LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meer mensen willen gulden terug

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Claudia28
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 dec 2008 21:30

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Claudia28 »

De boodschappen die ik opnoemde in voorgaande reacties zijn standaard en wekelijkse boodschappen, wat ik al eerder genoemd heb zoals je kunt lezen. Een ouderwets artikel DE koffie 500gr pak Fl. 4.49 nu € 2.99!!!! heb ik vroeger pakken van gekocht, nu tegenwoordig hebben we de senseo....
Zelfs de verse kruidenboter met knoflook(uit de koeling bij de kaas-vleeswarenafdeling) is vanaf oktober met € 0.20 omhoog gegaan, hij was toen nog € 1.99 en nu is hij € 2.19!!!!!
De prijzen waren begin van het jaar goedkoper als nu. Als je jarenlang dezelfde boodschappen haalt dan weet je nog wel wat het toen en nu kostte, tenminste ik wel, heb schijnbaar een zeer goed geheugen. (ben ik wel vaker opgewezen dat ik dat heb namelijk)

Wat betreft de huggies, nee ik ben nu in het bezit van 2 heerlijke en gezonde kids, maar al zal ik die van het boodschappenlijstje van toen af halen, dan red ik het met €50 nog steeds niet.
Neem het bier nu ook bijv. een krat heineken was destijds fl.18.79 nu tegenwoordig € 11.59!!!!

Ik kan je zo nog wel een paar voorbeelden geven, maar doe ik niet, jij bent waarschijnlijk iemand die in de guldentijdperk zelf geen boodschappen deed of hoefde te doen en nu wel. Maakt niet uit, ik vergelijk geen appels met peren in iedergeval. Ik haal bijna iedere week hetzelfde aan boodschappen zoals je hebt kunnen lezen
Macaroni, aardappels, j'orange, rundergehakt(€6.49 nu dat het geen aanbieding was en vroeger in Fl. 6.98pkg) etc. etc. etc.

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door mattie »

Ik vraag mij trouwens af welke MERK artikelen ik in het gulden tijdperk bij de ALDI haalde? en welke MERK artikelen nu met de € volgens Angel1978??
Volgens mij heeft aldi geen topmerken,ik haalde daar dus hetzelfde toen als nu!!
Ik ben nu dus in 6-7 jaar tijd het DUBBELE kwijt.
Goedkoper nu?? laat me niet lachen.
De kerstman bestaat ook wist je dat?

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door mattie »

En Angel1978
Ik kan prima tegen tegengas.
Maar verwacht niet van mij dat ik je GELIJK geef,waneer ik weet dat je geen GELIJK hebt.
Wie kan nu niet tegen tegengas?
Als mensen mij kunnen overtuigen van mijn ongelijk,ben ik de eerste om dat toe te geven.
Maar mijn wekelijkse ervaring zegt mij wat anders(namelijk dat ik er niet omheen kan)
Mijn ervaring met jou is juist dat jij alles in de strijd gooit om je gelijk te halen,of je het nu hebt of niet!

Claudia28
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 dec 2008 21:30

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Claudia28 »

Bij de aldi heb je geen a merken....
Dus laat angel1978 lekker gaan, want volgens mij komt ze sinds een paar jaar pas in de supermarkt. Ze praat steeds over inflatie maar weet volgens mij niet eens wat het inhoud, het is een modern woord!! Ze hoort het vaak op tv en radio.......
Volgens mij leest ze ook de reacties niet goed Mattie.

Ik wil jou boodschappenlijst wel eens hebben Angel1978, mag dat? Zet het hier even op de topic en dan kunnen wij kijken of wij het met zijn allen redden voor €50, 7 dagen eten en drinken halen, incl, brood echt alles hé!!!
Ik betaal voor een meergranen bruin al € 2.40 bij de warme bakker, en ben er 2,1/2 nodig per week...

Dus kom maar op met je boodschappenlijst voor €50 per week.
Ben ik schappelijk dan ga ik de huggies en het eten niet meerekenen voor de kinderen, ondanks dat ze gewoon met de pot mee eten, en nee ze krijgen geen potjes of speciale koekjes van bambix ofzo, ben van de ouderwetse stempel, mijn kinderen krijgen te eten wat wij ook eten.

