Pagina 2 van 4
Re: Dixons
Geplaatst: 12 aug 2011 21:37
door TheLD
En als het nu een spijkerbroek of ander kledingstuk is zonder gebruikerssporen (met labels/prijskaart etc eraan)? Deze gaat zonder twijfel als nieuw weer verkocht worden.
Dus: onzin discussie. Alle zaken doen dit. Indien het produkt duidelijk gebruikt is, zoals bij TS, dan kan het natuurlijk niet.
Re: Dixons
Geplaatst: 12 aug 2011 21:41
door ciske
TheLD schreef:
Dus: onzin discussie. Alle zaken doen dit. Indien het produkt duidelijk gebruikt is, zoals bij TS, dan kan het natuurlijk niet.
je spreekt jezelf aardig tegen , onzin discussie maar ondertussen hoeft TS dit niet te pikken , en dat was al gezegd.
Re: Dixons
Geplaatst: 12 aug 2011 22:02
door TheLD
Heeft betrekking op het gehele stukje tekst in mijn post, maar dat wist je natuurlijk zelf ook wel
Laten we het houden op een misvatting
Re: Dixons
Geplaatst: 12 aug 2011 22:04
door ciske
TheLD schreef:
Laten we het houden op een misvatting
doen we
Re: Dixons
Geplaatst: 12 aug 2011 22:30
door BBCS
TheLD schreef:En als het nu een spijkerbroek of ander kledingstuk is zonder gebruikerssporen (met labels/prijskaart etc eraan)? Deze gaat zonder twijfel als nieuw weer verkocht worden.
Dus: onzin discussie. Alle zaken doen dit. Indien het produkt duidelijk gebruikt is, zoals bij TS, dan kan het natuurlijk niet.
Als een product duidelijk gebruikt is, is mijn mening dat die niet als nieuw verkocht dient te worden.
Als kopers bij een winkel zonder problemen een product binnen een x tijd zonder opgave van reden een product terug mogen brengen, zal die winkel het teruggebrachte product waar niets mis mee is, ook zonder nakijken de verkoop in doen.
Bij die winkels kun je dergelijke zaken zoals de TS tegenaan loopt verwachten.
Is een product niet uit de verpakking geweest, of heeft het product geen gebruiksporen, dan zou het product de verkoop terug in moeten kunnen. Ligt ook aan het soort product.
Ik ben ook van mening dat een product die duidelijk gebruikt is, niet zomaar teruggebracht moet kunnen worden.
Mijn punt is:
Als men een product in een winkel zonder opgave van reden terug mag brengen, en ook gebruikte producten, dan kan de koper ook een teruggebrachte product verwachten als die een product gaat kopen.
In een winkel waar je niet zomaar een product terug kunt brengen, zul je die praktijken ook niet zo snel tegenkomen.
Re: Dixons
Geplaatst: 12 aug 2011 22:30
door BBCS
Wat ik ook helaas zie is dat een product waar wel wat aan mankeert, terug wordt gebracht naar de winkel (terecht) en dat de winkelier dat product gelijk weer de verkoop in doet (uit den boze!)
Re: Dixons
Geplaatst: 12 aug 2011 22:34
door ciske
BBCS schreef:Wat ik ook helaas zie is dat een product waar wel wat aan mankeert, terug wordt gebracht naar de winkel (terecht) en dat de winkelier dat product gelijk weer de verkoop in doet (uit den boze!)
nu zitten we op 1 lijn.
Re: Dixons
Geplaatst: 12 aug 2011 23:13
door 53o
Hoe dan ook, het probleem blijft dat consumenten verwachten dat ze alles wat ze niet aan de praat krijgen gewoon terug kunnen brengen en geld terug kunnen krijgen.
Tegenwoordig is dat helaas (voor de verkoper) ook vaak het geval. Bijna elke electronica winkel hanteert een 'ruilen binnen x dagen' regel en de consument leest dit als 'geld terug binnen x dagen'. Als verkoper weigeren een apparaat terug te nemen wat ze niet aan de praat krijgen levert lange discussies op, permanent verlies van een klant en geklaag op fora zoals deze en verlies van waardering van de winkel op sites zoals kieskeurig/tweakers.
Oftewel, veel winkels zijn genoodzaakt om regelmatig apparaten terug te nemen, geld terug te geven en het apparaat later te testen. Werkt het apparaat toch gewoon, dan zit de verkoper met het probleem.
Hoe dan ook, als verkoper kan je niet alles met korting verkopen als het al gebruikt is. Kost ten eerste te veel geld en een bedrijf wil niet de It's achteraan gaan, ten tweede is het niet altijd mogelijk om het aan te bieden met korting.
Zie het al voor me, 2 prijskaartjes voor een NAS, €99,99 met daarnaast dezelfde voor €69,99 met een aantekening op de prijskaart "Gebruikt, in goede staat, maar vorige klant was een digibeet.'
