Pagina 2 van 3
Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!
Geplaatst: 04 aug 2011 17:27
door hakra
geef even een nummer, of een link.
dat zoekt iets makkelijker
Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!
Geplaatst: 17 aug 2011 18:54
door Rix
de betreffende uitspraak is dus van 11 april 2011 nr. 87 van de Geschillencommissie Financiele Dienstverlening.
Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!
Geplaatst: 31 aug 2011 09:11
door hendrik57
Hallo, alle gedupeerden
Ik lees dat er mensen zijn die alle gegevens nog hebben.
Betekend dit dat u ook de originele documenten heeft.
Het gaat ons om de kleine brochure uit 1996 die niets aan het toeval over liet.
O.a. werd er in vermeld over 10% gemiddeld per jaar, al 30 jaar lang behaald AMEV deze rendementen, zorgeloos met een hoog rendement en weinig risico omdat er GESPREID werd belegd.
Op de laatste bladzijde staat zelfs zonder risico!
Heeft iemand dat Origineel nog?
Ik vraag dit omdat wij een gesprek hebben bij ASR.
Het gaat er ons om dat dit origineel nog ergens aanwezig is.
B.v.d. voor uw tijd en antwoord.
Onze insteek is dat destijds er nergens gewaarschuwd is dat deze rendementen NIET gehaald zouden worden en er dus een minimum van 8% per jaar vast staat.
We gaan het horen.
Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!
Geplaatst: 31 aug 2011 10:21
door mar-lyn
hallo beste mensen
Ik heb meteen gekeken of ik nog iets van een brochure had maar die heb ik helaas niet meer. Wel de brief met de offerte van de VSB bank waarin geschreven staat dat er een brochure als bijlage is meegezonden.
Super balen natuurlijk.
zou iemand die de brochure heeft deze kunnen scannen en op internet zetten?
ik zal vanavond de brief en de algemene voorwaarden scannen en op dit forum zetten, voor wie interesse heeft.
bij voorbaat dank voor de medewerking en succes
Marjolijn
Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!
Geplaatst: 02 sep 2011 15:21
door hakra
brief van Verliespolis dd. 20.6.2011 aan ASR
Met de totstandkoming van de Overeenkomst op Hoofdlijnen tussen Verliespolis en ASR is nog geen einde gekomen aan de woekerpolisaffaire. Dat is inmiddels wel duidelijk. Een verrassing kan dat niet zijn. Verliespolis heeft zich niet voor niets steeds op het standpunt gesteld dat een oplossing voor de woekerpolisaffaire tweeledig zal moeten zijn. Enerzijds zal er een goede compensatieregeling moeten zijn, waarbij met terugwerkende kracht compensatie wordt verleend voor een overmatige kostenloading. Anderszijds is het flankerend beleid zo mogelijk nog belangrijker, waarbij klanten met een beleggingsverzekering onder meer de mogelijkheid moeten krijgen hun producten zo aan hun wensen aan te passen dat zij met zo min mogelijk kosten het best mogelijke rendement kunnen behalen gedurende de resterende looptijd danwel kunnen overstappen naar alternatieve producten.
Ook de politiek is inmiddels duidelijk dat de woekerpolisaffaire nog niet is afgelopen. In het algemeen overleg van de Vaste Kamercommissie voor Financiën is door de Minister aan de Kamer toegezegd dat hij zich zal inspannen een zodanige regeling te coördineren dat per onderdeel van de compensentatieregelingen gekomen wordt tot een best-of-class.
Dit Algemeen Overleg heeft geleid tot een brief aan de Tweede Kamer van 7 juni 2011, waarin de Minister zich beperkt tot een best-of-class ten aanzien van het flankerend beleid, bestaand uit de volgende elementen:
1. Het informeren van klanten over compensatie, mogelijkheden verandering te brengen in de lopende polis, dan wel over te stappen;
2. Het faciliteren van advies (verstrekt door een adviseur, als de klant hier behoefte aan heeft) en het keuzeproces over compensatie, mogelijkheden verandering te brengen in de lopende polis, dan wel over te stappen;
3. Het moment waarop compensatie in de polis wordt gestort, opdat klanten daarmee gemakkelijk zullen kunnen overstappen naar alternatieve producten;
4. Het aanpassen van het lopende product aan huidige wensen en behoeften van de klant, bijvoorbeeld door aanpassing van risico dekkingen en wijzigingen in beleggingskeuzes;
