LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Een uitzending over de psychiatrie?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Da silva »

Arjan,reageer even op punt 1 t/m 6 [nu ik je toch heb}


Punt 1:Marktwerking in de psychiatrie:geen aandacht meer voor diepgang en complexiteit.
http://www.bkv-groep.nl/nieuws/253-zorg ... rking.html
Zoals je hier kunt lezen is de psychiatrie hier zelf ook niet blij mee.
Vergeet niet dat onze geweldige regering in de gezondheidszorg loopt te hakken.
Punt2.3,4 en 5:Antidepressiva worden voor verschillende stoornissen voorgeschreven.
Dat klopt ,de ene A.d. werkt bijvoorbeeld kalmerend,terwijl een andere er voor zorgt dat je een betere nachtrust krijgt,zo hebben verschillende A.D.'s verschillende werkingen en zijn meervoudig toepasbaar.
http://www.fk.cvz.nl/default.asp?soort= ... depressiva
Punt 6:Psychiaters weten helemaal niet hoe antidepressiva werken.
Klopt niet helemaal(zie boven),de werking is niet volledig bekend,maar het is wel bewezen dat het voor zware depressies en andere aandoeningen helpt
http://www.gezondheidsnet.nl/geest/nieu ... -depressie

En ja,ik ben het op vele vlakken met je eens,maar wat er bij jou aan ontbreekt is de objectieve visie van de patient,een patient zonder oogkleppen,zoals ik.

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

Arjan, op het wetenschapsforum kwam de persoon 'Ypsilon' aan met iets andere opvattingen dan 'Da silva' en ook die bronnen zijn anders.
Alleen jouw gekopieerde en geplakte stellingen zijn precies eender als hier.
Ook is het vreemd om een discussie over 2 forums te laten verlopen.
Nee, alleen in de openingspost. En er zijn daar op het 'wetenschap' forum natuurlijk andere mensen actief, die weer een andere kijk kunnen geven op het geheel.

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

En ja,ik ben het op vele vlakken met je eens,maar wat er bij jou aan ontbreekt is de objectieve visie van de patient,een patient zonder oogkleppen,zoals ik.
Die kan dan wel ontbreken, maar ik heb nergens gezegd dat ik de keuze van een patiënt niet respecteer. Al spuit of drink je je dood, dat is je eigen keuze. Ik vind het wel zonde, maar ik heb er wel respect voor als je daar voor kiest.

Dit gaat om iets anders. Mensen worden misleid om antidepressiva te gebruiken. Je zegt:
Punt 6:Psychiaters weten helemaal niet hoe antidepressiva werken.
Klopt niet helemaal(zie boven),de werking is niet volledig bekend,maar het is wel bewezen dat het voor zware depressies en andere aandoeningen helpt
De pillen kunnen idd 'indirect' wel helpen, maar het zijn niet de medicijnen die jou beter maken maar jouw geloof in die pillen. Actieve placebo's (foppillen) die werken EVEN goed, ook bij die zwaardere gevallen.

Begrijp je nu wat ik bedoel? Als jij kiest voor antidepressiva en bewust bent dat het je ziek maakt (mentaal zwak = ziek) en dat niet de medicijnen je beter maken maar jouw geloof in de medicijnen, dan heb ik er respect voor.

Het gaat mij om die mensen die afhankelijk worden gemaakt van pillen die niet effectief zijn (ook al lijkt dat wel zo voor de patiënten zelf), bakken met geld kosten en ziek maken zonder dat de patiënt daarover wordt geïnformeerd (dus gewoon misleiding)
Laatst gewijzigd door Arjan Dokelaar op 01 sep 2008 15:42, 2 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 11258
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door angel1978 »

@S.

De redactie kan onmogelijk hier ALLE reacties lezen die voorbij komen. Dat zijn er honderden per uur en daar is geen moderatie tegen opgewassen !
Om die reden is het wenselijk dat er op een forum een zelfregulatie plaatsvindt waarbij de deelnemers indien mogelijk elkaar corrigeren om voorkomende "onregelmatigheden".