Ik ken maar 1 electronica keten die probleem 2 goed heeft opgelost: Correct in Rotterdam met hun "koopjeskelder", wat staat voor "ex-reparatie en retourtjeskelder".
Maar als een klant terug komt met een product omdat het al gebruikt is en deze als nieuw is verkocht lijkt het mij niet meer dan normaal dat de klant direct een nieuw apparaat meekrijgt.
Re: Dixons
Geplaatst: 12 aug 2011 23:42
door BBCS
53o schreef: Bijna elke electronica winkel hanteert een 'ruilen binnen x dagen' regel en de consument leest dit als 'geld terug binnen x dagen'.
Als ze die regel schrappen, is ook het probleem foetsie.
Re: Dixons
Geplaatst: 13 aug 2011 09:40
door ciske
Oftewel, veel winkels zijn genoodzaakt om regelmatig apparaten terug te nemen, geld terug te geven en het apparaat later te testen. Werkt het apparaat toch gewoon, dan zit de verkoper met het probleem.
sorry dat ik het zeg hoor , maar ik vind dat niet zo'n probleem , de verkopers maken er vaak zelf een zootje van ( niet de kleintjes) dus die raken heus hun spullen wel kwijt.
Als iets niet nieuw is ken je het niet als nieuw gaan verkopen punt.
Re: Dixons
Geplaatst: 13 aug 2011 10:11
door Leo The Emperor
Dit verhaal heeft 2 kanten.
Als consument vind ik het erg fijn dat ik een artikel kan terugbrengen als het niet past, de verkeerde kleur/uitvoering/vermogen heeft, teveel is gekocht etc. Ik kies bij voorkeur winkels uit die deze service bieden, omdat ik dan weet dat ik bovengenoemd recht heb.
In mijn optiek is een dergelijk product ook ongebruikt, het is uit de doos gehaald en eventueel aangesloten en bleek niet het juiste product te zijn. Bij een bouwmarkt is vaak eenvoudig te zien dat het geretourneerde product compleet en goed ingepakt is.
Bij electronica ligt dit (helaas) iets ingewikkelder. Er zijn bedrijven die de geretourneerde artikelen opnieuw laten verpakken zodat de consument aan de buitenkant niet kan zien dat de doos al een keer open is geweest. (Als ze dit niet doen worden deze opnieuw dichtgeplakte dozen nooit meer verkocht).
Wat echter niet altijd gebeurd is om de electronica terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Hierdoor krijgt de nieuwe koper te maken met installatieproblemen, of meldingen dat bepaalde software al eerder is geregistreerd, data van de eerste koper die aanwezig is, en soortgelijke zaken.
Als de electronica wel op een fatsoenlijke wijze wordt gereset is er m.i. geen probleem dat dergelijke (binnen 8 dagen ) geretourneerde artikelen als nieuw worden verkocht.
Re: Dixons
Geplaatst: 13 aug 2011 10:19
door hobby1
Als de electronica wel op een fatsoenlijke wijze wordt gereset is er m.i. geen probleem dat dergelijke (binnen 8 dagen ) geretourneerde artikelen als nieuw worden verkocht.
Binnen 2 dagen of 8 dagen, maakt niet uit, product/artikel is niet meer nieuw, dus gebruikt.
Het prijskaartje moet dan kleiner zijn (lees goedkoper) als een nieuw product.
Tevens moet dit vermeld worden, dat het een gebruikt voorwerp is, dan is het een eerlijke zaak.
Re: Dixons
Geplaatst: 13 aug 2011 10:23
door ciske
hobby1 schreef:Als de electronica wel op een fatsoenlijke wijze wordt gereset is er m.i. geen probleem dat dergelijke (binnen 8 dagen ) geretourneerde artikelen als nieuw worden verkocht.
Binnen 2 dagen of 8 dagen, maakt niet uit, product/artikel is niet meer nieuw, dus gebruikt.
Het prijskaartje moet dan kleiner zijn (lees goedkoper) als een nieuw product.
Tevens moet dit vermeld worden, dat het een gebruikt voorwerp is, dan is het een eerlijke zaak.
precies dat is wel zo eerlijk naar de klant toe, zeg je wel als ze mij dit ooit zouden flikken hebben ze een heel groot probleem.
Re: Dixons
Geplaatst: 13 aug 2011 10:30
door trebelski
Leo The Emperor schreef:Dit verhaal heeft 2 kanten.
Bij electronica ligt dit (helaas) iets ingewikkelder. Er zijn bedrijven die de geretourneerde artikelen opnieuw laten verpakken zodat de consument aan de buitenkant niet kan zien dat de doos al een keer open is geweest. (Als ze dit niet doen worden deze opnieuw dichtgeplakte dozen nooit meer verkocht).
Wat echter niet altijd gebeurd is om de electronica terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Hierdoor krijgt de nieuwe koper te maken met installatieproblemen, of meldingen dat bepaalde software al eerder is geregistreerd, data van de eerste koper die aanwezig is, en soortgelijke zaken.