5. Het aanbieden van alternatieve producten die beter aansluiten op de individuele behoeften van de klant;
6. Het wegnemen van afkoopboetes (niet zijnde reeds gemaakte normale kosten) en andere overstapbelemmeringen;
7. De wijze van interne afhandeling van klachten.
Bij de totstandkoming van de Overeenkomst op Hoofdlijnen is tussen Verliespolis en ASR overeengekomen dat ASR zich zal inspannen om de mogelijkheid te bieden hun Beleggingsverzekering om te zetten in een nieuw product met andere fondsen, waaronder indextrackers. Eén en ander is opgenomen in artikel 6.2. van de Overeenkomst op Hoofdlijnen van 16 december 2008:
Belangenorganisaties hebben bij Verzekeraars aandacht gevraagd voor de turnover ratio’s binnen de beleggingsfondsen verbonden aan Beleggingsverzekeringen. Als flankerend beleid zullen Verzekeraars zich inspannen om in de loop van 2010 hun Polishouders de mogelijkheid te bieden om hun Beleggingsverzekering om te zetten in een nieuw product met andere fondsen, waaronder ook indextrackers, met een lagere TER en een lagere turnover ratio dan de thans aan Beleggingsverzekering verbonden beleggingsfondsen. Uiterlijk medio 2010 zullen Partijen met elkaar in overleg treden over in hoeverre het in deze alinea bedoelde beleid in de praktijk vorm heeft gekregen. Partijen geven met het voorgaande geen positief dan wel negatief advies tot het overstappen naar een zodanig nieuw product; Polishouders kunnen over een dergelijke overstap desgewenst advies inwinnen bij hun Assurantietussenpersoon, Verzekeraars en/of hun Groepsmaatschappijen.
In de – zonder resultaat beëindigde – onderhandelingen over een Vaststellingsovereenkomst heeft ASR inzage gegeven in de effecten van het flankerend beleid dat ASR voornemens is te gaan voeren, bestaande uit het aanbieden van een tweetal nieuwe producten: VermogenBelegd en VermogenGarant. Naar moest worden vastgesteld, is dat product echter slechts voor een gedeelte van de polishouders van ASR interessant. Een zeer substantieel deel van de polishouders krijgt ofwel niet de mogelijkheid over te stappen ofwel zal niet tot weinig opschieten met een overstap. Verliespolis zou in het licht van de maatschappelijke en politieke ontwikkelingen graag per email vernemen wat ASR zal doen teneinde ook polishouders binnen de bestaande beleggingsverzekeringen in staat te stellen een groter deel van het rendement te kunnen bijschrijven bij hun vermogen.
Daarnaast zou Verliespolis per email van ASR helderheid krijgen over de wijze waarop zij invulling geeft aan haar inspanningsplicht op grond van artikel 6.2 van de Overeenkomst op Hoofdlijnen voor zover deze betrekking heeft op de mogelijkheid hun beleggingsverzekering om te zetten in een nieuw product met andere fondsen, waaronder ook indextrackers. Daarvan is de nieuwe producten VermogenBelegd en VermogenGarantgeen sprake. Dit sluit nauw aan bij de door de Minister in zijn brief van 7 juni 2011 onder punt 5 genoemde aspect van het flankerend beleid, te weten het aanbieden van alternatieve producten die beter aansluiten op de individuele
behoeften van de klant. Verliespolis meent dat ASR – overigens evenals andere verzekeraars – op korte termijn stappen zal moeten zetten en dat dit geen verder uitstel kan dulden. De Overeenkomst op Hoofdlijnen verplicht ASR daar ook toe. Verliespolis zal daartoe een maximale termijn van drie maanden hanteren: mocht ASR op 1 oktober 2011 zich naar het oordeel van Verliespolis nog onvoldoende hebben ingespannen een alternatief product aan haar polishouders aan te bieden, dan stelt Verliespolis zich op het standpunt dat ASR formeel juridisch in verzuim is en zal zij in een juridische procedure inspanningen daartoe afdwingen. Verliespolis gaat er echter van uit dat het niet zover zal hoeven komen, dat ASR aan haar verplichtingen zal voldoen en zal komen tot een aanbod aan de polishouders van een deugdelijk alternatief product met lage verzekeringskosten, PTR’s en TER’s en in elk geval een aantal indextrackers (voor ieder beleggingscategorie tenminste één).
