LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te dure zorgverzekeringen

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Te dure zorgverzekeringen

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Emmy75 schreef:Dan kun je nog zo'n mooie rekensom erop los laten, echter het komt erop neer dat als je ook maar eens in de 3 jaar iets hebt het voordeel al weg is.
Emmy, hoe kom je aan dat idee? Ik kan elk jaar 220+300 euro schade hebben en dan sta ik nog quitte. In geval ik een chronische ziekte krijg, of als ik kosten kan voorzien, dan haal ik mijn extra eigen risico eraf.
Laatst gewijzigd door Mathilde D. op 23 okt 2011 01:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Te dure zorgverzekeringen

Ongelezen bericht door Mendoza »

Ik heb zelf ook een vrijwillig eigen risico en de berekening is bijna gelijk aan die van mathilde.

Ik betaal normaal €102,- per maand, met een vrijwillig eigen risico van 500,- is dat €71,- per maand.

Ik betaal dus ~30 x 12 = 360 per jaar minder. stel ik maak de volle €500,- eigen risico toch op dan kost me dat op jaarbasis 140,- extra.

Het is dus een "gok" van 140 euro in mijn geval welke een besparing van €360,- euro met zich mee brengt als het goed gaat.

Als het 1 jaar goed is gegaan heb ik dus €360,- bespaard, maar stel nou dat ik het jaar erna toch een ongeval heb en dat het volle eigen risico opgaat. Ik betaal dan €140,- meer in dat jaar. Echter mijn winst (besparing) van €360,00 - €140,00 is nog steeds €220,- euro gemiddeld over die 2 jaar. Als het een paar jaar goed is gegaan (en dat is het bij mij) dan kun je eigenlijk wel doorgaan met het verhoogd vrijwillig eigen risico omdat je al zoveel premie hebt bespaard. Voor 2 personen is de besparing 720,- per jaar.

De vuistregel bij verzekeren is dat je je alleen moet verzekeren voor dingen die je zelf niet kunt betalen. Op de lange termijn heb je dan altijd minder betaald.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Te dure zorgverzekeringen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Mathilde D. schreef:Emmy, hoe kom je aan dat idee? Ik kan elk 220+300 euro schade hebben en dan sta ik nog quitte.
Voor dit verhaal laat ik het basis ER wat iedereen heeft even buiten beschouwing. In het gestelde rekenvoorbeeld bespaarde je 25,- per maand. Dat is dus 250,- op jaarbasis. Dus mag de 'extra' schade maar max. 250,- per jaar bedragen om er niet bij in te schieten. Met basis + 300 schiet je er dus bij in.. of wat mis ik nu ?

Indien in 1 jaar de 'extra' schade wel de maximale 500,- bedraagt mag je in het 2de jaar 0 extra schade hebben om financieel neutraal uit te komen, dus mag men maar 1 x per 3 jaar echt iets hebben wil dit tot een besparing leiden.

Bovendien als men maar incidenteel medicijnen nodig heeft lijkt 500,- extra ER een hoog bedrag welke men nooit gaat halen, maar een bezoekje spoedeisende hulp ziekenhuis en dit verdampt echt als sneeuw voor een tropische middagzon.
Mendoza schreef:De vuistregel bij verzekeren is dat je je alleen moet verzekeren voor dingen die je zelf niet kunt betalen. Op de lange termijn heb je dan altijd minder betaald.
Dat vind ik wel een leuke vuistregel, welke dan ook gelijk weer de waarschuwing bevat als je het zelf niet kunt betalen. Ook erg toepasbaar voor verzekeringen voor bijvoorbeeld mobiele telefoons etc.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Te dure zorgverzekeringen

Ongelezen bericht door bprosman »

zij in voorkomende gevallen niet in 1x een bedrag van 500,- euro kunnen ophoesten
Er zijn ook verzekeringen die dit inschatten (of proberen) en het over het jaar uitsmeren. Je krijgt dan op het eind van het jaar een "eindafrekening".

