LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] avond, nacht en weekendzorg huisartsenposten
Re: avond, nacht en weekendzorg huisartsenposten
Naar mijn mening zijn de huisartsenposten zeer slecht bereikbaar. De laatste keer dat ik belde stond ik bijna een uur in de wacht, voordat ik telefonisch contact had en spoedspreekuur is er niet. Ik kreeg heel sterk de neiging om aan te geven dat het spoed was. Uiteindelijk leverde het niks op, omdat de betreffende huisarst niet op de hoogte was, van betreffende mogelijkheden van de dienstdoende apotheek. Deze gelijksoortige dingen zijn ons al vaker overkomen. Over het algemeen kun je je beter melden met serieuze klachten bij de spoedeisende hulp is mijn ervaring. Ook klachten sorteren geen enkel effect. Wat wel verschil maakt is, welke huisarts dienst heeft, helaas was toen dienstdoende internist in het ziekenhuis niet bereid om afdoende actie te ondernemen op dat moment. De kosten die je moet betalen staan volgens mij in geen enkele verhouding met de dienst die geleverd wordt. Als de huisartsen commericeel gaan denken, moeten ze ook een goed product proberen af leveren. Hiermee bedoel ik: bereikbaarheid (bezoek en telefonisch), klantgericht werken etc.
Re: avond, nacht en weekendzorg huisartsenposten
En dat is waar het m.b.t. de doktersdienst om gaat.
De kosten staan in geen enkele vehouding tot de geleverde diensten
En daar zou iets aan gedaan moeten worden.
De kosten staan in geen enkele vehouding tot de geleverde diensten
En daar zou iets aan gedaan moeten worden.
Re: avond, nacht en weekendzorg huisartsenposten
Als ik weer voor de zoveelste keer moet aanhoren dat ik een mes tussen mijn ribben kan verwachten, of dat ik in het ziekenhuis gemept wordt, ja, dan raak ik wel eens gefrustreerd.Dus Imken die m.i. vanuit een stuk frustratie die ze in haar werk ervaart reageert kan wat dat betreft gerust zijn.
Ik doe mijn werk echt met veel plezier. Ik ben dit werk gaan doen om mensen te helpen. Als je dan je werk zo goed mogelijk wilt doen, wordt dat soms niet gewaardeerd. Mensen krijgen dan niet hun zin (antibiotica is namelijk het meest gevraagd in het weekend, maar heeft geen zin bij virale aandoeningen).
Sommige artsen geven dan toch antibiotica, puur omdat de patiënt dit eist. Het is dan sneller om een recept te schrijven dan om iemand te overtuigen dat antibiotica geen nut heeft. Dat is jammer, want daarmee wordt de eis wel in stand gehouden. Dat kan bij mij soms tot frustratie leiden.
Dit even ter illustratie.
Een klacht indienen bij het overkoepelend orgaan heeft wel degelijk zin en is niet zo onbereikbaar.Imken zou echter wel moeten begrijpen dat de officiele kanalen zoals klachtencommissies en zelfs de minister heel slecht benaderbaar zijn en er met je klacht niets gebeurt.
Iedere post heeft folders liggen waar je terecht kan met een klacht. Deze klachten worden grondig uitgezocht. Wanneer er een fout is gemaakt, krijgt de desbetreffende persoon daar echt sancties op.
Mocht er sprake zijn van ernstige nalatigheid, kun je ook nog een advocaat in de arm nemen en naar de tuchtraad stappen. Ook de tuchtraad deelt echt sancties uit!
Ook een huisarts wordt nog wel eens op non-actief gesteld of verliest zijn bevoegdheid tot huisarts.
Als je klaagt bij de instantie die jouw onrecht heeft aangedaan, kan de instantie (in dit geval de post) er van leren. Als je als patiënt alleen maar gefrusreerd raakt door de gang van zaken, heb je er zelf ook niets aan. En de volgende keer gebeurd er misschien hetzelfde weer.
Absoluut, het is erg prettig als mensen hun ongenoegen kunnen spuien!Natuurlijk weet iedereen best dat klagen via dit forum jammergenoeg ook geen zoden aan de dijk zet maar je kunt je hart een beetje luchten wat je misschien een rekening van de doktersdienst voor hulp bij plotseling optredende collaps door stress kan besparen. Dus Imken: Dit forum zou je nog wel eens telefoontjes kunnen besparen en als mensen hun frustratie hier kunnen uitspreken hoeven ze jou misschien minder af te blaffen aan de telefoon want dat verdien je natuurlijk ook niet !
Graag zelfs!
Persoonlijk ben ik er alleen een voorstander van om dan ook massaal, met zijn allen, er ook iets constructiefs aan te doen.
Ben je het niet eens met het beleid van de post in jouw regio?
Doe er wat aan! Verenig je desnoods. Overspoel ze met je ongerief!
Laat horen wat je ervan vindt!
Re: avond, nacht en weekendzorg huisartsenposten
Alleen nog 1 advies voor alle mensen die chronisch medicijnen gebruiken:
Zorg dat je altijd voorraad hebt!
