LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PostNL en een pakket uit het buitenland...ZUCHT!

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: PostNL en een pakket uit het buitenland...ZUCHT!

Ongelezen bericht door newmikey »

keesverwaal schreef:Mijn bedrijf importeert heel veel goederen van buiten de EU, en wij hebben een artikel 24 beschikking, de zogenaamde verleggings regeling, dat wil zeggen dat je geen btw hoeft af te dragen bij de invoer, moet alleen wel je btw nummer op het pakket staan, nu heeft postnl al 5 maal aan de deur gestaan dat ik toch btw + €12,50 inklaringskosten moet betalen, als je niet betaald krijg je het pakket niet, dus betalen en bellen dat je het er niet mee eens bent, vervolgens krijg je een brief waarin ze toegeven dat ze het fout hebben gedaan, waarop ik een brief naar postnl stuur met mijn bankrekening waar ze alle onterecht betaalde bedragen op terug kunnen storten en vervolgens krijg ik van postnl weer een brief dat er op elk pakket een kopie van mijn ontheffing aanwezig moet zijn, weer een brieg gestuurd met een kopie van de vergunning waarin duidelijk staat dat alleen mijn btw identificatienr. op de zending moet staan en vervolgens reageren ze helemaal niet meer, de btw kan ik als bedrijf natuurlijk terug vorderen bij de belasting maar 5 X €12,50 inklaringskoste niet.
Beste Kees,

De verleggingsregeling is de Artkel 23 regeling (en niet 24). Aangezien BTW simpelweg via de bedrijfsadministratie in vooraftrek kan worden gebracht en bovendien een nationale heffing is kan je niet nog een keer om teruggaaf vragen bij de Douane (of bij PostNL die immers de zaak vooruit heeft betaald uit jouw naam).

Het is echter een misverstand om te denken dat er géén aangifte zou hoeven worden gedaan als je een Art.23 verlegging hebt. Het tegenovergestelde is eerder waar. De expediteur of vervoerder geeft het BTW nummer in op de aangifte waarna de BTW verlegd wordt naar je maandaangifte.

Bij koeriersbedrijven is het echter gebruikelijk om bij kleine zendingen het BTW nummer niet in te voeren - dit omdat op papieren bij buitenlandse zendingen te vaak fouten voorkomen in het vermelde BTW nummer. Als ze dat in de aangifte zetten valt deze "fout" zoals dat wordt genoemd en kan het pakje niet afgeleverd worden totdat ze contact hebben opgenomen met je om het correcte BTW nummer te krijgen. Dat kost véél tijd en administratieve rompslomp en zou de aflevering nòf meer vertragen.

Aangezien je de BTW met minimale boekhoudkundige handelingen zèlf in aftrek kan brengen kiest een koeriersdienst er vaak voor het vakje BTW nummer léég te laten. Léég is altijd beter dan "fout".

Er wordt dus aangifte gedaan ongeacht of je een verleggingsnummer hebt, of dat nu wel of niet ingevoerd wordt en daarom zal je die inklaringskosten te allen tijde in rekening gebracht krijgen.

PS: Nee, ik werk noch bij PostNL (of één van de concurrenten), noch bij de Douane (of Belastingdienst), noch bij enig ander bedrijf in die branche, maar ik heb wel zo'n dertig jaar ervaring als douanespecialist bij grote industriele bedrijven en heb vroeger wèl voor koeriers, expediteurs en zèlfs bij de Douane gewerkt.

Tommy95
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jan 2013 17:15

Re: PostNL en een pakket uit het buitenland...ZUCHT!

Ongelezen bericht door Tommy95 »

Op 29 november 2012 ontvang ik bericht van de verzender dat mijn pakket is aangekomen in het Internationale Sorteercentrum van PostNl in Amsterdam.

