LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overnemen aandelen

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Charles
Berichten: 44
Lid geworden op: 17 aug 2003 19:59

Re: Overnemen aandelen

Ongelezen bericht door Charles »

Ik heb de aandelen overgenomen en wat CB schrijft is correct.

Gefinancierd middels een hypotheek.

Charles.

nadia
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 jul 2003 19:58

Re: Overnemen aandelen

Ongelezen bericht door nadia »

Nu ben ik helaas het spoor een beetje bijster.
Wij overwegen serieus om het aandelenpakket over te nemen aan het einde van de looptijd.

Nu zie ik dat Hans schrijft dat het bedrag de hoofdsom is en CB schrijft dat het de hoofdsom en er bovenop nog de waarde van het aandelenpakket.

Jullie zien het, het is me nog niet duidelijk.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Overnemen aandelen

Ongelezen bericht door CB »

Hallo Nadia,

Je leent € 10.000,00. Daar worden aandelen van gekocht ad € 10.000,00. Aan het einde van de looptijd worden de aandelen verkocht. De aandelen zijn nog maar € 7.500,00 waard. De restschuld is dan € 2.500,00.

Als je de aandelen wilt overnemen kost dat € 7.500,00. Er kan nu niets afgelost worden van de schuld. De schuld blijft dus € 10.000,00.

Dus overname aandelen € 7.500,00 + Aflossen schuld € 10.000,00

Totaal te betalen € 17.500,00

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Hans2
Berichten: 617
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Overnemen aandelen

Ongelezen bericht door Hans2 »

Dit gaat over een contract Winstverdriedubbelaar
In je contract staat bij 3

3 De leasesom bedraagt:
a.
b.
c. Aan het eind van de leaseovereenkomst het restant zegge:
€xxxxxx
Schrijve: xxxxxxxxxxxxx
Dit restant wordt in principe verrekend met de verkoopopbrengst van de
waarden.

Het befrag onder c. €xxxxxx moet jebetalen om het (de) contract (en)
over te nemen.

Hans2
Berichten: 617
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Overnemen aandelen

Ongelezen bericht door Hans2 »

Ik heb het dus over de situatie bij beeindigen van je leasecontract.
Je krijgt dan een het keuzeformulier toegezonden van Dexia.

Hier is een van de keuzes het overnemen van de aandelen.
Je betaalt het restant van zegge:€xxxxxx
Het te betalen bedrag staat keurig in je contract

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Overnemen aandelen

Ongelezen bericht door CB »

Hallo Hans2,

Het bedrag onder c is de hoofdsom verminderd met de €45,38 die en de laastste termijn wordt afgelost. De rest van de schuld wordt afgelost met de opbrengst van de aandelen. De aandelen ga je overnemen van Dexia, dus heeft Dexia niets meer om op de schuld af te lossen. De schuld blijft daarmee volledig staan. De aandelen kosten in mijn voorbeeld € 7.500,00. Nu moet de schuld nog ingelost worden die kost in mijn voorbeeld € 10.000,00 minus € 45,38 = € 9.954,62. Dus betaal je in totaal € 7.500,00 + € 9.954,62 + € 45,38.

Hans2
Berichten: 617
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Overnemen aandelen

Ongelezen bericht door Hans2 »

Op de side van Dexia bank kun je uitrekenen hoe het zit met de waarde van je leasecontracten:
www.dexiabank.nl - waardeberekening

Waardeberekening
Handleiding
Bereken hieronder de tussentijdse waarde van uw effectenlease-overeenkomst. Voer hieronder uw contractnummer en relatienummer in. Mocht u problemen hebben met het gebruik van de rekenmodule, raadpleeg dan de handleiding.

Contractnummer Relatienummer






Belangrijk

De rekenmodule is slechts een hulpmiddel bij het berekenen van de tussentijdse waarde van uw effectenlease-overeenkomst. De rekenmodule rekent met de slotkoersen van de voorafgaande beursdag (de slotkoersen van vrijdag worden op maandagochtend verwerkt). De rekenmodule geeft geen indicatie van de mogelijke waarde bij tussentijdse beëindiging van uw effectenlease-overeenkomst en houdt geen rekening met eventuele tussentijdse beëindigingsmogelijkheden van uw effectenlease-overeenkomst. U dient zelf in uw effectenlease-overeenkomst na te gaan wanneer en onder welke voorwaarden de met uw effectenlease gemoeide beleggingen te gelde gemaakt kunnen worden.

De werkelijke waarde van uw effectenlease-overeenkomst bij tussentijdse beëindiging is niet met deze Rekenmodule te voorzien en kan dus aanzienlijk afwijken van de met behulp van de rekenmodule berekende tussentijdse waarde van uw effectenlease-overeenkomst. De rekenmodule houdt geen rekening met de betaalde rente, eventueel genoten belastingvoordeel, eventueel ontvangen dividenden en eventuele garanties. De rekenmodule houdt geen rekening met de verplichting om resterende maandtermijnen te betalen tot het einde van de minimale looptijd bij tussentijdse beëindiging van de effectenlease-overeenkomst vóór de minimale looptijd.