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door mattie »

Claudia28
Ik denk werkelijk dat het geen zin heeft nog in discussie te gaan met Angel1978
Ik vermoed dat ze niet met dat boodschappenlijstje komt,maar dat ze probeert je op een ander punt onderuit te halen.
Kijk naar de discussie over dat modaal inkomen.
Nu verwijt ze mij dat de discussie mij niet beviel,omdat ik geen (gelijk) kreeg.
Je kunt lezen dat ik gewoon toegeef dat ik dat fout heb,omdat ik de cijfers van nu niet ken??
Het is gewoon een spelletje om mensen op de kast te jagen voor haar(is mij in meerdere topics opgevallen)
Jammer,want ik heb toch ook gelezen dat ze over veel dingen best kennis in huis heeft.
Maar over dit dus duidelijk niet,en als het alleen om gelijk halen gaat voor haar,dan laat maar zitten.
Groeten Mattie

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

@mattie,

ik heb het woord merk niet eens genoemd ? Of kan jij dat wel vinden ?
Maar verwacht niet van mij dat ik je GELIJK geef,waneer ik weet dat je geen GELIJK hebt.
Ik geef je graag gelijk, maar laat het nu eens zien dan.
Ik heb je nu meerdere keren dingen voorgerekend..
Niet 1x heb je dit anders kunnen laten zien.
Laat de kassebonnetjes zien, specificeer de produkten.. Laat maar zien. maar dat doe je telkenmale niet.. Jij WEET dat je gelijk hebt en thats it.

@claudia28,

Ik begrijp dus dat je kassabonnetje toch niet helemaal reeel was ?
Of heb je toch datzelfde lijstje dat je aanleverde voor 5 euro kunnen halen ? Ik namelijk wel en ook nog bij de AH.

Geef nu eens een lijstje van wat je per week nodig hebt en ik zal kijken wat mij dat kost. Jij hebt namelijk niets aan mijn boodschappenlijstje.. Daar kan je gezin niets mee !
Maar over dit dus duidelijk niet,en als het alleen om gelijk halen gaat voor haar,dan laat maar zitten.
ik begrijp dat je weer eens geen gelijk krijgt en dus maar deze manier van reageren kiest ? Ook dat is niet de 1e keer idd.

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door mattie »

Angel1978.
Jij bent degene die topmerken vergelijkt met eigen merken,niet ik!
Ik geef aan dat anders als AH de Aldi geen top merken heeft!
En waarom kom jij niet met je lijstje zoals Claudia vraagt?
Ik doe boodschappen bij de Aldi(weet je nog)
Dus ik kan van de AH niets laten zien.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jij bent degene die topmerken vergelijkt met eigen merken,niet ik!
Enige wat ik doe, is die enorm dure produkten vervangen door 'normale' produkten.. Honig macaroni is natuurlijk complete kul, als je voor de helft van de prijs ook eigen merk kan krijgen..

Daarnaast vroeg ik jou ook niet om een boodschappenlijstje van de AH. Dat vroeg ik Claudia !
En waarom kom jij niet met je lijstje zoals Claudia vraagt?
Aan mijn lijstje heeft Claudia niets. Die produkten zijn anders dan wat zij haalt en nodig heeft. Daarnaast shop ik ook niet bij de AH ( mij te duur ), maar een combinatie van C1000 en Aldi / Lidl.
Ongetwijfeld zal ze aan mijn boodschappenkar niet voldoende hebben.
Ik drink geen jus en hoef geen kruidenboter, dus daar heeft ze niet veel aan.

Laten we nu eens gewoon de uitdaging aangaan en gaan vergelijken op basis van wat haar gezin nodig heeft per week..
Dan zoek ik op wat mij dat kost bij zowel de AH en als ik 't zelf zou mogen halen bij de C1000 / Jumbo en de Aldi / Lidl.

Lijkt mij een aardige uitdaging !

Zou het ook nog mooi zijn, om een soortgelijke kassabon uit 1998 ergens op te duikelen om te kijken hoe reeel de prijzen nu echt gestegen zijn !

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door mattie »

Bij de Aldi,zak aardappelen 5kg kost nu in € wat het eerst in guldens koste,koffie idem,een bloemkool in de aanbieding €1,98 in de gulden tijd 4,20? alleen in de hele dure tijd,als er weer wat aan de hand was.
En dan zei iedereen,ben toch niet gek om meer dan 4 gulden voor een bloemkool te betalen.
En deze prijsverdubbeling is bijna overal.
Ik stond in 2001 een paar keer op de vlooienmarkt in Utrecht,kraamkosten 22 gulden per dag,nu uit nood doe ik dat vaker,kraamkosten €25 per dag.
Entree gulden tijd fl 3,50 nu € 3,50.
Kopje erwtensoep daar, 2001 fl 3,50 nu € 4.
Kan nog een poosje door gaan hoor,en dit is allemaal na te gaan.
vind het zo jammer dat ik geen kassabon van de Aldi meer heb uit de gulden tijd,ik moet het uit mijn hoofd doen,dan kan ik er iets naast zitten.
Mattie

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

@mattie,

de vraag is, of het voor ongeveer 50 euro mogelijk is om een volle kar boodschappen te krijgen, waar je als normaal gezin ( zonder bijzondere uitgaven als pampers of overdreven luxe goederen ) een week van kan eten...