Op 05 december 2012 ontvang ik een brief van PostNl, met het verzoek de gevraagde gegevens aan te vullen, zoals een kopie rekening, waarde,inhoud enz.
Dit netjes ingevuld en dezelfde dag retour gezonden.

Vervolgens zie ik de status van mijn pakket NIET veranderen bij Track and Trace. Dus maar eens via de Email contact gezocht. Krijg een vaag antwoord terug dat mijn brief niet binnen is.
Hoe kan dat nou, toch echt verzonden op 05 december 2012?

Op 20 december 2012 krijg ik wederom een brief van PostNl met het verzoek een kopie rekening,waarde,inhoud enz op te sturen.

Ik stuur wederom een E-mail wat er toch aan de hand is bij PostNl. Op 27 december 2012 ontvang ik via mijn voicemail een bericht dat mijn brief op 17 december 2012 is binnengekomen, en dat de brief zojuist, 27-12-2012 is ingescant.

Ik stuur een Email naar PostNl en vraag daarin, hoe het mogelijk is dat een brief er 12 dagen over doet van Groningen naar Amsterdam?
Daarnaast wil ik graag weten waarom het van 17 december tot 27 december heeft geduurt om de brief en overige gegevens in te scannen?
Daarnaast geef ik aan een klacht te willen indienen over de werkwijze van PostNl.

Op mijn beide gestelde vragen krijg ik geen antwoord. Wel krijg ik het adres waar ik een klacht in kan dienen. Dit kan bij de Klantenservice in Leeuwarden.
Deze klacht dien ik in,ik stel PostNl aansprakelijk voor de geleden financiele schade. Ik verstuur de brief aangetekend. Vervolgens zie ik dat deze brief er 5 dagen over doet om op de plaats van bestemming aan te komen. (Groningen-Leeuwarden) hemelsbreed 65 kilometer. Schandalig.

Ik krijg per kerende Email reactie. PostNl is niet aansprakelijk, ik kom niet in aanmerking voor financiele vergoeding, het is de schuld van de Douane. Mijn klacht is doorgezet naar de afdeling KR. Wie weet wat dit is mag het zeggen?

Ik heb contact gehad met de Douane, en zij wijzen weer naar Postnl. Maar naar vergoeding van mijn geleden schade kan ik fluiten.
De Douane geeft aan dat PostNl de pakketten aanbiedt ter controle aan de Douane, en dat de Douane niets kan controleren wat niet door PostNl word aangeboden.
Kastje muur verhaal. Leuk die liberalisering. Alle zou beter worden. Laat me niet lachen.

Op 02 januari 2013 zie ik plotseling dat de status van mijn pakket is verandert, en nu de status heeft pakket ontvangen door PostNl.
Ha, dan zal mijn pakket er nu morgen of overmorgen wel zijn?......... NEE DUS!!! Want wat zie ik nu bij Track and Trace: Zending wordt later uitgereikt. Verwachte bezorgdag is aangepast.. Tja als een brief al 5 dagen over 65 kilometer doet. Hoe lang doet een pakket dan wel niet over 220 Kilometer? Ik hoop het pakket dit jaar nog geleverd te krijgen.

Het is nu 03 januari 213, mijn pakket ligt al sinds 29 november 2012 in het sorteercentrum in Amsterdam.
Wat een aanfluiting, wat een K..bedrijf dat PostNl.

Geen begrip voor de klant.
Geen verantwoordelijkheid nemen voor een slechte kwaliteit.
Geen empathie.

NOOIT meer een pakket via PostNl.

borgqueenx
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 dec 2010 21:41

Re: PostNL en een pakket uit het buitenland...ZUCHT!

Ongelezen bericht door borgqueenx »

maar weer even het topicje boven water halen. hetzelfde overkomt me nog steeds.

leren doet postnl niet. DHL en andere postbedrijven vragen 10 euro voor het inklaren van een pakket, wat echt waar, maximaal een uurtje duurt. nog geen enkele uitzondering hierop gehad. daarna word het dezelfde dag of de volgende dag bezorgd.

