LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe gemakkelijk het is om fraude te plegen !! Bedankt banken

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
CB

Re: Hoe gemakkelijk het is om fraude te plegen !! Bedankt banken

Ongelezen bericht door CB »

Zojuist gechecked en de nieuwe ING rekeningnummers ( 9 cijferig ) hebben ind geen naamcontrole......de 7 cijferige darentegen wel.

Raar dat de "oude" postbanknummers dit wel hebben en de nieuwe ING nummers niet. Lijkt me toch een programmeer kunstje.
Dat is helemaal niet raar. Postbank als voormalig staatsbank heeft een eigen systeem ontwikkeld, terwijl alle andere banken gezamenlijk een systeem hebben ontwikkeld.

Postbank heeft gekozen voor een rekeningnummersysteem met een verschillend aantal posities. Zo heb je 3 cijferige tm 7 (en misschien nog wel meer) cijferige rekeningnummers. Bij dit syteem is gekozen voor naam/nummer controle (de elfproefcontrole werkt niet op deze nummers).

Banken hebben in onderling overleg gekozen voor een 9 cijferig rekeningnummer met daaraan gekoppeld de elfproef. De 9 cijferigenummers beginnen op te raken, dus zijn er inmiddels ook 10 cijferigenummers beschikbaar en ook geschikt voor de elfproef.

Met de komst van het europese betalings systeem SEPA, zullen de (post)bankrekeningnummers veranderen naar 18 tekens. Het wordt er dus niet eenvoudiger op! Voor meer informatie zie onderstaande link.

http://nieuws-uitgelicht.infonu.nl/fina ... ekens.html

en volgens het artikel op onderstaande link worden het zelfs 22 tekens. Ben benieuwd hoe dan de controle ingericht gaat worden.

http://financieel.infonu.nl/geld/58312- ... ekens.html

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

CB schreef:
Zojuist gechecked en de nieuwe ING rekeningnummers ( 9 cijferig ) hebben ind geen naamcontrole......de 7 cijferige darentegen wel.

Raar dat de "oude" postbanknummers dit wel hebben en de nieuwe ING nummers niet. Lijkt me toch een programmeer kunstje.
Dat is helemaal niet raar. Postbank als voormalig staatsbank heeft een eigen systeem ontwikkeld, terwijl alle andere banken gezamenlijk een systeem hebben ontwikkeld.

Postbank heeft gekozen voor een rekeningnummersysteem met een verschillend aantal posities. Zo heb je 3 cijferige tm 7 (en misschien nog wel meer) cijferige rekeningnummers. Bij dit syteem is gekozen voor naam/nummer controle (de elfproefcontrole werkt niet op deze nummers).

Banken hebben in onderling overleg gekozen voor een 9 cijferig rekeningnummer met daaraan gekoppeld de elfproef. De 9 cijferigenummers beginnen op te raken, dus zijn er inmiddels ook 10 cijferigenummers beschikbaar en ook geschikt voor de elfproef.

Met de komst van het europese betalings systeem SEPA, zullen de (post)bankrekeningnummers veranderen naar 18 tekens. Het wordt er dus niet eenvoudiger op! Voor meer informatie zie onderstaande link.

http://nieuws-uitgelicht.infonu.nl/fina ... ekens.html

en volgens het artikel op onderstaande link worden het zelfs 22 tekens. Ben benieuwd hoe dan de controle ingericht gaat worden.

http://financieel.infonu.nl/geld/58312- ... ekens.html

Ik vindt het wel raar.

Postbank is overgenomen door ING en dan is het niet mogelijk dat ING de "techniek" van de Postbank kan aanpassen naar de "eigen" systemen ??
Ik kan begrijpen dat het duur en omslachtig is om naamcontrole buiten de eigen bank om te programmeren maar binnen de eigen bank kan de ING dit niet........en dat vindt ik raar in de 21ste eeuw.

Ik kan nu dus wel een en ander controleren van mn grootmoeders rekening maar niet die van mn kinderen.

Raar hoor, en niet meer van deze tijd.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

het is zeker raar , dat het met de oude nummer wel kan en met de nieuwe niet , net wat Teun zegt bij zijn kinderen kan het dan niet.

wel van naam veranderen , de ING stond er zo snel op , maar niet de rest beetje dubbel.

CB

Postbank is overgenomen door ING en dan is het niet mogelijk dat ING de "techniek" van de Postbank kan aanpassen naar de "eigen" systemen ??
Nee dat kan niet met nummerbehoud van de girorekeningnummers. Op deze nummers kun je nl. niet op elfproef controleren. Had alleen gekund als alle girorekeningnummers waren vervangen door bankrekeningnummers.
Ik kan begrijpen dat het duur en omslachtig is om naamcontrole buiten de eigen bank om te programmeren maar binnen de eigen bank kan de ING dit niet........en dat vindt ik raar in de 21ste eeuw.
Tuurlijk kan de ING van elfproef over op naam/nummer controle, maar dan zou ING met de bankrekeningnummers weer gaan verschillen van de andere banken en uiteindelijk wil men naar één controlesysteem. Dat bereik je met het uitsterven van de girorekeningnummers. Er worden dan ook geen nieuwe girorekeningnummers verstrekt.

