Cornelis7 schreef:Dat laatste is een mythe, maar in de praktijk amper waar. Er worden in de reguliere geneeskunde heel veel geneesmiddelen en behandelingen toegestaan, waarvan de werking slecht is aangetoond en de gevaren worden gebagatelliseerd:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... ellen.html
Het valt niet te ontkennen dat in de reguliere geneeskunde
best evidence medicine wordt gewerkt. De tot standkoming van een geneemiddel kent een strictere procedure dan een alternatief middel.
Dat wil niet zeggen dat daarmee de reguliere geneeskunde alle antwoorden heeft en geen fouten maakt. Bij geneesmiddelen voor ernstige ziekten zijn bepaalde bijwerkingen meer acceptabel dan voor een verkoudheidje.
Alles heeft zijn voor- en nadelen, zo ook de reguliere geneeskunde. Maar om nu de nadelen te benadrukken en te overdrijven en de voordelen te negeren wordt geen juist beeld geschept.
Overigens zijn de "
problemen" die het artikel aanhaalt meer van toepassing op de alternatieve sector.
Cornelis7 schreef:Momenteel wordt de consument juist niet beschermd tegen allerlei reguliere behandelingen en geneesmiddelen. Een voorbeeld. Ouderen worden soms vrijwel gedwongen om cholesterolverlagend middelen te slikken omdat ze een licht verhoogd cholesterol hebben.
Ik ben het ermee eens dat statines te snel en onnodig worden voorgeschreven, zeker als primaire preventie. Wat dat betreft is de Cochrane review een voorbeeld van een regulerende werking. Helaas duurt het traject lang voordat de vertaalslag is gemaakt naar richtlijnen. Statines hebben echter een pleiotroop effect dat bijdraagd aan de gunstige effecten bij de secundaire preventie.
Taylor F, et al. Statins for the primary prevention of cardiovascular disease. Cochrane Database Syst Rev. 2011 Jan
Brugts JJ, et al. The benefits of statins in people without established cardiovascular disease but with cardiovascular risk factors: meta-analysis of randomised controlled trials. BMJ. 2009 Jun
Vrecer M, et al. Use of statins in primary and secondary prevention of coronary heart disease and ischemic stroke. Meta-analysis of randomized trials. Int J Clin Pharmacol Ther. 2003 Dec
Vreemd dat je nu de Cochrane review aanhaalt om (terecht) de reguliere geneeskunde te bekritiseren, maar dat je onderzoek negeert waaruit blijkt dat laetrile niet effectief is voor de behandeling en preventie van kanker. Dat lijkt mij meten met twee maten. Het lijkt alsof de uitkomst bepaald of je het onderzoek betrouwbaar vindt.
Cornelis7 schreef:Het is duidelijk dat de EFSA hier met twee maten meet.
Wat heeft de EFSA hiermee te maken?
Cornelis7 schreef:Ceesvisje, vuuren1 en ik hebben het niet over laetrile, maar over abrikozenpitten, en dat is toch echt wat anders. Dat is al vaak hier geopperd, maar dat dringt nog steeds niet tot je door.
Misschien is het verstandig om de berichten even terug te lezen.
Het topic heet overigens Laetrile/amygdaline/vitamine b17
Ceesvisje:
Over B17 is ook veel te vinden wat er anders uit ziet.
In het boek van Edward Griffin worden er voorbeelden aangehaald van medici die absoluut tegen Laetrile waren.
Toen ze zelf ziek werden hebben ze die strohalm toch gegrepen. En met succes.
Vuuren1:
al die andere mensen zijn nog bezig met hun ziekte en het gaat redelijk goed, er zijn een paar bij waar de B17 geweldig zijn werk doet en een paar waar het minder goed gaat, het is dan ook geen garantie maar ze gaan er voor en ze zijn heel erg dankbaar dat ze mogen weten dat B17 er is en dat het wordt verspreid onder de mensen.
Een vriend uit ons dorp is kankervrij dankzij B17
Cornelis7:
In hetzelfde boek staan ook de opzienbare resultaten ven het gebruik van dieet met Laetrile:
http://www.whale.to/m/binzel.html#Boring%20Statistics.
Waar baseer je die betrouwbaarheid op? Wanneer vind jij een getuigenis betrouwbaar?
Cornelis7 schreef:Jij mag in elk geval nooit zeggen dat vitamine C preventief werkt tegen scheurbuik en dat het scheurbuik geneest. Dat is immers nooit bewezen in een dubbelblind onderzoek en dat is voor jou blijkbaar het enige criterium. Artsen zeggen het wel en ik ook, hoewel we het alleen weten uit ervaringsverhalen.
Dat is voor mij niet het enige criterium, afhankelijk van de onderzoeksvraag. Het aantonen van een effect van middel X is bijvoorbeeld wat anders dan het aantonen van deficiënties door een tekort aan middel Y. Fundamenteel onderzoek speelt hier een belangrijke rol bij.
Maar jouw bericht staat nu weer bol van de aantijgingen tegen de reguliere geneeskunde, maar beantwoord niet mijn vraag.
Vind jij dat iedereen alles mag claimen op basis van ervaringen die niet te controleren zijn? Mag van een willekeurig geneesmiddel geclaimd worden dat het kanker geneest? Of dat voedingsmiddel X hart- en vaatziekten voorkomt? Volgens mij brengt dat de consument alleen maar in verwarring en in gevaar. Feit en fictie zijn dan helemaal niet meer van elkaar te onderscheiden.
Of vind je dat er wel regels opgesteld moeten worden om een claim te mogen voeren? Aan welke criteria moet dan worden voldaan?