LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo allemaal,
Ook ik ben nieuw op dit forum, maar volg dit onderwerp al maanden.
Het is nu 3 maanden geleden dat ik begon met citalopram, het ging al tijden niet goed met me ivm overlijden schoonmoeder, knobbeltje in de borst, problemen op het werk ,maar dat had ik zelf eigenlijk niet in de gaten, tot op een dag ik gewoon finaal ingestort ben, ik kon niet meer.
Ben naar de dokter gegaan en die schreef me in eerste instantie oxazepam voor maar dat hielp me niet, toen aan de citalopram
Ook ik was bang om te beginnen want je gaat op de bijsluiter toch lezen wat de bijwerkingen zijn en die zijn niet mis, maar ik ben toch begonnen met 20mg want ik kon gewoon niet anders.De eerste 2 weken waren echt een hel voor mij en heb dikwijls op het punt gestaan om te stoppen, maar mede door mijn man en familie toch doorgezet. En wat ben ik blij dat ik doorgezet heb want nu 3 maanden later gaat het een heel stuk beter met me. In het begin durfde ik de deur niet uit had angsten paniekaanvallen hyperventilatie noem het maar op, en nu doe ik haast alles weer oke ik heb nog wel eens een mindere dag maar dat heeft iedereen wel eens . Ik wilde mijn ervaring delen mede voor diegene die net begonnen zijn of nog moeten beginnen want je moet doorzetten die eerste weken en je zal zelf zien dat het daarna alleen maar beter wordt! Succes iedereen!
Groetjes Angela

Liesje82
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 nov 2008 19:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Liesje82 »

Hallo!

Het is weer even een tijdje geleden dat ik iets geplaatst heb op dit forum.
Ik slik Cipramil nu sins december en kan pas sinds een paar weken zeggen dat het gaat werken. Ik zit nu sinds drie weken op 32 mg en dit is voor mij het maximum. (slik nl de druppels, die zijn zwaarder dan de tabletten)
Het heeft bij mij zeker lang geduurd voordat ik kon zeggen: tja het doet wat! Nog steeds is het geen wondermiddel en vergt het veel doorzettingsvermogen van mezelf om mijn angsten te overwinnen. Wel durf ik nu meer en voel ik me over het algemeen gewoon beter, gezonder.
Voor iedereen die begint met het middel: doorzetten met de bijwerkingen! Soms komen de bijwerkingen geeneens voor! Ik vond de bijwerkingen bij dit middel erg meevallen. Heb eerder paroxetine geslikt en die vond ik veel heftiger! Ik had alleen de eerste week last van misselijkheid bij Cipramil en vaagheid. Verder blijf ik wel heel moe.

Greetje: Kom je hier nog wel eens? Ben heeeeeel erg benieuwd hoe het nu met je is sinds je Efexor slikt! Laat eens een berichtje achter?

XXX Liesje

Maris1981
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mei 2009 13:03

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Maris1981 »

Hallo,

Ik ben vanochtend toevallig op het forum terechtgekomen. Ik slik sinds 5 dagen Citalopram en merk dat ik wel wat last heb van bijwerkingen zoals moeheid, geen eetlust maar vooral verergering van paniek klachten en angst. Gisteren ben ik bij de huisarts geweest voor controle en hij geeft aan dat deze klachten normaal zijn en dat ik hier even doorheen moet. Afgelopen dinsdag was ik onderweg naar mijn werk op de fiets. Ik stond bij het stoplicht te wachten en ik voel een enorme paniekaanval opkomen en heb dus weer om moeten keren...

Mijn vraag is dan ook, hoe kan ik het beste omgaan met deze paniekaanvallen? Het lijkt erger dan ooit tevoren, normaal heb ik het bijv altijd in de auto, in een volle discotheek of in de rij bij de kassa maar nooit op de fiets! Ik heb de afgelopen week vrij gehad van mijn werk maar dit kan niet altijd zo blijven... en gaat dit echt over? Ik wil gewoon zo graag weer leuke dingen ondernemen, werken etc. Weet soms even niet hoe ik het moet hebben... herkennen jullie dit?

