niets aan te doen!!!

gr. jolanda

lisa1976
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2007 14:59

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door lisa1976 »

Hoi, mijn naam is Lisa.

Ik ben sinds 11 dagen gestopt met paroxetine, eerst van 20mg naar 10 mg.
Wat ben ik geschrokken van de afkickverschijnselen!!! ik heb gister en vandaag enorm veel last van duizeligheid, huisarts zegt,dat er niks aan te kunnen doen, ik moet dit echt uit zitten....

Ik raad iedereen aan, die met paroxetine begint, er niet te lang mee door te gaan, zeker niet langer dan een halfjaar, en daarna gelijkdelijk "aftekicken".....veel sterkte aan de mensen die nu bezig zijn met afbouwen....

ron77
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 sep 2007 22:28

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door ron77 »

•Volgens een rapport uit 2005 heeft de fabrikant van Prozac, sinds 1990, in zeker 30 rechtszaken een schikking getroffen voor tenminste 50 miljoen dollar. Zij zijn in 2000 tevens akkoord gegaan met een schikking, van 2,3 miljoen dollar in contanten, van een gezamenlijke rechtszaak die was aangespannen door Californische consumenten van psychiatrische middelen.

ron77
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 sep 2007 22:28

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door ron77 »

•Afkickverschijnselen bij SSRI's zijn onder andere: een ernstigere depressie, dit maakt het noodzakelijk dat mensen stapsgewijs en onder supervisie van een arts moet stoppen met het slikken van deze middelen.

•Interne documenten van farmaceutische bedrijven uit 1997 laten zien dat bij sommige studies het aantal mensen dat Seroxat gebruikte en ontwenningsverschijnselen ervoer schrikbarend hoog was – meer dan 62%. De documenten instrueerden de vertegen¬woordigers van de verkoopafdeling om de bezorgdheid over het stoppen met slikken te minimaliseren en het woord “ontwenning” te vermijden. Toen ze gedwongen waren om in oktober 2004 voor het Congres getuigenis af te leggen, gaven vertegenwoordigers van de producent toe dat hun eigen studies lieten zien dat zeker 21% van de mensen die Seroxat gebruikten, ontwenningsverschijnselen ervoer. De verpakking van het middel vermeldt echter slechts een risico van 2%.

ron77
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 sep 2007 22:28

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door ron77 »

Antidepressiva
De nieuwe generatie antidepressiva [Prozac, Seroxat, Zoloft, Luvox, etc.] werd ten onrechte gepromoot als een geweldig nieuw type stemmingsveranderende middelen, “een medische kogel ontworpen om zich op serotonine [een hormoon dat zenuwimpulsen doorstuurt] te richten,” aldus Dr. Glenmullen van de Universiteit van Harvard. “Hoewel de zogenaamde ‘selectiviteit’ van het middel een goed marketinginstrument is,” stelt hij, “door te stellen dat het zich richt op een depressiecentrum in de hersenen, het bestaan van een dergelijk centrum is echter geheel niet bekend.” Dr. Andrew Nierenburg, directeur van het depressie onderzoeksprogramma aan het General Hospital in Massachussettes en professor aan de Universiteit van Harvard stelt: “De keerzijde van dit alles is dat we veel elegante modellen hebben, maar dat de realiteit is, dat we geen idee hebben van de werking van dit soort zaken.”

•In 2002, 14 jaar nadat Prozac op de markt kwam, toonden studies aan dat wel 65% van de miljoenen mensen die deze antidepressiva hadden genomen er niet door geholpen waren. Mensen ervoeren emotionele afstomping, rusteloosheid en geheugenverlies. Seksueel disfunctioneren werd ervaren door 60% van de patiënten die deze antidepressiva namen.

•In Groot-Brittannië gebood het bureau voor medicijnregulatie in 2003 doktoren dit middel niet meer voor te schrijven om deze redenen. Het Advies voor Volksgezondheid van de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) van 22 maart 2004 stelde: “Ongerustheid, gejaagdheid, paniekaanvallen, slapeloosheid, geïrriteerdheid, vijandigheid, impulsiviteit, akathisia [ernstige rusteloosheid], hypomanie [abnormale opgewondenheid, milde manie] en manie [psychose gekenmerkt door opgetogen gevoelens, grootheidswaanzin en het hebben van overdreven veel ideeën] zijn gerapporteerd bij volwassenen en kinderen die als patiënten zijn behandeld met [Seroxat-achtige] antidepressiva… zowel psychiatrisch als niet-psychiatrisch.” Bizarre dromen en gewelddadig gedrag zijn ook gerapporteerd.