Ik vraag de redactie NOOIT om posts te verwijderen, aan te passen, users een ban te geven en/of topics te verwijderen ! Ik wijs ze enkel op een topic ( geef de link ) met de vraag even naar dit topic te kijken omdat ik denk dat er hier dingen gebeuren die niet horen ! Daarna is het aan de redactie om te bepalen of dit inderdaad het geval is en/of er actie op ondernemen.

Soms wordt een topic gesloten, soms reacties verwijderd en soms een ban uitgedeeld ! Die keuze is echter aan de redactie en bemoei ik me verder ook niet mee !

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Da silva »

Actieve placebo's (foppillen) die werken EVEN goed, ook bij die zwaardere gevallen.
Arjan,onderbouw deze even voor me.s.v.p.

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

Bij onderzoek over antidepressiva werden vaak positieve effecten gerapporteerd bij gebruik van gewone placebo’s. Bij gebruik van actieve placebo’s bleef van het effect weinig of niets over (zie bijvoorbeeld Greenberg & Fisher, 1997; Shapiro & Shapiro, 1997; Kirsch & Sapirstein, 1999; Kirsch et al., 2002; Van der Steen, Ho & Karmelk, 2003, hoofdstuk 4). Dit alleen al maakt het gebruik van de middelen dubieus; psychotherapie is vaak een betere optie. Er komt bij dat de bijwerkingen van de middelen soms ronduit verschrikkelijk zijn (Healy, 2002, 2004; Medawar & Hardon, 2004). Healy maakt bijvoorbeeld aannemelijk dat het gebruik van Prozac voor 2004 leidde tot meer dan 20.000 zelfmoorden. Er worden al met al veel te veel psychofarmaca geslikt (Van der Steen, 2003).

Genoeg bronnen?

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door S. »

Al die namen van onderzoekers die maar moeizaam via google terug te vinden zijn.
Het werkt bij mij eerder vervreemdend dan verhelderend dit soort 'bronnen'.
Ik zit niet diep genoeg in de medische sector om deze onderzoeken op juiste waarde te schatten.
En ik denk Arjan ook niet. :wink:
Al heb ik hier het boek medicijnen van Ivan Wolffers liggen, en ook hij is ook behoudend over het nut van antidepressiva. De algemene toon van hem is toch om dit middel enkel te gaan gebruiken wanneer er geen andere mogelijkheid is. Artikelen zijn het lezen waard!
http://medicijnenwijzer.rootnet.nl/medn ... doc&id=793
Even door de links heen 'fietsen'.


Angel, het kwam af en toe, en dan vooral gister, anders over. Maar laten we het hier maar bij laten, voordat we ontaarden in een discussie binnen een discussie.

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Da silva »

Genoeg bronnen?
Bronnen zat,maar geen onderbouwing die staaft dat het gebruik van actieve placebo's ook zou werken voor zwaardere depressies.
Ik ben ook niet voor het klakkeloos voorschrijven van A.D. maar soms kan het niet anders.

miekmiguel
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 sep 2008 20:43

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door miekmiguel »

Ik vroeg me af in hoeverre iemand wordt gecontroleerd als hij zich vestigt als psychoteherapeut, en of er na vestiging nog iets van verplichte bijscholing is, of controle o.i.d. Is er een plaats waar je kunt nagaan of iemand zich terecht p.t. noemt, of op een zwarte lijst staat? Mijn zus loopt bij een p.t. die van die rare dingen zegt en doet, en de dosering medicijnen maar opschroeft. Ondertussen gaat het steeds slechter met haar, en moet ze na elk consult een week bijkomen. Van mij zal ze niet aannemen dat ze weg moet bij die vent. Wat kan ik doen?