Het gebruik van de rekenmodule geschiedt geheel voor uw eigen risico. U bent zelf verantwoordelijk voor de keuze en het gebruik van de gegevens en informatie. Dexia Bank Nederland accepteert geen aansprakelijkheid voor enige (in)directe schade welke het gevolg is van onjuistheden in de berekening en/of overige informatie. Aan de rekenmodule en/of overige informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Bij de winstverdridubbelaar krij je drie waarden

1 De dagwaarde bijv. € 3200( genoemd waarde)

2 Reststant hoodsom bijv.€ 8000 Dit bedrag blijft constant en is bij de winstverdriedubbelaar het bedrag dat je moet betalen om het contract over te nemen.

3.Verschil bijv.€ 4800 DIT IS WAT WE NOEMEN DE RESTSCHULD

Dit laatste bedrag is het bedrag da je na afloop nog verschuldigd bent aaan Dexiabank

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Overnemen aandelen

Ongelezen bericht door CB »

Hans2,

In jouw voorbeeld zijn er geen aandelen meer om over te nemen, dan heb je gelijk. Maar als je de aandelen wilt overnemen van Dexia dus kopen van Dexia, heeft Dexia niets meer om in mindering te brengen op de schuld. Dan blijft de schuld dus staan en moet je die naast de koop van de aandelen nog volledig aflossen.

hoefsloot
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2003 20:44

Re: Overnemen aandelen

Ongelezen bericht door hoefsloot »

Als je de aandelen onder protest overneemt blijft je claim gewoon van kracht

Hans2
Berichten: 617
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Overnemen aandelen

Ongelezen bericht door Hans2 »

Triest maar waar wat je zegt in jouw voorbeeld.
In mijn voorbeeld ben je naast het voorbeeldbedrag van van restschuld €4800, natuurlijk ook nog eens de geschatte inleg van €6500 kwijt.

Een keuze om dan (als degeen dat financieel kan) de reststand hoodsom te betalen van €8000 is dan heel opportuun.

In mijn geval gaat het om meerdere contracten die binnenkort aflopen.
Het hele gebeuren geeft veel stress.

Wilhelmus
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 okt 2003 21:39

Re: Overnemen aandelen

Ongelezen bericht door Wilhelmus »

Krijg je bij de laatste afrekening, dus als werkelijk bekent is wat je moet betalen, ook nog de kans om dit onder protest te doen.
Ervan uitgaande dat ik de rest schuld betaal en niet de aandelen overneem.

Wim

Hans2
Berichten: 617
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Overnemen aandelen

Ongelezen bericht door Hans2 »

Ik denk dat onder protest overnemen toch uitgelegd en verdedigd kan worden als speculeren!!.
Konsequent zijn in de Eegalesesituatie is niet betalen want er is geen kontrakt meer.
Onder protest betalen in die situatie ontkracht het wezenlijke van vernietiging.
Moeilijke beslissingen!

Hans2
Berichten: 617
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:00

Re: Overnemen aandelen

Ongelezen bericht door Hans2 »

Als je de restschuld betaalt onder protest en met voorbehoud van alle rechten kun je de rechtzaken afwachten, je verliest dan niet je rechten.
Maar pas op !!!!
Als je na afloop van je contract het keuzeformulieer krijgt mag je hierop niets veranderen, of er opmerkingen op plaatsen.
Je hebt dan het formulier ongeldig gemaakt.
De sanctie van Dexia bank is dat de bank de aandelen verkoopt en je naam doorgeeft aan een incassoburesua.


Het formulier netjes ingevuld retour sturen!

Wat je wel kunt doen is dat je Dexia een aangetekende brief schrijft, waarin je melding maakt dat je het formulier met je keuze hebt ingevuld en opgestuurd, maar dat je dit hebt gedaan onder protest en met behoud van alle rechten. Je vermeld dat de brief die je gestuurd hebt ....onlosmakkelijk is verbonden... met het antwoordformulier , dit in afwachting van de uitspraken van de rechter in de zaak leaseverlies onder rolnr. 2003-143 en in de zaak eegalease onder rolnr. 2003-218

Catharina
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 okt 2003 18:21

Re: Overnemen aandelen

Ongelezen bericht door Catharina »

Beste mensen,

Ik snap het niet. Je neemt de aandelen over van Dexia die zij met ons geleend geld hebben gekocht. Dus wij kopen dan onze eigen aandelen over zodat zij geld hebben om (een deel van) de schuld af te betalen. Het restand van de schuld moeten wij dan nog betalen. => restschuld.
Waarom zouden wij dan zowel de hoofdsom moeten betalen, als de waarde van de aandelen? Als wij onze aandelen overnemen hebben wij toch al een deel van de hoofdsom afbetaald? toch?

