Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
angel1978

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
13 apr 2023 09:08
angel1978 schreef:
13 apr 2023 09:01

Intermittent fastning is ook helemaal geen dieet, maar een eetpatroon waarbij je de eetmomenten in een kortere tijd zet en de rest van de tijd vast. Het heeft vooral effect op je bloedsuikerspiegel en heeft niet zoveel te maken met je gewicht ( je eet immers niet per definitie minder ).
Een bijkomend effect 'kan' zijn dat je afvalt, maar dat heeft dan meer te maken met het feit dat er minder momenten zijn waarop je de tijd hebt om te 'snacken' en daardoor minder calorieën binnen krijgt.

Als ik zie hoeveel momenten er iets 'erbij' gegeten wordt, dan denk ik dat daar dus vooral het probleem zit en dat zou je idd. ook prima zonder intermittent fastning kunnen aanpakken.

Maar het is dus geen dieet. Het is een eet/leefpatroon dat overigens zeer eenvoudig en voor langere tijd vol te houden is als dat is wat je wil ( doe het zelf nu al 3 jaar onafgebroken en het bevalt zeer goed ).
Ah, ik begrijp het. U doet het om een heel andere reden. Ik verbaasde me er ook al over dat wa het had over die extra’s moeten laten staan. Daar gaat het dus eigenlijk helemaal niet om.
Bij intermittent fastning wissel je periodes van eten en vasten af. Dat kan een dagelijks of wekelijks patroon zijn, maar ook normaal tijdens werkdagen en vasten in het weekend of andersom. Net waar je je goed bij voelt en wat past bij je 'normale' leefpatroon.
De 16/8 methode waarbij je 8 uur per dag 'gewoon' eet en 16 uur vast is erg populair omdat dit heel goed past bij een 'normaal' werkpatroon en daardoor erg goed vol te houden is. Maar ook daar is het doel niet afvallen. In die 8 uur die je normaal eet kun je net zoveel calorieën binnen krijgen als je anders binnen zou krijgen en dan val je echt niet af. Wel is het zo dat je de periode dat je geen calorieën ( koolhydraten/suikers) binnen krijgt enorm verlengd waardoor je lichaam een veel langere periode geen andere keuze heeft dan vet te gaan verbranden ( er is namelijk niets anders beschikbaar ). Dit kan een gunstig effect hebben op je vetpercentage ( met de nadruk op kan, dit is wel afhankelijk van hoe je eetpatroon is in de uren dat je wel eet ).

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Paimon schreef:
13 apr 2023 06:36
is het mogelijk om koffie te drinken tijdens een dieet? om de een of andere reden leek het me beter om gewoon water te drinken...
Er zit eigenlijk geen verschil tussen water en zwarte koffie ( dat is immers ook voor 99% water ).
Dat wordt anders bij toevoegingen als melk en suiker, maar met zwarte koffie ( of thee zonder toevoeging ) is als alternatief voor water niets mis.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Los daarvan stimuleert cafeïne de vetverbranding en vermindert het het hongergevoel. Koffiedrinken is dus sowieso goed bij diëten of andere aanpassingen in je eet- en leefpatroon om af te vallen :wink:

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
13 apr 2023 09:15
Misschien zorgen dat je die snacks niet in huis hebt? Dan kom je ook niet in de verleiding ze tussendoor te pakken/drinken.
Makkelijker gezegd dan gedaan... minder snacken moet van binnen uit komen, niet uit noodzaak omdat er een keertje niks is. Dan ga je wel wat anders zoeken, al is het een boterham met pindakaas, om wat te noemen. Het gaat vooral om een verandering van mindset. Je moet snacks gewoon kunnen laten staan, ook al heb je ze in huis.

ZeerPrivé

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Minder snacks, koekjes enz. enz. in huis halen is ook een mindset. Zo doe ik het al zo'n 10 jaar, omdat alles wat ik open trek, gewoon op moet. Van drop tot chips tot zoetigheid. Bevalt me uitstekend. Nadeel is dat ik die troep niet kan laten mee bezorgen door Appie en dat ik daarvoor dus speciaal naar de winkel moet. Voordeel is dat ik in dat laatste dan vaak weer geen zin heb, waardoor ik nog minder snoep.

Ik eet de hele dag door, omdat ik geen zin heb in een volle maag. Dat vind ik een zeer onprettig gevoel.