Begin je aan de laatste verpakking? Direct weer een recept aanvragen.
Is de huisarts slecht te bereiken? Recepten hoeven niet telefonisch. Kan vaak ook per fax, soms per e-mail, of als je een keer langs de praktijk loopt, gooi je het oude doosje door de brievenbus, of een kort briefje waar op staat wat je nodig hebt.
Zo heb je altijd je medicijnen in huis en hoef je in het weekend niet meer voor onaangename verrassingen komen te staan.
Zelf gebruik ik ook chronisch medicijnen en ook mij is het wel eens overkomen dat ik het vergeten was aan te vragen. Dus als dat een keer gebeurt, is het ook geen probleem om in het weekend te bellen, maar bij sommigen gebeurt het heel vaak in het weekend.
Zelf heb ik toen niet gebeld, maar dat was achteraf ook niet slim van mij.
In het weekend mag er op de post ook alleen maar zo min mogelijk voorgeschreven worden.
Gebruik je 1 tablet per dag? Mogen ze er bijvoorbeeld maximaal 3 tabletten uitschrijven. Vaak wordt er dan voor 3 maanden gevraagd.
Slaapmedicatie mogen wij helaas helemaal niet voorschrijven.
Dit weer in verband met de 'shoppers'.
Mensen die verslaafd zijn en overal en nergens naar toe bellen om de medicijnen te krijgen.
Ook op de post zijn we gebonden aan regels, waar patiënten het vaak niet mee eens zijn, maar die soms opgesteld moeten worden om misbruik te voorkomen, helaas.
Zorg dat je altijd voorraad hebt!
Begin je aan de laatste verpakking? Direct weer een recept aanvragen.
Is de huisarts slecht te bereiken? Recepten hoeven niet telefonisch. Kan vaak ook per fax, soms per e-mail, of als je een keer langs de praktijk loopt, gooi je het oude doosje door de brievenbus, of een kort briefje waar op staat wat je nodig hebt.
Zo heb je altijd je medicijnen in huis en hoef je in het weekend niet meer voor onaangename verrassingen komen te staan.
Zelf gebruik ik ook chronisch medicijnen en ook mij is het wel eens overkomen dat ik het vergeten was aan te vragen. Dus als dat een keer gebeurt, is het ook geen probleem om in het weekend te bellen, maar bij sommigen gebeurt het heel vaak in het weekend.
Zelf heb ik toen niet gebeld, maar dat was achteraf ook niet slim van mij.
In het weekend mag er op de post ook alleen maar zo min mogelijk voorgeschreven worden.
Gebruik je 1 tablet per dag? Mogen ze er bijvoorbeeld maximaal 3 tabletten uitschrijven. Vaak wordt er dan voor 3 maanden gevraagd.
Slaapmedicatie mogen wij helaas helemaal niet voorschrijven.
Dit weer in verband met de 'shoppers'.
Mensen die verslaafd zijn en overal en nergens naar toe bellen om de medicijnen te krijgen.
Ook op de post zijn we gebonden aan regels, waar patiënten het vaak niet mee eens zijn, maar die soms opgesteld moeten worden om misbruik te voorkomen, helaas.
Re: avond, nacht en weekendzorg huisartsenposten
Dat is inderdaad heel vervelend. En door de bezuinigingen wordt er na 1 februari nog minder personeel per dag ingedeeld. Nog langer wachten soms!Naar mijn mening zijn de huisartsenposten zeer slecht bereikbaar. De laatste keer dat ik belde stond ik bijna een uur in de wacht,
De huisartsenpost is er enkel en alleen voor spoed. Dus ze draaien alleen spoedspreekuren. Als het geen spoed is, wordt je (als het goed is) terug verwezen naar je eigen huisarts.en spoedspreekuur is er niet.
De huisartsenpost is een spoeddienst en niet bedoelt voor mensen die tijdens kantooruren niet naar hun eigen huisarts kunnen.
Ik ga er van uit, dat als je in het weekend belt, je ook iets spoedeisends hebt. Iets wat absoluut niet kan wachten en ook acuut is opgetreden.Ik kreeg heel sterk de neiging om aan te geven dat het spoed was.
Soms kan iemand wel bijvoorbeeld al een week hoesten, maar als ze zaterdag wakker worden met benauwdheidsklachten, is het niet meer dan logisch dat men belt.
Als je een week hoest en meer klachten zijn er niet, is het geen spoed.
Dit als voorbeeld.
Dat klopt, artsen zijn vaak niet goed op de hoogte van de dienstdoende apotheek. De assistentes behoren dat echter WEL te zijn.Uiteindelijk leverde het niks op, omdat de betreffende huisarst niet op de hoogte was, van betreffende mogelijkheden van de dienstdoende apotheek.
Ook daar moet je vaak lang wachten en worden er fouten gemaakt etc.etc. Omdat de post nieuw is en nu slecht in het nieuws is, wil dat niet zeggen dat de ziekenhuizen perfect functioneren en daar alles van een leien dakje gaat.Deze gelijksoortige dingen zijn ons al vaker overkomen. Over het algemeen kun je je beter melden met serieuze klachten bij de spoedeisende hulp is mijn ervaring.