Daarnaast meent Verliespolis dat ook binnen de bestaande producten een stevig flankerend beleid gevoerd moet worden zodat ook polishouders die geen gebruik kunnen of willen maken van alternatieve producten een groter deel van het rendement aan hun vermogen kunnen toevoegen dan thans binnen de gehanteerde beleggingsverzekeringen het geval is. Ook op dit punt verneemt Verliespolis graag per email een nader standpunt van ASR.
Voor wat betreft het wegnemen van obstakels voor polishouders om over te stappen op alternatieve producten, zou Verliespolis graag een bevestiging ontvangen van het feit dat door ASR geen afkoopkosten in rekening gebracht worden bij tussentijdse beëindiging. Bovendien zou Verliespolis in geval van een positieve beantwoording graag helderheid willen over de vraag wat dat betekent. Betekent dat dat polishouders in staat zijn de opgebouwde waarde één op één (en derhalve zonder enige verdere inhouding) in te brengen in een alternatief product bij ASR of een derde aanbieder? Ook op dit punt zou Verliespolis graag een nader standpunt van ASR per email willen ontvangen.
Dan het punt van het tijdstip van de bijstorting van de compensatie in de polis. Tijdens de onderhandelingen heeft ASR het standpunt ingenomen dat zij – anders dan Achmea – slechts gedeeltelijk tussentijds zou willen storten en zou willen voorzien in een bijstorting op annuïtaire basis nadien, zodanig dat op einddatum de volledige compensatie zou zijn ontvangen. In het licht van de nadrukkelijke vingerwijzing van de Minister en diens streven naar een best-of-class-regeling, ook op dit punt, lijkt het Verliespolis onontkoombaar dat ASR op dezelfde wijze als Achmea de compensatie onmiddellijk in de polis stort. Verliespolis zou dan ook graag per email de visie van ASR op dit punt vernemen.
Resteert nog de wijze waarop klachten zullen worden afgehandeld. Verliespolis heeft steeds gestreefd te komen tot één onafhankelijke commissie onder auspiciën van het KiFID. Inmiddels is echter gebleken dat KiFiD geen invulling zal geven aan een klachtencommissie. Verliespolis heeft andere alternatieven onderzocht en heeft thans concrete gedachten over de manier waarop aan de klachtenafwikkeling invulling zou kunnen worden gegeven. Uitgangspunt daarbij is nadrukkelijk niet één commissie per verzekeraar maar één commissie voor alle verzekeraars gezamenlijk. Verliespolis zou graag de visie van ASR op dit punt vernemen.
Mocht u dat wenselijk achten, dan ik het vanzelfsprekend mogelijk met (een delegatie van) het bestuur nader overleg te plegen. Een dergelijke bespreking zal waar nodig kunnen plaatsvinden in de tweede week van augustus. Alvorens een dergelijke bespreking te plannen acht Verliespolis het evenwel wenselijk per email helder te krijgen waarover de inhoud daarvan en de voornemens van ASR op de genoemde aspecten. Mocht ASR andere aspecten hebben die bespreking behoeven, dan vernemen we die natuurlijk graag.
Alle hierbedoelde informatie zou Verliespolis graag uiterlijk 1 augustus a.s. per email ontvangen.
Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!
Geplaatst: 02 sep 2011 22:49
door jackowacko
hendrik57 schreef:Hallo, alle gedupeerden
Ik lees dat er mensen zijn die alle gegevens nog hebben.
Betekend dit dat u ook de originele documenten heeft.
Het gaat ons om de kleine brochure uit 1996 die niets aan het toeval over liet.
