LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Mirriam
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 nov 2008 11:20

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Mirriam »

ik ben nog steeds heel erg tevreden over Citalopram. Ik zit nu 5 weken op 30 mg. Ik vind alleen wel iets heel raar. Ik heb me heel lang super goed gevoeld. Eigen vanaf de opbouw van 30 mg. Maar sinds donderdag heb ik weer een misselijk gevoel in mijn maag. Niet dat ik er voor thuis blijf maar het is wel aanwezig.
Kan dat na 5 weken nog misselijk worden??

Ik doe wel weer bijna alles nu. Alleen als ik misselijk ben ga ik weer nadenken voordat ik ga. Dit komt natuurlijk door mijn angst voor ziek worden.

Ik heb begin maart weer een gesprek met de psychiater of ik op 30 mg blijf op ga opbouwen naar 35 of 40 mg.

greenfrog
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jan 2009 00:43

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door greenfrog »

Woensdag zit ik 6 weken op de 20mg. Ik ga a.s. woensdag middag ook weer voor controle naar de huisarts. Het werkt bij mij helaas niet tegen mijn rottige depressie. Ben erg vaak erg moe van de pillen en slaap niet meer goed, ben steeds wakker snachts. Misschien overstappen naar Pristiq (de nieuwe effexor)?, of verhogen naar 40mg? Ben benieuwd wat hij zegt, ik denk verhogen naar 40 of 30, en dan na ongeveer 4 of 5 weken kijken of die dosis wel werkt. :? We zullen zien.

Mirriam
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 nov 2008 11:20

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Mirriam »

Hoi greenfrog

Ik zou zo snel niet wisselen van medicatie.
20 mg is maar een startdosis en mijn psych zei ooit, mensen met angst doen het vaak het beste op 30 mg en mensen met depressie op 40 mg.
Het kan zijn dat Cita niets voor je gaat doen, zoals ik had met Paroxetine, maar ik zou toch eerst overleggen voor de ophoging.

Groetjes Miriam

greenfrog
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jan 2009 00:43

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door greenfrog »

Ik ga woensdag overleggen idd. Waarschijnlijk dus naar de 40mg. Er zijn ook psychiaters die verhogen naar 60. Pas als die verhoging niet werkt stap je pas over naar een ander AD. 20 is een vrij lage start dosis.

Mamami
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 feb 2009 17:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Mamami »

Hallo allemaal,

Ik lees hier dat meerdere citalopramgebruikers (o.a. greenfrog en mirriam) met 20 mg starten en dat vervolgens verhogen. Ik ben ook gestart met 20 mg, gebruik dit nu 3 maanden en heb het idee dat dit de laatste tijd niet goed meer werkt. Heb overlegd met de huisarts en de psycholoog, maar zij vinden verhogen niet zo'n goed idee. Volgens de huisarts heb je kans dat je gevoelens (negatief, maar ook positief) te veel afvlakken bij een dosis die hoger is dan 20 mg. Welke ervaringen hebben jullie met een dosis van 30 of 40 mg?

greenfrog
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jan 2009 00:43

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door greenfrog »

hai,

Ik ben aan het teruglezen op het forum, van 120 naar 119 naar 118 enz. Ben nu op blz.30, best veel leesvoer. Ook heb ik een goed engels forum gevonden. Erg leerzaam. Ook de reacties van 20mg gebruik en 40mg gebruik. Toen ik prozac ging opbouwen merkte ik na 6 of 7 weken nog niks en was erg ziek steeds. De huisarts wist me gelukkig te overtuigen (in 1996 was dit, "prozac kwam op de markt - periode") om toch door te zetten en gaf me zelfs doosjes met 14 pillen van 50mg oxazepam mee om maar vol te houden en niet te stoppen vanwege de vreselijke bijwerkingen. En inderdaad, na 9 weken of zo begon het te werken. Heb er toch minimaal een jaar veel aan gehad.

De standaard dosis voor Citalopram is 40mg, staat ook in de bijsluiter.

Vind het erg jammer voor alle mensen die wel last hadden van bijwerkingen (is een teken dat het aanslaat en je lichaam er op reageert) en na 6 weken stoppen omdat het niet werkt, ook omdat de psychiater dat zegt, en die weer overstappen op een ander middel. Misschien een enorme gemiste kans om je een lange tijd goed te voelen. Als het na 9 weken was gaan werken.

Mirriam
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 nov 2008 11:20

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Mirriam »

Hoi Mamami,

Ik ben gestart op 10 mg Citalopram en tevens nog de 10 mg Paroxetine die ik ging afbouwen.