Groetjes Mariska

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo Mariska,

Wat vervelend dat je zoveel bijwerkingen hebt, maar wat je huisarts zei klopt wel je moet hier doorheen bij de een is het wat erger als bij een ander maar het hoort erbij. Ook ik heb in deze situatie gezeten dat ik onderweg paniekaanvallen kreeg en zo snel mogelijk weer naar huis vluchtte, zo erg dat ik op een gegeven moment de deur niet meer uitdurfde en alle plekken ging vermijden, want stel je voor dat je ergens een paniekaanval zou krijgen. Maar je moet het niet vermijden want dan wordt het net zo erg als bij mij en durf je de deur niet meer uit. Ik was het op een gegeven moment zo beu dat ik juist die plekken op ging zoeken waar ik niet meer durfde te komen en in het begin is het heel moeilijk en zal je naar huis willen maar probeer dat niet te doen, probeer rustig adem te halen en zeg tegen je zelf ik kan het en in het begin zal het nog vaak mis gaan want als je in paniek raakt is het moeilijk om rustig adem te halen, maar probeer het wel. Mij heeft het zeker geholpen want nu doe ik alles weer en ik heb nog wel eens momenten dat ik me wat minder voel maar dat heeft iedereen wel eens.
Ik hoop dat het snel wat beter met je gaat en dat je wat aan mijn advies hebt gehad.

Groetjes Angela

Maris1981
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mei 2009 13:03

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Maris1981 »

Angela, bedankt voor jouw reactie. Ik denk dat ik er zeker wat aan heb, ik ben het ook allemaal beu. Voel me opgesloten in mijn eigen huis terwijl iedereen om mij heen leuke dingen blijft doen. Kan en wil me hier ook niet bij neerleggen.

Merk jij dat je nu meer dingen doet vanuit jezelf of helpt de Citalopram hierbij? Op de een of andere manier voelt het fijn dat ik niet de enige ben die dit heeft, aan de andere kant wens je dit je ergste vijand nog niet toe...

Zojuist kreeg ik spontaan een paniekaanval (volgens mij was er geen aanleiding toe, zal door de medicijnen komen???) maar ben gaan schoonmaken om afleiding te zoeken. Nu merk ik dat het al iets wegzakt gelukkig...

Groetjes Mariska

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo Mariska,
Heel goed van je om afleiding te zoeken en je ziet de paniekaanval wordt dan vanzelf minder.goed dat je ertegen ingaat.
Ik merk dat de citalopram me een heel eind op weg heeft geholpen om alle dingen weer te gaan doen, die ik eerst niet durfde, maar je moet ook zelf de schouders eronder zetten, want citalopram is geen wondermiddel. Het helpt je om de eerste stappen te zetten, maar de rest moet je echt zelf doen, maar door de citalopram wordt het wel iets gemakkelijker. In het begin zit je echt te wachten tot dat je iets positiefs voelt, maar het heeft gewoon tijd nodig.

groetjes Angela

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Happy Frog »

met greetje gaat het niet zo goed las ik op het effexor forum liesje,

ik zie dat er al weer een nieuwe generatie citalopram slikkers is gekomen hier op het forum, ik ben nu sinds 16 januari bezig, bijna 4 maand dus, 3 maand en een week als ik de opbouw niet mee reken van 5 mg en zo.

ik heb last van spanning in de kaakhoeken en mag graag regelmatig de tanden op elkaar tikken, beetje duf en slaap makkelijk even in in de middag.

het vreemde is dat ik er eerst niet van kon slapen en nu neem ik het ipv in de ochtend id avond en slaap er juist goed op, het is maar raar spul, libido is terug na 4 maand eindelijk weer, eetlust normaal, wel moe wakker worden, ben socialer geworden en kan me niks meer schelen wat ze van me denken, rekeningen kunnen me ook minder schelen wat er voor zorgt dat dat soms op het nippertje goed komt met betalen. 30 mg citalopram of tewel 15 mg escitalopram gebruik ik nu, heb het gevoel dat de dosis te hoog is en ik beter naar de 20 of 25 kan maar neem geen risico je weet maar nooit hoe de boel in je hoofd instort of zo of dat alles weer grijs koud saai en lawaaierig is.

keep in touch
happy frog. :D

peshka
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2009 14:07

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door peshka »

Hai
Ik gebruik nu een jaar citalopram. Ben begonnen met 10 miligram en opgehoogd naar 20 miligram. Ik ben positief over dit medicijn. Bij het opbouwen heb ik weinig nare bijwerkingen gehad, eerder een vrolijkere inslag en een vermindering van sociale angsten. Even wat pupilvergroting en maar enkele dagen wat bewegelijker in de nacht.
Ik kon voorheen niet goed in slaap komen en bleef malen; alsof de plaat bleef hangen bij allerlei situaties en gebeurtenissen, niet perse negatieve gebeurtenissen overigens. Daarnaast onnodig zacherijnig zijn, hormonaal uit balans zijn, over-emotioneel.

