LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Mamami
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 feb 2009 17:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Mamami »

Hoi Happy Frog,

Fijn dat het goed gaat! Maar wat gebruik je nu, nog steeds citalopram of escitalopram? Ik zit nu sinds 2 weken op 40 mg citalopram.Het gaat op zich wel aardig, maar hoop wel dat er nog wat meer verbetering optreedt...

Groetjes,
Mamami

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Happy Frog »

dag, ik ben dus 10 weken aan de citalopram geweest vanaf januari en heb het ook in 2002 ongeveer 4 of 5 maand gebruikt.

Het werkt milder dan prozac, fevarin, effexor en seroxat vind ik, en geeft gelukkig veel minder depersonalisatie, vooral op de effexor was ik gewoon een ware krankzinnige vaak details zal ik besparen.

Ik ben nu van ene dag op andere over op escitalopram sinds een paar weken en kan zeggen dat het net zo werkt hoor, dat van veel minder bijwerkingen valt best tegen, bij mij dan, maar het is vreselijk persoonlijk.

het gaat met ups and downs, ene dag goed gevoel andere minder, maar het werkt zeker.

destijds nam ik 20mg en de psychiater wilde niet naar de 40mg destijds en was er boos over en stopte. Mijn huidige huisarts maakt nergens een probleem van, ben blij met mijn 17,5 mg escitalopram, staat gelijk aan 40mg citalopram (het is iets potenter dan de helft van de aantal mg´s n.l., heb goed contact met een psychiater in New York die 8 uur per dag gesprekken heeft van een kwartiertje en hele dagen receptjes uitschrijft en natuurlijk ziet hoe het de patienten vergaat).

Escitalopram mist een isomeer die citalopram wel heeft en bij veel mensen werkt citalopram beter tegen angstgevoelens dan escitalopram.

De donkere winterdagen zijn eindelijk voorbij wat ook scheelt. Hoop dat jij ook lekker gaat en zin hebt in de zomer ondanks mss een mindere dag er tussendoor. De moeheid en mindere libido is een beetje de prijs die ik betaal voor de werking van het middel denk ik soms maar. Misschien wat meer zweten en meer vergeetachtig. Je neemt ook niet een drugs, maar de regeling van serotonine en hormonen is iets aangepast in je systeem en dat is niet zo maar iets.

vhid
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 aug 2008 21:38

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door vhid »

Ik ben het savonds gaan slikken, ik slik het rond half 10 en ga dan direct naar bed, ik slaap als een roos! en ik word heerlijk wakker, geen bijwerkingen meer...totaal verdwenen!

Ik name het 1 keer smorgens dus niet, en ging het in de avond slikken, das maar een overstap van 12 uurtjes, nog niet eens... en dus is dat PRIMA te doen, niks van gemerkt. alleen de volgende dag dat alle bijwerkingen per direct waren verdwenen!!

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Happy Frog »

10 mg om 8 uur
10 mg om 10 uur
10 mg om 16 uur
en 5 mg om 20 uur

mss dat ik langzaamaan steeds later ga slikken, maar dit bevalt me goed.

de 5 mg om 20 uur slaat nog harder in dan de 10 mg´s en word er erg moe van van die extra 5 mg, slaap er bere goed op.

wel bijwerkingen nog, en laat nog even weten als ik savonds slik hoe me dat bevalt, ik doe rustig aan met veranderen.

vhid
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 aug 2008 21:38

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door vhid »

dgbb
Laatst gewijzigd door vhid op 16 apr 2009 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

deboerskes
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2009 09:54

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door deboerskes »

Hoi hoi,
Ik gebruik op dit moment bijna twee weken cipramil, voor mij is dit de eerste keer dat ik medicijnen gebruik omdat ik me zo rot voel. Ik heb al heel wat gelezen op dit forum. Ik heb van mijn dokter cipramil in druppelvorm gekregen. Ik ben begonnen met 1 druppel per dag (heel weinig dus) en dit moet ik per 3 dagen opvoeren tot dat ik aan 5 druppels per dag kom, daarna contact opnemen met de huisarts hoe het gaat. Op dit moment heb ik geen enkele bijwerkingen. Omdat de dosis heel laag is zal het bij mij ook wel wat langer duren voordat het gaat werken. De reden dat je je heel rot voelt kun je natuurlijk onderdrukken met medicijnen maar ik heb er ook voor gekozen om met een psycholoog te gaan praten. Ik heb zelf het idee dat als je je problemen niet oplost voor jezelf en je stopt dan met de medicijnen dat het dan toch iedere keer terugkomt. Ik heb het heel moeilijk met dat nare gevoel in je maag net alsof er een knoop in je maag ligt en het voelt ofdat je een lopende tijdbom bent die ieder moment in huilen kan uitbarsten en veel nare gedachten. Je leeft een beetje als een automatische piloot met de hoop dat dat hele nare gevoel overgaat. Heeft er iemand ook ervaringen met deze vorm van cipramil. De dokter vertelde wel dat het in druppelvorm veel makkelijker is om af te bouwen. Hoe je opbouwt, bouw je ook weer af.
Ik hoop snel van iemand te horen.