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Da silva »

Kijk even op deze lijst,staat hij erbij dan zit je goed,bevalt de behandeling niet dan staat het je vrij naar een ander te gaan..
De lijst is niet volledig,mijn psychiater staat er niet bij,maar is het via het G.G.Z.?
Wat je ook zou kunnen doen is een keer mee gaan met je zus en een sessie bijwonen,mits je zus dit goed vindt en anders kun je het ook met je huisarts bespreken.

http://www.allepsychologen.nl/psychologen.htm

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Da silva »

Hier een nederlands onderzoek verricht door Stichting Pandora,hier wordt de patient gevraagd naar hun ervaringen met antidepressiva.


http://www.stichtingpandora.nl/bymysite ... 299D03A678}
(ik dacht:ik doe ook maar een pdf'je) 8)
Hier nog even over het placebo effect.
http://medischcontact.artsennet.nl/cont ... 843972021/

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

De selectieve serotonineheropnameremmers (SSRI’s) liggen al enige tijd onder vuur: bij depressies is er niets mis met de serotoninespiegel en ze werken nauwelijks beter dan een placebo. ‘Antidepressiva hebben geen specifiek antidepressief effect bij wie dan ook’, aldus de Britse psychiater Joanne Moncrieff.
Nee, idd. En neem dan eens een actieve placebo en verander dan dat 'nauwelijks' in 'niet'

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

Dit is toch eigenlijk puur bedrog eigenlijk? Er is niets mis met de serotonine, maar ze gaan er wel mee rotzooien zonder dat ze weten wat ze doen?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door puma73 »

En btw, ik kom hier op voor jullie hoor, ik heb hier geen persoonlijk belang bij. Ik haat de psychiatrie niet, het gaat mij er om dat ze de mensheid mogelijk bedreigen door te profiteren van psychische problemen bij mensen.

Ze maken mensen afhankelijk van pillen en verdienen er biljoenen mee. En ze maken mensen er op termijn steeds zieker mee.

Vandaar dus...
weer een windmolenvechter, voor mij hoef je dit ook niet te doen, ik ben mondig genoeg en met mij velen.

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Da silva »

Ze zouden minder snel voorgeschreven moeten worden voor allerlei kwaaltjes zoals verlegenheid,voortijdige zaadlozingen etc.
Als de medicijnen voorgeschreven werden waarvoor ze bedoeld zijn,met goede begeleiding( niet via een huisarts) dan zou het allemaal niet zo'n vaart gelopen hebben.
De drempel voor die medicijnen is m.i. te laag.

Zelfs een geducht criticus als David Healy gelooft dus dat SSRI’s best een beetje werken. ‘Ja, ze maken een patiënt wat minder reactief, wat meer ‘chilled out’. Hij reageert langzamer en afstandelijker op prikkels en gebeurtenissen die hem anders emotioneel zouden overspoelen en uit balans brengen.’ Dat SSRI’s heel goed voortijdige ejaculatie tegengaan, is volgens hem ook een aanwijzing voor die verminderde reactiviteit.

Psychiater in opleiding Sascha Russo (UMC Groningen) schrijft regelmatig SSRI’s voor. ‘Omdat ze een effect hebben, inderdaad. Het feit dat placebo’s en zeker actieve placebo’s een evengoed effect hebben, neemt niet weg dat het effect er wel degelijk is. En zoals bekend, placebo’s mogen we niet voorschrijven.’ Volgens Russo zijn SSRI’s en de oudere tricyclische antidepressiva (TCA) overigens even werkzaam, maar hij verkiest de eerste, omdat ze veiliger zijn. ‘De giftigheid van TCA’s is groter, dus bij een overdosering loopt een patiënt eerder gevaar.’ Healy ziet als practicus meer voordelen in de TCA’s: ‘Ze vormen een vrij heterogene groep: sommige werken tamelijk krachtig op het serotoninesysteem, andere totaal niet. Ze bieden dus meer keuzemogelijkheden. Zeker bij patiënten met een ernstige depressie, dat wil zeggen met een hoog risico op suïcide en bij wie een ziekenhuisopname geïndiceerd is, kies ik eerder voor een TCA.’

angel1978
Berichten: 11258
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Arjan,

Haat jij de psychiatrie niet ?
Geen liefhebber van de Scientology ?

