Als, zoals jij het wilt, de fabrikanten voor de garantiekosten moeten opdraaien nadat de fabrieksgarantie is afgelopen zal jouw kostprijs voor het betreffende produkt hoger worden. De fabrikant gaat dat natuurlijk aan haar afnemers doorberekenen. Uiteindelijk zal jouw marge hetzelfde blijven omdat je minder of geen garantiekosten meer hebt maar wel een hogere aanschafprijs (kostprijs).
De fabrikanten kunnen dergelijke kosten gewoon doorberekenen, de winkelier niet.
Omdat er zo'n strijdt is met wie de goedkoopste is, worden dergelijke kostendoorberekeningen weggelaten. En de concurrentie van die winkels moeten dan ook dergelijke reserveringen weglaten, omdat de consument nu eenmaal een ziekelijke honger heeft naar steeds goedkoper.
Nu hebben we qua garanties 2 verschillende systemen:
Het consumentenrecht en het zakelijke recht.
Bij de zakelijke gebruikers zijn de wetsregels van de consumentenbescherming niet van toepassing.
Voorbeeld:
Na het verstrijken van de garantieperiode is de winkelier bij een zakelijke gebruiker niet verplicht om het probleem op te lossen en de zakelijke gebruiker dient dan gewoon voor alle kosten op te draaien.
Is de garantieperiode voorbij? Dan heeft de zakelijke gebruiker pech en heeft ook geen recht op de coulanceregelingen.
Daarnaast mag de winkelier de zakelijke gebruiker gewoon doorverwijzen naar de fabrikant en daarbij is de winkelier niet het aanspreekpunt.
Dus veel fabrikanten hanteren gewoon dat systeem, ook voor de consument.
HP is daar een goed voorbeeld van:
Na het verstrijken van de garantieperiode berekenen ze gewoon alle kosten en houden geen rekening met de coulanceregelingen.
Daarbij geven ze ook aan dat ze de goede werking van het product na de garantieperiode niet kunnen garanderen.
Uiteindelijk zal jouw marge hetzelfde blijven omdat je minder of geen garantiekosten meer hebt maar wel een hogere aanschafprijs (kostprijs).
Maar de garantieafwikkelingen worden wel betaalbaar en dan is het ook mogelijk om aan de wensen van de overheid te voldoen om de consument een betere en langere garantieperiode te kunnen aanbieden.
En daar gaat het ook om.
Aan een deugelijke kwaliteitsproduct zit een prijskaartje aan.
Dus de consument heeft de keuze:
- kopen ze een duurzame kwaliteitsproduct (die ook wat duurder is)
- of kopen een wegwerpproduct die van mindere kwaliteit is.
Echter van een wegwerpproduct die van mindere kwaliteit is mag niet hetzelfde verwacht worden als van een duurzame kwaliteitsproduct.
De consument vind van wel, de winkelieren en de fabrikanten vinden van niet.