Gratier schreef:Ik was deze week op een bijeenkomst van een MLM bedrijf waar de omzet als ik het nog goed heb +/-65 miljoen was en +/- 24 miljoen wordt uitgekeerd aan provisie en bonussen. Dat maakt dus minder dan 50%.
Werd dit ook verteld door de voorlichters tijdens de bijeenkomst? Het ligt iets hoger dan een andere (meer algemene) schatting waar ik recentelijk op stuitte (36 om 24%).
Gratier schreef:De bijeenkomst zelf was zeer interessant, heb een aantal succesvolle mensen in het bedrijf gesproken en ben er ook wel van overtuigd dat áls je het goed aanpakt je er een aardig centje mee kan verdienen.
Op basis waarvan concludeer je dat?
Gratier schreef:Ik ben me er echter ook van bewust dat minimaal 80% van wat in de zaal zit het níet serieus aan gaat pakken en dus hooguit hun inlegbedrag eruit weten te halen.
En hoe weet je dat? Maakten ze een ongeïnteresseerde indruk? Spreek je uit ervaring? Etc.
Gratier schreef:Dat is meteen ook de rede dat ik al die berekenen absoluut nergens op vind slaan.
Welke berekeningen? Hier op het forum of tijdens de presentatie?
Gratier schreef:Enfin, wat wel opvallend is dat ze op zo'n bijeenkomst vertellen dat ze je niet proberen te overtuigen business consultant te worden.
Dat is inderdaad opvallend. Wat deden ze dan?
Gratier schreef:Dat is natuurlijk wel zo gezien de marketing'trucs' die worden toegepast. Er komen een aantal sprekers langs die vertellen hoe ze binnen een maand al 5000+ euro hebben verdiend en mensen die een passief inkomen hebben van 10.000+ per maand en daarvoor hun oude eigen bedrijf hebben opgezegd. Ook worden er beelden getoond van bedrijfsfeestjes, auto's van de zaak en luxe vakanties die je gratis krijgt
Voor een leek als mij klinkt dat toch wel als een soort overhalen..
Gratier schreef:(alsof het zo voor het oprapen ligt, terwijl zo'n reis pas haalbaar is als je op level 8 zit en genoeg punten hebt gehaald.).
En dat is jammer genoeg wel een beetje misleidend dan..
Gratier schreef:Ook worden er een aantal dingen helemaal niet verteld, dingen waar je normaal gesproken pas achter komt als je je inlegbedrag hebt betaald.
Hoe ben je dan achter die zaken gekomen? Ben je lid geworden, heb je distributeurs gesproken, ben je gaan googlen, heb je brochures gelezen? etc.
Gratier schreef:- Om aanspraak te maken op de bonus, moet je een zogenaamde 'snelle start' maken en volgens de presentatie tien producten verkopen. Lijkt niet moeilijk, totdat je na betaling van je 350 euro hoort dat er minimaal twee mobiele abonnementen bij de tien diensten moeten en maximaal twee energie abonnementen. Dat maakt het verhaal een stuk ingewikkeld, iemand warm maken voor energie van GreenChoice is natuurlijk een stuk eenvoudiger dan iemand een mobiel telefonie abonnement te laten afsluiten.
Waarom is energie zoveel gemakkelijker? Het lijkt mij dat de markt voor mobiele telefonie veel rekbaarder is dan die voor energie.. Gezinnen hebben maar één energieaansluiting nodig, waar vele huishoudens meerdere mobiele telefoons hebben, waarvan bovendien elk jaar of elke twee jaar het abonnement afloopt..
Gratier schreef:- Er wordt geschermd met 'Bedrijf X zou bedrijf X niet zijn als we geen money back guarantee zouden hebben indien je je bedrag binnen een jaar niet vertienvoudigd'. Verder wordt er níets over verteld, terwijl er talloze voorwaarden in zitten. Zo moet je bijvoorbeeld zelf álle diensten van het bedrijf afnemen.
En dat komt dan nog bovenop je 500,-? Duur grapje dan, maar goed, je betaalt toch wel aan energie, mobiele telefonie, etc.
Gratier schreef:Al met al veel addertjes onder het gras, toch ben ik er van overtuigd dat als je er voor gaat je het kan maken. Goed naar de mensen boven je kijken en de mensen die je onder je neemt goed begeleiden, ook in verdere niveau's naar beneden.
Nogmaals, waarom ben je hier van overtuigd? En hoe weet je welke mensen boven je ook daadwerkelijk (veel) verdienen?
Gratier schreef:Voor de mensen die er wat verstand van hebben is natuurlijk wel duidelijk om welk bedrijf het gaat, de naam hoeven jullie dus niet meer te noemen aangezien dat voor zich spreekt.
Dat is inderdaad duidelijk, maar waarom vermeld je de naam niet?