Zoals je ook daar hebt ervaren.helaas was toen dienstdoende internist in het ziekenhuis niet bereid om afdoende actie te ondernemen op dat moment.
Dat klopt. De ene huisarts is de andere niet. De ene is meegaand en de ander heeft geen zin (helaas)Wat wel verschil maakt is, welke huisarts dienst heeft,
Reken maar dat dit soms ook een frustratie is voor de andere medewerkers op de post!
Sommige artsen hebben de mentaliteit: Liever 10 keer gezien, dan 1 keer niet gezien en mis te stappen.
Andere artsen hebben de mentaliteit: Liever NIET zien! Het is weekend en kan het niet wachten!
Of bij volle wachtkamer: Eerst even eten en uitbuiken hoor! Het is al service dat ze mogen komen in het weekend, dus kunnen ze ook wel wachten! (vreslijk arrogante mentaliteit! )
En weer anderen: Eerst zo snel mogelijk iedereen helpen die wacht. Eten doe ik wel als het rustig is of snel tussendoor. (Dit zijn de ECHTE artsen!)
Misschien voor sommigen niet. Maar de mensen die echt in medische nood zitten en goed geholpen worden, vinden soms weer van wel. Het is maar hoe je het bekijkt.De kosten die je moet betalen staan volgens mij in geen enkele verhouding met de dienst die geleverd wordt.
En helaas, voor niets gaat de zon op. Alles wordt duurder, zo ook de zorg. Niet uit keuze, maar ook de materialen en de kosten van de posten stijgen.
Sommige posten zijn inderdaad atronomisch duur. Zelf zou ik ervoor pleiten: alle posten gelijke kosten.
Waar je ook komt, je betaald overal hetzelfde.
Huisartsen zijn nog steeds niet commercieel. De gezondheidszorg is geen commerciële instelling. Huisartsen en ziekenhuizen maken ook geen reclame. Het zijn niet de huisartsen die de tarieven bepalen.Als de huisartsen commericeel gaan denken, moeten ze ook een goed product proberen af leveren. Hiermee bedoel ik: bereikbaarheid (bezoek en telefonisch), klantgericht werken etc.
Laatst gewijzigd door Imken op 01 feb 2004 12:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: avond, nacht en weekendzorg huisartsenposten
ben het niet altijd met imken eens maar
Vera & Passies,
de dokterspost is er voor SPOEDGEVALLEN
niet voor dingetjes die ook overdag tijdens normale uren gedaan kunnen worden.
ik begin iets meer begrip te krijgen voor de mensen op die post nu ik lees om wat voor flutdingetjes ze in actie moeten komen
de post is voor SPOED GEVALLEN
een net zoals iedereen die avond of weekenden werkt zal ook een arts meer betaald krijgen als hij in deze uren in actie moet komen.
en terecht
als hij dan in actie moet komen voor iets dat geen SPOED is...
tja, als dokter zou ik er de pest in hebben en de rekening nog wat opschroeven
Vera & Passies,
de dokterspost is er voor SPOEDGEVALLEN
niet voor dingetjes die ook overdag tijdens normale uren gedaan kunnen worden.
ik begin iets meer begrip te krijgen voor de mensen op die post nu ik lees om wat voor flutdingetjes ze in actie moeten komen
de post is voor SPOED GEVALLEN
een net zoals iedereen die avond of weekenden werkt zal ook een arts meer betaald krijgen als hij in deze uren in actie moet komen.
en terecht
als hij dan in actie moet komen voor iets dat geen SPOED is...
tja, als dokter zou ik er de pest in hebben en de rekening nog wat opschroeven
Re: avond, nacht en weekendzorg huisartsenposten
Adam, bedankt voor je begrip wat mijn standpunt betreft. Ook al ben je het niet overal met mij eens, is ook helemaal niet nodig. De dienst is er inderdaad voor spoed.
Alleen het zijn niet de artsen die de tarieven opschroeven. Mogen en kunnen ze ook niet eens.
De tarieven voor overdag zijn vastgesteld en overal gelijk. Wat de tarieven voor avond en nacht betreft. Graag ook via het COTG (Centraal Orgaan Tarieven Gezondheidszorg).
Zij bepalen de tarieven aan de hand van de kosten die gemaakt worden.
De gezondheidszorg geldt nog steeds als non-profit organisatie.
Huisartsen zijn niet commercieel en stellen geen tarieven vast.
Ze maken (zoals ik al eerder schreef) geen reclame, houden geen verkooppraatjes over dat je voor ieder wissewasje moet komen, zodat zij er aan verdienen.
Het is zelfs ook zo, dat als je aan afspraak maakt bij je huisarts en je komt niet opdagen, zonder bericht of wat dan ook, de arts jouw geen rekening hiervoor mag sturen.
Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld tandartsen.
Dus hoezo commercieel en zakkenvullend? Ook artsen zijn aan regels gebonden.