Daarbij komt nog dat de naam/nummer controle veel minder efficiënt en veel duurder is dan de elfproefcontrole.
Ik kan nu dus wel een en ander controleren van mn grootmoeders rekening maar niet die van mn kinderen.
Wat je hiermee bedoeld, begrijp ik niet. Hoeze kan je wel het e.e.a. van je grootmoeder controleren en niet van je kinderen?

Teunbosseman
Contacteer:

CB schreef:Nee dat kan niet met nummerbehoud van de girorekeningnummers. Op deze nummers kun je nl. niet op elfproef controleren. Had alleen gekund als alle girorekeningnummers waren vervangen door bankrekeningnummers.

Nummerbehoud ?? Dat verband zie ik niet, ik heb geen nummerbehoud en meen mij te heugen dat nummerbehoud ook nog helemaal niet mogelijk is, heb hetzelfde nummer al tig jaren. Mijn gironummer bestaat uit 7 cijfers, van mn grootmoeder ook 7 maar die van mn kinderen zijn 9 cijfers.
Bestond een gironummer vroeger uit minder dan 7 cijfers, dan werden er voorlopnullen gebruikt.

Dat de techniek van de postbank niet in ING systemen kan worden geintregeerd gaat er bij mij niet in. In bedrijfsleven worden ook het beste van 2 systemen samengevoegd bij overnames....althans mijn ervaring.

CB schreef:Tuurlijk kan de ING van elfproef over op naam/nummer controle, maar dan zou ING met de bankrekeningnummers weer gaan verschillen van de andere banken en uiteindelijk wil men naar één controlesysteem. Dat bereik je met het uitsterven van de girorekeningnummers. Er worden dan ook geen nieuwe girorekeningnummers verstrekt.

Daarbij komt nog dat de naam/nummer controle veel minder efficiënt en veel duurder is dan de elfproefcontrole.
De postbank onderscheidde zich met naam/nummer controle tov de andere banken, je zou toch denken dat de ING deze techniek zou meenemen / intregreren in hun eigen systemen. De website van postbak kon toch ook makkelijk worden overgenomen, lichtelijk aangepast maar technisch hetzelfde.

Uitsterven van gironummers neem ik aan dat je bedoelt diegene welke nog een "oud" postbanknr heeft ? Wel dat duurt dan nog wel een jaar of 40....vrij lang om als ze dit willen laten uitsterven.
Natuurlijk worden er geen nieuwe gironummers gemaakt, daar gaat het mij ook niet om, gaat erom dat de techniek van de postbank ook door ING gintregreerd kan worden.

Naam / nummer controle minder efficient? Voor wie ? De bank(en) of consument ?
Ik heb het altijd uitermate prettig gevonden dat ik binnen de postbank en nu beperkt ING kon controleren of de naam overeen kwam.....vooral met bv marktplaats aankopen.
Of het duurder is kan ik niet over oordelen, dat weet ik niet.
CB schreef:Wat je hiermee bedoeld, begrijp ik niet. Hoeze kan je wel het e.e.a. van je grootmoeder controleren en niet van je kinderen?

Mn grootmoeder heeft net als ik een "oud" nummer. Als ik een bedrag overboek naar mn grootmoeder of andersom zien we de naam. Wil ik hetzelfde doen bij mn kids dan verschijnt er niets en moet ik ipv de naamcontrole nogmaals voor de zekerheid controleren of het rekeninnr correct is.

Nou, heel verhaal....pppf....slappe vingers van het typen.