Dit probleem is voor een zeer groot deel verminderd door dit medicijn. Ik heb overigens ook gemerkt dat mijn geestelijk verzet, het niet accepteren van het slikken van een medicijn en/of vertrouwen hebben in een medicijn, bijwerkingen van het slikken van eerdere medicatie heeft doen toenemen. Met andere woorden; ik moest geestelijk klaar zijn voor het nemen van de beslissing en er volledig achter staan. Hierdoor kon ik relaxter kon wennen aan het medicijn.

Een kleine nadeel is dat ik s morgens niet heel snel wakker word, maar snel onder de douche springen kan dit euvel verhelpen.
Sexlust is ietsjes verminderd, maar vewaarloosbaar, tot een toppunt komen lukt nog steeds. Ook hier heb ik gemerkt dat de angst hebben voor het niet 'klaarkomen' ook een negatief effect heeft. Erin geloven dat het wel goed gaat doet wonderen.

Ik heb een tijdje geprobeerd om het met 10mg weer te doen, maar de klachten van zacherijnig zijn, en niet veel kunnen hebben kwamen terug, dus ben ik weer met 20 miligram gestart. Mijn moeder slikt hetzelfde. Ik had eerder kunnen bedenken dat dit middel wellicht ook beter bij mij zou passen dan andere middelen, vanwege de 1e lijns link (moeder), dat had me een hoop uitzoekwerk bespaard.
Ik ben eindelijk gaan accepteren dat ik een defectje heb net als moeder, en dit vrij gemakkelijk is op te lossen.
Uiteraard heb ik veel therapie gevolgd; ik had voldoende verwerkt en er was eigenlijk zeer weinig reden om nog swingmoods te hebben. Deze buien kwamen op de raarste momenten opzetten. Ik voelde dat er iets niet klopte. Ik ben langzaam gaan inzien dat het aanvullen van een tekort aan 'stofjes' mij een 'normaler' mens maakt en dat lucht op.
Uiteraard is dit verhaal puur op eigen ervaringen en gevoelens gebaseerd en niet de bedoeling om mensen te adviseren om hetzelfde te doen.

Maris1981
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mei 2009 13:03

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Maris1981 »

Hallo,

Het valt mij op dat er toch wel heel veel positieve reacties zijn! Dat doet me goed, ik hou me er aan vast dat het straks allemaal beter gaat. Ik ben op dit moment nog redelijk uit mijn doen door het medicijn en vooral de ochtenden kom ik moeilijk door op dit moment. Heb het gevoel dat het in de middag en avond beter gaat...

Vanochtend werd ik al wakker met een gejaagd gevoel, verhoogde hartslag en last van mijn ademhaling. Ik ben gaan hardlopen om de adrenaline kwijt te raken en net op het moment dat ik ver van huis was sloeg het toch door naar een paniekaanval. Nog nooit gehad tijdens het hardlopen! Ik ben dan ook bang dat dit komt omdat ik nu net een week Citalopram slik maar vervelend is het wel. Rustig worden is dan maar moeilijk...

Hopelijk zijn de bijwerkingen snel voorbij...

Groetjes Mariska

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo,

De ochtenden waren voor mij ook het moeilijkst om door te komen, en daarom ben ik toen alles gaan opschrijven. Hoe ik me die dag voelde wat ik allemaal deed op een dag, alle dingen die in me opkwamen op dat moment schreef ik op, want als ik aan het schrijven was voelde ik niks dan was ik niet constant naar m'n lichaam aan het luisteren, want dat deed ik in het begin constant. Net als jij werd ik s'morgens heel onrustig wakker en bonsde m'n hart zowat uit mijn lijf en probeer dan maar weer rustig te worden, dus voor mij was dat schrijven een goede afleiding.( heb inmiddels al 4 schriften volgeschreven ) Ook ademhalingstherapie heeft me wel geholpen.

Groetjes Angela

Maris1981
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mei 2009 13:03

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Maris1981 »

Hallo Angela,

Dat schrijven is misschien wel een goed idee! Juist omdat er zoveel door je heen gaat en het moeilijk is om je op dat moment op iets anders te concentreren.