•De FDA stelde ook dat deze antidepressiva het potentieel hebben om suïcidaal gedrag te veroorzaken. In Groot-Brittannië gebood het bureau voor medicijnregulatie in 2003 doktoren dit middel niet meer voor te schrijven om deze redenen.

•Op 24 augustus 2004 kondigde de FDA aan dat een studie van de Univeristeit van Columbia van de klinische testen op kinderen van Zoloft, Celexa, Effexor, Wellbutrin, Seroxat en Prozac had aangetoond dat jonge mensen die deze antidepressiva namen meer kans hadden op suïcidale gedachten of zelfmoordpogingen dan zij die een placebo [suiker of neppil] kregen.

•Dr. Andrew D. Mosholder, FDA functionaris, ontdekte dat de meeste antidepressiva te gevaarlijk waren voor kinderen vanwege het zelfmoordrisico. Hij inspecteerde 22 studies die lieten zien dat kinderen een bijna twee maal zo grote kans liepen om suïcidaal te worden als zij die placebo’s kregen.

•Op 15 oktober 2004 beval de FDA farmaceutische bedrijven om een “zwartomlijnde” waarschuwingssticker te plakken op de verpakkingen van antidepressiva, waarin gemeld werd dat de middelen suïcidale gedachten en zelfmoordpogingen konden veroorzaken bij sommige kinderen en tieners. De organisatie verordende de producenten ook om medicatierichtlijnen te drukken en te verspreiden bij elk recept voor antidepressiva en om patiënten te informeren over de risico’s.

•Op 9 december 2004 onthulde het televisieprogramma Prime Time Live van ABC dat tenminste 100 kinderen in de Verenigde Staten zelfmoord hadden gepleegd terwijl ze dit soort antidepressiva slikten en dat vele anderen een poging hadden gedaan. De precieze cijfers zijn onbekend.


Op 31 augustus 2005 heeft de Europese Commissie, in navolging van het advies van de European Commission for Medicinal Products for Human Use (CMHP), de strengste waarschuwing ooit afgegeven aangaande het gebruik van antidepressiva door kinderen onder de 18 jaar. Ze deden dit omdat klinische testen hebben aangetoond dat de medicatie “zelfmoordneigingen, inclusief zelfmoordpogingen en zelfmoordgedachten en/of daaraan gerelateerd gedrag zoals zelfbeschadiging, vijandigheid (voornamelijk agressie, opstandigheid en boosheid) en stemmingsinstabiliteit teweeg brachten in kinderen en adolescenten”. Door deze gevaarlijke bijwerkingen stelt de organisatie dat deze middelen niet voorgeschreven mogen worden aan kinderen onder de 18 jaar.
Het gaat om de middelen: Seroxat, Effexor, Prozac, Luvox, Celexa, Lexapro, Zoloft, Remeron, Milnacipran, Roboxetineen en Strattera. De Europese Commissie eist dat in de licenties om deze middelen op de markt te mogen brengen, wordt opgenomen dat de middelen niet voorgeschreven mogen worden aan kinderen onder de 18 wegens het risico op zelfmoord en agressie. Een soortgelijke waarschuwing moet worden opgenomen in de bijsluiters. Bij het middel Strattera wordt niet gewaarschuwd voor zelfmoord maar wel voor agressie.

lisa1976
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2007 14:59

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door lisa1976 »

Dank je wel, ron77, voor deze informatie...

lisa1976
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2007 14:59

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door lisa1976 »

Vannavond voel ik me weer zwaar vervelend...kan het niet anders zeggen, ik ben gewoon heel boos, ik ben een vrouw van 31, bijna twee weken gestopt met paroxetine.....en ik voel me als een oud vrouwtje, ik kan niet normaal funcitoneren, ik ben zo duizelig, wanneer houd dit op????? kan iemand mij hier antwoord op geven?????

jurena
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 okt 2007 11:21

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door jurena »

Hallo...

