LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
dhc

Re: Boete bij late betaling: wat is redelijk?

Ongelezen bericht door dhc »

Bob Schurkjens schreef:
Doe maar even helemaal niets met die "tips" van Bob:
Ha ha ha ha ha ha ha ha ha :lol: En je denkt echt dat topicstarter jouw advies ter harte neemt? Ik moet daar smakelijk om lachen. Ha ha ha ha ha haaaaa!

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2542
Ik moet helaas aleen maar lachen om het feit dat je een link stuurt over twee zaken die totaal niet lijken op het probleem van TS.
TS bewist de vordering niet, heeft slechts moeite met het boetebedrag.
Jouw link gaat over iets heel anders, wellicht moet je even stoppen met lachen en een bril gaan halen, of een cursus begrijpend lezen gaan volgen.

Daan_1978

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Bob Schurkjens schreef:Ja, je hept gelijk hoor. Sterker nog: ik vintd eigelijk dat hun (die mense die niet op tijd betale) eigelijk in de gevangennis moeten!
Zo, jij reageert echt als een kind van 16.

Dus als jij een bedrijf hebt, waar nu eenmaal facturen naar klanten worden verstuurd zou jij het geen enkel probleem vinden als alle klanten een paar dagen te laat zouden betalen?
Daartussen heb je er dan ook nog een paar wie simpelweg een maand wachten of misschien wel helemaal niet betalen wat ook de reden is dat je er op toe ziet snel actie te ondernemen wanneer mensen niet voor einde betaaltermijn betaald hebben.
Kennelijk snap je niet dat het toezicht houden nu eenmaal geld kost en dus ook ergens weer op doorberekend moet worden.

Een betaaltermijn is er niet voor niks! Gewoon aan houden dus. Hoe simpel zou het zijn.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Het gaat er niet om of uw woning wel/niet leeg staat, en/of wel/niet in gebruik is. Ook is totaal niet van belang hoeveel u per maand betaald en wat de hoogte van het verbruik is.
De rekening die u krijgt dient betaald (en bij bedrijf te zijn bijgeschreven) te zijn vóór de vervaldatum. Is dit niet het geval, dan mag de leverancier, conform de voorwaarden waarmee u akkoord bent gegaan, extra kosten in rekening brengen. Bij Eneco is dat 10,00 per herinnering.
Het bedrag van 50,- per maand in het geval van leegstand is normaal. Dit heet het laagste zogeheten leegstandtarief. Het gegeven dat bij de slotfactuur (of indien van toepassing de jaarfrekening) minder verbruikt is ten opzichte van de gedane betalingen doet helemaal niet ter zake.
Stel u eens voor: klant betaald maandelijks termijn 150,-. Hij heeft 2x te laat de de termijnen betaald. Dus een boete van 2x10,-. Bij de JN blijkt dat hij minder verbruikt heeft ten opzichte van zijn gedane voorschot termijnen. U zult begrijpen dat de opgelopen boete van 2x 10,- dan niet terug gegegevn gaat worden.
Termijn betalingen dienen op tijd plaats te vinden. Dus voor de vervaldatum overgemaakt te zijn. Al uw aangedragen redenen houden geen stand waarom u het onredelijk vindt waarom de boetes in rekening zijn gebracht en niet gerestitueerd worden. Ze zullen bij de SCg ook geen stand houden. Ook niet bij de rechter.
Dus: vervaldatum is de 2e, ik betaal de 4e en op de 9e van de maand valt er dan alsnog een aanmaning en boete op de mat omdat ik op de 2e nog niet betaald had.
Welbeschouwd betaald u ruim 4 dagen te laat. Als je overmaakt neemt het altijd enkele dagen tijd in beslag voordat het bedrag bij de andere partij is bijgeschreven.

@ Bob:
Leuk als die linkjes, zoals http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2542 , maar dit is en zijn een totaal andere cases.
Bij Ts is totaal geen sprake van chaostische Eneco administratie en/of een doorgegeven afmelding en dies meer. De door u aangereikte vergelijkingen gaan derhalve totaal mank!
Mocht u met deze case naar de SGC gaan, dan zult u onherroepelijk aan het kortste eind trekken. Dit advies is een slecht advies. Ik vrees dat het in dit geval Bob S. wat boven de pet gaat.