Alleen het zijn niet de artsen die de tarieven opschroeven. Mogen en kunnen ze ook niet eens.
De tarieven voor overdag zijn vastgesteld en overal gelijk. Wat de tarieven voor avond en nacht betreft. Graag ook via het COTG (Centraal Orgaan Tarieven Gezondheidszorg).
Zij bepalen de tarieven aan de hand van de kosten die gemaakt worden.
De gezondheidszorg geldt nog steeds als non-profit organisatie.
Huisartsen zijn niet commercieel en stellen geen tarieven vast.
Ze maken (zoals ik al eerder schreef) geen reclame, houden geen verkooppraatjes over dat je voor ieder wissewasje moet komen, zodat zij er aan verdienen.
Het is zelfs ook zo, dat als je aan afspraak maakt bij je huisarts en je komt niet opdagen, zonder bericht of wat dan ook, de arts jouw geen rekening hiervoor mag sturen.
Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld tandartsen.
Dus hoezo commercieel en zakkenvullend? Ook artsen zijn aan regels gebonden.
Re: avond, nacht en weekendzorg huisartsenposten
Imken, je hebt enorm je best gedaan om op alle ongenoegens in te gaan. Ook ik vind het heel erg dat mensen in een hulpverlenende functie worden bedreigd. Wat mij betreft worden zulke mensen onmiddellijk gearresteerd en wordt ze de toegang tot de instelling ontzegd. Zelf werk in in het onderwijs en de recentelijke gebeurtenissen hebben uitgewezen dat je daar je werk soms met je leven kunt bekopen.
Over de prijs die de doktersdienst voor 1 receptje berekent heb ik echter telefonisch en schriftelijk een klacht ingediend. Is niets mee gebeeurd. Dat kan misschien ook niet bij de instelling zelf. En dat alles duurder wordt is waar, maar het is ook een beetje een dooddoener om niet te hoeven zien dat de prijzen die de doktersdienst berekent werkelijk te gek zijn. Het gaat er bij mij echt niet in dat een receptje doorbellen aan de apotheek en even de patientenadministratie bijhouden meer dan 5 minuten werk is. Dan kom je op een uurloon van €456,-. Daar kun je heel wat zg. duurdere materialen voor aanschaffen en dan houd je m.i. nog dik over. Mijn salaris, wat in het onderwijs toch al niet hoog is, is op dergelijke kosten in ieder geval niet berekend. (Datzelfde receptje met ten hoogste 2 herhalingen kost bij de huisarts ook al €15) De verzekeringspremies zijn inmiddels heel hoog en dat komt m.i. omdat zulke hoge kosten door ziekenfondsen en part. verzekeringen vergoed worden.
De boosheid van veel mensen betreft vooral de combinatie van wat zij vinden een matige dienstverlening en exhorbitant hoge prijzen.
Dat geldt natuurlijk ook voor specialisten en advocaten. Een procedure ook tegen een arts, kost je daarom zoveel dat je dat als je het tarief van de advocaat hoort wel uit je hoofd laat.
Heb jij nog een idee wat we werkelijk aan dit soort prijsontwikkelingen kunnen doen?
Over de prijs die de doktersdienst voor 1 receptje berekent heb ik echter telefonisch en schriftelijk een klacht ingediend. Is niets mee gebeeurd. Dat kan misschien ook niet bij de instelling zelf. En dat alles duurder wordt is waar, maar het is ook een beetje een dooddoener om niet te hoeven zien dat de prijzen die de doktersdienst berekent werkelijk te gek zijn. Het gaat er bij mij echt niet in dat een receptje doorbellen aan de apotheek en even de patientenadministratie bijhouden meer dan 5 minuten werk is. Dan kom je op een uurloon van €456,-. Daar kun je heel wat zg. duurdere materialen voor aanschaffen en dan houd je m.i. nog dik over. Mijn salaris, wat in het onderwijs toch al niet hoog is, is op dergelijke kosten in ieder geval niet berekend. (Datzelfde receptje met ten hoogste 2 herhalingen kost bij de huisarts ook al €15) De verzekeringspremies zijn inmiddels heel hoog en dat komt m.i. omdat zulke hoge kosten door ziekenfondsen en part. verzekeringen vergoed worden.
De boosheid van veel mensen betreft vooral de combinatie van wat zij vinden een matige dienstverlening en exhorbitant hoge prijzen.
Dat geldt natuurlijk ook voor specialisten en advocaten. Een procedure ook tegen een arts, kost je daarom zoveel dat je dat als je het tarief van de advocaat hoort wel uit je hoofd laat.
Heb jij nog een idee wat we werkelijk aan dit soort prijsontwikkelingen kunnen doen?
Re: avond, nacht en weekendzorg huisartsenposten
Vera,
Ik ben het met je eens dat bepaalde huisartsenposten echt veel te veel vragen. Ik hoorde van een post in Zeeland die € 190.- voor een consult vroegen.