Ik slik nou ook sinds 2 maanden (ongeveer) paroxetine!
Eerste paar dagen voel ik me goed beroerd, misselijk.. heeeel duizelig.. liep erbij als een zombie!
daarna voelde ik me steeds beter.. ik dacht YES dus dit werkt echt!
nou ben ik naarme dokter gegaan omdat ik uitslag had op m'n lichaam.. bleek netelroos te zijn,door stress enz.. ze vond dat ik 20 mg moest gaan nemen van paroxetine.. inplaats van de 10 mg die ik nam?! de dag dat ik begon.. heb ik de hele dag op bed gelegen, elke stap die ik moest zette kostte me ontzettende moeite!! gister ben ik 8 uur in slaap gevallen (avond) vanochtend werd ik 10u wakker.. da's toch niet nomraal voor n meisje van 22 (die nooit slaapt voor 12e) ik ben helemaal gesloopt... en duizelig en echt Brak! Nou ben ik paroxetine een btje aan het google'n .. en er worden zulke SLECHTE dingen over gezegt, dat ik t echt eng vind!ik weet niet zo goed of ik er wel mee door moet gaan... al heb ik em wel beter gevoeld... misschien dat de bijwerkingen snel weggaan.. en ik me tog beter ga voelen? :roll:

Mijn moeder is namelijk half jaar geleden overleden.. en was haar hele leven al ziek, ik heb dus altijd met een zieke moeder geleefd.. altijd zei ik dat tw el goed met me ging.. tot een paar maanden trug.. Pff angstaanvallen,hyperventilatie, nachtmerries enz... wilde gewoon de straat ni meer op.. ik ben ook best wel dik... en heel onzeker!
maar nu lees ik ook nog dat je van Paroxetine aankomt?! Pff ik weet ni meer wat ik moet doen hoor...

straks gaat t met mij ook slechts aflopen.. En dat mag echt niet, want anders raak ik me baan kwijt.. en me opleiding! Wat moet ik nou?
Liefs x

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door james86 »

Beste Jurena,

Hier ook een jonge antidepressiva slikker van 21 jaar. Heel internet staat vol met negatieve berichten over antidepressiva. Ik zal je eens wat meer vertellen. op de bijsluiter van elke antidepressiva staat dat 60% van de slikkers er baat zal bij hebben. Het kan dus in het begin een zoektocht zijn naar het juiste middel voor jou. Vaak proberen mensen 1 soort en die blijkt dan niet goed te werken en dan proberen ze geen ander meer. Zij zijn gewoon boos en kunnen het niet uitstaan dat het bij hun niet werkte. Ook is het verstandig om je door een psychiater te laten begeleiden. Een huisarts heeft hier gewoon niet voldoende kijk op, en dus ook kan het daarmee flink belemmert worden.

Verder slikt in alleen al nederland bijna een miljoen mensen antidepressiva. Laten we nou zeggen dat 1 % van die mensen slechte ervaringen heeft, want laten we eerlijk zijn, het werkt niet bij iedereen. En die 1% van alle slikker is dus al 10 000 mensen!!!!!!! Die zijn allemaal gefrustreerd en weten het niet meer en zitten waarschijnlijk nog steeds met paniek en depressie thuis. Die mensen gaan hun gal lopen spuwen op het internet en zo komt heel het net vol te staan met negatieve reacties.

Mensen waarbij het wel goed aanslaat knappen er zo erg van op dat zij echt niet meer de gedachte hebben van ik ga eens even lekkerop internet zetten hoe goed het wel niet met mij gaat. Geloof me dat doen zij echt niet. En zoals jij ook panieker bent haal je overal het negatieve uit. ik ben precies hetzelfde. Zo denk je jezelf weer gek :p

Ikzelf slik nu 6 weken citalopram en ben hier zo door opgeknapt. Ik durf weer in me uppie over de snelweg met mn auto terwijl ik een maand geleden nog bang was als er iemand voor de deur stond. Ook voel ik mij emotioneel 10 keer stabieler. Maargoed, daarvoor heb ik 5 weken efexor geslikt en dat ging helemaal fout. Daar reageerde ik dus verkeerd op en zat niet bij de 60% gelukkige mensen waarbij het gaat werken. Dus ik in 1 keer van de efexor af en werd netjes door een psychiater met citalopram verder begeleid. Citalopram is trouwens 1 van de mildste antidepressiva. Ze word het meest voorgeschreven bij bejaarden en mensen met leverproblemen. natuurlijk waren de eerste weken heftig omdat de paniek 10 keer erger word. Maar voor die eerste tijd kan je makkelijk oxazepam slikken. En verder vallen de bijwerkingen echt reuze mee. Geen wazig zien, geen gewichtsverschil, geen dufheid ofzo meer.