Smits!

Ongelezen bericht door Smits! »

Shine, bedankt voor je reactie, maar de algemene voorwaarden van Eneco kan ik zelf ook lezen. De vraag is niet wat ik allemaal 'dien' te doen en wat allemaal 'niet van belang is' of 'niet ter zake doet' volgens de voorwaarden van Eneco. Dat is me echt wel duidelijk. Voor de goede orde: die voorwaarden ben ik nooit mee 'akkoord' gegaan, maar die heb ik moeten slikken.

Mijn vraag is wél of eea redelijk is (want dat zou toch ook relevant moeten zijn, ook juridisch gezien) vooral omdat Eneco per saldo volgens mij geen kosten heeft aan mijn te late betaling en omdat ik ten tijde van mijn late betaling feitelijk zelfs geld tegoed had van Eneco en niet andersom.

En als ik in het voorbeeld aangeef dat ik de vierde betaal dan bedoel ik daarmee niet dat ik het de 4de overmaak, maar dat het op de 4de wordt betaald. Jouw punt van het geld onderweg is juist een argument waarom zo'n strak boetebeleid onredelijk is: zelfs als je echt naar beste weten op tijd geld overmaakt weet je niet of het op tijd is bijgeschreven! Volgens jou is dat dus puur het risico van mij als consument. Ik zou eigenlijk een veiligheidsmarge in acht moeten nemen, terwijl Eneco mij direct een boete mag opleggen als ik een dag te laat ben? Zo kan het toch niet werken?

Alles bij elkaar vind ik het allemaal erg onredelijk en eenzijdig in het voordeel van Eneco, ook al handelt Eneco misschien volgens haar eigen voorwaarden en ook al was ik strikt gezien te laat met betalen. Toen Eneco in het oude (inmiddels dus verkochte) huis een foute warmtemeter had geinstalleerd die een te hoog verbruik registreerde hebben ze er ook een half jaar over gedaan tot ze hadden berekend hoeveel ik terug kreeg en nog langer tot ik mijn geld echt terug kreeg. In de tussentijd werd ik geacht om begrip te tonen en geduld te hebben (had ik een keus?). Maar als ik 1 dag te laat betaal heb ik meteen een boete aan mijn broek?

Ik vind dit gewoon een vrij trieste manier om je klanten te behandelen. Het legitieme argument dat je op tijd moet betalen en dat een bedrijf de kosten van wanbetaling moet kunnen verhalen op de wanbetaler wordt hier misbruikt om op een hele makkelijke manier extra geld te verdienen. Ik ga hier zeker achteraan, eerst bij Eneco zelf en als het daar niet lukt kijk ik wel verder. Gaat mij overigens niet om die twee tientjes, gaat mij om het principe..

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Smits! schreef: En als ik in het voorbeeld aangeef dat ik de vierde betaal dan bedoel ik daarmee niet dat ik het de 4de overmaak, maar dat het op de 4de wordt betaald.
Mag ik vragen hoe u naar aanleiding van bovenstaande kunt weten op welke datum het eea is bijgeschreven op de rekening van Eneco? Indien het bedrag de 4de van uw rekening afgeschreven wordt, kan het best zo zijn dat het pas een paar dagen later op de rekening van Eneco is bijgeschreven. Daarbij is er ook een rekening welke pas op de 9de is betaald zoals u aangeeft. Dit is dus al minimaal 7 dagen te laat zonder de paar dagen ivm de overschrijving. Indien de vervaldag de 2de is, vind ik dat een consument daar rekening mee moet houden, dat deze de betaling op tijd verstuurd.

Ik vind tevens dat u niet zo gemakkelijk kunt stellen dat Eneco geen kosten heeft gemaakt door deze paar dagen te laat betalen. Als elke klant van Eneco gemiddeld 5 dagen te laat betaald dan "kost" dat Eneco heel wat renteverlies op jaarbasis.

