Pagina 2 van 4
Re: Bikybike
Geplaatst: 25 aug 2011 13:14
door seconds-out
Re: Bikybike
Geplaatst: 25 aug 2011 13:23
door jeanne-veghel
seconds-out schreef:jeanne-veghel schreef:
Dat hij ALTIJD verantwoordelijk is voor de veiligheid van
de afgeleverde nieuwe fiets (of 2e hands).
Dus/
Een voorbeeld> iemands stuur breekt af> daardoor verongelukt de persoon want die rijdt tegen een auto.
Betaalt de fietsenmaker dan de kosten?
Of weet hij zo zeker dat elke fiets van hem zo betrouwbaar is, dat dit soort dingen hem niet zal overkomen?
Toen mijn partner dat scheurtje bemerkte heeft de fietswinkel
het stuur gelijk vervangen, want hij mocht daar niet langer mee rijden.
Te gevaarlijk.
Als het stuur eerder was afgebroken en hij was daardoor verongelukt
(moet er niet aan denken)was de fabrikant aansprakelijk geweest.
(ik heb het net even nagevraagd) bij de eigenaar van de winkel,
omdat de fabrikant moet zorgen voor deugdelijk materiaal.
De aansprakelijkheid lag dus bij de fabrikant.
Re: Bikybike
Geplaatst: 25 aug 2011 13:34
door seconds-out
Re: Bikybike
Geplaatst: 25 aug 2011 13:44
door jeanne-veghel
Dat genoemde voorbeeld had dus idd kunnen gebeuren
in ons geval dan.
Mijn partner fiets al jaren op de racefiets, maar ik blijf
het gevaarlijk vinden.
De fietsenmaker zal inmiddels wel moe worden van mij
(grapje), maar hij zegt het volgende:
In dit genoemde voorbeeld stel IK de fietsenmaker
aansprakelijk en hij stelt vervolgens de fabrikant aansprakelijk.
Zo werkt dat, zegt hij.
Ik heb als klant niets met de fabrikant te maken.
P.S. (de fiets is van carbon) daardoor komt het misschien
(mogelijk)wat sneller voor dat er een scheurtje kan ontstaan.
Re: Bikybike
Geplaatst: 25 aug 2011 13:56
door seconds-out
Re: Bikybike
Geplaatst: 25 aug 2011 14:01
door jeanne-veghel
seconds-out schreef:Aha...duidelijk.
Nog even over de situatie van TS.
Hij zou dan Bikybike aansprakelijk moeten stellen en die zouden vervolgens de fabrikant aansprakelijk moeten stellen?
Lijkt mij een zeer onwaarschijnlijk scenario.
Toch klopt het en waarschijnlijk maken ze dat niet zo vaak
mee, omdat de klanten het er meestal bij laten zitten.
Ik vind dat het eigenlijk niet uitmaakt welk bedrag je hebt
uitgegeven, omdat je gewoon veilig moet kunnen fietsen.
In dit geval, is veilig kunnen fietsen dus niet aan de orde en
ikzelf zou denk ik ook wel even een schrijven sturen naar Bikybike
en ze verantwoordelijk stellen.
Je zou ook aan Bikybike kunnen vragen of ze zelf
durven stappen op de fietsen die ze leveren aan de klanten,
of toch maar liever niet, omdat ze misschien hun product
kennen? Ik denk even hardop hier.
Re: Bikybike
Geplaatst: 25 aug 2011 14:11
door seconds-out
Re: Bikybike
Geplaatst: 25 aug 2011 14:14
door jeanne-veghel
seconds-out schreef:Bikybike weet heus wel dat het slechte kwaliteit fietsen zijn, TS heeft al duidelijk beschreven wat.
Je kan mij niet wijsmaken dat ze dat zelf niet weten (zien).
Het zal ze een zorg zijn, ze komen er toch wel mee weg.
Volgens mij bestaat er ook de mogelijkheid ergens klacht neer te
leggen wegens ondeugdelijk product.
Weet het niet zeker, maar ga het eens natrekken.
Re: Bikybike
Geplaatst: 25 aug 2011 14:24
door jeanne-veghel
http://www.consuwijzer.nl/
U hebt een vervoermiddel gekocht, maar bent niet tevreden. Wat nu? Lees bij ConsuWijzer wat uw rechten zijn.
