LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Da silva »

Succes ermee.

greenfrog
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jan 2009 00:43

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door greenfrog »

Eiwitten bestaan uit aminozuren. Een van de aminozuren is Tryptofaan. Ik krijg door eiwitten te eten dus 1000mg tryptofaan binnen. Niet iets om over in de stress te schieten. Tryptofaan pillen worden afgeraden met AD, maar staat ook met koeieletters op de potjes dus je moet wel een hele eigenwijze drol zijn op die dingen te gaan slikken, toch bedankt voor jullie bezorgdheid en het uitspreken van geluk dat ik heb gehad. Het is maar hoe je het ziet dan he, en wat je gelooft, en wat je voor kennis er van hebt. Alles weer recht gepraat, geen stress mensen, onthoud, denk bij je depressie en angstaanvallen/paniekaanvallen/hyperventilatie aanvallen om de volgende belangrijke punten:

* Gezonde lifestyle
* Geen koffie
* Frisse lucht
* Goede buik ademhaling
* Ook al heb je nergens zin in toch een blokje om
* Geen stressvolle baan of stress dingen op je dag
* Niet 20 keer per dag zeggen wat ben ik moe, maar zeggen, Ik wil meer ENERGIE.
:!:
Op naar een gezond relaxed en gelukkig leven. geef de hoop nog nie top. :!:
Laatst gewijzigd door greenfrog op 01 mar 2009 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Liesje82
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 nov 2008 19:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Liesje82 »

Hoi Mirriam,

Herken heel goed je gevoel zoals je het omschrijft. Dan maar misselijk ergens heen. Beter dan alleen maar thuis zitten. Ook ik heb een half jaar het huis zowat niet uit gedrufd omdat ik mij zo misselijk en rottig voelde. Telkens als ik iets afsprak werd ik alleen maar zieker. Nu ik wat verder ben en Cipramil mij wat rustiger maak moet ik weer dingen gaan ondernemen ook al is dat heel moeilijk omdat ik mij niet lekker voel. Exposure noemen ze dat in de cognitieve gedragstherapie. Er maar gewoon doorheen. Al voel ik mij niet lekker bij een vriendin, aangeven en er het beste van maken. Heel moeilijk vind ik dat. Maar ja, zo kom je in ieder geval weer ergens. Herkennen nog meer mensen dit?

Greetje: Hoe gaat het met jou? Inmiddels aan de Efexor denk ik? Ben heel benieuwd hoe het daarmee gaat!

Liefs

greetje22
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 nov 2008 14:12

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door greetje22 »

Hoi Liesje,
Ik ben inmiddels 10 dagen aan efexor en zit nu twee dagen op 75 mg.
de bijwerkingen zijn weer anders dan citalopram, minder erg.
ik ben niet meer wazig maar heb soms wel het gevoel alsof ik aan de drugs ben en dan dringt alles niet goed tot me door, dat is ook een beetje een wazig gevoel, maar anders. Soms als ik 's nachts wakker wordt (regelmatig) dan weet ik niet meer wat voor dag het is. Mijn geheugen is dan minder en dat vind ik niet prettig. Daarnaast heb ik overdag moeheidsaanvallen maar dat had ik ook met citalopram. Verder net zulke slecht nachten, alleen hoop ik dat het hiermee na een paar weken ophoudt, anders moet ik toch echt aan de slaaptabletten en dat wil ik niet.
Wat vervelend dat je nog steeds misselijk wordt! Ben je ook nog duizelig?
Liefs,
Greetje

greenfrog
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jan 2009 00:43

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door greenfrog »

Ik gebruik van het merk Apothecon. Ik heb 2 dagen 25 mg geslikt, maar daar begin ik toch maar niet aan :!:
Laatst gewijzigd door greenfrog op 12 mar 2009 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.