RobR
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:33

Re: Overnemen aandelen

Ongelezen bericht door RobR »

ik snap niet wat hierboven allemaal bedoeld wordt!
Zo moeilijk kan het toch niet zijn?

Als ik €10.000 heb geleend bij dexia waarvoor aandelen zijn gekocht die nu nog maar 2000 euro waard zijn heb ik de aandelen toch overgenomen als ik die 10.000 euro aan dexia betaal.?

Dan heb ik geen restschuld nog andere verplichtingen
Voorwaarde is wel dat je contract is afgelopen
In het contract staat: Na einde van looptijd, als alle rentes en hoofdsom betaald is, is lessee automatisch en van rechtswege eigenaar van de waarden geworden"

Dus ik betaal de hoofdsom en bepaal zelf wanneer ik de aandelen verzilver.


Rob

raymond
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 aug 2003 12:36

Re: Overnemen aandelen

Ongelezen bericht door raymond »

Indien Wilhemus de aandelen overneemt, heeft hij feitelijk niks meer te verwachten van bv de stichting Leaseverlies, hij heeft de aandelen immers in eigen beheer. Alleen als voor de rechter bepaald wordt dat dexia ook de vooruitbetaalde rente moet terugbetalen, heeft Wilhemus recht op dat geld (mits hij natuurlijk niet ingaat op het Dexia-aanbod). Waarom zou hij niet ingaan op de aandelen overnemen? Als het pakket 12000 euro kost, en hij heeft een schuld van 6 of 7000 euro, kan hij ze beter overnemen en betere tijden afwachten. Veel wijsheid, wilhelmus!!

raymond

Charles
Berichten: 44
Lid geworden op: 17 aug 2003 19:59

Re: Overnemen aandelen

Ongelezen bericht door Charles »

Hoi Rob,


Charles.
Laatst gewijzigd door Charles op 09 okt 2003 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilhelmus
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 okt 2003 21:39

Re: Overnemen aandelen

Ongelezen bericht door Wilhelmus »

Raymond,

Bedankt maar de restschuld is 13.000 euro en het pakket zou 20.000 euro zijn, de huidige waarde is dus 7.000 euro. Ik zal 20.000 euro moeten ophoesten en dat lukt mij niet. Blijft dus over betalen ondr protest of helemaal niet.

Wim

nadia
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 jul 2003 19:58

Re: Overnemen aandelen

Ongelezen bericht door nadia »

Begrijp ik nu goed Charles dat jij idd alleen de hoofsom (de gehele lening) hebt betaald, zonder daarbij apart nog de aandelen te hebben moet kopen?

Het gaat allemaal wat langs me heen, aangezien er verschillende postings worden gedaan. De één schrijft de totale hoofdsom en de ander schrijft, je moet en de hoofdsom betalen en de waarde van de aandelen er boven op.

Ik zal wel zeuren, maar aangezien naar wat ik al eerder schreef is het de bedoeling is dat we de aandelen overnemen wil ik daar graag duidelijkheid over. Op het moment dat we de aandelen ook nog een apart over de hoofdsom moeten gaan betalen is het geen haalbare zaak meer.

mvg Nadia

Dubio
Berichten: 1268
Lid geworden op: 05 aug 2003 14:02

Re: Overnemen aandelen

Ongelezen bericht door Dubio »

Nadia,

Ze snappen het niet helemaal, zeker cb niet. En Hans2 volgens mij ook niet. Hij schrijft het mooi op maar begrijpt zelf waarschijnlijk niet wat het betekent. Restant hoofdsom is namelijk gewoon hoofdsom is het geleende bedrag waarvan de aandelen gekocht zijn = het bedrag wat je moet betalen om de aandelen over te nemen. Totale hoofdsom = totale leasesom = rente (maandterminen, inleg) plus lening alwaar de aandelen van gekocht zijn.
Dus oorspronkelijke waarde aandelen in 2000: 20.000
waarde nu: 8.000
Restschuld: 12.000
Overnemen aandelen voor: 20.000
Betaalde rente 36 x 115 +/- 4.100

p.s. nog even over vernietigen
- in principe is alles te vernietigen, net zoals alles te verkopen is.
Ik kan jou de Noordzee verkopen. Echter wil het rechtsgeldig zijn dan moet zo'n aktie aan alle (rechts)voorwaarden voldoen.

Dit is uiteindelijk aan de rechter om te beslissen. Maar het wordt onwerkbaar als iedereen zijn kat in de zak te pas en te onpas vernietigd.
Verder komt vernietiging in de praktijk vaak alleen voor als een gedupeerde een zaak b.v. veel te goedkoop verkocht heeft, of duur gekocht heeft omdat hij dwaalde. In dit geval zijn de aandelen gewoon waard wat ze waard zijn en dat bepaalt de AEX.

Gesloten