PostNL? 13 euro voor inklaren waar ze dus maximaal 30 dagen over mogen doen. in ieder geval langer als 3 dagen(gunstigste ooit) en meestal 5-7.
Belachelijk dat ze meer geld durven te vragen voor 72 keer langer over de inklaringen te doen als andere bedrijven.

En.....als je ze belt schuiven ze je nog steeds door. "je pakket ligt bij de douane".

Eigenlijk moeten we ze eens samen gaan aanklagen wegens leugens.

Je hebt helaas vaak geen keuze. je zult wel postNL moeten accepteren omdat sommige shops online eenmaal geen andere vervoersbedrijven gebruiken. en USPS/china post etc komt allemaal in handjes van onze lieve PostNL.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: PostNL en een pakket uit het buitenland...ZUCHT!

Ongelezen bericht door newmikey »

borgqueenx schreef:DHL en andere postbedrijven vragen 10 euro voor het inklaren van een pakket, wat echt waar, maximaal een uurtje duurt.
Zucht, je wilt het ècht niet begrijpen hè? Inklaren duurt géén uurtje maar slechts enkele minuten.
PostNL? 13 euro voor inklaren waar ze dus maximaal 30 dagen over mogen doen. in ieder geval langer als 3 dagen(gunstigste ooit) en meestal 5-7.
Belachelijk dat ze meer geld durven te vragen voor 72 keer langer over de inklaringen te doen als andere bedrijven.
Hoezo "belachelijk"? Ze mogen toch in een vrije markt zelf hun prijzen bepalen? Je betaalt niet alleen voor de inklaring zelf maar ook voor het voorschieten van de kosten en de afhandeling die nu eenmaal anders verloopt dan bij EU/NL zendingen.
En.....als je ze belt schuiven ze je nog steeds door. "je pakket ligt bij de douane".
Als alle gegevens netjes op het pakket of op de verzendfaktuur staan en de zending verder géén argwaan opwekt hoeft dat niet. Als je echter bij een shop koopt die moedwillig valse gegevens verstrekt of het pakketje labelt als "gift" of "low value" dan kan je er donder op zeggen dat ie er uit gepikt wordt ja. Het pakket ligt trouwens nooit "bij de douane", de papieren wèl. Het pakket ligt gewoon in de douaneloods (het "entrepot") van PostNL waar de heren ambtenaren af en toe op bezoek komen om pakketjes te onderzoeken. De douane heeft al zo'n 30 jaar géén eigen opslag meer.
Eigenlijk moeten we ze eens samen gaan aanklagen wegens leugens.
Ze doen precies wat ze moeten doen. Je zou eigenlijk de kopers moeten aanpakken die zich in bochten wringen om onder de kosten uit te komen, jij dus ondermeer.

Je hebt helaas vaak geen keuze. je zult wel postNL moeten accepteren omdat sommige shops online eenmaal geen andere vervoersbedrijven gebruiken. en USPS/china post etc komt allemaal in handjes van onze lieve PostNL.[/quote]

borgqueenx
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 dec 2010 21:41

Re: PostNL en een pakket uit het buitenland...ZUCHT!

Ongelezen bericht door borgqueenx »

Anders ga je even wat normaler doen. De waarde staat op het pakket, is niet als gift gemarkeerd en de inhoud is ook netjes vermeld.
"Vrije markt".
Jep, en er mag van mij wel een wet komen die een maximaal uur stelt aan inklaren en een maximaal bedrag.
Zeg nou zelf...wat ze doen is pure afzetterij vergeleken met ELKE concurent. Maar...hun kunnen het omdat ze die zooi binnenkrijgen.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: PostNL en een pakket uit het buitenland...ZUCHT!