greenfrog
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jan 2009 00:43

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door greenfrog »

koffie sigaretten anti depressiva vormen een cocktail, als deze veranderd veranderd je gevoel, ze synergeren met elkaar :!:
Laatst gewijzigd door greenfrog op 12 mar 2009 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Mamami
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 feb 2009 17:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Mamami »

Zijn jullie 's ochtends ook zo ontzettend moe? Ik neem 's avonds bij het avondeten 20 mg citalopram en voel me de uren daarna prima. Maar als de wekker de volgende dag gaat... Ik heb soms 4 tot 5 uur nodig voordat ik een beetje aanspreekbaar ben. Dit schijnt een bijwerking van de medicijnen te zijn. Herkent iemand dit?


@Mirriam:
Hoe gaat het nu met je?
Laatst gewijzigd door Mamami op 07 mar 2009 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Liesje82
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 nov 2008 19:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Liesje82 »

Hallo!

Misselijk ben ik gelukkig een stuk minder. Krijg meer honger door de medicijnen dus dat vind ik voor mij wel positief! Ik voel me minder vaak misselijk en dan ben ik ook minder angstig.
Duizelig ben ik nog wel steeds vaak en vaag gevoel is er ook nos steeds. Slik nu middels meer dan twee maande Ciprimil en moet van de psychiater elke 4 weken 1 druppel erbij doen = 2mg. Ik zit nu op 12 druppels = 24 mg. Kijken of een hogere dosis deze klachten wat minder maakt. Als ik nu namelijk een paniekaanval krijg is ie superheftig met alle sensaties van dien. Branderig gevoel rug, hete en koude rillingen en superziek gevoel. Jij had ook veel heftigere paniekaanvallen van de Cirpramil/Citalopram toch Greetje? Ik merk wel dat ik nu minder paniek heb, maar als er dan paniek is, is het super heftig.

Moe ben ik nog steeds heel erg van de medicijnen. Herken het dan ook heel erg dat je 's ochtends het bed niet uit te branden bent!! Als ik de wekker niet zet en ik ga rond 23.00 slapen, kan ik zo die ochtend tot 12.00 slapen. Nu zet ik de wekker rond 9.00 uur en kan dan heel moeilijk wakker worden. Ook overdag heb ik moeheidsaanvallen. Maar goed, dit vind ik nog wel te overzien. Beetje aanpassen :-)

Ben benieuwd hoe Efexor voor jou gaat werken Greetje!

Liefs

greenfrog
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jan 2009 00:43

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door greenfrog »

berichtje plaatsen op het forum gaat moeilijk, krijg steeds de foutmelding van sessie verlopen :!:
Laatst gewijzigd door greenfrog op 12 mar 2009 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.

greenfrog
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jan 2009 00:43

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door greenfrog »

Libido is iets gestegen. Weinig honger, dus de kilos gaan er ook makkelijk af. Ben ietjes rustiger en minder drukmakerig. :!:
Laatst gewijzigd door greenfrog op 12 mar 2009 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.

julia1980
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mar 2009 15:25

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door julia1980 »

Vanmorgen heb ik van de huisarts citalopram voorgeschreven gekregen, ik begin met 20mg, loop al een jaar met klachten, eerst overspannen, toen burnout en al een half jaar een depressie.
Thuisgekomen eerst maar eens op dit forum gaan lezen en met angst en beven eerste tablet ingenomen. Ik vind het fijn dat er een uitgebreid forum over is, waar ook veel positieve verhalen opstaan.
Ik ben bang voor de bijwerkingen, maar als het uiteindelijk helpt heb ik die er voor over.

Van greetje las ik dat ze niet goed sliep. Ik heb daar al langer last van, dus raadde mijn huisarts me aan smorgens de AD te slikken. Misschien is dat voor jou ook beter? Je vertelt immers ook dat je je de paar uur na het slikken goed voelt. Dan heb je in ieder geval een minder naar begin van de dag misschien.