Ik hoop echt voor je dat de paroxetine gaat doen wat hij moet doen. Het is eerlijk gezegd wel 1 van de zwaarste antidepressiva hoor. En het staat er het meest om bekend dat je er wat van aankomt. Mar dat is bij elk middel mogenlijk. De 1 word er wat dikker van en de ander komt geen grammetje aan. Mijn tante slikt ook paroxetine en is helemaal niets aangekomen trouwens. Maar als je er erg mee zit dat je aankomt kan je toch met je psych afspreken of je een milder middel kan krijgen? kijk het nog even aan zou ik zeggen. Die bijwrkingen die je noemt had ik ook erg in het begin hoor. de hele tijd doodmoe enzo.maar dat is vaak van tijdelijke aard. Ik kan zelfs nu weer uitgaan tot een uurtje of 3 snachts terwijl ik voordat ik ging slikken zaterdags om 10 uur al lag te slapen.

Nou kom op en ik snap je ongerustheid wel, Alleen op internet staan alleen maar die negatieve doem verhalen. De goeie verhalen hoor je nooit. Dat is op het nieuws ook zo :P

Veel sterkte verder en groetjes,

ryan

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door james86 »

ik wou er nog even iets bijzetten jurena,

Het is in dit soort periodes best lastig om te doen,......maar kies voor jezelf. Je hebt rust nodig om te herstellen want die paniek is een aanslag op je lichaam hoor. Ik zat er ook altijd over in van ow wat als ik verder geen opleiding kan volgen of mn baas boos word....maar dat heb ik allemaal van mij afgezet want dat is alleen maar extra stress. en omdat je panieker bent ga je alle doemscenarios al voor de geest halen in je hoofd. Kies voor jezelf. Je gezondheid en welzijn is 10 keer belangrijker dan een papiertje. Nou is een opleiding ook wel belangrijk....maar ten koste van je gezondheid>>>???? dat id de afweging......


veel sterkte meid (K)

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door james86 »

HAHAHA en dan nog iets....daar kom ik weer :P

Als je aan het opbouwen bent met je dosissen dan heeft elke dosis 4 weken de tijd nodig om volledig te werken. Dus als je die 20 hebt genomen, kan je pas 4 weken erna goed beoordelen of hij goed werkt. Werkt het na 4 weken nog niet dan heeft verdeere voortzetting weinig zin. ja of een verhoging.....maar met paroxetine is dat best heftig. Dus kijk even vanaf wanneer je 20 mg slikt en dan tel je er 4 weken bij op. en dan kan je beslissen of het de juiste dosis is :P
succes

jurena
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 okt 2007 11:21

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door jurena »

Hey Ryan..

Onwijs bedankt! Ik ben natuurlijk weer zo'n schijterd dat ik denk WOW straks ga ik er ook raar van doen... Maar je hebt idd ook wel gelijk, mensen gaan niet op zo'n forum kijken als t bij hun goed werkt!
Ik heb me er echt beter door gevoeld maar toen slikte ik 10 mg...
Toen dacht ik nou... Dit gaat best! Maar nou moets ik persee van m'n dokter 20 mg nemen? en nou heb ik nergens zin in.. ik weet dat t bijwerkingen zijn.. maar tis wel heel irritant, want ik werk in de zorg da's best zwaar en moet bijne elke dag om 7u beginnen!
Ik heb ook nog geen psych... ik sta zeg maar op n Spoedlijst :?
Omdat t te druk is.. tja dus echt met iemand praten doe ik ook niet?!