Ik heb zo ook niet een kassabon liggen, maar ga wel even kijken of ik die ergens op kan duikelen.

Uit het hoofd is vrij zinloos, daar eigen interpretaties, gevoel e.d. nogal wat invloed hebben op je eigen beeld. Daarom ook mijn keuze om gewoon bij de AH online de prijzen op te zoeken en het voor te rekenen. Dan blijkt eenzelfde karretje ( ik deed niets bijzonders ) ineens gehalveerd te kunnen worden.

Daarnaast hebben zaken als de huur van kraamplaatsen, horecaprijzen enz.. enz.. niet zoveel met supermarkt ( eten ) prijzen te maken.. Dat zijn luxezaken die los van de euro nu ook zo duur waren geworden.. Zeker door de dure olie en de kredietcrisis gaat sowieso alles wat met luxe te maken heeft over de kop !

Gewoon eerlijk vergelijken op basis van harde gegevens ( kassabonnen, uitdraaien, etc.. etc .. )

Claudia28
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 dec 2008 21:30

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Claudia28 »

Angel1978:
Kijk dit bedoel ik nu, jij gaat de oorspronkelijke producten vervangen voor goedkopere!!! Dat is dus een vergelijking van appels en peren!!!
MUTS!!!

hahaha, je bent blond denk.....

Nog 1x voor alle duidelijkheid Angel1978:
de producten kunnen goedkoper, maar als je altijd honig macaroni heb gekocht en mijn man wil niet de andere omdat die plakt(zoals hij net zegt tegen mij) Dan stap ik toch niet af van honig!!!
De producten die jij opnoemde kan ik ook kopen bij de AH, kruidenboter van AHmerk is idd € 1.09, maar is niet zo lekker qua smaak als de hollandse verse kruidenboter met knoflook.
Jij gaat aardappelen kopen van 5 kg ik niet ik koop al 15 jaar lang 3kg, dus ook die vergelijking gaat niet op, ik ga niet 2 weken met 1 zak aardappelen doen, jij misschien wel. Dat is ieder zijn eigen keuze.

Ik hoop echt dat het tot je doordringt Angel1978 en GOED de reacties leest.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

Heb in ieder geval iets gevonden ( hoewel het geen kassabon van 50 euro is ), maar het is een 1e start...

Heel brood Zaanse snijder fl 2,49
Liter volle melk fl 1,45
Glorix fris toiletreiniger fl 2,45
Chablis fl 10,95
Krat bier ( heineken ) fl 18,79
Bonbonbloc Cote d'or fl 2,29
Sinaasappelsap Cool Best fl 2,49
Superchips Smiths / Lays fl 1,99
Bakje grotchampignons fl 2,99
IJs ( Ben & Jerry's, 0,5 l ) fl 9,95
Persil Megaperls navul fl 12,39


Zijn dit 'normale' produkten.. Ik denk van niet. Maar het zijn in ieder geval reele prijzen, betaald in 1998...

Tevens is na te kijken dat er jaarlijks een normale inflatie in Nederland is van zo'n 2%. Over 10 jaar genomen zorgt dat voor een 'normale' prijsstijging van 22%. Ongeacht of er dus een gulden of de euro is geweest zouden de prijzen met normale inflatie stijgen met zo'n 22% in 10 jaar tijd !

Ik heb nu niet de tijd om deze produkten allemaal op te zoeken bij de AH, maar het zou aardig zijn om dit eens te doen, om te kijken wat deze lijst nu zou kosten als je deze morgen bij de AH zou willen halen en te kijken of dit inderdaad een verdubbeling van de kosten inhoudt. Alles ruim boven de 22% zou in ieder geval een overdreven stijging betekenen ! Op het moment dat ik daar wel tijd voor heb, zal ik eens bij de AH gaan shoppen :D

Daarnaast is het waarschijnlijk ook nog wel eens aardig om deze produkten ook eens bij de Jumbo / Lidl / Aldi te halen om te kijken waar je dan op uit komt.