Daarbij geeft u er in de openingspost blijk van heel goed te weten hoe het met de aanmaningen werkt bij Eneco. Mijn conclusie is dan dat u wel heel vaak een aanmaning krijgt terwijl de betaling net onderweg is. Ik ben dan van mening dat er bij u een lampje moet gaan branden en denken van zou ik dan toch iets eerder moeten betalen? Het sturen van al deze aanmaning kost ook een bak geld. Papier, toner voor de printers, afschrijving van de printers, verzendkosten etc etc.

De meeste bedrijven zijn (volgens mijn ervaring) vrij soepel als men heel incendenteel een keer te laat betaald. Echter betaalt men keer op keer net te laat zodat er een aanmaning komt, dan houdt het echt op.

Of de hoogte van het bedrag juridisch helemaal correct is durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. U kunt eens informatie inwinnen bij een juridisch loket of jurofoon. Indien u inderdaad met regelmaat van de klok aanmaningen kreeg waarbij de betaling net kruistte, zal dit uw zaak zeker geen goed doen. Een rechter zou u dit kunnen verwijten, waardoor het bedrag al sneller redelijk wordt. In dat geval bestaat het risico dat u voor het grootste deel in het ongelijk wordt gesteld. Dan zullen de juridische kosten echt met geen mogelijkheid opwegen tegen het boetebedrag. Vraag me af of een rechtsbijstand een case van 20,- in behandeling neemt met behoorlijk onzekere uitkomst.

Persoonlijk ben ik van mening dat het terecht is dat deze kosten in rekening zijn gebracht. Eneco zou deze kosten toch ergens moeten verhalen en dan vind ik het terecht dat ze dit doen bij degenen die te laat betalen. Anders zouden ze het in de tarieven moeten doorrekenen en betalen ook alle mensen die keurig op tijd betalen mee aan een probleem wat o.a. u veroorzaakt.

dhc

@Smits:

voorwaarden slik je niet, die accepteer je. Niet accepteren betekent geen deal!

De redelijkheid valt ook niet te betwisten, als je niet betaalt komt er een boete, hoe moeilijk is dat te begrijpen? Als ik geen wegenbelasting betaal en ik wordt betrapt betaal ik ook een boete, simpel toch?
Juridisch klopt dat echt wel hoor....
En het feit dat je geld tegoed had van Eneco ontslaat je niet van de verplichting je kosten te betalen. Twee afzonderlijke procedures dus.

Als je een bedrag de 4e overmaakt staat dat gelijk aan betalen, ook simpel toch?

ga jij maar lekker procederen voor twee tientjes, ik zie nu al in mijn glazen bol dat dit je dan nog veel meer gaat kosten, deze zaak (die eigenlijk geen zaak is) ga je 100% zeker verliezen.
En dan kun je principieel zijn, daar heeft de rechter geen boodschap aan.

Ik kom maar tot één conclusie: Je doet een beetje stoer maar eigenlijk snap je er helemaal niks van....
Laat je nog even weten wat dit zaakje je in totaal gaat kosten/heeft gekost?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Daan_1978 schreef:Iedereen weet dat elke factuur nog voordat de betaaltermijn verstrijkt betaald moet zijn. Het is aan de mensen zelf om hierop te letten.
Het uitgangspunt is van de wet is dat er eerst een ingebrekestelling moet worden verstuurd. Verder hangt er af wat hier over in de algemene voorwaarden staat, of de gebruiker van de AV aan zijn informatieplicht heeft voldaan en of het betreffende beding het daglicht kan verdragen.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Probeer maar eens om Eneco zo ver te krijgen om geld wat ze jou moeten betalen, tijdig uit te laten betalen. Denk maar niet dat Eneco je een tientje extra geeft als ze zelf te laat zijn. Ik heb dit zelf ondervonden. Een half jaar te laat was Eneco met het uitbetalen van het geld dat ze mij schuldig waren.

