alfatrion schreef:BBCS schreef:alfatrion schreef:Het een en ander zal afhangen van de oorzaak is c.q. welke profielen bij de schade past. De oorzaak van het defect kan liggen in de persoonlijke sfeer van de koper of non-conformiteit. Als daarbij de persoonlijke sfeer van de koper moet worden uitgesloten dan moet het product wel non-conform zijn.
Je vergeet er één: normale slijtage.
Nu de laptop op de helft van de gemiddelde leeftijd moeten we het m.i. hebben over abnormaal gebruik. Overigens ligt het op de weg van de verkoper om dat aannemelijk te maken. Overigens valt dit alles onder de persoonlijke sfeer van de koper.
De industrie gaat uit van 3 jaar en niet van 6.
Dat een computer technisch hardware gezien langer mee kan gaan, wilt nog niet zeggen dat de verkopende partij aansprakelijk is voor een gebrek welke buiten de koper om ontstaat.
Kijk, dat de consument in het algemeen om de 5 a 7 jaar de computer vervangt, wilt niet zeggen dat de verkopende partij gedurende die periode kosteloze reparatie of vervanging dient uit te voeren.
Ik heb hier een laptop staan die meer dan 7 jaar oud is en hardwarematig functioneert die nog perfect.
BBCS schreef:Er is alleen spraken van non-conformiteit als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is, het product niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van die koopovereenkomst had mogen verwachten, of op de uitspraken van de verkopende partij en zijn voorverkopers op wat voor manier dan ook.
Jij vergeet er één: de aard van de zaak. Hier valt o.a. onder dat de koper mag verwachten dat het product dezelfde kwaliteit en prestaties bied als producten van het zelfde soort. Je vergeet normaal gebruik ook, zoals door andere is opgemerkt. Daarnaast geeft je het een en ander niet goed weer. Mij valt op dat je de verkoper hier vrijwel altijd voordeel aan heeft.[/quote]
Voordeel?
Geef maar eens aan hoe het probleem van de TS in het voordeel van de verkoper kan zijn.
Jij vergeet er één: de aard van de zaak. Hier valt o.a. onder dat de koper mag verwachten dat het product dezelfde kwaliteit en prestaties bied als producten van het zelfde soort.
Die vergeet ik niet, omdat die regel in de praktijk niet kan.
Daarnaast wil ik wel aangeven dat de fabrikanten A zeggen, en de consumentenorganisaties B. En naar B wordt wel gekeken en A wordt geen aandacht aan geschonken.
Kan dus niet.
Je vergeet normaal gebruik ook, zoals door andere is opgemerkt.
Normaal gebruik?
Welke volgens de fabrikant het product gebruikt moet worden of wat mensen ervan verwachten?
En we nu toch over die verwachting hebben: de diverse organisaties geven een verwachting aan die totaal niet realistisch zijn.
Komen we even weer terug op de consumentenbond: die geven aan dat een laptop probleemloos 5 jaar mee moet gaan.
Een zeer onrealistische verwachting.
Het probleem dan is dat consumenten nooit een backup maken van hun computer, omdat een harde schijf toch 5 jaar probleemloos mee moet gaan??
Ik geef gewoon voorbeelden uit de praktijk.