Beste Kees,keesverwaal schreef:Mijn bedrijf importeert heel veel goederen van buiten de EU, en wij hebben een artikel 24 beschikking, de zogenaamde verleggings regeling, dat wil zeggen dat je geen btw hoeft af te dragen bij de invoer, moet alleen wel je btw nummer op het pakket staan, nu heeft postnl al 5 maal aan de deur gestaan dat ik toch btw + €12,50 inklaringskosten moet betalen, als je niet betaald krijg je het pakket niet, dus betalen en bellen dat je het er niet mee eens bent, vervolgens krijg je een brief waarin ze toegeven dat ze het fout hebben gedaan, waarop ik een brief naar postnl stuur met mijn bankrekening waar ze alle onterecht betaalde bedragen op terug kunnen storten en vervolgens krijg ik van postnl weer een brief dat er op elk pakket een kopie van mijn ontheffing aanwezig moet zijn, weer een brieg gestuurd met een kopie van de vergunning waarin duidelijk staat dat alleen mijn btw identificatienr. op de zending moet staan en vervolgens reageren ze helemaal niet meer, de btw kan ik als bedrijf natuurlijk terug vorderen bij de belasting maar 5 X €12,50 inklaringskoste niet.
De verleggingsregeling is de Artkel 23 regeling (en niet 24). Aangezien BTW simpelweg via de bedrijfsadministratie in vooraftrek kan worden gebracht en bovendien een nationale heffing is kan je niet nog een keer om teruggaaf vragen bij de Douane (of bij PostNL die immers de zaak vooruit heeft betaald uit jouw naam).
Het is echter een misverstand om te denken dat er géén aangifte zou hoeven worden gedaan als je een Art.23 verlegging hebt. Het tegenovergestelde is eerder waar. De expediteur of vervoerder geeft het BTW nummer in op de aangifte waarna de BTW verlegd wordt naar je maandaangifte.
Bij koeriersbedrijven is het echter gebruikelijk om bij kleine zendingen het BTW nummer niet in te voeren - dit omdat op papieren bij buitenlandse zendingen te vaak fouten voorkomen in het vermelde BTW nummer. Als ze dat in de aangifte zetten valt deze "fout" zoals dat wordt genoemd en kan het pakje niet afgeleverd worden totdat ze contact hebben opgenomen met je om het correcte BTW nummer te krijgen. Dat kost véél tijd en administratieve rompslomp en zou de aflevering nòf meer vertragen.
Aangezien je de BTW met minimale boekhoudkundige handelingen zèlf in aftrek kan brengen kiest een koeriersdienst er vaak voor het vakje BTW nummer léég te laten. Léég is altijd beter dan "fout".
Er wordt dus aangifte gedaan ongeacht of je een verleggingsnummer hebt, of dat nu wel of niet ingevoerd wordt en daarom zal je die inklaringskosten te allen tijde in rekening gebracht krijgen.
PS: Nee, ik werk noch bij PostNL (of één van de concurrenten), noch bij de Douane (of Belastingdienst), noch bij enig ander bedrijf in die branche, maar ik heb wel zo'n dertig jaar ervaring als douanespecialist bij grote industriele bedrijven en heb vroeger wèl voor koeriers, expediteurs en zèlfs bij de Douane gewerkt.