Het speelde allemaal in 2007. Pas na dreiging met SGC kwam Eneco met het geld over de brug. En wel zo laat mogelijk: op de 27e dag na mijn ingebrekestelling. Een dag voordat het geschil aangespannen zou worden.

@Smits: bedrijven als Eneco hebben volstrekt maling aan jou als klant. Het gaat ze om de poen. Als jij je niet keu-rig netjes aan hun regels houdt, dan merk je dat meteen aan je banksaldo. De grap is alleen: ze mogen dit helemaal niet doen.

Verder staat Eneco qua klanttevredenheid op Energieleveranciers he-le-maal onderaan. samen met Oxxio en de NEM. Je bent dus niet de enige met klachten over deze waardeloze toko. http://www.energieleveranciers.nl/energieleveranciers

En uit de link naar het Jurofoon-artikel blijkt duidelijk dat ook kantonrechters stevig balen van dit bedrijf: Eneco maakt zich schuldig aan het oneigenlijk gebruik van ons rechtssysteem, wat grotendeels door de belastingbetaleer wordt betaald.

dhc

De grap is alleen: ze mogen dit helemaal niet doen.
Vertel nog even wat ze dan niet mogen doen....

volgens mij snap je er nog steeds geen snars van....
En dan je verwijzing naar rechters die moe worden van Eneco, rechters beoordelen ELKE zaak individueel en generaliseren niet. Leg ik je nog wel eens uit...hoewel, ben bang dat je dat toch niet begrijpt.....

Bob Schurkjens

Tros Radar heeft al in 2008 aandacht besteed aan de incassopraktijken van Eneco. Vanaf circa 6:15 wordt aandacht besteed aan de exorbitante bedragen die Eneco in rekening brengt.

http://www.trosradar.nl/uitzending/item ... ssokosten/
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 02 sep 2011 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Shine

omdat Eneco per saldo volgens mij geen kosten heeft aan mijn te late betaling en omdat ik ten tijde van mijn late betaling feitelijk zelfs geld tegoed had van Eneco en niet andersom.
Daar gaat het niet om. Het gaat er om dat u uw termijn niet bijtijds hebt betaald. Dit staat volkomen los van uw eindfactuur of jaarafrekening en of een levernacier wel of geen kosten heeft aan uw te laat gedane betalingen.
Juridisch kijkt men gewoon of u uw betalingen wel op tijd hebt gedaan. En precies dit hebt u verschillende keren niet gedaan.

Goed, gaan we het omdraaien (om even bij principes te blijven):
U bent al langer klant van Eneco. U geeft aan meermaals de termijn betaling te laat te doen (niet alleen deze 2x, maar het gebeurd wel vaker). Ik kan me zo voorstellen dat u niet altijd geld terug kreeg, als de jaarnota kwam, van Eneco. Maar dat u ook wel eens moest bijbetalen.
Zegt u dan ook dat Eneco rente derving heeft omdat u te weinig hebt betaald ten opzichte van uw daadwerkelijke verbuik bij de jaar(eind)afrekening. En iemand die stelselmatig te laat betaald, dan loopt het bedrijf in dit geval dus stelselmatig rente mis. Hoe zou u het vinden als het bedrijf dan ook nog even misgelopen rente zou gaan berekenen?
U ziet, het mes kent 2 zijden. Daarom het betalingsbeleid die geldend is voor de consument alsook leverancier.

Ten tijde dat u het contract met Eneco bent aangegaan, bent u akkoord gegaan met hun geldende -betalings- voorwaarden. Voorwaarden die op hun website duidelijk te lezen zijn. U kunt wel zeggen "hier ben ik niet mee akkoord gegaan", maar dan had u moeten afzien van het aangaan van een leveringscontract bij hun. Of weg moeten gaan en uzelf bij een andere leverancier moeten aanmelden (waar ook weer voorwaarden zijn).Op het moment dat u met of bij een bedrijf zaken doet (ongeacht welk bedrijf), gaat u akkord met de daarbij geldende voorwaarden.
Als u naar een disco of schouwburg gaat, dan is het ethablisment niet verantwoordelijk voor diefstal indien dit duidelijk staat aangegeven. Als u dit weet en kiest er toch voor om uw jas in die garderobe te hangen en hij wordt gestolen of er wordt iets uit gestolen, dan mag u het onredelijk vinden, maar u was op de hoogte van de voorwaarden. Anders had u uw jas er niet moeten ophangen.