maria70
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 jul 2008 21:00

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door maria70 »

hallo allemaal.ik ben nieuw hier .
ik wil graag weten of er mensen zijn die citalopram hebben gekregen tegen agressieve dwanggedachten, en met hoeveel mg er begonnen is. ik heb de laatste tijd heel erg last van agressieve gedachten...voel me wild van binnen.dat maakt me zo bang!! ik voel me letterlijk koken van binnen.ben bang dat ik iets doe.voel me zeer agressief!!en daardoor krijg ik angst.
ben eergisteren begonnen met 5 mg ...omdat ik 3 jaar geleden met efexor (75mg) erger werd in het begin.
ik zie het echt niet meer zitten! :cry:
heb gewoon geen vertrouwen meer in mezelf :cry: HELP!!!!

vhid
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 aug 2008 21:38

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door vhid »

kus
Laatst gewijzigd door vhid op 28 apr 2009 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.

maria70
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 jul 2008 21:00

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door maria70 »

ik ben juist heel lief tegen iedereen als ik me agressief voel van binnen,
omdat ik bang bent dat als ik boos word ik ga ontploffen.
het is niet de eerste keer dat ik dit meemaak. 17 jaar geleden was het voor het eerst na een miskraam.en ook 3 jaar geleden weer. toen heb ik efexor gekregen.dat had me de eerste weken wilder in mijn hoofd gemaakt ! ik had mezelf voorgenomen om nooit meer AD te slikken ...
maar, toch besloten om citalopram te proberen.
een tijdje terug heb ik 1 gesprek gehad met een psychiater. hij zei dat ik fobie heb om gek te worden. ook schreef hij remeron voor. maar ik heb niks positiefs kunnen vinden op het internet , vandaar dat ik aan mijn huisdokter citalopram vroeg (heeft goed geholpen bij mijn moeder bij een depressie)
hoewel ik weet dat het niet de eerste keer is ...voel ik dat ik er niet overheen kom deze keer, en dat maakt me zo depressief.
ben ook zo bang voor de AD!! weet niet of ik er goed gedaan heb dat ik begonnen ben.

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Happy Frog »

5 weekjes 10 mg proberen, lage dosis betekent vaak weinig bijwerkingen. Rustig opbouwen. Indien je teveel last van bijwekingen hebt weer afbouwen, indien je wel iets merkt, naar 15 of 20 mg gaan. succes.

verder gezond eten en regelmatig bewegen en evt. therapie er bij, de combi van deze 3 geeft de beste resultaten.

EefjeG
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2009 21:20

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door EefjeG »

Heb in het verleden 2x langere tijd Prozac gebruikt en het heeft goed geholpen weer boven Jan te komen (2x postnataal).
Nu ben ik sinds enige tijd onder behandeling bij PsyQ en daar is mij geadviseerd als ondersteuning ook met Citalopram te beginnen. Ik ben in het verleden van Prozac erg veel kilo's aangekomen, en dat is iets dat ik absoluut niet meer wil! Met een beetje angst en beven ga ik nu toch beginnen (10 mg. indien ok na 2 wk. 15 mg etc.)
Nu zie ik nogal verschillende dingen; op dit forum wordt niet veel gesproken over gewichtstoename, op engelse fora juist weer wel.

Ik heb ook begrepen dat de klachten in beginsel wat kunnen verergeren. Ik ga het niet slikken omdat ik depressief ben als zodanig, maar om mijn emoties meer te reguleren (niet meer zulke uitschieters) en wat algeheel beter in mijn vel te komen, in de hoop dat de cogn. gedragstherapie dan ook meer kan beklijven. Ik heb ook nogal een dwangmatige kant in me, die ook met dit spul zou moeten luwen.

Ken periodes van slapeloosheid door opgefoktheid (doordraaien) en ook daar ben ik heel huiverig voor. Ik denk dus dat ik het hoe dan ook 's ochtends in zou moeten nemen?

Hoe gaat het met jullie gewicht, eetlust en slaap?
Laatst gewijzigd door EefjeG op 27 apr 2009 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.

yndy
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mar 2009 20:34

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door yndy »

Ik was niet aangekomen. Wel veel slaap. Het hielp bij mij om de medicijnen savonds in te nemen.

Mamami
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 feb 2009 17:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Mamami »

Ik ben ook niet aangekomen (zelfs afgevallen en al mijn zwangerschapskilo's kwijtgeraakt!) en slaap meestal prima. De vermoeidheid overdag is bij mij afhankelijk van hoe ik me voel en welke activiteiten ik de voorgaande dagen heb ondernomen. Ik heb de medicijnen een tijdje 's avonds ingenomen, maar vervolgens had ik de volgende ochtend erg veel moeite om wakker te worden. Nu neem ik ze inde ochtend in en dat gaat een stuk beter.