Dat is ook absoluut een absurd bedrag. Zoals ik al aangaf, ben ik er inderdaad voorstander van dat de tarieven door het COTG te laten vaststellen. Zij bekijken dan wat de werkelijke kosten zijn van de post en zorgen ervoor dat er op alle posten dezelfde tarieven gelden.
Sinds 1 januari mag er voor een telefonische afhandeling € 25.- worden berekend. Dit geldt voor alle posten binnen Nederland.
Voor in het weekend vindt ik dit een redelijk tarief.
Ook vind ik dat er te veel managers in de zorg zitten. Deze moeten toch (een vaak riant) salaris krijgen. Vaak zorgen de managers voor de bureaucratie. En bureaucratie is erg kostbaar.
Ik denk dat dit zaken zijn waar eens uitvoerig kamervragen over gesteld moet worden.
Waarom kost een consult op de ene post € 90.- en op de andere € 190.-?
Ik ben het met je eens dat bepaalde huisartsenposten echt veel te veel vragen. Ik hoorde van een post in Zeeland die € 190.- voor een consult vroegen.
Dat is ook absoluut een absurd bedrag. Zoals ik al aangaf, ben ik er inderdaad voorstander van dat de tarieven door het COTG te laten vaststellen. Zij bekijken dan wat de werkelijke kosten zijn van de post en zorgen ervoor dat er op alle posten dezelfde tarieven gelden.
Sinds 1 januari mag er voor een telefonische afhandeling € 25.- worden berekend. Dit geldt voor alle posten binnen Nederland.
Voor in het weekend vindt ik dit een redelijk tarief.
Ook vind ik dat er te veel managers in de zorg zitten. Deze moeten toch (een vaak riant) salaris krijgen. Vaak zorgen de managers voor de bureaucratie. En bureaucratie is erg kostbaar.
Ik denk dat dit zaken zijn waar eens uitvoerig kamervragen over gesteld moet worden.
Waarom kost een consult op de ene post € 90.- en op de andere € 190.-?
Re: avond, nacht en weekendzorg huisartsenposten
Dit bovenste bericht was van mij. Er ging alleen iets mis op de PC.
Re: avond, nacht en weekendzorg huisartsenposten
graag zou ik ook iets willen vertellen over mijn ervaring met een huisartsenpost.
Het betrof mijn moeder die al enkele dagen niet goed was,maar op zaterdag zo danig slecht werd dat besloten werd een arts te waarschuwen.Mijn moeder lag inmiddelsop de bank en de buurvrouw probeerde haar bij de positieven te houden omdat ze dreigde weg te raken.Toen er na een uur nog geen arts was verschenen belde mijn broer nog een keer op;wat bleek...ze waren even vergeten het door te geven!Toen de arts uiteindelijk arriveerde bleek de situatie dusdanig ernstig dat ze met een ambulance naar het ziekenhuis moest worden vervoerd.inmiddels was ze in coma geraakt en is daarniet meer uitgekomen!Veertien dagen later is ze overleden tengevolge van een te laag zoutgehalte.
Het betrof mijn moeder die al enkele dagen niet goed was,maar op zaterdag zo danig slecht werd dat besloten werd een arts te waarschuwen.Mijn moeder lag inmiddelsop de bank en de buurvrouw probeerde haar bij de positieven te houden omdat ze dreigde weg te raken.Toen er na een uur nog geen arts was verschenen belde mijn broer nog een keer op;wat bleek...ze waren even vergeten het door te geven!Toen de arts uiteindelijk arriveerde bleek de situatie dusdanig ernstig dat ze met een ambulance naar het ziekenhuis moest worden vervoerd.inmiddels was ze in coma geraakt en is daarniet meer uitgekomen!Veertien dagen later is ze overleden tengevolge van een te laag zoutgehalte.
Re: avond, nacht en weekendzorg huisartsenposten
Imken
Blij te horen dat de tarieven nu vastgesteld gaan worden op basis van de kosten en €25 lijkt me nog enigszins redelijk voor een telefonische afhandeling.
Wel blijft ook naar mijn mening staan dat al dat overhead personeel wel erg veel van de koek opsoepeert. Kamervragen hieromtrent lijkt me dan ook wel het minste maar wie gaat dat aanzwengelen? Het lijkt mij dat het uitvoerend personeel in de zorg zich zou kunnen verenigen om dit bij monde van een woordvoerder te doen. En volgens mij zou jij daar heel goed toe in staat zijn.
En Adam mijn recept was echt wel spoed dankzij het gebrek aan medewerking van de assistente van mijn huisarts. Ik gebruikte alleen dit voorbeeld om een naar mijn mening maatschappelijke misstand aan de kaak te stellen. Dus graag iets minder hoog van de toren blazen als je het hebt over 'Wat mij betreft mogen ze de prijzen dan opschroeven'
Blij te horen dat de tarieven nu vastgesteld gaan worden op basis van de kosten en €25 lijkt me nog enigszins redelijk voor een telefonische afhandeling.