Bij de betalinsvoorwaarden staat duidelijk dat de termijnbetaling bij acceptgiro binnen 14 dagen op hun rekening moet staan. Doet u dat niet, dan wordt u geconfronteerd met herinneringskosten. Wilt u voorkomen dat u eventueel te laat betaald, dan biedt Eneco verschillende andere manieren aan om betalingen te kunnen laten plaatsvinden.
Automatische Incasso, iDEAL of, zoals u deed middels acceptgiro.

Het feit dat u herinneringskosten in rekening gebracht krijgt geeft al aan dat u stelselmatig de termijn betalingen te laat over maakt.
De betalingstermijn van uw energienota is 14 dagen. Betaalt u niet binnen deze termijn, dan ontvangt u een herinnering. Aan een eerste herinnering zijn geen kosten verbonden. Voor elke volgende herinnering in hetzelfde kalenderjaar, betaalt u € 10 administratiekosten.
LINK: Nota's betalen: http://thuis.eneco.nl/klantenservice/no ... n/betalen/
Dit geeft al aan dat u minimaal 3x te laat uw termijnbetaling hebt overgemaakt binnen hetzelfde kalenderjaar! Immers, de eerste herinnering is kostenloos. De daaropvolgende herinneringen per acceptgiro zijn 10,- per stuk. U moet 20,- betalen voor 2 ontvangen herinneringen voor 2 afzonderlijke termijnen.
Het beleid is verre van eenzijdig of onredelijk. Binnen uw verhaal bekijkt en benadert u het helaas eenzijdig en onredelijk.
Het legitieme argument dat je op tijd moet betalen en dat een bedrijf de kosten van wanbetaling moet kunnen verhalen op de wanbetaler wordt hier misbruikt om op een hele makkelijke manier extra geld te verdienen.
Hier is in uw geval totaal geen sprake van. Ik weet zeker dat de rechter u volledig in het ongelijk zal stellen. Omdat het uzelf verwijtbaar is en niet de leverancier.
Het gegeven dat u geld terug hebt gekregen op uw eindafrekening zal voor en bij de rechter ook helemaal niet ter zake doen. Voor en bij de rechter speelt: waarom hebt u die herinneringskosten in rekening gebracht gekregen en zijn die in rekening gebrachte kosten redelijk. Het antwoord op het eerste gedeelte van de vraag weet uzelf. Het antwoord op het 2e gedeelte van de vraag zal de rechter zeggen: 'ja'.
Overigens een betalingsbeleid dat door zo goed als iedere leverancier en andersoortig bedrijf gehanteerd wordt. Dit kan u niet bevallen, amar zo zijn de spelregeltjes.

Lees ook op consuwijzer: Herinneringskosten_aanmaningskosten_en_incassokosten
http://www.consuwijzer.nl/Consumententh ... assokosten

dhc

Bob Schurkjens schreef:Tros Radar heeft al in 2008 aandacht besteed aan de incassopraktijken van Eneco. Vanaf circa 6:15 wordt aandacht besteed aan de exorbitante bedragen die Eneco in rekening brengt.

http://www.trosradar.nl/uitzending/item ... ssokosten/

10 euro is echt exorbitant...bedoel je dat?

Dan is dit dus de bevestiging dat je van het hele topic niets begrijpt....

prettig weekend verder, ik blijf niet aan een dood paard trekken...

Bob Schurkjens

@Smits

Hier nog iets leuks voor je gevonden waar je vast iets aan hebt:

Bij Stichting de Ombudsman werkt een heuse Enecotier die expert is op het gebied van Eneco-klachten.