Ik heb ook ademhalingsoefeningen bij een logopedist en ik loop bij een psycholoog, hij weet alleen nog niet waar het vandaan komt... Ik merk alleen wel dat die oefeningen van de logopedist niet echt helpen als ik er al last van heb, wel als ik merk dat het begint te komen... toch maar eens over hebben komende week. Er is gelukkig weer bijna een dag voorbij :D

Groetjes Mariska

Happy Frog
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 mar 2009 16:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Happy Frog »

ik had in openbare instellingen vooral in wachtkamers paniekaanvallen de eerste 3 weken bij start met cita, terwijl ik daar jaren geen last meer van had, in het begin heb je dat, je systeem is van slag en het duurt 5 weken voor je gestabaliseerd bent.

ik weet ook nog van die ongelovelijke fantasievolle kleurrijke levensechte dromen snachts de eerste weken, die heb ik nu niet meer, wel dat je verborgen emoties gaat doorleven in je dromen, je boos maken en zo en dan wakker worden en denken van kijk dat heb ik dus nog niet verwerkt.



sterke en doorbijten he

:D

Maris1981
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mei 2009 13:03

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Maris1981 »

Dromen doe ik niet 's nachts! Ik zal vast wel dromen maar ik kan ze me niet herinneren in ieder geval... Zou wel handig zijn als ik er door dromen achter kan komen waar het vandaan komt. Anders zou ik het niet weten!

De toename van paniekaanvallen zal ik even voor lief moeten nemen maar zie er nu al tegenop dat ik morgen naar de psych en logopedist moet, daar is het ook altijd druk... even doorzetten dus!

Verder merk ik ook dat het de ene dag beter gaat dan de andere. Gister had ik een dag met een heel gejaagd gevoel, mega paniekaanvallen, chagrijnig en veel huilen en slapen. Ik vind mezelf dan zo ontzettend zielig! Vandaag ben ik ook wel wat gejaagd maar ik zit beter in mijn vel en ben vrolijker... heb echt het gevoel dat mijn lichaam doet waar hij zelf zin in heeft en dat ik het niet kan beinvloeden...

Groetjes Mariska

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo,

Die dromen heb ik ook gehad en ontzettend last van zweethanden en voordat ik mijn menstruatie krijg heb ik nog steeds last van trillen in armen en benen hebben jullie dit ook want mijn dokter zegt dat dit nog steeds bijwerkingen zijn van de citalopram.Verder voel ik me iedere dag een beetje sterker worden. De dokter had het er laatst al over om over een tijdje af te gaan bouwen wel spannend vind ik dat, want hoe gaat mijn lichaam daar op reageren??? We zullen wel zien zover is het nog niet.

En Mariska die dagen zullen er nog wel meer komen hoor, de ene dag gaat het goed en de andere dagen voel je je dan weer KL....TE maar op een gegeven moment zul je merken dat er steeds meer goede momenten komen en steeds minder slechte.En denk dan niet als je je een paar dagen goed voelt dat je geen slechte dagen meer krijgt want dat is niet zo daar ben ik zelf wel achter gekomen. Ik had een hele goede week achter de rug en dacht echt van nu ben ik bijna beter want het gaat zo goed en bam de andere dag was het weer helemaal mis, ook daar moet je mee leren omgaan, en ook dat gaat lukken hoor !!!

Groetjes Angela

Maris1981
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mei 2009 13:03

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Maris1981 »

Hallo,

Wanneer zijn die dromen begonnen bij jullie? Direct of na een aantal weken? Ik merk wel dat ik de laatste tijd heel slecht sliep, werd wakker en kon dan zo een uur wakker liggen en dan een uur later weer hetzelfde verhaal. Dat is nu wel minder, een keer per nacht dat ik wakker word en me dan weer omdraai en verder slaap.

Zweethanden heb ik enkel als ik een paniekaanval heb, misschien komt dit nog bij mij. Trillen in armen en benen heb ik voor mijn gevoel constant maar gelukkig ziet niemand het! Wellicht komt dat ook doordat ik onrustig ben van de medicijnen. Het is gelukkig niet zo erg trillen als tijdens een paniekaanval.

En Angela, ik ben blij dat jij op dit moment al zover bent dat je je steeds beter voelt. Deze medicijnen slik je immers ook niet voor je lol...

Nog een vraagje: drinken jullie wel eens alcohol bij deze medicijnen? Ik weet dat er een gele sticker op de verpakking zit en dat ik op moet passen met alcohol maar ben benieuwd of af en toe een wijntje kwaad kan...

Groetjes Mariska

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo,

Bij mij begonnen die dromen na een paar dagen en dat heb ik ongeveer 2 weken gehad denk ik.
En ja die trillingen in je lijf had ik in het begin ook constant, maar dat is gelukkig al veel minder alleen net voor de menstruatie merk ik het weer.