O.a. werd er in vermeld over 10% gemiddeld per jaar, al 30 jaar lang behaald AMEV deze rendementen, zorgeloos met een hoog rendement en weinig risico omdat er GESPREID werd belegd.
Op de laatste bladzijde staat zelfs zonder risico!
Heeft iemand dat Origineel nog?
Ik vraag dit omdat wij een gesprek hebben bij ASR.
Het gaat er ons om dat dit origineel nog ergens aanwezig is.
B.v.d. voor uw tijd en antwoord.
Onze insteek is dat destijds er nergens gewaarschuwd is dat deze rendementen NIET gehaald zouden worden en er dus een minimum van 8% per jaar vast staat.
We gaan het horen.
Ha ik Heb de originele folders nog uit 1996 van de AMEV. Ik heb ze gescand in PDF. Ik heb er één bijgevoegd.
Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!
Geplaatst: 03 sep 2011 09:44
door jette1976
Hallo jackowacko,
Waar kan ik dat bestand vinden?
Het lukt me nu niet vandaar..... Ik zou die folders ook wel graag willen hebben.
Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!
Geplaatst: 05 sep 2011 11:06
door hakra
bron: berichtje van Consumentenclaim:
Geachte heer XXXXXXX
Heeft u al een compensatievoorstel van ASR ontvangen? ASR heeft in de pers laten weten dat er de afgelopen maanden honderdduizenden compensatievoorstellen zijn verstuurd (ongeveer de helft van het totale bestand). Wij willen graag weten of u een voorstel heeft gehad en wat u daarvan vindt.
Klik op de onderstaande link om een paar korte vragen te beantwoorden. Het is belangrijk dat u meedoet, ook als u nog geen compensatievoorstel heeft gehad. Op basis van uw antwoorden kunnen wij zonodig actie ondernemen tegen ASR.
Link: ga naar vragen
NB: Houd uw voorstel bij de hand als u dit ontvangen heeft.
U ontvangt deze email als u zich bij ons heeft aangemeld met een polis van ASR of één van haar labels (Fortis, Amev, Stad Rotterdam, Falcon, Woudsend, de Amersfoortse, VerzekeringsUnie).
Met vriendelijke groet,
Mevr. mr. E.R.A. Roos
Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!
Geplaatst: 06 sep 2011 16:48
door jackowacko
Vandaag heb ik ook eindelijk mijn compensatie voorgeschoteld gekregen van ASR (AMEV ABC spaarplan)!
Een bedrag van € 5200,- Het lijkt heel wat, maar uiteindelijk op mijn inleg nog steeds 2000,- verlies. Ik ben van plan om er toch maar voor te tekenen. De polis is al stopgezet.
Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!
Geplaatst: 06 sep 2011 21:44
door Floris2
hakra schreef:bron: berichtje van Consumentenclaim:
Geachte heer XXXXXXX
Heeft u al een compensatievoorstel van ASR ontvangen? ASR heeft in de pers laten weten dat er de afgelopen maanden honderdduizenden compensatievoorstellen zijn verstuurd (ongeveer de helft van het totale bestand). Wij willen graag weten of u een voorstel heeft gehad en wat u daarvan vindt.
Klik op de onderstaande link om een paar korte vragen te beantwoorden. Het is belangrijk dat u meedoet, ook als u nog geen compensatievoorstel heeft gehad. Op basis van uw antwoorden kunnen wij zonodig actie ondernemen tegen ASR.
Link: ga naar vragen
NB: Houd uw voorstel bij de hand als u dit ontvangen heeft.
U ontvangt deze email als u zich bij ons heeft aangemeld met een polis van ASR of één van haar labels (Fortis, Amev, Stad Rotterdam, Falcon, Woudsend, de Amersfoortse, VerzekeringsUnie).
Met vriendelijke groet,
Mevr. mr. E.R.A. Roos
Hey Hakra,
Wat heb je voor een antwoord gegeven op de vraag wat vindt u ervan?
Waarschijnlijk zijn ze nu wel wakker geworden.
Ik zit nog steeds te wachten op de reactie van de geschillen commissie KIFID.
Over zoek geraakte eenheden.
Dit gaat nog een lange rechtsgang worden voor Consumentenclaim.