CB

De postbank onderscheidde zich met naam/nummer controle tov de andere banken, je zou toch denken dat de ING deze techniek zou meenemen / intregreren in hun eigen systemen. De website van postbak kon toch ook makkelijk worden overgenomen, lichtelijk aangepast maar technisch hetzelfde.
Dat had gekund ja. ING heeft echter gekozen om bij de elfproefcontrole te blijven. Er is zelfs overwogen alle Postbankklanten om te zetten naar de 9 cijferige banknummers. Dat is niet doorgegaan. omdat veel Postbankklanten aangegeven hadden dat ze liever geen ander nummer wilde hebben.
Natuurlijk worden er geen nieuwe gironummers gemaakt, daar gaat het mij ook niet om, gaat erom dat de techniek van de postbank ook door ING gintregreerd kan worden.
Dat er geen nieuwe girorekeningnummers meer afgegeven worden geeft, aan dat de ING van de Postbankmethodiek (naam/nummer controle) af wil en daarom het systeem van de ING niet integreerd in die van de Postbgank. Heb ik het nu wel duidelijk gezegd?
Ik heb het altijd uitermate prettig gevonden dat ik binnen de postbank en nu beperkt ING kon controleren of de naam overeen kwam.....vooral met bv marktplaats aankopen.
Ik denk voor bijna iedereen. Zoals jezelf al aangeeft wordt het beperkt tot alleen klanten met een girorekening en dat worden er sneller dan jij denkt steeds minder. Tevens denk ik dat het voor de consument ook alleen maar helderder en transparanter wordt, als alle banken hetzelfde systeem hanteren. Aangezien veruit de meeste banken het elfproefsysteem kennen zal het het meest efficient zijn om daarme door te gaan.
De website van postbak kon toch ook makkelijk worden overgenomen, lichtelijk aangepast maar technisch hetzelfde.
Dat was gezien het samengaan van de Postbank en ING Bank op de korte termijn de beste oplossing.

Teunbosseman
Contacteer:

CB schreef:Dat had gekund ja. ING heeft echter gekozen om bij de elfproefcontrole te blijven. Er is zelfs overwogen alle Postbankklanten om te zetten naar de 9 cijferige banknummers. Dat is niet doorgegaan. omdat veel Postbankklanten aangegeven hadden dat ze liever geen ander nummer wilde hebben.
Overwogen om postbank klanten naar 9 cijfers te zetten ?? Mij geheel onbekend, kan mij niet heugen dat ik hier ooit bericht van hebt ontvangen.
Maar kan zijn natuurlijk........
CB schreef:Dat er geen nieuwe girorekeningnummers meer afgegeven worden geeft, aan dat de ING van de Postbankmethodiek (naam/nummer controle) af wil en daarom het systeem van de ING niet integreerd in die van de Postbgank. Heb ik het nu wel duidelijk gezegd?
Ik snap je niet hoor. Het verschil tussen de oude en nieuwe nummers is 2 cijfers, dit heeft toch niks te maken met het afgeven van nummers? Ik heb er 7 mn kids 9, ik kan wel tussen 7 cijfers de naam / nummer controle zien maar niet met de 9 cijfers.......waarom bij het ene wel en bij het andere niet ? Dat snap ik dus niet.....stop er dan helemaal mee van mjn part.

CB schreef:Ik denk voor bijna iedereen. Zoals jezelf al aangeeft wordt het beperkt tot alleen klanten met een girorekening en dat worden er sneller dan jij denkt steeds minder. Tevens denk ik dat het voor de consument ook alleen maar helderder en transparanter wordt, als alle banken hetzelfde systeem hanteren. Aangezien veruit de meeste banken het elfproefsysteem kennen zal het het meest efficient zijn om daarme door te gaan.
Ik ben niet met je eens dat klanten met een girorekening steeds minder worden, mijn rekening of die van mn kids blijft een giro rekening van ING. Alleen heb ik 7 cijfers en mn kids 9.
Ik hoop nog zeker een jaar of 50 - 60 te leven en in mn omgeving ook, dus lijkt mij dat voorlopig deze klanten nog niet uigestorven zullen zijn :mrgreen:

Ben het wel met je eens dat een en hetzelfde systeem wel helderder zou zijn.
Wellicht kunnen de banken beide doen, misschien dubbelop, maar voor de consument lijkt mij naam / nummer controle nog steeds een prima controle.

CB

Het verschil tussen de oude en nieuwe nummers is 2 cijfers
Het zijn geen oude en nieuwe nummers. Beide nummers bestaan al tientallen jaren. 7 cijfers of minder (denk daarbij aan giro 555) zijn van de Rijkspostspaarbank later Postbank. 9 cijfers zijn van de NMB (Nederlandse Middenstands Bank) later ING Bank.
Ik ben niet met je eens dat klanten met een girorekening steeds minder worden, mijn rekening of die van mn kids blijft een giro rekening van ING.
Sorry hoor maar jouw kinderen hebben geen girorekening (Postbank). Jouw kinderen hebben een bankrekening (ING Bank). Er worden wel girorekeningen (7 cijfers) opgezegd en geen nieuwe meer geopend, dus zullen het er steeds minder worden.
Ik hoop nog zeker een jaar of 50 - 60 te leven en in mn omgeving ook, dus lijkt mij dat voorlopig deze klanten nog niet uigestorven zullen zijn
Geloof ik zonder meer, alleen zou het mij niet verbazen als voor die tijd de nummers misschien wel een keer omgezet gaan worden naar banknummers.