Affijn. Ik heb hem vanmorgen om 11 uur genomen, en voel nu al van alles, droge mond, raar, watterig gevoel in mijn hoofd, versuft, niet helder. Maag doet raar, ik heb honger, maar eten smaakte totaal niet. Nouja, ik hoop dat het bij deze dingen blijft en ik geen last krijg van extra angsten en nachtmerries, daar heb ik mijn portie wel van gehad.

Ben ook doorverwezen naar de psychiater. Loop sinds 9 maanden ook bij een psychotherapeut, maar dat helpt niet genoeg. En verder moet ik ook naar de bedrijfsarts, pff vind het veel allemaal en maak me zorgen om mijn werk en gezondheid.

greetje22
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 nov 2008 14:12

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door greetje22 »

Hoi Julia1980,
Ik neem nu inderdaad s'ochtens mijn tabletten. Ik ben inmiddels alleen niet meer aan citalopram maar aan efexor. Na twaalf weken had ik niet het gewenste resultaat.
Ik wens je alvast heel veel sterkte de komende weken, want je zult het waarschijnlijk nodig hebben. Schrik niet als je ineens een paniekaanval krijgt want dat kan gebeuren. Zeg dan tegen jezelf dat het van de tabletten komt want dan is het makkelijker te accepteren en is het minder erg. Het slechte slapen heb ik nog steeds, maar voor sommigen duurt dat maar twee weken. Daarnaast zijn er ook mensen die er juist goed door slapen, wat jou ook zou kunnen overkomen.
Ik ben ook al bij de bedrijfsarts geweest en ik voel me ook schuldig dat ik nu niet mijn volle uren kan werken en deels in de ziektewet zit. Maar ik doe het voor mezelf, voor mijn gezin en ook een beetje voor mijn werk want dat ging de laatste tijd ook niet zo lekker omdat ik me niet kon concentreren. Ik heb mijn baas gewoon op de hoogte gebracht van de situatie (niet de hele achtergrond) en hij toont zich erg begripvol. Hij wil ook niet dat ik te hard van stapel loop, want die neiging heb ik erg. Mijn collega's denken ook heel erg met me mee en ik denk dat als ik niets had verteld dat er dan rare verhaaltjes de ronde waren gegaan.
Al met al zijn er veel mensen die me begrijpen. Alleen heeft mijn man er wat moeite mee. Hij denkt dat ik op de een of andere manier wonderwoman ben en alles in mijn eentje kan klaren terwijl ik juist zijn armen om me nodig heb. Iemand die geen geestelijke problemen dichtbij heeft meegemaakt, kan daar heel moeilijk begrip voor opbrengen en dat is jammer.
Ik heb gelukkig heel wat aan dit forum Julia. Ik hoop dat we jou er ook door kunnen slepen.
Sterkte!
Greetje

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Happy Frog »

Ik merk nog niet veel. Wel bijwerkingen. Andere smaak in de mond.Ik eet om 13 uur een beetje en rond 18 uur een kleine maaltijd.Soms opgefokt uit de hoek komen en spijt hebben later, supermoe, buikpijn, verstopte neus. :!:
Laatst gewijzigd door Happy Frog op 12 mar 2009 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.

greetje22
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 nov 2008 14:12

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door greetje22 »

Hey Happy Frog,

Ik zag je naam en ik dacht; goh, is ze eindelijk happy geworden. Toen las ik je berichtje en kwam ik tot de conclusie dat dat nog niet zo was.
Wat jammer nou. Ik had het je zo gegund.
Die vage dromen vind ik helemaal niet erg. Interressant juist. zolang het geen enge dromen zijn vind ik het goed.
Dat opgefokte heb ik ook. Ik kan heel ongeduldig zijn. Dat merk ik vooral bij mijn dochter van drie. Die zit te peuterpuberen en ik zit zo veel op haar te mopperen. Zielig kind. Ik hoop dat dat gauw voorbijgaat dat gevoel.
Ik hoop dat je snel een Happy Frog gaat worden.
Ga je nog ophogen trouwens?