Daarnaast zou het natuurlijk ook eens aardig zijn om het kassabonnetje van Claudia eens door te rekenen ( hoewel we dan niet terug kunnen naar 1998 )

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

Claudia,

Er speler hier 2 dingen:

a) kan je een volle kar boodschappen krijgen voor 50 euro

b) Zijn de prijzen gestegen ( verdubbeld ) t.o.v. 10 jaar geleden DOOR de euro.

Bij a) moet je natuurlijk niet allerlei dure produkten nemen en zeker niet een zak van 3 kilo terwijl die van 5 veel goedkoper is ( per kilo ). Daarmee houd je alleen jezelf voor de gek. Ik kan wel een goedkopere kar krijgen, maar ik WIL het niet.. Jouw goed recht.. maar dan kies je er ook zelf voor !

Bij b) is het een heel ander verhaal en kan je natuurlijk ook merkprodukten nemen.. Wat je NIET moet doen is praten over horecaprijzen e.d. ( daarmee luxeprodukten bedoelende en niet merkprodukten ).

Maar ik begrijp dat je toch niet mee wil doen ? Bang voor de uitkomst mischien :wink:

Claudia28
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 dec 2008 21:30

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Claudia28 »

Waar moet ik aan mee doen? Die uitdaging die jij voorstelt?
Jij zegt dat je geen tijd hebt?!?! maar je hebt wel de tijd om deze hele bombarie op te stellen!

Mijn man heeft net een boulangerie brood gekocht bij de AH kost nu € 1.99!!!!(fl.4.385 net ff uitgerekend met de formule) Dat is toch absurd hoog met 10 jaar terug, voor 10 jaar terug zullen wij toch nooit fl. 4.40 voor een brood hebben betaald en al komt de inflatie eroverheen dan kom ik nog niet aan fl.4.40


Angel1978:
Volgens mij is de vraag of je voor hetzelfde geld nog diezelfde boodschappen kunt kopen die we destijds ook deden???
Toen fl. 50,00 nu € 50,00?!?!?!

Tuurlijk red ik dat ook, maar dan ga je van je producten af die ik 10 jaar geleden ook kocht, en dat is dus echt geen goeie vergelijking.
Mijn man lacht en zegt nu ook; die Angel1978 begrijpt het hele verhaal niet.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jij zegt dat je geen tijd hebt?!?! maar je hebt wel de tijd om deze hele bombarie op te stellen!
Ik heb geen tijd om nu te gaan shoppen. Dat zal ik dus morgen doen !
Dan kunnen we de prijzen van toen ( die staan hierboven ) vergelijken met de prijzen van nu ( 10 jaar later ).
Simpel rekenen is het daarna !
Volgens mij is de vraag of je voor hetzelfde geld nog diezelfde boodschappen kunt kopen die we destijds ook deden???
Maar dan wel graag op basis van ECHTE prijzen van toen.
Niet op basis van wat je nu DENKT dat het toen kostte, maar simpel met een kassabonnetje.. Heb je die niet, dan stel ik alsnog voor om mijn bovenstaande bonnetje te gebruiken. Die is echt en uit 1998 en bevat gewoon luxeprodukten en niet de goedkope varianten ! Bier, Cool best en Smiths zijn nu niet bepaald de goedkope varianten, of wel ?

Durf je nog steeds mee te rekenen en te shoppen ?

Claudia28
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 dec 2008 21:30

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Claudia28 »

Ik ga niet ergens aan meedoen wat grote onzin is, het moet wel reeël blijven qua vergelijking, jij gaat alles al goedkoper uitzoeken terwijl ik dezelfde producten neem met 8 jaar terug!!!
Tuurlijk kan ik ook meedoen, dan ga ik naar de Lidl toe, maar zijn de producten dan net zo lekker als wat ik/wij gewend zijn???
Mijn man zegt nu al: 'nee alsjeblieft laat dat, heb je al eens gedaan om te bezuinigen, maar het verschil van de producten zijn merkbaar in mijn mond'.

Het is niet zo dat wij verwend zijn, wij komen uit modale gezinnen wij zijn ook een normaal gezin(vinden wij zelf) Misschien iets hoger als modaal en iets meer luxe, dat geef ik ook toe.
Maar wij vergelijken dus wel de producten van toen en nu qua prijs.