Teunbosseman
Contacteer:

Ik ben niet met je eens dat klanten met een girorekening steeds minder worden, mijn rekening of die van mn kids blijft een giro rekening van ING.
Sorry hoor maar jouw kinderen hebben geen girorekening (Postbank). Jouw kinderen hebben een bankrekening (ING Bank). Er worden wel girorekeningen (7 cijfers) opgezegd en geen nieuwe meer geopend, dus zullen het er steeds minder worden.

Dus ik heb een girorekening en mn kids een bankrekening ?? Kannone zeg das pas omslachig van een bank......lijkt de belasting wel....leuker kunnen we het niet maken maar wel moeilijker.

Ik hoop nog zeker een jaar of 50 - 60 te leven en in mn omgeving ook, dus lijkt mij dat voorlopig deze klanten nog niet uigestorven zullen zijn
Geloof ik zonder meer, alleen zou het mij niet verbazen als voor die tijd de nummers misschien wel een keer omgezet gaan worden naar banknummers.[/quote]

We zullen zien......wellicht weer met voorlopnullen.

CB

Kannone zeg das pas omslachig van een bank......lijkt de belasting wel....leuker kunnen we het niet maken maar wel moeilijker.
Helemaal mee eens. Het was beter geweest de girorekeningen vaarwel te zeggen en te vervangen door de bankrekeningnummers. Hadden we nu in de bankensector 1 systeem gehad.

aaten

Ongelezen bericht door aaten »

BB2000 schreef:De oplichting is in eerste instantie dat de naam al niet klopt, daar is nog mee te leven. Het echte probleem is dat waneer je een aankoop doet, deze niet krijgt!!

De fraudeur kan zich uitgeven voor alles en iedereen wat betreft wie hij is, waar hij/zij woont en het vaak mobiele telefoonnummer, los van het feit dat in de meeste gevallen niet aantoonbaar is na te gaan of de opgegeven naw gegevens echt kloppen.

voorbeeld:

Je koopt op marktplaats een ketting, die laat je versturen, ophalen is vaak te kostbaar. De persoon geeft zich uit voor donald duck en geeft zijn bankrekening nummer op.

Je boekt het geld over, echter de persoon heet dhr. list en bedrog en niet donald duck. Het geld wordt dus aan een heel ander persoon overgeboekt dan je zou vermoeden.

Zou je nu gewaarschuwd worden tijdens deze overboeking dat de naam niet klopt ten aanzien van het rekening nummer, dan kun je dit als een waarschuwing beschouwen en nogmaals nadenken of je de transactie wel plaats wilt laten vinden.

Het zit hem dus in het feit dat er op deze manier dus misbruik gemaakt wordt van de zwakke schakel in het overboeken.

kort samengevat de oplichter is niet traceerbaar en je wordt tijdens het overboeken er niet op geattendeerd dat naam en rekening nummer niet matchen

Wat betreft die ketting, uiteraard kun je daar naar fluiten
en hoezo helpen banken dan mee bij fraude. Of een persoon nu a of b heet maakt niet uit voor het geld wat je over maakt. Op het moment dat er gefraudeert wordt doe je aangifte en worden de naw gegevens van de rekeninghouder opgevraagd en wordt deze even vereerd met een bezoekje.
Jij kan aan een naam ook niet zien of deze persoon betrouwbaar is, of deze nu dd of list en bedrog heet.

Voor marktplaats transacties is het gewoon: nooit wat overmaken altijd zelf halen er zijn tenslotte teveel crimineeltjes aan de gang op dergelijke sites.

Triple-t

Ongelezen bericht door Triple-t »

Er zijn landen waar de naam tot op de letter moet kloppen bij het rekeningnummer anders blijft het geld eerst geblokkeerd bij de ontvangende bank staan en kun je het via je eigen bank terug laten boeken (tegen kosten rond 20 euro).
Voordeel daarvan is dat in ieder geval de "verkoper" zich goed moet melden met naam em toenaam en dat er dus wat meer controle mogelijkheden zijn als koper omdat je in ieder geval de verkoper is te traceren. Feit blijft inderdaad dat wanneer er niets wordt verzonden dat je eigen risico is maar koppeling rekeningnummer aan naam maakt controle richting de verkoper door koper in ieder geval beter en zal er door een aantal personen minder snel worden opgelicht (hoop ik).

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

CB schreef:
Kannone zeg das pas omslachig van een bank......lijkt de belasting wel....leuker kunnen we het niet maken maar wel moeilijker.
Helemaal mee eens. Het was beter geweest de girorekeningen vaarwel te zeggen en te vervangen door de bankrekeningnummers. Hadden we nu in de bankensector 1 systeem gehad.
En dan was dit forum waarschijnlijk ontploft door klagende gironummerklanten....

CB

En dan was dit forum waarschijnlijk ontploft door klagende gironummerklanten....
Ongetwijfeld zou er veel geklaagd zijn, maar een ontploft forum waag ik te betwijfelen. Ook dit zou het forum wel overleefd hebben.

Gesloten