Bij de Stichting de Ombudsman hebben ze deze speciale functie in het leven geroepen in verband met de gigantische hoeveelheid klachten die er bij hen binnenkomt over Eneco.

Ben benieuwd wat zij er van kunnen zeggen. Op dit forum word je toch alleen maar afgezeken door sommige mensen die vinden dat je maar netjes op tijd had moeten betalen en het daarom voor jou nu lekker puh is dat je 20 euro armer bent. Sympathiek? Zeker niet. Maar sommige mensen zijn graag hard jegens hun medemens. Zij voelen zich daar comfortabel en prettig bij.

http://www.deombudsman.nl/energie-en-wo ... -ombudsman

Misschien moet je je verlies nemen. Nou ja, dat is dan maar zo. Succes in elk geval en ik leef met je mee.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Bob Schurkjens schreef: Ben benieuwd wat zij er van kunnen zeggen. Op dit forum word je toch alleen maar afgezeken door sommige mensen die vinden dat je maar netjes op tijd had moeten betalen en het daarom voor jou nu lekker puh is dat je 20 euro armer bent. Sympathiek? Zeker niet. Maar sommige mensen zijn graag hard jegens hun medemens. Zij voelen zich daar comfortabel en prettig bij.
Uit het verhaal van TS valt op te maken dat deze wel vaker de rekeningen van Eneco te laat betaald, wellicht zelfs stelselmatig. Uit het verhaal van Shine valt op te maken dat het al minimaal 3x is gebeurd binnen 1 kalenderjaar. Het gebeurt wel eens vaker dat andere informatie niet vermeld wordt omdat dat niet in het straatje past. Als dit eerder regel dan uitzondering is, zal TS een eventuele zaak hoogstwaarschijnlijk verliezen.

Ik zeg niet echt lekker puh, maar kan er ook niet veel sympathie voor opbrengen. Stel u bent zelf klant bij Enenco en betaald wel altijd keurig op tijd uw rekeningen. Vindt u het dan eerlijk dat u via de tarieven moet gaan meebetalen aan de kosten rondom het late betalingsgedrag van allerlei andere mensen ? Waarom vinden sommigen het de normaalste zaak van de wereld dat er consequent maar te laat betaald wordt ? Wat als Eneco (of een ander bedrijf) nu eens voor het gemak vergeet een paar dagen de dienst te leveren ?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Shine schreef:Ten tijde dat u het contract met Eneco bent aangegaan, bent u akkoord gegaan met hun geldende -betalings- voorwaarden. Voorwaarden die op hun website duidelijk te lezen zijn. U kunt wel zeggen "hier ben ik niet mee akkoord gegaan", maar dan had u moeten afzien van het aangaan van een leveringscontract bij hun. Of weg moeten gaan en uzelf bij een andere leverancier moeten aanmelden (waar ook weer voorwaarden zijn).Op het moment dat u met of bij een bedrijf zaken doet (ongeacht welk bedrijf), gaat u akkord met de daarbij geldende voorwaarden.
Dat werkt niet zo. Het bedrijf heeft een informatieplicht dat er op neer komt dat ze haar voorwaarden moet geven aan de klant voordat de overeenkomst gesloten is. Verder moeten deze van toepassing worden verklaart. En mogen ze geen onredelijke bezwarende bedingen hebben. Zie art. 6:233 BW en de daarop volgende artikelen.
Shine schreef:Bij de betalinsvoorwaarden staat duidelijk dat de termijnbetaling bij acceptgiro binnen 14 dagen op hun rekening moet staan. Doet u dat niet, dan wordt u geconfronteerd met herinneringskosten.
Uit rapport voorwerk II volgt dat een bedrijf geen kosten in rekening mag brengen voor de eerste aanmaning en eerste herinnering.