Succes Eefje!

thanks54
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 dec 2008 17:23

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door thanks54 »

Ik ben wel wat aangekomen, niet veel, ik denk ongeveer vijf kilo ofzo. In het begin viel ik er ook van af, want door de misselijkheid verloor ik mijn eetlust. Nu ik het ongeveer 1,5 jaar slik, heb ik wel het idee dat ik aankom, wat ik niet zo leuk vind eerlijk gezegd. Ik heb alleen in het begin met opbouwen slaapproblemen gehad, maar kreeg er toen een slaaptabletje bij. Inderdaad was ik toen ook wel wat meer opgefokt en gespannen. Dat is gelukkig snel weer overgegaan. De citalopram heeft mij in ieder geval erg geholpen, heb het ook gecombineerd met cognitieve therapie. Ik ben niet bekend met het verschil van 's morgens of 's avonds medicijnen slikken, heb zelf altijd 's ochtends geslikt. Ik wens je in ieder geval veel sterkte toe en ik hoop dat het werkt voor je!

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Happy Frog »

ik slik nu savonds

heb om 22 uur geslikt maar toen ging het laat werken in de ochtend

om 18 uur slikken bevalt me goed, ik word dan om 22 uur goed moe, slaap als een roos, wel moe en duf wakker worden om 7 uur, maar het bevalt me goed zo.

vrijdag zit ik 6 weekjes op de 30mg oftewel 15mg escitalpram, is hetzelfde, en gaat het goed werken, voel me nu al stukken beter.

ik heb me voordat ik begon goed op 3 weegschalen gewogen. dat ga ik volgende week ook even doen en laat jullie weten of ik ben aangekomen.

marinda
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mei 2009 15:08

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door marinda »

mijn psyocholoog had mij aangeraden om met een arts over medicatie te praten.
Nadat ik dat had gedaan heb ik gezegt dat ik er graag even over na wou denken.
Hij had het over citalopram cipramil .
Dit omdat ik last veel last heb van angt en dwang.
Nu ik een beetje op dit forum ben gaan lezen lijkt het me best een goed idee
Maar ik ben erg (lees heel erg)bang voor de bij werkingen
En ook om nu te beginnen voor de zomer vakantie straks werkt het niet goed en verpest ik de vakantie,....
Morgen heb ik weer een gesprek met de arts
Ik heb een hoop vragen op geschreven die ik hem eerst wil stellen.

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Happy Frog »

heel erg)bang voor de bij werkingen
en terecht, je gaat door een hel, probeer het gewoon es 4 dagen dan weet je wat het is. zeker geenpretje

thanks54
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 dec 2008 17:23

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door thanks54 »

Hoi Marinda en happy frog,
Ik gebruik inmiddels 1,5 jr deze medicijnen en het werkt bij mij prima. Het opbouwen vond ik niet prettig, maar voor mij was het zeker niet zo dat ik 'door een hel ging.' Ik was bijvoorbeeld misselijk, gespannen, geen eetlust meer, maar na ongeveer een maand sloeg het bij mij aan. Voor mij wegen de nadelen bij lange na niet op tegen de voordelen. Ik denk dat het mij goed geholpen heeft! Zeker wel een goed idee het er nog eens over te hebben met een arts. Bekijk de voor- en nadelen en maak je keuze daarin! Ik denk dat het heel belangrijk is om er zelf goed over na te denken, het zijn niet zomaar pilletjes die je even slikt zegmaar... Persoonlijk vind ik dat je het niet moet laten om de bijwerkingen. Maar nogmaals, zoek eens wat info op internet en probeer je keuze te maken. Veel sterkte!
Groetjes

nijntje85
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2009 18:57

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door nijntje85 »

Hoi,

fijn dat er een forum is over Citalopram! ik slik het nu sinds 4 dagen (10mg) en het is de eerste keer ooit dat ik zo'n soort middel gebruik, dus heb geen idee hoe ik erop zal reageren. Ik vind het tot nu toe nog wel meevallen met de bijwerkingen.. Alleen de combinatie erg duf voelen plus erg onrustig zijn voelt wel vreemd. Daarnaast ben ik een beetje trillerig en gammel/slap, maar voor de rest nog nergens last van gelukkig. Maar misschien wordt het straks wel heftiger als ik over 2 dagen naar de 20mg ga.. Zijn er nog meer mensen die net gestart zijn hiermee?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

groetjes

nijntje85
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2009 18:57

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door nijntje85 »

okee, ik moet toch zeggen dat het vannacht wel erg ongemakkelijk was.. mijn hoofd voelde heel raar, mijn kaken waren erg gespannen en ik had voortdurend honger maar toch ook misselijk. Geen rust in mijn lichaam.. Nu gaat het wel weer, maar is nu ook alweer 12 uur geleden dat ik de vorige pil nam.

Gesloten