Wel blijft ook naar mijn mening staan dat al dat overhead personeel wel erg veel van de koek opsoepeert. Kamervragen hieromtrent lijkt me dan ook wel het minste maar wie gaat dat aanzwengelen? Het lijkt mij dat het uitvoerend personeel in de zorg zich zou kunnen verenigen om dit bij monde van een woordvoerder te doen. En volgens mij zou jij daar heel goed toe in staat zijn.
En Adam mijn recept was echt wel spoed dankzij het gebrek aan medewerking van de assistente van mijn huisarts. Ik gebruikte alleen dit voorbeeld om een naar mijn mening maatschappelijke misstand aan de kaak te stellen. Dus graag iets minder hoog van de toren blazen als je het hebt over 'Wat mij betreft mogen ze de prijzen dan opschroeven'
Re: avond, nacht en weekendzorg huisartsenposten
Niet alleen de mensen die in de zorg werken, maar ook juist de patiënten moeten zich verenigen!
Zij zijn degenen die de torenhoge rekeningen moeten betalen.
Het zal moeilijker zijn om patiënten te verenigen, maar via diverse patiëntenverenigingen moet er toch wel wat te doen zijn? Misschien kan de Consumentebond hier aan bij dragen?
Zij zijn degenen die de torenhoge rekeningen moeten betalen.
Het zal moeilijker zijn om patiënten te verenigen, maar via diverse patiëntenverenigingen moet er toch wel wat te doen zijn? Misschien kan de Consumentebond hier aan bij dragen?
Re: avond, nacht en weekendzorg huisartsenposten
als mensen 3 x per week bij de huisarts zitten voor een onbenullig ding dan mag van mij de premie omhoog.
als iemand medicijnen gebruikt er niet op tijd bij kan bestellen en dat in de avond of weekend dienst moet doen dan kan van mij ook de premie omhoog misschien leren ze daarvan.
Whoopy je verhaal is in en in triest.
helaas heb ik hier in de omgeving ook al een verhaal gehoord wat niet goed af is gelopen.
als iemand medicijnen gebruikt er niet op tijd bij kan bestellen en dat in de avond of weekend dienst moet doen dan kan van mij ook de premie omhoog misschien leren ze daarvan.
Whoopy je verhaal is in en in triest.
helaas heb ik hier in de omgeving ook al een verhaal gehoord wat niet goed af is gelopen.
Re: avond, nacht en weekendzorg huisartsenposten
Dat er dingen mis gaan, dat was helaas ook al voor de post bestond.
Ook ik heb mijn privéverhalen (want ook mijn familie en ik zijn wel eens ziek en zijn persoonlijk bekend met spoedgevallen in het weekend)
In de vorige structuur, dus zonder post, is mijn schoonmoeder ook door nalatigheid en desinteresse van de dienstdoende huisarts bijna overleden.
Ook mijn echtgenoot (gelukkig minder ernstig) moest een keer echt gehecht worden. Dienstdoende arts had geen zin en deed er steristrips op. Wond ging steeds open met nu uiteindelijk een heel lelijk dik litteken.
Dit zijn allemaal gevallen die gebeurden tijdens de oude structuur. Dus zonder huisartsenpost. Ook toen werden er fouten gemaakt, hadden artsen geen zin en werd er soms maar wat aangerommeld.
Dit is niet pas sinds de laatste tijd. Sinds er huisartsenposten zijn.
De kosten zijn wel enorm gestegen. En dat komt omdat de overheid (de minister) zich heeft verrekend. In plaats dat de HAP's goedkoper waren dan het oude systeem, blijken ze duurder te zijn. En dat geeft de enorme kosten!
Verder heeft de minister verplicht gesteld dat de HAP's ook minstens gelijk spelen, financieel, of liever wat winst maken.
Nu blijkt dat er miljoenen Euri niet geïncasseerd kan worden, omdat mensen foutieve informatie geven over hun verzekering.
Ook dit drijft de prijzen, helaas, op.
Dus...de overheid heeft de verantwoording, maar ook de mensen zelf. Gewoon de juiste gegevens geven, niet sjoemelen en niet moeilijk doen met het verstrekken hiervan. Zo draag je ook een steentje bij in het, hopelijk, verlagen van de tarieven.
Ook ik heb mijn privéverhalen (want ook mijn familie en ik zijn wel eens ziek en zijn persoonlijk bekend met spoedgevallen in het weekend)
In de vorige structuur, dus zonder post, is mijn schoonmoeder ook door nalatigheid en desinteresse van de dienstdoende huisarts bijna overleden.
Ook mijn echtgenoot (gelukkig minder ernstig) moest een keer echt gehecht worden. Dienstdoende arts had geen zin en deed er steristrips op. Wond ging steeds open met nu uiteindelijk een heel lelijk dik litteken.
Dit zijn allemaal gevallen die gebeurden tijdens de oude structuur. Dus zonder huisartsenpost. Ook toen werden er fouten gemaakt, hadden artsen geen zin en werd er soms maar wat aangerommeld.
Dit is niet pas sinds de laatste tijd. Sinds er huisartsenposten zijn.