julia1980
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mar 2009 15:25

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door julia1980 »

Lieve Greetje,

Dankjewel voor je fijne reactie. Ik kan me voorstellen dat het voor jou jongleren is, met gezin, werk en jezelf. Fijn dat je halve dagen kunt werken en probeer je daarom niet schuldig te voelen...jaa ik heb daar zelf ook heel veel last van, maar is misschien goed om tegen elkaar te blijven zeggen.
Hoe reageerde jouw bedrijfsarts? Ik ben wel benieuwd, ook wat die van mij voorstelt. Voel me totaal besluiteloos, kan ook een half uur door de super of de bieb rondlopen (als ik me er al toe heb kunnen zetten om zulke ondernemingen te wagen) zonder te weten wat ik mee moet nemen. En kom dan doodmoe thuis. In huis is het een chaos. Ik krijg het niet rond. Voel me afschuwelijk eenzaam, ook al zijn er wel vrienden en familie die me steunen. Ik ben single, en dan moet je het uiteindelijk toch alleen rooien, niemand om bij uit te huilen.

En ja de besluiteloosheid maakt ook dat ik niet weet wat ik met mijn werk moet doen. Ik ben docent, dus een beetje werken is er niet bij. Voor de klas, is 150% geven. Werk is wel de enige plek waar ik nog wat structuur en soms wat plezier heb, maar tegelijkertijd vreet het zoveel energie dat ik verder letterlijk niks meer kan. Sociale activiteiten putten me uit, en thuis van het werk kan ik alleen nog maar kapot naar tv computer staren of op de bank liggen.

Ik weet dus ook niet wat ik moet willen mbt werk. Hebben jullie daar een mening over?

Verder Happy Frog, ik heb nog oxazepam thuis van eerder, en die mag ik van de huisarts slikken als ik last van angst krijg. Ik mag ook bellen voor een recept slaappillen als ik niet kan slapen. Ik kijk het eerst vannacht maar eens aan. Ik hoop dat ik slaap, want vannacht maar 2 uur geslapen. (toen slikte ik nog geen ad, dus had niet daarmee te maken).

Jullie allemaal ook heel veel sterkte, hopelijk kunnen we elkaar hier wat steun geven.

greetje22
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 nov 2008 14:12

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door greetje22 »

Julia
Tje, een lastig beroep heb je. Je bent constant in je hoofd bezig terwijl je hoofd juist overloopt.
Ik heb me de eerste paar weken volledig ziek gemeld. Ik kon ook niet anders omdat de bijwerkingen te heftig waren. In overleg met de bedrijfsarts, die heel begripvol was, ben ik meer gaan werken, naar hoe ik me voelde. Het kan best zijn dat jouw bedrijfsarts zegt dat je je volledig ziek moet melden.
Vandaag was ik heel duizelig maar ik denk dat het kwam omdat ik weer zo slecht heb geslapen (echt extreem) dus toen mijn man en ik onze dochter wegbrachten en we bijna bij mijn werk waren, heb ik gevraagd of hij me maar weer naar huis wilde brengen. Mijn werk is administratie. Maar daar moet ik zo veel bij nadenken dat ik in notime doodop ben. Gesprekken kan ik dan niet helemaal meer volgen. En dat was de eerste reden dat ik aan deze tabletten ben begonnen. Nu is er ook nog slaaptekort (had ik toen ook al wel, maar niet zo extreem) en bijwerkingen bijgekomen.
Ik ben er nu dus slechter aan toe dan vier maanden geleden. Leuk!!
Ik denk dat jij met jouw beroep misschien wel een tijdje volledig de ziektewet in moet. Als je daar zelf liever niet aan wilt, dan moet je toch even bij jezelf gaan denken waar je het voor doet. Voor jezelf!
Als je het jezelf zwaar blijft maken, maak je het misschien wel erger. Daar kan ik helaas over meepraten.
Ga op die bank liggen, tv kijken. Hoewel ik denk dat je de komende twee weken helemaal nergens zin in hebt. Probeer je hoofd wat rust te geven, dat is heel belangrijk. Je hebt gewoon je grenzen bereikt en moet een stapje terugdoen.