Lisa29

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Lowieze schreef:
13 apr 2023 09:10
Lisa29 schreef:
13 apr 2023 08:15
Ik ga morgen naar een diëtist om te kijken of ik met mijn 'beugel dieet' wel alle voedingsstoffen binnen krijg, daar ben ik namelijk wat onzeker over.
Wat voor gezonds kunt u dan niet eten met een beugel? Gewoon nieuwsgierig hoor.
Noten bijvoorbeeld, daar bijt ik de beugel op kapot terwijl het wel gezond is. Een appel mag ik niet afbijten, die kan ik pas eten als ik die in hele kleine stukjes zou snijden. Wortels lukken bij mij ook niet zelfs als ik die klein maak. Er zijn ook dingen die ongezond zijn die ik niet kan eten zoals kauwgom of snoep. Of dingen die gewoon lekker zijn zoals spareribs😋
Met name omdat de beugel ervan kapot kan gaan of omdat het blijft plakken.

Ik mag in principe ook alleen water of thee (zonder suiker) omdat bijvoorbeeld koffie aanslag geeft achter de slotjes. En dat blijf je zien nog lang nadat de beugel eruit is.....
Nu lust ik geen koffie dus dat is makkelijk, ik zondig wel af en toe met vitaminewater of een glaasje cola met een rietje tijdens een avondje uit. Maar daar moet ik wel echt mee opletten want als er eenmaal schade is kan die niet makkelijk meer ongedaan gemaakt worden.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lisa29 schreef:
13 apr 2023 09:48

Noten bijvoorbeeld, daar bijt ik de beugel op kapot terwijl het wel gezond is. Een appel mag ik niet afbijten, die kan ik pas eten als ik die in hele kleine stukjes zou snijden. Wortels lukken bij mij ook niet zelfs als ik die klein maak. Er zijn ook dingen die ongezond zijn die ik niet kan eten zoals kauwgom of snoep. Of dingen die gewoon lekker zijn zoals spareribs😋
Met name omdat de beugel ervan kapot kan gaan of omdat het blijft plakken.

Ik mag in principe ook alleen water of thee (zonder suiker) omdat bijvoorbeeld koffie aanslag geeft achter de slotjes. En dat blijf je zien nog lang nadat de beugel eruit is.....
Nu lust ik geen koffie dus dat is makkelijk, ik zondig wel af en toe met vitaminewater of een glaasje cola met een rietje tijdens een avondje uit. Maar daar moet ik wel echt mee opletten want als er eenmaal schade is kan die niet makkelijk meer ongedaan gemaakt worden.
Dat plaksnoep en kauwgum niet mag, herken ik wel van de tijd dat mijn kinderen beugels hadden. Nou was dat niet zo erg 😄. Cola mocht ook maar heel af en toe, nou ja, er waren genoeg alternatieven.
Maar ik gaf ze vaak zacht fruit, dat ging prima. Ik heb nooit de indruk gehad dat ze door hun beugel voedingsstoffen tekort kwamen. Er is zoveel keuze in fruit en groente.

Lowieze

witte angora schreef:
13 apr 2023 09:30
Makkelijker gezegd dan gedaan... minder snacken moet van binnen uit komen, niet uit noodzaak omdat er een keertje niks is. Dan ga je wel wat anders zoeken, al is het een boterham met pindakaas, om wat te noemen. Het gaat vooral om een verandering van mindset. Je moet snacks gewoon kunnen laten staan, ook al heb je ze in huis.
Klopt, is ook een mindset. Maar ik zie zoveel (ongezond) lekkers in de winkels liggen, ik weet als ik het in huis haal dat het snel op gaat. Dus sla ik het allemaal over en leg het niet in mijn winkelkarretje. Scheelt toch veel calorieën.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Uit ervaring weet ik dat ik geen snacks en snoep en koek in huis moet halen.
Ligt het in de kast? Dan ga ik toch snaaien😁.
Voor dat soort momenten is ontbijtkoek , ZERO, een alternatief.
Ik begin vlg week olv een diëtiste ook aan een afvalprogramma omdat ik nu diabetes 2 ben gediagnosticeerd en die bloedsuikerspiegel móet omlaag en dat kán!

Lisa29

@Lowieze: er speelt bij mij helaas meer dan 'alleen' de beugel. Ivm bezoek aan cardioloog gisteren bloedonderzoek gehad. Van wat ik nu al kan zien is onder andere mijn foliumzuur te laag. Vandaar ook de diëtist, niet iedereen kan het zelfstandig.