Drinken doe ik zelf niet met deze medicijnen, maar of het wel of niet mag durf ik niet te zeggen. Persoonlijk zou ik het niet doen omdat volgens mij die sticker er niet voor niks op staat, maar die keuze ligt bij jouw eigen. Misschien dat andere je hier een antwoord op kunnen geven

Ik had een aantal maanden geleden ook niet durven dromen dat ik alweer zo goed zou zijn als op dit moment, want ik heb echt gedacht dat ik hier niet meer uit zou komen, maar het is me toch gelukt en daar ben ik best trots op, ik ben er nog niet hoor maar we zijn op de goede weg.

Ik hoop dat jij Mariska en natuurlijk alle anderen dit ook weer over een poosje kunnen zeggen

Succes allemaal

miriam39
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mei 2009 23:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door miriam39 »

Hallo,
Ik ben 46 jaar en ik gebruik al sins 13 jaar tabletten voor depressie .
Ik ben er mee begonnen omdat ze me niet meer wilde behandelen als ik geen tabletten nam ik was toen heel erg overspannen mijn vader had zelfmoord gepleegd en daarna heb ik op tijd van 1 jaar nog eens 5 mensen verloren ik had het idee dat ik meer in de kerk zat als thuis ik wou toen niet met tabletten beginnen omdat ik een moeder heb die ook verslaafd aan de tabletten is en ze is verslaafd aan het bier zij is er voor ons dus nooit geweest ik heb inmiddels het contact met haar verbroken.
Maar ik ben toen dus moeten beginnen met tabletten terwijl ik dat zelf niet wilde maar ik moes wel,ik moet zeggen ze hebben me wel geholpen maar 3 weken geleden ben ik er mee gestopt omdat ik dacht dat ik zonder kon niet dus alles van vroeger kwam weer naar buiten ik heb het dus nooit kunnen verwerken omdat ik dat onderdruk had door de tabletten,nou zit ik de hele dag te huilen kan niet slapen,nachtmerries e.n.z ben vandaag naar de dokter gegaan omdat ik het niet meer volhield en ik heb nu sertraline gekregen dus weer tabletten ik kom hier ook niet meer vanaf mijn rugzak is te zwaar geworden.
Nu wil ik jullie een tip geven probeer jullie verdriet te verwerken zonder tabletten want je ziet als je stop komt het 10 keer zo erg terug en kom je niet meer van de tabletten af .

maria70
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 jul 2008 21:00

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door maria70 »

ik gebruik nu al 31 dagen citalopram, waarvan 10 mg de eerste 10 dagen,en 21 dagen 20 mg. ik heb sinds gisteren een raar gevoel in mijn hoofd.het voelt net als je met veel naaldjes geprikt wordt.soms voel ik dat ook op mijn benen.het doet geen pijn,maar is wel beangstigend. ook heb ik de laatste 2 weken een zeer onrustig/angstig gevoel die niet weggaat.al met al voel ik me slechter dan voordat ik begon.is dit normaal? ben zo bang dat het nooit goed komt :cry:

bokkie10
Berichten: 173
Lid geworden op: 05 mei 2009 12:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door bokkie10 »

Hallo Maria,

Het is normaal hoor dat het in het begin erger wordt, maar je moet echt doorzetten hoor, het hoort er gewoon bij en meestal na een aantal weken verdwijnen deze klachten. Veel Succes!!

En dan nog even een reactie op het verhaal van Miriam, allereerst wil ik je zeggen dat ik het heel erg vind wat je allemaal hebt meegemaakt dat is niet niks, maar ik ben het niet helemaal eens met wat je schrijft.
Ik ken heel veel mensen die antidepressiva hebben gebruikt, en die succesvol hebben afgebouwd. Sommige zijn er zelfs sterker uitgekomen.
Ik weet ook dat er mensen zijn die nooit meer van de tabletten afkomen, maar dat geldt niet voor iedereen zoals jij zegt.
En denk jij niet dat ik het ook niet gewoon zonder pillen had willen oplossen, maar soms kun je niet anders meer en ben je blij dat die tabletten je gaan helpen om weer op het goede pad te komen.
En dan nog een vraagje aan je ben jij zomaar ineens gestopt met die tabletten of heb je afgebouwd? want als je ineens stopt krijg je alle klachten weer terug.
Verders wens ik je veel sterkte en hoop ik dat je je ooit weer helemaal goed voelt. ( met of zonder tabletten).

Groetjes Angela

miriam39
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mei 2009 23:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door miriam39 »

Dat is in het begin,je krijgt veel bijwerkingen dat is normaal :twisted: maar het moet niet te lang duren anders moet je terug naar de dokter.
Heel veel sterkte en nog eff doorzetten.
Groetjes Miriam

Gesloten