Claudia28
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 dec 2008 21:30

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Claudia28 »

De prijzen die ik noemde zijn echt de prijzen van eind 2000, meen ik serieus, ik weet het nog als de dag van vandaag. Wat ik eerder ook al zei, heb een heel goed geheugen en wekelijkse dingen onthoud je altijd.
Ik ben ook niet iemand die supermarktbonnetjes bewaard en überhaupt niet meeneemt naar huis toe! Krijg het van niemand terug die kosten, helaas, hahaha

Claudia28
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 dec 2008 21:30

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door Claudia28 »

Nog even over de prijsstijgin Angel1978;
10jaar x 2% per jaar is voor mijn gevoel 20%!!!!

Dus ja best simpel hé zo'n rekensommetje

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door mattie »

Angel1978
Je kunt nu toch niet volhouden dat de vergelijking die jij doet reeel is?
De aldi heeft geen topmerken,dus die vergelijk gaat mank.
Niet alles,maar toch 80% va de produkten is verdubbeld.
En ik ben dus dubbel zo duur uit.
Mijn inkomen is nauwelijks verhoogd.
Vroeger deed ik markten voor mijn plezier,nu omdat ik moet!
Maar goed ik kan nog een volle kar boodschappen halen voor € 50
Brood van 1 dag oud,vlees net voor verloop van datum,div produkten net over datum,etc
Is wel ff zoeken om al die winkels te vinden,en wat dat weer kost aan benzine,of op de fiets daar een paar dagen voor uittrekken.
Bij de voedselbank is het gratis,maar dan moet je wel heel ernstig tekort komen.
Zo kun je allerlei redenen vinden hoe het goedkoper kan.
Dat is niet het punt.
Wat betaalde ik bv voor aardappelen zelfde gewicht zelfde merk 2001 2008.verdubbeling.
Hoe je het ook bekijkt,daar kun je niet omheen.
En zoals ik al zei,het is overal.
Zit al jaren niet meer op een terrasje omdat ik het belachelijk vind wat ze vragen voor een kop koffie,ben meer dan € 10 kwijt voor 2 koffie met een gebakje.
22 gulden,ik weet dat ik in de gulden tijd niet meer dan fl 10 kwijt was.
Ach ik weet toch wat ik betaalde toen en nu.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Meer mensen willen gulden terug

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik ga niet ergens aan meedoen wat grote onzin is, het moet wel reeël blijven qua vergelijking, jij gaat alles al goedkoper uitzoeken terwijl ik dezelfde producten neem met 8 jaar terug!!!
hoe kom je daar nu weer bij ?
Heb je het lijstje wel echt gelezen? Dit is een ECHT fysieke kassabon uit 1998 !!! Met daarop nu niet echt de meest goedkope produkten.
In de vergelijking met nu, halen we DEZELFDE produkten.
Dus Cool Best in 1998 en Cool Best nu ( 2008 )
Heineken bier nu en in 1998
Bonbonbloc nu en in 1998

Hoezo goedkope produkten ?
Allen gehaald bij de AH ( waar ze toen ook gehaald zijn )
De prijzen die ik noemde zijn echt de prijzen van eind 2000, meen ik serieus
Het bonnetje dat ik hierboven genoemd heb, is een FYSIEK echt bonnetje.. met dus ECHTE prijzen. Hoe echt wil je het hebben ?
Nog even over de prijsstijgin Angel1978;
10jaar x 2% per jaar is voor mijn gevoel 20%!!!!
Nog even rekenen Claudia. De prijsstijging in jaar 1, wordt meegenomen in jaar 2 en telt daar ook mee..
Dus jaar 0: 100
jaar 1: 102 ( inflatie = 2% )
jaar 2: 104,04 ( 102 * 1,02 )
jaar 3: 106,1208 ( 104,04 * 1,02 )
.... ...
jaar 10: 121,89

22% dus over 10 jaar... Als je met inflatie wil rekenen, wel graag GOED rekenen !
Ach ik weet toch wat ik betaalde toen en nu.
Nogmaals.. Jullie lijken bang te zijn voor de echte cijfers.

Wat ik jullie voorstel is een vergelijking op basis van de ECHTE cijfers..

Een boodschappenlijstje met daarin niet de goedkoopste, maar juist de normale en DURE boodschappen, gehaald bij de AH in 1998 !
Die gaan we vergelijken met de prijzen van DEZELFDE boodschappen ( dus niet de goedkoper varianten bij de aldi en de lidl ) NU.

Reëler dan dat kan het toch haast niet :roll: [/quote]

Gesloten