Basisinformatie
Het ruilen van een vervoermiddel: geen recht maar een gunst
Uw recht op een deugdelijk vervoermiddel
Uw rechten bij een ondeugdelijk vervoermiddel
De koopovereenkomst voor uw vervoermiddel ontbinden
Een deel van uw geld terugvragen
Uw rechten als uw vervoermiddel niet goed is
Als u iets koopt, hebt u recht op een goed product. U hebt met de verkoper namelijk een koopovereenkomst gesloten. Dat betekent dat hij volgens de wet een goed product moet leveren. In de wet staat dat het product deugdelijk moet zijn. Wat u mag verwachten van een goed product, hangt af van de volgende dingen:
de prijs; het soort product; het soort winkel; wat de verkoper gezegd heeft over het product; de informatie in een folder van de fabrikant of op de verpakking.
dit heb ik gevonden en is misschien nog een extra mogelijkheid.
Re: Bikybike
Geplaatst: 25 aug 2011 14:32
door seconds-out
Re: Bikybike
Geplaatst: 25 aug 2011 14:42
door jeanne-veghel
seconds-out schreef:Ja allemaal waar.
Maar wat nou als de hele voorraad van Bikybike uit slechte (lees onveilige) fietsen bestaat?
Dan je geld terug vragen dus, en daar doet Bikybike waarschijnlijk niet aan mee...
Bikybike zit nu ook niet direct op "deze" reclame te wachten
en misschien willen ze wel, om van het gezeur af te zijn,
de klagers die blijven aanhouden terwille zijn.
Mijn ervaring is, dat wie zal volhouden zijn recht
toch wel zal krijgen.
Al wil dat soms wel eens best lang duren
Je weet het maar nooit toch
En 100 of 200 euro (2 fietsen) kan voor sommige mensen best veel geld zijn.
Dus ik zou zeggen, als je recht wil hebben, ga er dan voor.
(geen rechtzaak beginnen, dat is weer een stap te ver)
Re: Bikybike
Geplaatst: 25 aug 2011 14:50
door seconds-out
Re: Bikybike
Geplaatst: 25 aug 2011 14:54
door jeanne-veghel
seconds-out schreef:Bikybike kan nooit de fabrikant aansprakelijk stellen.
Dat is een fabrikant uit Azie en die zal altijd beweren dat zijn fietsen ook nooit voor de Nederlandse markt bestemd zijn geweest...
Dat Bikybike op eigen risico hun rotzooi toch verkoopt kunnen zij ook niks aan doen...
Maar goed, voor het zo ver komt zal Bikybike wel failliet verklaard worden.
De "fietsen" worden dan weer onder een andere naam verkocht.
Daar zit zeker wel wat in wat u zegt, maar ik ben toch wel benieuwd of
men zal reageren op de brieven die nu zijn geschreven.
Als ze mogelijk failliet zouden gaan, is het verhaal toch over en sluiten.
Re: Bikybike
Geplaatst: 25 aug 2011 15:32
door jeanne-veghel
3.In het uitzonderlijke geval dat u een artikel wordt toegezonden dat niet voldoet aan de bestelling, dan behoudt BykiBike het recht het artikel te vervangen door een nieuw exemplaar of het betaalde bedrag te retourneren. BykiBike neemt in dit geval de retour verzendkosten voor haar rekening.
dit staat in hun algemene voorwaarden.
Re: Bikybike
Geplaatst: 25 aug 2011 15:50
door seconds-out
Re: Bikybike
Geplaatst: 25 aug 2011 15:57
door jeanne-veghel
seconds-out schreef:jeanne-veghel schreef:3.In het uitzonderlijke geval dat u een artikel wordt toegezonden dat niet voldoet aan de bestelling, dan behoudt BykiBike het recht het artikel te vervangen door een nieuw exemplaar of het betaalde bedrag te retourneren. BykiBike neemt in dit geval de retour verzendkosten voor haar rekening.
dit staat in hun algemene voorwaarden.
ok je krijgt misschien je geld terug.
Misschien wel het minste dan, want wat als je (vervolg) schade hebt door bijvoorbeeld een gebroken stuur?
Je mag wel aannemen dat Bikybike slechte fietsen levert, gezien het relaas van TS, dus het zou zo maar kunnen gebeuren ook.
Gaat en kan Bikybike dan ook betalen? Gevolgschades kunnen in de miljoenen lopen, als echt bewezen kan worden dat het stuur ook inderdaad is afgebroken door de slechte kwaliteit.