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Te dure zorgverzekeringen

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Voor dit verhaal laat ik het basis ER wat iedereen heeft even buiten beschouwing. In het gestelde rekenvoorbeeld bespaarde je 25,- per maand. Dat is dus 250,- op jaarbasis. Dus mag de 'extra' schade maar max. 250,- per jaar bedragen om er niet bij in te schieten. Met basis + 300 schiet je er dus bij in.. of wat mis ik nu ?
Twaalf keer 25 is 300 euro.
Ik zou van Mendoza graag willen weten welke verzekering hij heeft: hij zou een korting van 360 euro krijgen voor een eigen risico van 500. Ik ben dat, ondanks een intensieve speurtocht, niet tegengekomen.

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Te dure zorgverzekeringen

Ongelezen bericht door Mendoza »

Ik zou van Mendoza graag willen weten welke verzekering hij heeft: hij zou een korting van 360 euro krijgen voor een eigen risico van 500. Ik ben dat, ondanks een intensieve speurtocht, niet tegengekomen.
Ik zit bij De Friesland zorgverzekeraar en heb via mijn werkgever ook een colectiviteitskorting van 5%. Via anderzorg.nl kun je nog goedkoper (66,25 per maand). Echter De Friesland beperkt je niet in keuze van medicijnen of zorgverlener.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Te dure zorgverzekeringen

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij (extra) collectiviteitskorting leidt die collectiviteitskorting trouwens tot minder besparing als je een hoger eigen risico kiest. Als je met een vrijwillig eigen risico bv. 25 euro op de premie bespaart, maar je vanwege de collectiviteitskorting 10% korting hebt, dan is het premieverschil nog maar 22.50. Maar misschien dat bij sommige verzekeraars de korting vanwege extra ER buiten de collectiviteitskorting wordt gehouden, dat kan ook.

Een hoog eigen risico kan voor veel mensen voordelig zijn, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je eens in de paar jaar zoveel zorgkosten hebt dat je je vrijwillig eigen risico opgebruikt. Ik kom zelf bv. haast nooit bij de dokter, misschien eens in de vijf jaar een keer bij de huisarts langs. Je gaat dan al niet eens over het verplichte eigen risico heen, laat staan over het vrijwillige eigen risico.

Maar waar het mis gaat is als je die maandelijkse korting op maakt of op moet maken omdat je anders niet rond komt. Je zou de korting van zo'n hoger eigen risico beter kunnen gebruiken om te sparen voor die ene keer dat je dat eigen risico moet gebruiken. Als je van tevoren al weet dat je dat niet kunt, en je een keer hogere zorgkosten niet kunt betalen, dan lijkt het mij niet verstandig om een hoger ER te kiezen, omdat je dan al van tevoren weet dat je een keer in de problemen zult/kunt komen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Te dure zorgverzekeringen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Mathilde D. schreef:Twaalf keer 25 is 300 euro.
Ja je hebt gelijk... foei ben blijkbaar toch nog niet helemaal helder.. sorry.
Maar blijf toch bij de mening dat ik dit niet verstandig vind voor de minima, zonder financiële reserves. (Natuurlijk is het ook niet verstandig geen reserves te hebben, maarja je wilt ze de kost niet hoeven geven).

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Te dure zorgverzekeringen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

kweenie schreef:Ik kom zelf bv. haast nooit bij de dokter, misschien eens in de vijf jaar een keer bij de huisarts langs. Je gaat dan al niet eens over het verplichte eigen risico heen, laat staan over het vrijwillige eigen risico.
Als ik het goed heb (maarja helderheid is niet mijn sterkste punt op het moment :lol: ), komt het bezoek aan de huisarts (consult) sowieso niet ten laste van het ER. Enkel de medicijnen en aanvullende onderzoeken enzo.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Te dure zorgverzekeringen

Ongelezen bericht door kweenie »

Klopt, maar die enkele keer dat ik eens iets heb waarvoor ik naar de dokter moet, dan is er meestal ook wel iets aan de hand waarvoor er meer moet gebeuren dan alleen het consult, bv. even iets van medicijnen of een bloedtest oid. Relatief kleine dingen waarmee je niet meteen over het verplichte eigen risico heen gaat.

Gesloten