Stappen deed ik ook zekr 2.. soms 3x in de week.. en nu heb ik gewoon zin om naar bed te gaan.. da's nix voor mij!
maar wel lief dat je de moeite neemt om me een bericht trug te sturen.. je hebt me wel wat minder 'bang' gemaakt!!
Jij ook succes met alles... Gelukkig dat t al iets beter met je gaat.. Nu ik nog :wink:

Liefs x

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door james86 »

Zoals je al probeert uit te leggen....misschien was die verhoging niet eens nodig! Hopelijk krijg je snel begeleiding van een psych want dat is echt 10 keer beter. Maar die moeheid en nergens meer zin in hebben had ik precies hetzelfde in de eerste weken. Heel vreemd is het. Maar het is echt tijdelijk, geloof me. Het grootste nadeel van dit soort medicatie is gewoon dat het een tijd nodig heft om te werken en in de tussentijd krijg je een berg bijwerkingen op je bord. Ik heb verder ook geen praat therapie hoor terwijl er bij mij ook wat prive dingen zijn die dwars zitten. De wachtlijst voor therapie is hier 3-4 maanden. Wel moet ik nu elke week bij de crisisdienst komen waar ik contact hebt met die psych. Mooi dat ik je minder bang heb gemaakt hahaha :P

veel succes verder (K)(K)

jurena
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 okt 2007 11:21

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door jurena »

heel fijn idd dat je dat erbij op je bord krijgt, zit ik niet echt op te wachten! maaja... :?
Hier zou t eigenlijk ook 3 maanden duren... Ik moet maar's bellen!
De ene dag gaat t heel goed met me.. maar dan opeens heb ik weer echt een rot dag... en om nou elke x weer bij mijn vrienden te klagen (ookal zien hun dat niet zo) dat vind ik ook zo vervelend...

Dus praat verder met niemand.. wil ook eigenlijk niemand tot last zijn!
Maargoed als je wat kwijt wilt aan iemand die je niet kent.... mag je t best aan mij kwijt hoor.. is eens wat anders dan m'n eigen problemen...



Nou succes en bedankt!! hoop dat de bijwerkingen snel minder worden.. en ik er niet nog raarder door ga doen....

Liefs x
Laatst gewijzigd door jurena op 24 okt 2007 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.

lisa1976
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2007 14:59

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door lisa1976 »

Lieve Jurena..

Ik heb net jouw verhaal gelezen, wat erg voor je, en heel logisch dat je je daar meer dan rot om voelt!, ik heb een soortgelijk iets meegemaakt, en je hebt nu het gevoel dat het je kapot aan het maken is, mijn moeder is ook overleden, en ik heb ook een zeer zware jeugd gehad.
Mijn advies is, stop (heel geleidelijk) met paroxetine, en ga praten met iemand, een psycholoog of een ander vertrouwens persoon.
Ik hoop echt dat je niet vind dat ik me nu te erg met jouw leven bemoei, zie het maar als een tip van mij.
Geef je zelf de tijd om te rouwen om je moeder, en andere dingen die in het verleden zijn gebeurd.
Heb vertrouwen in jezelf, en bedenk: alles komt goed! echt waar

Liefs, Lisa :wink:

jel1970
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 okt 2007 16:25

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door jel1970 »

Beste Jurena


Ik slik al jaren paroxetine ivm angst en paniekaanvallen. De eerste week voelde ik me ook zo ontzettend beroerd. Ik heb geloof ik elke bijwerking gehad die je maar kunt krijgen. Deze verdwijnen echter na een paar weken. Ik heb nu nergens meer last van.Tuurlijk zou ik liever niets slikken. Tuurlijk zou ik het liever niet nodig hebben, maar de realiteit is dat ik het wel nodig heb. Ik durf bijna te stellen dat mijn leven ten goede is veranderd. Leven met die angstaanvallen is geen leuk leven. Dus wat is het alternatief? Niks slikken en je zo angstig te voelen of wel wat slikken en een betere kwaliteit van leven hebben. Ik ben er geen gram van aangekomen. Dat hoeft dus echt niet. Wel vind ik dat je het slikken antidepressiva in combinatie moet doen met therapie. Ik geloof nl dat het een stukje biochemisch evenwicht is wat niet goed werkt, maar ook voor een groot deel wordt veroorzaakt met hoe je in het leven staat en tegen allerlei dingen aankijkt. Dat stukje leer je binnen de therapie.Meid, hou je taai. Hopelijk heb je wat aan mijn advies want iedereen geeft weer een andr eigen advies

Gesloten