Lowieze

Lisa29 schreef:
13 apr 2023 11:48
@Lowieze: er speelt bij mij helaas meer dan 'alleen' de beugel. Ivm bezoek aan cardioloog gisteren bloedonderzoek gehad. Van wat ik nu al kan zien is onder andere mijn foliumzuur te laag. Vandaar ook de diëtist, niet iedereen kan het zelfstandig.
Het was ook niet als verwijt bedoeld hoor. Als je foliumzuur te laag is, dan ook even letten op de vit. B12 waardes, ik heb daar ook ervaring mee.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lowieze schreef:
13 apr 2023 10:27
witte angora schreef:
13 apr 2023 09:30
Klopt, is ook een mindset. Maar ik zie zoveel (ongezond) lekkers in de winkels liggen, ik weet als ik het in huis haal dat het snel op gaat. Dus sla ik het allemaal over en leg het niet in mijn winkelkarretje. Scheelt toch veel calorieën.
Ik moet zeggen dat ik hier de chips, koekjes en snoepgang (op af en toe keelpastilles of kauwgum na) volledig links laat liggen. De lekkere dingen zijn in mijn geval vooral dingen die ik gebruik tijdens het eten. Een iets dikker belegde boterham bijvoorbeeld. Of iets lekkers voor bij het avondeten, wat normaal niet in het gerecht zit of gewoon een extra stukje vlees zo af en toe. En als ik dan echt eens wil zondigen, dan wordt het toch vaak een kaasje of worstje.

gosewijn

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ik ben ook op een streng dieet ,helpt helemaal niets

Lowieze

Je levenswijze permanent wijzigen is vaak beter dan af en toe streng gaan diëten.
Met dat laatste help je op termijn je stofwisseling om zeep, wat juist niet de bedoeling is.
En het gaat natuurlijk niet alleen om diëten, er spelen veel meer dingen mee om een gezond gewicht te krijgen en te behouden.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een streng dieet is volgens mij alleen zinvol als er een acute noodzaak is. Veel belangrijker lijkt me een gezond en regelmatig leefpatroon, met matigheid als richtsnoer. Niet te veel eten -- maar wel lekker! -- en niet of weinig snoepen en snaaien.
Dat kun je op veel verschillende manieren doen. Als je het doet op een manier die goed bij je past, kost het weinig moeite en kun je het je hele leven volhouden.

Lisa29

@Lowieze: ik zal zeker ook op de andere vitamines letten. Mijn vitamine D zat op 57. Dat is naar officiële Nederlandse maatstaven genoeg maar mijn vorige huisarts zei altijd "80 is prachtig". Ik weet uit ervaring dat het veel beter met me gaat als mijn vitamine D hoger is.

In het algemeen ben ik het er wel mee eens dat het veranderen van levenswijze het beste is. In de praktijk merk ik dat dat niet zo makkelijk is als het klinkt. De beugel heeft als 'voordeel ' dat ik heel veel dingen die ongezond zijn niet meer kan eten ook al zou ik dat willen.
Vanavond is er een item bij Editie NL over iemand die 2 weken lang alleen maar ongezond geleefd heeft als een soort experiment. Op zich weten we natuurlijk wel dat het niet gezond is maar als het zichtbaar wordt gemaakt helpt dat beter denk ik.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Hoe gaat het diëten van de medeforummers?

Lisa29

J. Deltoer schreef:
14 apr 2023 23:01
Hoe gaat het diëten van de medeforummers?
Vandaag 1e afspraak met de diëtiste gehad. Kreeg als compliment dat ik al op de goede weg ben. Met name nog wat meer groente en fruit toevoegen. Over 6 weken terug, ben zeer benieuwd hoeveel ik dan afgevallen ben.
Enige wat me een beetje tegenviel was dat ze geen dagmenu maakte. Dat deed de vorige diëtiste (3 jaar geleden) wel. Merk dat het voor mij lastig is te bedenken wat ik ga eten en welke combinaties. Maar heb wel enigszins aanwijzingen in de goede richting gekregen.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het oude dagmenu niet nog ergens in eenla liggen?

Lisa29

Lady1234 schreef:
15 apr 2023 09:39
Het oude dagmenu niet nog ergens in eenla liggen?
Niet dat ik weet, wellicht vind ik nog wat als er wat meer orde in huis komt🙈
Ze zei wel dat het dagmenu wat ik nu ongeveer aanhoud op zich ok is, maar dan met meer groente en fruit en 2 sneetjes brood extra.

Plaats reactie