Ik heb/had zoveel angst dat mocht ik ophogen nog zoveel over hou dat afvlakken bij mij geen sprake is.
Ik hoog dus ook op met 5mg om zo goed te kunnen voelen wat er gebeurd. Ik zit nu 6 weken op 30 mg. En over 2 weken ga ik bespreken of er 5 mg bij komt of niet.

Maar zoals ik al zei, ik voel nog steeds geen afvlakking dit had ik overigens wel met Oxazepam. Die ik nu al maanden niet meer slik want dat is gewoon echt rommel.

Ben benieuwd naar meerdere reacties

greenfrog
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jan 2009 00:43

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door greenfrog »

OXAZEPAM
bij slikken tegen angst of paniekaanvallen kun je rekenen op een rebound, dus dat je je een week goed voelt op het spul, en als je dan stopt dat je 3x zo erg er aan toe bent als er voor. :!:
Laatst gewijzigd door greenfrog op 26 feb 2009 18:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Mirriam
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 nov 2008 11:20

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Mirriam »

Ik zit nu 6 weken op Citalopram, 30 mg. Ik merk dat ik sinds een paar dagen in de ochtend weer angstiger ben. Kokhalzen, gejaagd gevoel in mijn benen en hoofd, waardoor ik dus moeilijker opstart en dingen iets geforceerder aanvangen.

Zou het helpen om op te hogen of is dit ook een fase waar je doorheen moet? Heeft iemand hier ervaring mee?????

Ik had zoveel angst (3 jaar achter de geraniums) dat afvlakking geen mogelijkheid is.
Ik heb volgende week gesprek met de psych over de medicatie maar ik wil graag wat tips of advies van gebruikers, ervaringsdeskundige horen.

Groetjes Mir

greenfrog
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jan 2009 00:43

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door greenfrog »

moe

neem nu 10mg om 7uur en 10mg om 10uur, in de ochtend. Ik wordt nu niet meer rond 15uur vreselijk moe, maar om 18uur.

kleurrijke dromen, zeer fantasievol,

gestopt met koffie en begonnen met groene thee.

:!:
Laatst gewijzigd door greenfrog op 26 feb 2009 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Mirriam
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 nov 2008 11:20

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Mirriam »

Die moeheid smiddags ken ik wel. Dat heb ik vooral als ik thuis ben en teveel zit. Ik ga meestal wat doen als ik het voel aankomen en soms geef ik eraan toe door even een half uurtje te gaan liggen.

Dromen doe ik ook heel erg momenteel. En snachts wakker worden heb ik ook wel, ik slaap wel weer makkelijk in. Mijn klok geeft meestal 3 uur aan als ik wakker wordt.

Ik slik 15 mg sochtends en 15 mg voor het slapen gaan. Ik heb het idee dat het dan het beste werkt om mijn angst weg te houden.

Maar ik ben er van overtuigd dat als ik zou stoppen hiermee dat ik volledig terugval. Ik mis gewoon een stofje die deze medicatie aanvult.

Ik vraag me alleen af of je immuum kunt worden voor medicatie want ik heb 5 jaar goed "gedraaid" op Parox en na 8 jaar was het op.

En nu is 30 mg waarschijnlijk te weinig en zat ik gewoon in een flow, zoals ik dat noem.

Mamami
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 feb 2009 17:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Mamami »

Mirriam, ik herken het ook. Ik ben sinds vorige week enorm misselijk de hele dag door (maar met name 's ochtends). En ik voel me ontzettend ... :cry: (vul maar iets in).
Laatst gewijzigd door Mamami op 07 mar 2009 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Mirriam
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 nov 2008 11:20

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Mirriam »

Slik jij het voor angst of depressie Mamami?

Ik las dat je op 20 mg zit? Volgens mij is dit ook niet voldoende, het is een startdosis, aldus mijn psych.

Ik heb in april mijn laatste gesprek met mijn psycholoog. Ik heb nu ruim een jaar gesprekken gehad maar we zijn uitgepraat. Ik vind het ook wel best, want voor hem heb ik ook andere psychologen gehad. Ik heb alles wel verwerkt geaccepteerd enzo. Ik mis gewoon een stof en daar helpt praten niet meer bij. Ik weet wat ik moet doen om dingen om te buigen anders te bekijken.

Ik heb denk ik nog wel voorlopig gesprekken met de psychiater over medicatie aangezien ik nog niet tevreden ben met de werking van 30 mg. :(
Verder heb ik alles gehad, psychologen, accupunctuur, meditatie, Bach Valdispert en dat soort middeltjes. Ik ben al vanaf 1999 aan het kloten, baan al kwijt, afgekeurd voor max. 3 jaar en heb nu WIA.