Als de electronica wel op een fatsoenlijke wijze wordt gereset is er m.i. geen probleem dat dergelijke (binnen 8 dagen ) geretourneerde artikelen als nieuw worden verkocht.
Redelijk eens, mijn LCD TV ( zie eerder reactie) was 1 van de laatste (bleek achteraf ook niet helemaal waar) die direct verkrijgbaar was en had deze winkel de boel gewoon weer op de juiste wijze verpakt en aangeboden zou ik er vrijwel zeker genoegen mee genomen hebben. Maar de binnen-verpakking was volledig verdwenen ( de beschermende hoes om het toestel was weg ,de afstandsbediening lag los, zonder de bijgeleverde batterijen, in het service-menu stond 5 branduren en de kabels waren ook los in de ( enorme doos) gepleurd. Op 1 van de boekjes stond iets geschreven. En dat zou ik dan als zijnde nieuw moeten accepteren? De doos was dichtgemaakt en daar zag je verder niets aan. Bijna €1500.- aftikken voor in feite gebruikte zooi, dacht het niet hoor.In mijn geval gaf het aantal branduren de doorslag, 5 uur is niet nieuw!!
Re: Dixons
Geplaatst: 13 aug 2011 11:16
door Leo The Emperor
precies dat is wel zo eerlijk naar de klant toe, zeg je wel als ze mij dit ooit zouden flikken hebben ze een heel groot probleem.
Als ze dit doen op de manier zoals het hoort, merk je daar helemaal niks van.
Dan heb je in mijn optiek ook een nieuw appaaraat gekregen, namelijk zonder gebruiksporen, ingesteld op de instellingen van de fabriek, op de juiste wijze verpakt, en voorzien van alle accesoires.
Re: Dixons
Geplaatst: 13 aug 2011 11:21
door ciske
Leo The Emperor schreef:
Dan heb je in mijn optiek ook een nieuw appaaraat gekregen, namelijk zonder gebruiksporen, ingesteld op de instellingen van de fabriek, op de juiste wijze verpakt, en voorzien van alle accesoires.
en jij denkt dat ik ze niet op een rijtje hebt of zo? vergeet het effe lekkker , niet nieuw is niet nieuw dan zeg je erbij dat het een teruggebrachte is , anders is het gewoon oplichting niks meer niks minder.
Re: Dixons
Geplaatst: 13 aug 2011 11:22
door Jolijn
hobby1 schreef:Als de electronica wel op een fatsoenlijke wijze wordt gereset is er m.i. geen probleem dat dergelijke (binnen 8 dagen ) geretourneerde artikelen als nieuw worden verkocht.
Binnen 2 dagen of 8 dagen, maakt niet uit, product/artikel is niet meer nieuw, dus gebruikt.
Het prijskaartje moet dan kleiner zijn (lees goedkoper) als een nieuw product.
Tevens moet dit vermeld worden, dat het een gebruikt voorwerp is, dan is het een eerlijke zaak.
Als het prijskaartje kleiner moet zijn, dan neemt de klant die het voorwerp terug gebracht heeft, genoegen met een bedrag lager dan zijn aankoopprijs?
Re: Dixons
Geplaatst: 13 aug 2011 11:28
door Leo The Emperor
en jij denkt dat ik ze niet op een rijtje hebt of zo? vergeet het effe lekkker , niet nieuw is niet nieuw dan zeg je erbij dat het een teruggebrachte is , anders is het gewoon oplichting niks meer niks minder.
Of u ze niet op een rijtje hebt, weet ik niet, en hier heb ik ook niets over beweerd. Ik beperk me er toe om mijn mening in deze zaak te geven.
Heeft u wel eens een nieuwe auto gekocht met 10 kilometer op de teller?
Weigert u deze ook omdat die al gebruikt is?
Re: Dixons
Geplaatst: 13 aug 2011 11:32
door ciske
Leo The Emperor schreef:
Heeft u wel eens een nieuwe auto gekocht met 10 kilometer op de teller?
Weigert u deze ook omdat die al gebruikt is?
dat is een keus die ik zelf maak en als ik een nieuwe auto koop ook dan verwacht ik een nieuwe geen ene die teruggebracht is punt.
Re: Dixons
Geplaatst: 13 aug 2011 11:42
door Leo The Emperor
dat is een keus die ik zelf maak en als ik een nieuwe auto koop ook dan verwacht ik een nieuwe geen ene die teruggebracht is punt.
Als u een nieuwe auto koopt die nog geassembleerd moet worden, kunt u de kilometerstand nog niet aflezen en dus ook niet de door u genoemde keuze maken.
Het gaat om het principe wat nieuw precies betekent. (ook punt)
Een artikel wat ongebruikt geretourneerd is te beschouwen als nieuw. Ongebruikt in deze is dat het niet gebruikt is voor de functie waarvoor het is gefabriceerd. Dat laat onverlet dat het wel aangesloten geweest kan zijn.
U mag dit dan oplichting vinden, dat betekent nog niet dat het ook werkelijk oplichting is.