Ongelezen bericht door newmikey »

borgqueenx schreef: Zeg nou zelf...wat ze doen is pure afzetterij vergeleken met ELKE concurent. Maar...hun kunnen het omdat ze die zooi binnenkrijgen.
Het staat je geheel vrij ze te laten weten dat je geen prijs stelt op de diensten van PostNL en dat ze de documenten en de zending in transit moeten overdragen aan een expediteur van jouw keuze (die je vervolgens ca. €75 zal moeten betalen voor de inklaring plus de afleverkosten daar nog bovenop).

borgqueenx
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 dec 2010 21:41

Re: PostNL en een pakket uit het buitenland...ZUCHT!

Ongelezen bericht door borgqueenx »

Kan dat? Zou er nog wel eens zo'n bedrag voor over willen hebben.

borgqueenx
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 dec 2010 21:41

Re: PostNL en een pakket uit het buitenland...ZUCHT!

Ongelezen bericht door borgqueenx »

word beter en beter, postnl zend het pakket retour terwijl ik er zo lang op gewacht heb.
inklaring ging ok, pakket bezorger is onderweg, maarja na die status dat de bezorger onderweg is, was er opeens de status dat het pakket retour word gestuurd. niet af te leveren.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: PostNL en een pakket uit het buitenland...ZUCHT!

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dan hebben ze het waarschijnlijk op het verkeerde adres aangeboden en daar was dan weer niemand thuis. Gebeurt hier ook regelmatig.

borgqueenx
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 dec 2010 21:41

Re: PostNL en een pakket uit het buitenland...ZUCHT!

Ongelezen bericht door borgqueenx »

de traceer pagina zegt echter wel mijn adres, wat klopt.
Ik heb postnl er al over gebeld en moet contact opnemen met de verzender.....

dus het pakket was bijna bij me, en gaat nu terug naar america.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: PostNL en een pakket uit het buitenland...ZUCHT!

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

de traceer pagina zegt echter wel mijn adres, wat klopt.
Dat maakt niet uit. De pakketbezorger is gewoon niet in staat om te begrijpen waar je woont en staat dus voor een verkeerde deur. Probeer dat maar eens opgelost te krijgen bij PostNL: lukt je niet.

Het verloop onder pakketbezorgers is erg groot vanwege de slechte beloning. Daardoor worden er veel fouten gemaakt en wordt van fouten niets geleerd. De klant draait daar voor op.

borgqueenx
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 dec 2010 21:41

Re: PostNL en een pakket uit het buitenland...ZUCHT!

Ongelezen bericht door borgqueenx »

Waardeloos bedrijf, dat is het.

morph1975
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mei 2015 12:54

Re: PostNL en een pakket uit het buitenland...ZUCHT!

Ongelezen bericht door morph1975 »

Ik bestelde in july'14 een pakket uit zuid-korea.
alles codes, gegevens op orde,
ontdek via track&trace dat het binnen is gekomen op 11November'14.
Normaal gesproken ontvangt de ontvanger een bericht dat het is ingenomen Door 'inklaringen', dit voelt meer als een 'in beslag name'.
Ik heb tien keer gebeld, alle namen van werknemers genoteerd en officiële klachten achter gelaten.. er gebeurd gewoon nooit wat mee en de service/klachten afdeling lult maar wat.
ik dacht dat we in een moderne wereld leefden maar deze maffia-praktijken mag ik toch niet van een groot bedrijf verwachten?
ik weet niet wat ik hier aan kan doen want een adres heb ik niet.
Mijn pakket is gewoon verdwenen. Heb bewijs dat het pakket in handen is van post.nl, inklaringen,
die hebben het gewoon van me gejat.
ik ga er een politiezaak van maken, ik moet mijn pakket hebben, of mijn 190€ terug.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: PostNL en een pakket uit het buitenland...ZUCHT!

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Voor schadevergoeding moet u bij de verzender zijn. Die is verantwoordelijk voor deze situatie. Uw reactie is heel begrijpelijk maar juridisch is de verzender aansprakelijk.

Gesloten