De kosten zijn wel enorm gestegen. En dat komt omdat de overheid (de minister) zich heeft verrekend. In plaats dat de HAP's goedkoper waren dan het oude systeem, blijken ze duurder te zijn. En dat geeft de enorme kosten!
Verder heeft de minister verplicht gesteld dat de HAP's ook minstens gelijk spelen, financieel, of liever wat winst maken.
Nu blijkt dat er miljoenen Euri niet geïncasseerd kan worden, omdat mensen foutieve informatie geven over hun verzekering.
Ook dit drijft de prijzen, helaas, op.
Dus...de overheid heeft de verantwoording, maar ook de mensen zelf. Gewoon de juiste gegevens geven, niet sjoemelen en niet moeilijk doen met het verstrekken hiervan. Zo draag je ook een steentje bij in het, hopelijk, verlagen van de tarieven.
Re: avond, nacht en weekendzorg huisartsenposten
Ja, fraude is zo is vorig jaar bekend geworden, binnen de gezondheidszorg een groot probleem en dat wordt zeker niet alleen door de patienten veroorzaakt maar ook artsen en specialisten blijken in staat geweest de verzekeringen voor milarden te tillen. Regeringsfunctionarissen zijn daarvan getuige de parlementaire enquete m.b.t. de bouwfraude, niet altijd onwetend en omdat ze er voordeel bij hebben houden ze hun mond. dat zal zeker ook ten aanzien van de gezondheidszorg zo werken. Je kunt het m.i. particulieren die het soms werkelijk niet kunnen betalen bijna niet kwalijk nemen als ze onder de hoge rekening uit proberen te komen als het meeste geld door de hoge heren zelf verdwijnt. Het valt natuurlijk niet goed te keuren. Ik begrijp echter niet hoe je dat bij een huisartsenpost maar ook bij de huisarts en het ziekenhuis aan zou moeten pakken. Daar zit je gewoon in het computersysteem en samen met jou worden altijd eerst je gegevens gecheckt. Een vals pasje kan dan toch niet werken. Anders moet de gezondheidszorg het systeem nog maar minder fraudegevoelig maken. Mensen verbeteren lukt toch niet.
En Imke, wat die kamervragen betreft, heb je natuurlijk gelijk dat ook patientenverenigingen dat zouden kunnen aanpakken. Zelf ben ik geen lid van een patientenvereniging en ook niet van de consumentenbond maar misschien kan tros radar hier bij helpen. Dus programmamakers ik hoop dat jullie deze discussie volgen en de bal oppakken. Verder wil ik iedere initiatiefnemer die de weg kent helpen om dat overheadpersoneel en dat soort kosten te beperken. Dat zie je bij het onderwijs en de politie ook veel te veel.
Geklaag over het functioneren van de dienst lijkt me verder zinloos. Steeds minder mensen in de maatschappij hebben nl nog hart voor hun werk. En op deze verzakelijkte houding zal de doktersdienst en ook de huisarts geen uitzondering vormen. Onder invloed van de efficiencybeweging wordt de werknemer zelfs kwalijk genomen als hij bijv. te veel uren maakt waardoor hij ziek zou kunnen worden.
En Imke, wat die kamervragen betreft, heb je natuurlijk gelijk dat ook patientenverenigingen dat zouden kunnen aanpakken. Zelf ben ik geen lid van een patientenvereniging en ook niet van de consumentenbond maar misschien kan tros radar hier bij helpen. Dus programmamakers ik hoop dat jullie deze discussie volgen en de bal oppakken. Verder wil ik iedere initiatiefnemer die de weg kent helpen om dat overheadpersoneel en dat soort kosten te beperken. Dat zie je bij het onderwijs en de politie ook veel te veel.
Geklaag over het functioneren van de dienst lijkt me verder zinloos. Steeds minder mensen in de maatschappij hebben nl nog hart voor hun werk. En op deze verzakelijkte houding zal de doktersdienst en ook de huisarts geen uitzondering vormen. Onder invloed van de efficiencybeweging wordt de werknemer zelfs kwalijk genomen als hij bijv. te veel uren maakt waardoor hij ziek zou kunnen worden.
Re: avond, nacht en weekendzorg huisartsenposten
Op zich is fraude makkelijker dan je denkt. De posten beschikken namelijk niet automatisch over je verzekeringsgegevens.
Als je aangeeft dat je particulier bent, dan krijg je gewoon een rekening thuis. Bataal je die niet, krijg je maningen en uiteidelijk een deurwaarder. Daar valt weinig winst te maken.
Bij ziekenfondsen is dit anders.
Sommigen geven namelijk een vals ziekenfondsnummer op. Deze mensen zijn vaak niet verzekerd en verzinnen een nummer.
Tegenwoordig kunnen wij via een speciale website, bij heel veel verzekeringen de gegevens checken.
Tijdens een dienst is het echter zo druk, dat je daar geen tijd voor hebt.
Achteraf wordt het dan door iemand op kantoor gedaan, maar dat kost veel tijd en dus geld.