Hoe zit het dan met je activiteiten op partyflock ?

Een reden waarom je gebanned bent daar ?
Of is dat soms de reden waarom je hier ineens opdook ?

Voor de mensen die graag willen weten wat Arjan allemaal doet, eens aardig om dit: http://partyflock.nl/forum/history/784059.html door te lezen !

een paar voorbeelden:
In de volgende video spreekt de topman van de Scientology Kerk, David Miscavige, namens de Citizens Commission on Human Rights (CCHR), in Nederland Nederlands Comite voor de Rechten van de Mens (NCRM) geheten, over de prestaties van de organisatie in 2006.

Het wordt in de video duidelijk dat ze zich inzetten voor een totale vernietiging van de psychiatrie. In hun eigen woorden: “Global Obliteration of Psychiatry” wat neerkomt op totale uitroeiing zonder een spoor achter te laten.
Ook al is het heel goed voor sommige mensen dat een organisatie zoals de CCHR bestaat, komt het natuurlijk wel erg extremistisch over.

Voor veel psychiatrisch patiënten die voor hun gevoel aan ware martelingen zijn onderworpen door psychiaters, zonder dat ze ook maar iets misdaan hadden, voor die mensen is het goed dat er een sterke organisatie bestaat die echt voor ze durft op te komen.
Dezelfde teksten, dezelfde redeneringen, dezelfde discussie's.
Er wordt nogal heftig op hem gereageerd en zelfs dat helpt niet.
Blijkbaar heeft men besloten hem uiteindelijk een ban op te leggen

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Da silva »

Hier nog meer resultaten
http://reporter.nl.msn.com/?fn=uploader&puid=77294
http://forum.skepp.be/viewtopic.php?p=2 ... ght=#24134
http://forum.opgelicht.nl/search.php?se ... ad7bc65046
http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... ntry443452
Plus Tros Radar en eigen website,maar hij heeft geen hekel aan de psychiatrie.....
Ik wel,maar om daar een missie van te maken?
Laatst gewijzigd door Da silva op 02 sep 2008 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 11258
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door angel1978 »

je vergeet nujij.nl nog :roll:

Daar alleen onder pseudoniem: ace of babes

( had ze ook al gevonden, maar vond 1 voorbeeld wel genoeg. De rest kan iedereen er wel bij googlen )

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

Angel, wat ben je toch met MIJ bezig....

richt je eens op hetgeen werkelijk belangrijk is. Je moet eens stoppen om de berichtgeven aan te vallen en belachelijk te willen maken.

Je weet helemaal niet waar je over praat en probeert mij onderuit te halen. Vind je dat zelf ook niet een beetje triest van jezelf?

Wat betreft de ban op partyflock, als je eens goed kijkt zie je dat 10% van alle leden verbannen is. Zo gaat dat daar.

En wat betreft mijn posts, die hebben niets met scientology te maken.

En Ace of Babes is iemand anders, die plaatst mijn berichten op Psychiater.nu op NuJIJ.nl.

Het enige dat jij kan is anderen belachelijk maken en onderuit trappen. Zelf met goede argumenten komen dat kun je niet. Echt zielig....

angel1978
Berichten: 11258
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Arjan,

Het enige dat jij doet is je website spammen.
Dat doe je hier, dat doe je op andere sites en daarmee probeer jij je mening ( en naar mijn idee die van Scientology ) door te drukken en aan anderen op te dringen !

Je hebt inmiddels wel op de andere sites laten zien dat JIJ diegene bent die niet weet waar je over praat.

Ik ga met alle plezier inhoudelijk met iemand een discussie aan, maar je hebt al genoeg pagina's laten zien dat je daartoe niet in staat bent. Dat is voor mij dus gepasseerd station !

Hier kom je niet met fatsoenlijke argumenten ( en dat word je door mij en door Da Silva heel wat keren verteld ).
Op wetenschapforum is je dat nu inmiddels mede gedeeld
Op partyflock heb je zelfs een ban te pakken

Wat wil je nu precies...

Gesloten