Daar heeft u echt een punt, want de gevolgen kunnen niet
te overzien zijn en degene die het betreft staat mogelijk
letterlijk en figuurlijk in de kou.
Daarom is het noodzakelijk dat er soms best mag worden
stilgestaan bij deze feiten.
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik aan die mogelijkheid
in dit item, nooit had gedacht (gevolgschade).
tgv ondeugdelijk materiaal.
Als men al niet reageert op simpele klachten, dan wil ik
wel eens zien hoe ze te werk gaan bij ernstige zaken.
Ik denk dat er zeer weinig bij wordt stilgestaan als er
iets wordt aangekocht en het blijkt (mogelijk) onveilig te zijn.
Wat die gevolgen kunnen zijn daardoor.
Re: Bikybike
Geplaatst: 25 aug 2011 16:21
door dhc
Voor alle duidelijkheid;
Dit is een internetshop, dus geldt de wet KOA. En kun je dus zonder opgaaf van reden je miskoop binnen 7 werkdagen terugsturen, algemene voorwaarden van die toko gelden niet.
"In het uitzonderlijke geval dat u een artikel wordt toegezonden dat niet voldoet aan de bestelling, dan behoudt BykiBike het recht het artikel te vervangen door een nieuw exemplaar of het betaalde bedrag te retourneren. BykiBike neemt in dit geval de retour verzendkosten voor haar rekening."
Wie bepaalt wat er dan zo uitzonderlijk is, en koper heeft de keuze tussen vervanging of geld retour, niet de verkoper!
Re: Bikybike
Geplaatst: 25 aug 2011 16:30
door jeanne-veghel
dhc schreef:Voor alle duidelijkheid;
Dit is een internetshop, dus geldt de wet KOA. En kun je dus zonder opgaaf van reden je miskoop binnen 7 werkdagen terugsturen, algemene voorwaarden van die toko gelden niet.
"In het uitzonderlijke geval dat u een artikel wordt toegezonden dat niet voldoet aan de bestelling, dan behoudt BykiBike het recht het artikel te vervangen door een nieuw exemplaar of het betaalde bedrag te retourneren. BykiBike neemt in dit geval de retour verzendkosten voor haar rekening."
Wie bepaalt wat er dan zo uitzonderlijk is, en koper heeft de keuze tussen vervanging of geld retour, niet de verkoper!
1.Op alle aanbiedingen, bestellingen en overeenkomsten van BykiBike zijn bij uitsluiting van eventuele andere algemene voorwaarden deze Algemene Verkoopvoorwaarden (hierna: Voorwaarden) van toepassing.
2.Het accepteren van een aanbieding dan wel het doen van een bestelling houdt in dat u de toepasselijkheid van deze Voorwaarden aanvaardt.
Waarom staan deze algemene voorwaarden dan op hun website
als ze niet gelden
Ik koop trouwens bijna nooit iets via internet, dus is mijn kennis
beperkt over deze manier van aankopen.
Ik probeer alleen een beetje mee te denken in dit verhaal.
Re: Bikybike
Geplaatst: 25 aug 2011 17:06
door dhc
Schimmige internetbedrijfjes parasiteren ook op de onkunde van veel kopers.
Het plaatsen van algemene voorwaarden die in strijd zijn met de wet kun je negeren. Voor hetzelfde geld zetten ze in hun voorwaarden dat je alleen in smoking je spullen op mag halen....
De wet Koop op Afstand gaat altijd boven algemene voorwaarden!
Re: Bikybike
Geplaatst: 25 aug 2011 17:20
door jeanne-veghel
dhc schreef:Schimmige internetbedrijfjes parasiteren ook op de onkunde van veel kopers.
Het plaatsen van algemene voorwaarden die in strijd zijn met de wet kun je negeren. Voor hetzelfde geld zetten ze in hun voorwaarden dat je alleen in smoking je spullen op mag halen....
De wet Koop op Afstand gaat altijd boven algemene voorwaarden!
Dank u voor de uitleg.
Ik denk dat er toch wel veel mensen zijn die dit niet weten.
Als ik de algemene voorwaarden lees van wie dan ook,
ga ik er altijd vanuit dat alles klopt en correct is.
Normaal gesproken hoort dat ook zo te zijn nietwaar?