Er zijn een paar gegevens die essentieel zijn om in dit systeem iemand te zoeken. Ontbreken deze, dan hang je en kun je niets declareren. Ook niet bij de patiënt zelf, want reken maar dat wij dan ook valse adressen krijgen.
Ook komen er mensen die het pasje van een ander gebruiken.
Tegenwoordig vragen wij aan iedereen (particulier EN ziekenfonds) zijn verzekeringspas mee te nemen. Deze controleren wij dan op juiste gegevens.
Er zijn mensen die hun pas vergeten (soms per ongeluk, maar ook echt wel eens expres). Hulp kan en mag je NIET weigeren. Maar ergens declareren? Dat gaat dus niet.
Dit zorgt dan wel weer voor een prijsstijging.
Tevens is het officieel wettelijk verplicht dat ALLE ziekenfondsverzekerden hun pas kunnen laten zien als ze medische hulp nodig hebben.
Veel mensen weten dat niet.
Zelf heb ik altijd mijn pasje in mijn portemonnee zitten.
Ik begrijp dan ook niet dat veel mensen dit toch zo belangrijke ding ergens hebben rondslingeren in huis. Stop hem, net als je bankpas en creditcard, gewoon in je portemonnee. Dan weet je hem altijd te vinden!
Als je aangeeft dat je particulier bent, dan krijg je gewoon een rekening thuis. Bataal je die niet, krijg je maningen en uiteidelijk een deurwaarder. Daar valt weinig winst te maken.
Bij ziekenfondsen is dit anders.
Sommigen geven namelijk een vals ziekenfondsnummer op. Deze mensen zijn vaak niet verzekerd en verzinnen een nummer.
Tegenwoordig kunnen wij via een speciale website, bij heel veel verzekeringen de gegevens checken.
Tijdens een dienst is het echter zo druk, dat je daar geen tijd voor hebt.
Achteraf wordt het dan door iemand op kantoor gedaan, maar dat kost veel tijd en dus geld.
Er zijn een paar gegevens die essentieel zijn om in dit systeem iemand te zoeken. Ontbreken deze, dan hang je en kun je niets declareren. Ook niet bij de patiënt zelf, want reken maar dat wij dan ook valse adressen krijgen.
Ook komen er mensen die het pasje van een ander gebruiken.
Tegenwoordig vragen wij aan iedereen (particulier EN ziekenfonds) zijn verzekeringspas mee te nemen. Deze controleren wij dan op juiste gegevens.
Er zijn mensen die hun pas vergeten (soms per ongeluk, maar ook echt wel eens expres). Hulp kan en mag je NIET weigeren. Maar ergens declareren? Dat gaat dus niet.
Dit zorgt dan wel weer voor een prijsstijging.
Tevens is het officieel wettelijk verplicht dat ALLE ziekenfondsverzekerden hun pas kunnen laten zien als ze medische hulp nodig hebben.
Veel mensen weten dat niet.
Zelf heb ik altijd mijn pasje in mijn portemonnee zitten.
Ik begrijp dan ook niet dat veel mensen dit toch zo belangrijke ding ergens hebben rondslingeren in huis. Stop hem, net als je bankpas en creditcard, gewoon in je portemonnee. Dan weet je hem altijd te vinden!
Re: avond, nacht en weekendzorg huisartsenposten
En RADAR, ga er inderdaad mee aan de slag!
De prijzen blijven stijgen! En op iedere post gelden andere prijzen. Doe er iets mee!
De prijzen blijven stijgen! En op iedere post gelden andere prijzen. Doe er iets mee!
Re: avond, nacht en weekendzorg huisartsenposten
Particulieren die niet betalen kun je misschien net als mijn tandarts en de weekendtandheelkundige dienst dwingen te betalen door direct af te rekenen met pinpas of contant of in het uiterste geval met een bankrekening. Kan iemand niet betalen dan ga je in dat geval alle gegevens checken.
Maar toch denk ik dat er meer te halen valt als je een paar managers naar huis kunt sturen. Een goed onderzoek van de werkzaamheden die verricht moeten worden en hoe dit zo efficient mogelijk kan gebeuren zou helderheid geven in de mate waarin managers nodig zijn. Kan RADAR zoiets niet doen en het vervolgens in de publiciteit brengen. Ik denk dat dat een heel interessante uitzending zou kunnen worden. Dat heeft denk ik meer maatschappelijke relevantie dan een bank die voor de derde keer gaat bladderen.
Maar toch denk ik dat er meer te halen valt als je een paar managers naar huis kunt sturen. Een goed onderzoek van de werkzaamheden die verricht moeten worden en hoe dit zo efficient mogelijk kan gebeuren zou helderheid geven in de mate waarin managers nodig zijn. Kan RADAR zoiets niet doen en het vervolgens in de publiciteit brengen. Ik denk dat dat een heel interessante uitzending zou kunnen worden. Dat heeft denk ik meer maatschappelijke relevantie dan een bank die voor de derde keer gaat bladderen.
Re: avond, nacht en weekendzorg huisartsenposten
Dus RADAR kom op het is de hoogste tijd dat er iets gebeurt.