Achmea heeft ingezien dat directe storting in de polis, een betere compensatie afspraak is.
Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!
Geplaatst: 12 sep 2011 11:20
door hakra
[Bericht verwijderd door de Moderator in verband met het overtreden van gedragsregels]
Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!
Geplaatst: 21 sep 2011 14:34
door jermir
jackowacko schreef:Rix schreef:Ik zoek lotgenoten met een ABC Spaarplan van ASR om bij voldoende aanmelding een Stichting op te richten. Gezamenlijk staan we sterker en beter de kosten verdelen.
Ik ben al in overleg met een advokaat en die schat de kansen gunstig in.
Zie o.a.uitspraak KiFiD 11 april 2011.
Ik ben een lotgenoot, maar zie ook enorm op tegen kosten van advocaat etc...
ik ben ook lotgenoot ik schruif me er bij aan, heb zelf ook 2 polissen van abc spaarplan, en weet me ook geen raad.
Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!
Geplaatst: 23 sep 2011 16:31
door esterkuijpers
Hoi mijn naam is Ester Kuijpers en ik ben net zoals jullie een lotgenoot zeg maar wat ik kan doen om te helpen dan zal ik dit zeker proberen nu weet ik ook even niet wat ik verder moet behalve dan dat ik eigenlijk zo snel en goed mogelijk mijn ABC spaarplan over wil laten zetten maar ik weet niet waarheen?
Groetjes Ester
Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!
Geplaatst: 24 sep 2011 11:24
door faatje9
Hai, ik heb ook al 20 jaar een polis en kom hier dus ook niet goed vanaf. Natuurlijk sluit ik me graag aan om actie te ondernemen. Laat maar weten wat en hoe. Farida Kisoor
Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!
Geplaatst: 24 sep 2011 11:28
door faatje9
Ik heb ook alle originele documenten nog waarin dus ook vermeld staat wat er te verwachten valt qua uitkering. Laat maar weten wat ik kan doen, en iemand enig idee voor nu wat ik moet doen, waar naar toe overstappen etc.?
Groetjes Fa
Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!
Geplaatst: 29 sep 2011 11:29
door robbydale
hallo,
ik ben ook een gedupeerde. Ik heb 2 ABC polissen, met "winstdeling" notabene.
zoals het er nu uitziet, zal alleen de winstdeling worden uitgekeerd. Mij is nooit iets verteld over ORV, wel dat een bedrag zou worden uitbetaald bij overlijden. Nooit iets over de hoogte van de premie van de OVR. Wel mooie prognoses (tot voor kort).
groet Rob
Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!
Geplaatst: 29 sep 2011 13:41
door hakra
begin eens de onderstaand topics te lezen.
zijn beide gesloten verklaard op - laatste bericht - 9 en 10 mei 2011, dus even doorscrollen.
Groep woekergedupeerden helpt bij KiFiD klacht
Ik wil 100% schadevergoeding, hoe pak ik dat aan?
Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!
Geplaatst: 28 okt 2011 16:58
door jette1976
Ik ben er klaar mee, ik heb mijn 4 ABC spaarplannen afgekocht. Twee stuks had ik er afgesloten ruim 17 jaar geleden en twee 15 jaar geleden. Ik heb nu ongeveer mijn eigen inleg terug, zonder enig procentje(%) rente. Het is werkelijk een schande. Als ze gewoon de waarheid hadden verteld toendertijd, en geen informatie hadden achtergehouden/verzwegen had ik er niet eens aan begonnen. Ik ben benieuwd of er ooit nog op een nette manier gecompenseerd gaat worden, ik denk van niet. Zijn er nog dingen die ik zou moeten/kunnen doen?
Gr. Jette
Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!
Geplaatst: 28 okt 2011 17:20
door hakra
@jette1976
heb je getekend voor finale kwijting of soortgelijke termen?
in dat geval kun je niets meer doen.
indien niet, dan blijft de compensatieregeling van toepassing.
Re: ABC spaarplannen. Wat vertelde de tussenpersoon U NIET!
Geplaatst: 28 okt 2011 17:32
door jette1976
Nee, daar heb ik uiteraard niet voor getekend.
Gr. Jette