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Happy Frog »

teveel oxazepam genomen in het weekend, nu een kater van 3 dagen lang, en ook meer depri daardoor :!:
Laatst gewijzigd door Happy Frog op 12 mar 2009 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Happy Frog »

Kan me al 7 maand niet toe zetten te gaan sporten, heb wel van okt/jan elke dag een uur gewandeld. Voel me nog niet beter. :!:
Laatst gewijzigd door Happy Frog op 12 mar 2009 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Happy Frog »

Syberische ginseng geprobeerd maar beviel niet. Binnenkort ga ik guarana proberen. Ik ben na 2 dagen 15 mg weer terug naar de 20mg. Het verkeer werd irritant harder in geluid, de scherpe kantjes die ik in mijn kijken naar dingen, mijn visie, mijn werking van mijn ogen dus, niet figuurlijk maar letterlijk, werd vager, grijzer en reeler, minder verdooft. Vanmorgen de 20 mg genomen en ben weer lekker iets verdooft en heb weer die messcherpe werkende ogen, alles is zo scherp van beeld, alles is knetterscherp, helder, heel goed verlicht.


Metaalachtige smaak in de mond;
minder eetlust;
intense dromen en overdag heldere flashbacks;
iets drukker in gedrag, sneller opgefokt en geirriteerd;
moe;
soms wakker worden snachts;
lichte maagdarm klachten, maar goede ontlasting;
:!:
Laatst gewijzigd door Happy Frog op 12 mar 2009 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Mamami
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 feb 2009 17:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Mamami »

Hallo Julia,

Ook van mij een warm welkom op dit forum. Je verhaal is heel herkenbaar! Hoe gaat het nu met je?

Ik ben ruim 3 maanden geleden ook met 20 mg gestart (tegen angstklachten) en voelde me de eerste 2 weken behoorlijk beroerd. Maar, daarna ging het een stuk beter! Had ook oxazepam gekregen en was huiverig om het te gebruiken. Maar ik heb het uiteindelijk toch een aantal dagen gebruikt en het werkt voor mij prima. Op de dagen dat ik me goed voel gebruik ik geen oxazepam, op de dagen dat ik me niet goed voel neem ik 1 tabletje. En dat werkt uitstekend.

Ik ben deze week voor het eerst bij een psychiater geweest en hij vertelde me dat 20 mg een startdosis is (het was in mijn geval beter om met 10 mg te beginnen). Omdat 20 mg bij mij niet voldoende werkt is de dosis 2 dagen geleden veranderd in 30 mg. Dit moet ik een maandje aankijken en dan wordt het eventueel nog verhoogd naar 40 mg. Tot nu toe heb ik weinig last van bijwerkingen.

Ik heb ook werk waarbij ik voornamelijk mijn hoofd moet gebruiken. Het ging absoluut niet meer en daarom zit ik al een half jaar thuis. De bedrijfsarts is gelukkig heel begripvol en zet me niet onder druk. Heeft ook geen zin, want dan is de kans groot dat ik over een jaar weer ziek thuis kom te zitten. Voel me wel schuldig om 'betaald' thuis te zitten, maar moet me eerst thuis (met mijn gezin) weer kunnen redden voordat ik zelfs maar aan mijn werk mag denken. Gelukkig krijg ik van alle kanten praktische hulp en emotionele steun.

Wat ik in dat half jaar wel heb geleerd is: om een ander te kunnen helpen moet je eerst jezelf helpen. Denk eerst aan jezelf! (hoe tegennatuurlijk dat misschien ook klinkt...)

Sterkte de komende tijd (ook voor Happy Frog en Greetje!)

Groetjes,
Mamami

Gesloten