DJM

Ongelezen bericht door DJM »

alfatrion schreef:
Uit rapport voorwerk II volgt dat een bedrijf geen kosten in rekening mag brengen voor de eerste aanmaning en eerste herinnering.
Daarom zette Shine dan ook het volgende neer:

De betalingstermijn van uw energienota is 14 dagen. Betaalt u niet binnen deze termijn, dan ontvangt u een herinnering. Aan een eerste herinnering zijn geen kosten verbonden.

bianca82

Ongelezen bericht door bianca82 »

rekeningen moet je inderdaad optijd betalen..

maar naar mijn mening vind ik het nog steeds raar dat je voor een voorschotbedrag (want dat is het eigelijk ook) een boete moet betalen.

dit is ook de reden waarom ik bij eneco weg ben gegaan omdat ik een onregelmatig verloop van loon krijgen heb had ik het zelfde probleem

ik zit nu bij een bedrijf die gelukkig daar wel rekening mee houd. ze proberen meerdere keren per maand het geld van je rekening af te halen, als dit niet lukt pas dan krijg je een herinnering als je op die herinnering niet reageer dan pas gaan ze actie ondernemen.

dan kan je uiteraard bij eneco zelf kiezen wanneer je betaal maar ja dat werkt alleen als je op een vast tijdstip je loon krijg, ik kreeg dat dus niet.. dus daarom vind ik het waar ik nu zo zit ook zo fijn.
en met ons huishouden zijn wij goedkoper bij deze energieboer uit dan bij eneco
(om geen reclame te maken zet ik bewust de naam van het bedrijf niet neer)

dus tja wat is redelijk... in mijn mening vind ik die 10 euro boete niet redelijk maar, het is het beleid van eneco dus ben je er mee accoord gegaan toen je een contract met ze aanging

mzuri

Ongelezen bericht door mzuri »

DJM schreef:
alfatrion schreef: Uit rapport voorwerk II volgt dat een bedrijf geen kosten in rekening mag brengen voor de eerste aanmaning en eerste herinnering.
Daarom zette Shine dan ook het volgende neer:
De betalingstermijn van uw energienota is 14 dagen. Betaalt u niet binnen deze termijn, dan ontvangt u een herinnering. Aan een eerste herinnering zijn geen kosten verbonden.
Zoals het er staat is het dan een eerste herinnering per energienota.
Niet een eerste herinnering per jaar (maar dat staat geloof ik weer wel in de voorwaarden).

Shine

Om precies te zijn zette Shine neer:
De betalingstermijn van uw energienota is 14 dagen. Betaalt u niet binnen deze termijn, dan ontvangt u een herinnering. Aan een eerste herinnering zijn geen kosten verbonden. Voor elke volgende herinnering in hetzelfde kalenderjaar, betaalt u € 10 administratiekosten.
Deze administratiekosten zijn terecht en zeker redelijk, omdat het bedrijf een nieuwe herinnerings acceptgiro moet uitsturen en hier kosten aan zijn verbonden.

Rapport Voorwerk II heeft overigens vooral betrekking op incassokosten. De berekening van kosten over kosten zodra de zaak wordt overgedragen aan een incassobureau.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rapport_Voorwerk_II

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

@TS:

Ik heb meerdere malen op vrijdag een nota betaald (op de vervaldatum), waarna ik een ruime week later een herinnering mocht ontvangen die gedateerd was op de zondag daarna.

Betalingen via iDeal (en ook via internetbankieren) worden real-time verwerkt, volgens informatie van de bank. De betaling is dus daadwerkelijk OP de vervaldatum bijgeschreven, maar door het tussenliggende weekend nog niet door de debiteurenadministratie van Eneco verwerkt.
Hieruit heb ik geconcludeerd dat Eneco automatisch herinneringen verstuurt zonder daadwerkelijk te checken of een betaling al dan niet is bijgeschreven.

Bezwaar (per e-mail) met de vermelding dat de betaling en herinnering elkaar hebben gekruist, en dat ik dus de brief als niet verstuurd beschouwde en de herinneringskosten als niet in rekening gebracht hebben in alle gevallen geleid tot het laten vervallen van de in rekening gebrachte € 10 door Eneco.

Het lijkt me niet dat je nu, na het opmaken van de jaarnota, alsnog bezwaar kan maken tegen de in rekening gebrachte herinneringskosten.

Gesloten