Bij de annuïteitenhypotheek bouw je dezelfde variatie in doormiddel van extra aflossingen.Bruto is de maandlast bij een annuïtetenhypotheek gedurende de looptijd even hoog. Bij een bankspaarproduct is er enorme variate (1:10) in de premie inleg mogelijk, waardoor een veel grotere variatie mogelijk is. Bij één hoge inleg aan het begin, kan je aan het eind met een veel lagere inleg volstaan.
Dat zou ik nog maar eens narekenen als ik jou was. Volgens mij is de maandlast bij deze annuïteitenhypotheek € 555,83 x 12 = € 6.669,96 per jaar.Maar stel je kiest alle jaren gelijke premie inleg dan betaal je bij een hypotheek van €100000 looptijd van 25 jaar en 4,5% rente, bij een bankspaarproduct €6670 (premie + rente) per jaar en bij een annuïteitenhypotheek €6609 (aflossing + rente) per jaar .
Daarbij was de stelling dat de brutolasten met elkaar over een komen en niet dat ze volledig gelijk zijn aan elkaar. Volgens mij is daar geen speld tussen te krijgen.
De stelling hier gaat over de betalen rente en niet over de vermogensopbouw. Ook deze stelling klopt. Bruto te betalen rente - ontvangen rente spaarsaldo Bankspaar = Bruto te betalen rente annuïteiten. Ook hier kun je volgens mij geen speld tussen krijgen.De kapitaalopbouw bij een bankspaarproduct verloopt geheel anders dan de kapitaalafbraak bij een annuïteit. Daardoor is bij aanvang de bruto rentelast bij een annuïteitenhypotheek lager dan de (bruto betaalde rente - ontvangen rente) bij een BSP. Maar door de kapitaalsopbouw (rente over rente) bij de BSP-variant, slaat dat annuïteitenvoordeel om in een nadeel: je ontvangt meer rente op het BSP dan de rentedaling bij de annuïteten variant. Ik kan hier wel weer een hele rits getallen neerzetten, je kan het ook zelf in een excelsheet stoppen en kijken wat de resultaten zijn. Wel illustratief om te kijken hoe dat BSP door rente op rente groeit!
De opbouw van de Bankspaar kun je vergelijken met het verloop van de restant hoofdsom van de annuïteit in omgekeerde volgorde.
De stelling:Over de opmerking over de netto lasten: dat hangt maar helemaal van je IB-tarief in Box 1 af: daar kan je niets algemeens over zeggen. Een lineaire hypotheek begint met €8314 per jaar da's 25% hoger dan een annuïtenhypotheek in bovenstaand voorbeeld.
Even een indicatie, de bruto maandlasten zijn bij een lineaire hypotheek aan het begin ongeveer 30% hoger dan bij annuiteiten of banksparen en netto is het verschil ruim 40%.
is ongeveer en niet exact.