TheLD schreef:
Een verzegeling is er in dit geval voor om duidelijk te maken dat er schade wordt toegebracht aan het produkt bij het openen ervan.
1. De verzegeling bewijst niet dat er schade wordt toegebracht aan het product. 2. Schade toebrengen aan een product vrijwaart de verkoper niet voor het leveren van een non-conform product.
Jij wilt het goedpraten dat de consument altijd recht op garantie heeft, ook al is de verzegeling verbroken.
Het gaat hierom dat het product non-conform de koopovereenkomst is en dat de consument een beroep doet op de wettelijke bescherming.
Nu is het zo dat de verkopende partij inderdaad verantwoordelijk is voor het product, maar niet over de gegevens wat op het medium staat.
Dus als de consument een beroep doet op de non-conformiteit, behoort het product dichtgelaten te worden (omdat die verzegeld is) en dient de consument een nieuw product te krijgen.
Dat is wat de consument recht op heeft. Dat zijn zijn rechten.
Echter als de consument bij de verkopende partij aangeeft dat zijn gegevens veilig gesteld moeten worden, dan kan hij geen beroep doen op zijn wettelijke bescherming, omdat dit een reparatieverzoek is en geen garantieverzoek.
Bij een garantieverzoek blijft het product gesloten, krijgt de consument een nieuw product (als reparatie niet mogelijk is, en dat is het hier ook niet) en kan naar zijn gegevens fluiten, omdat verkopende partij niet verantwoordelijk is voor de gegevens, maar alleen voor het product zelf.
Dus waar staat dan in de wet dat de consument recht heeft op het veilig stellen van zijn gegevens???
Want hoe kun je dan van de verkopende partij verwachten dat hij voor de kosten opdraait voor dat het product non-conform is ÉN dat de consument recht heeft om de gegevens veilig te stellen???? Het één sluit het ander uit.
Dus kort gezegd:
Als de consument bij de winkelier een beroep doet op het veilig stellen van de gegevens, dan is dit een normale reparatieverzoek en dan kan een garantieverzoek niet ingewilligd worden (wettelijk gezien dan.)
Dit omdat de verantwoordelijkheid van de gegevens bij de consument ligt en niet bij de verkopende partij.
Je doet als consument een beroep op een normale reparatieverzoek (wat altijd de garantie uitsluit) of je doet een beroep op de garantie (wat dan een normale reparatie uitsluit.)
Artikel 21 | BW7, Boek 7, Titel 1, Afdeling 3
1.
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a.
aflevering van het ontbrekende;
b.
herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c.
vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2.
De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
Dus bij een normale reparatieopdracht komen alle kosten voor de koper.
De situatie van de TS bestaat uit twee gedeeltes:
- Een beroep op de garantie, omdat het product non-conform is.
- Een reparatie opdracht, omdat de gegevens van de harde schijf gehaald moeten worden, wat buiten de garantie valt en zeker buiten de consumentenbescherming valt.
Conclusie:
Op het moment dat de consument zich bij de verkopende partij meldt en een beroep doet op de non-conformiteit, sluit dit juridisch al uit dat het mogelijk is om de gegevens veilig te stellen, omdat dit een reparatie opdracht is en dat de verkopende partij geen kosten in rekening mag brengen om het product weer conform de overeenkomst te maken.
Wilt de consument toch een beroep doen op de reparatieopdracht, dan dient de consument afstand te nemen van de non-conformiteit.