Ik heb geen zelfmedelijden maar een keer is het genoeg. Ik ga ook gewoon door, misselijk dan maar. En ik kan niet altijd 100% genieten maar ik wil niet meer tussen de 4 muren zitten.

Ik hoop het beste voor iedereen, het liefst vandaag of morgen nog!

:wink:

Mirriam
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 nov 2008 11:20

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Mirriam »

Slik jij het voor angst of depressie Mamami?

Ik las dat je op 20 mg zit? Volgens mij is dit ook niet voldoende, het is een startdosis, aldus mijn psych.

Ik heb in april mijn laatste gesprek met mijn psycholoog. Ik heb nu ruim een jaar gesprekken gehad maar we zijn uitgepraat. Ik vind het ook wel best, want voor hem heb ik ook andere psychologen gehad. Ik heb alles wel verwerkt geaccepteerd enzo. Ik mis gewoon een stof en daar helpt praten niet meer bij. Ik weet wat ik moet doen om dingen om te buigen anders te bekijken.

Ik heb denk ik nog wel voorlopig gesprekken met de psychiater over medicatie aangezien ik nog niet tevreden ben met de werking van 30 mg. :(
Verder heb ik alles gehad, psychologen, accupunctuur, meditatie, Bach Valdispert en dat soort middeltjes. Ik ben al vanaf 1999 aan het kloten, baan al kwijt, afgekeurd voor max. 3 jaar en heb nu WIA.

Ik heb geen zelfmedelijden maar een keer is het genoeg. Ik ga ook gewoon door, misselijk dan maar. En ik kan niet altijd 100% genieten maar ik wil niet meer tussen de 4 muren zitten.

Ik hoop het beste voor iedereen, het liefst vandaag of morgen nog!

:wink:

Mamami
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 feb 2009 17:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Mamami »

Ik gebruik het voor (of liever gezegd tegen) een paniekstoornis.
Laatst gewijzigd door Mamami op 07 mar 2009 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

greenfrog
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jan 2009 00:43

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door greenfrog »

hyperventilatie maandag avond

over op kamillethee, is ontspannen. Verder stress vermijden (adrenaline)

Vanmiddag zat ik behoorlijk hyper bij de huisarts. Ik was wel erg veel aan het woord

komende 4 weken nog 20mg. Vrijdag zit ik op 5 weken, over 4 weken zit ik dus op 9 weken.

visolie, olijfolie en multi vitaminen, vooral B6, B12. Pure chololade
:!:
Laatst gewijzigd door greenfrog op 26 feb 2009 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Da silva »

Greenfrog
Verder ben ik gestopt met koffie en begonnen met groene thee. Bevalt beter. Ik heb ook een periode triptofaan 1000mg, phenilalanine 1000mg en magnesium 1000mg dagelijks naast de AD gebruikt, maar merkte echt geen enkel verschil met zonder.
Dan ben jij heel goed weggekomen,het is algemeen bekend dat Tryptofaan en A.d. niet samen mogen (serotonine syndroom).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Serotoninesyndroom

greenfrog
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jan 2009 00:43

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door greenfrog »

(warme anijs-)melk, melkproteïne en cashewnoten geven tryptofaan aan het lichaam. Kan een beter gevoel geven.

Oppassen met ssri+tryptofaan(+melatonine), kan serotonine vergiftiging veroorzaken. Dit is niet iets dat je niet door hebt dat het bij je gebeurd, je wordt nl. goed ziek. Google ook eens erover, je gaat zweten, wordt nerveus, enz.
Ook teveel ssri kan serotonine vergiftiging veroorzaken. :!:
Laatst gewijzigd door greenfrog op 26 feb 2009 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Da silva »

@ Greenfrog
Je zegt zelf dat het geen verschil uitmaakt of je wel of geen Tryptofaan gebruikt dus waarom zou je nog een keer bewust dit risico nemen?

greenfrog
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jan 2009 00:43

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door greenfrog »

ik gebruik eiwitpoeder, 25 gr per dag pure eiwtten

ik zie er gezonder door uit, krijg te horen je kijkt goed uit je ogen, heldere ogen, hoor vaak van je ziet er goed uit, en voel me veel en veel beter met een gezonde lifestyle (voldoende koolhydraten, vetten, eiwitten, groente)
:!:
Laatst gewijzigd door greenfrog op 26 feb 2009 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten