Emmy75 schreef:Ik denk dat het handig is de makelaar eens te vragen naar zijn visie op dit verhaal en na te gaan wat de reden is dat de koper pas in november volgend jaar wil passeren.
Tja echt 100% zekerheid zul je pas hebben als er bij de notaris getekend is en niet veel eerder. Hoe goed je het ook regelt met een koopcontract, er zijn altijd mogelijkheden waardoor een koop niet door kan gaan. Onder het motto van een kale kip kun je geen veren plukken, heb je zelfs nog niet zoveel aan de boeteclausule.. Ik bedoel hiermee stel dat de koper in de tussentijd (zo'n 16 maanden) failliet gaat en in de schuldsanering beland dan kun je achteraan sluiten met de boeteclausule. Of de koper kan tussentijds overlijden of iets..
Ik weet het zijn behoorlijke doemscenario's welke ik beschrijf.. echter het is om aan te geven dat je bepaalde dingen niet kunt afdekken in een contract en dat je dus pas echte zekerheid hebt op het moment dat er gepasseerd is.
Op zich kan een bod van de vraagprijs best redelijk zijn als de koper pas dan wil tekenen. Je zult al die tijd de lasten ook zelf moeten blijven betalen, ook al is de rente aftrekbaar je betaalt nog altijd een groot deel zelf. Daarbij heb je ook nog de overige lasten van de verzekeringen, gemeentelijke heffingen en waterschap enz. Als je al die lasten eens optelt en in mindering brengt op het bod, kun je uitrekenen wat het bod nu "waard" zou zijn als je nu naar de notaris zou gaan. Dan zou je nog beter tegen dat bedrag aan een andere koper kunnen verkopen en wel snel naar de notaris, mocht die koper zich aandienen.
Bedankt voor de reactie. Zoals jij het nu beschrijft, zo zie ik het tot nu toe ook ongeveer.
Het is fijn om te lezen dat je ongeveer hetzelfde denkt en hetzelfde idee hebt.
Ik ga er maar een nachtje (of twee ) over slapen, want zo´n belangrijke keuze maak je niet zo vaak in je leven.
Leo The Emperor schreef:Wat Eva zegt is helemaal waar. Je hebt juist een makelaar om je hierin te adviseren.
Enfin, laat hem/haar maar eerst de waarborgsom van 10% storten of bankgarantie afgeven, pas dan zou ik me redelijk zeker over de verkoop voelen.
Is het gebruikelijk om zo´n waarborgsom te vragen? En bankgarantie?
Ik wil niet te opdringerig en lullig overkomen, uit angst dat hij afhaakt na zo´n mooi bod.
Allemaal heel erg bedankt voor de reacties. Ik had niet verwacht zoveel antwoorden te krijgen! Ik ben voor mijn gevoel weer een stapje verder, maar gelijkertijd knaagt het wel aan me. Hoe kan ik zorgen voor zekerheid.
De koper heeft aangegeven geen enkele ontbindende voorwaarden in het kontrakt nodig te hebben.
Wat als de huizenmarkt nu verandert, en het huis ineens veel minder waard is over een jaar, dan zou zo´n koper natuurlijk alles proberen om er onder uit te komen.
Eigenlijk moet je wel een gaatje in je hoofd hebben om NU de vraagprijs te willen betalen.
De huizenprijzen dalen nog steeds en over 1,5 jaar zal die waarschijnlijk nog lager zijn.
Waarschijnlijk dus.... .misschien heeft de koper juist wel een heel vooruitziende blik en gaan bv de Chinezen een nieuwe hobby ontwikkelen...
Pindakaaspotje schreef:Je weet natuurlijk nooit wat de reden is. Misschien gaat hij/zij een wereldreis van een jaar maken of gaat als expat een jaar in het buitenland werken. Op zich kunnen dit soort dingen best verklaren waarom hij nu al het huis wil kopen, en zo helemaal rond te zijn. En denkt hij over een jaar niet meer zo'n huis te kunnen vinden.
Ja zoiets zou kunnen. Er zijn zo veel opties. Ik wacht het even af. Ik krijg het nog wel te horen morgen. Spannend!
marcel75 schreef:Laat je makelaar meteen de gegevens van de koper door het faillissements- en curateleregister halen. Dit zijn openbare registers. Het is geen garantie tegen oplichters, maar vaak komen ze er wel uit.
Ook de naam van de koper bij google intikken geeft vaak veel informatie.
De lange termijn is niet vreemd, wel dat meteen de vraagprijs geboden wordt en er geen ontbindende voorwaarden zijn afgesproken. Als de koper over 1 1/2 jaar niet thuis geeft, moet jij maar zien aan je 10% te komen.
Ik wacht even de reactie van de makelaar af, maar dat (gegevens door register halen) is inderdaad nog een idee waar ik nog niet aan gedacht had. Dit hou ik nog even achter de hand.
Dank je!
kweenie schreef:
De garantie van 10% wordt vaak als storting bij de notaris vereist (of als bankgarantie). Bij een failissement o.i.d. is er dus in die zin geen kale kip, omdat die 10% al bij de notaris staat. Misschien dat je een hogere garantiesom kunt bedingen vanwege de lange wachttijd? Die 10% is dan wel de standaard, maar daar kun je natuurlijk van afwijken.
Ja, dat kan op voorwaarde dat er bedongen is dat die 10% bij de notaris is gestort. Indien dit niet is opgenomen in de overeenkomst of vooraf wordt geregeld, dan zou men te maken kunnen krijgen met zo'n kale kip.
Toen wij het huis kochten en een paar (stuk of 3 dacht ik) maanden later naar de notaris gingen was er in de tussentijd echt geen 10% gestort. Sterker nog de bank had het bedrag pas enkele (?) dagen van tevoren gestort.
seconds-out schreef:
Eigenlijk moet je wel een gaatje in je hoofd hebben om NU de vraagprijs te willen betalen.
De huizenprijzen dalen nog steeds en over 1,5 jaar zal die waarschijnlijk nog lager zijn.
Waarschijnlijk dus.... .misschien heeft de koper juist wel een heel vooruitziende blik en gaan bv de Chinezen een nieuwe hobby ontwikkelen...
Gelukkig kan jij in de toekomst kijken. Voor bepaalde gebieden zal dit zeker zo zijn, maar ik denk dat voor een groot gedeelte van Nederland de prijzen gelijk zullen blijven (=in weze een daling van 2% inflatie) pf met de inflatie zullen stijgen.
Daarnaast als de vraagprijs van het huis goed is en het een gewild huis is, kan ik het nog best begrijpen.
Gelukkig ken jij mij ... :lol:daarom kan ik je vertellen dat de toekomst onzeker is en je ook gelijk kan gaan krijgen..de prijzen stabiliseren misschien wel/niet.
Maar ja, misschien is het wel een droomhuis voor de koper en dan is het ook wel weer begrijpelijk.
Als die 10% annuleringskosten/borg ook echt gedekt zijn, zou ik me niet druk maken als verkoper...toch een leuk zakcentje mocht de koop niet doorgaan.
seconds-out schreef:
Gelukkig ken jij mij ... :lol:daarom kan ik je vertellen dat de toekomst onzeker is en je ook gelijk kan gaan krijgen..de prijzen stabiliseren misschien wel/niet.
Maar ja, misschien is het wel een droomhuis voor de koper en dan is het ook wel weer begrijpelijk.
Als die 10% annuleringskosten/borg ook echt gedekt zijn, zou ik me niet druk maken als verkoper...toch een leuk zakcentje mocht de koop niet doorgaan.
Klopt, vergeet niet de maandelijkse lasten die ook gewoon anderhalf jaar door gaan, hoeveel hou je dan nog van je zakcentje over ?
veel banken geven trouwens geen hypotheek als de oplevering meer dan 6 maanden in de toekomst ligt. dus misschien dat, dat de ontbindende voorwaarden verklaard.
Ik denk dat eva hierboven een goed punt maakt. Een bank zal huiverig zijn met het afgeven van een bankgarantie omdat het punt zover weg ligt. (in tijd)
Als die bankgarantie er wel is, dan heb je iets meer zekerheid, de bank betaalt dan, die moet het dan maar oplossen met de koper.
Eva369 schreef:veel banken geven trouwens geen hypotheek als de oplevering meer dan 6 maanden in de toekomst ligt. dus misschien dat, dat de ontbindende voorwaarden verklaard.
Lijkt mij dat dit eerder een verklaring is waarom de koper wel een ontbindende voorwaarde zou willen. De koper heeft juist aangegeven geen ontbindende voorwaarde te willen / nodig te hebben.
Ontbindende voorwaarden zouden juist geen zin hebben, omdat je immers binnen de termijn van de ontbindende voorwaarden sowieso geen financiering zou kunnen krijgen.
kweenie schreef:Ontbindende voorwaarden zouden juist geen zin hebben, omdat je immers binnen de termijn van de ontbindende voorwaarden sowieso geen financiering zou kunnen krijgen.
hoezo niet, je zou de termijn kunnen zetten op 1 jaar na tekenen? dan is er nog een half jaar ofzo over tot oplevering.
kweenie schreef:Ontbindende voorwaarden zouden juist geen zin hebben, omdat je immers binnen de termijn van de ontbindende voorwaarden sowieso geen financiering zou kunnen krijgen.
Ja, volgens de standaard ontbindende voorwaarden. Het is maar net wat koper en verkoper afspreken als ontbindende voorwaarden. Het is niet per definitie zo dat een financieringsvoorbehoud bijvoorbeeld maar een maand (of zoiets)
moet zijn. Dat het vrij standaard is, wil niet zeggen dat het zo moet en niet anders kan. In principe kunnen verkoper en koper opstellen wat ze willen aan ontbindende voorwaarden.. ja een beetje een extreem voorbeeld.
Ok! Na een goed gesprek met de verkoper en de makelaar zijn we er uit.
De verkopers hebben geld genoeg, maar heeft andere persoonlijke redenen (die ik niet op internet wil zetten) om het huis niet meteen te kopen.
Ze storten meteen de 10% als aanbetaling op de rekening van een notaris, dus het zit nu allemaal wel goed voor mijn gevoel. Morgen contract lezen met mijn broer en mijn vader en daarna tekenen!
Enne...zelfs met alle vaste lasten die doorgaan heb ik nog winst. Heb het huis goedkoop gekocht 5 jaar geleden, omdat het van mijn oma was. Geluk gehad dus.
Bedankt voor alle reacties. Top dat er zo veel mensen een antwoord geven en er iets over te zeggen hebben. Dat had ik niet verwacht.
Mooi dat het goed lijkt te komen! Misschien over ruim een jaar nog even een update om te laten weten of het echt allemaal is goedgekomen?
Eva369 schreef:
hoezo niet, je zou de termijn kunnen zetten op 1 jaar na tekenen? dan is er nog een half jaar ofzo over tot oplevering.
Klopt, zou je als koper kunnen vragen, maar als verkoper zou ik dat nooit accepteren. Dan zit je namelijk een jaar lang in grote onzekerheid en loop je een reëel risico dat je over een jaar je huis opnieuw in de verkoop moet zetten.
kweenie schreef:Mooi dat het goed lijkt te komen! Misschien over ruim een jaar nog even een update om te laten weten of het echt allemaal is goedgekomen?
.
Dat is goed! Ik zal wel een nieuw topic openen dan en verwijzen naar deze