Ik heb een TV gekocht. Een goede TV's gaat acht tot tien jaar mee. (zie punt 1) Hoewel ik de TV normaal gebruikt heb (zie punt 3) gaat deze stuk na drie jaar. Dat de gemiddelde levensduur van deze TV drie jaar is wordt niet medegedeeld (zie punt 2), dus dat doet er niet toe. Ik kan nu met zekerheid concluderen dat de TV ondeugdelijk is.
Kijk, en daar heb je het gigantisch fout.
Van een Yoko TV mag en kun je niet hetzelfde verwachten als van een A merk.
Ik weet ook wel dat Europa het daar niet mee eens is, omdat men nu alles gelijk wilt trekken, zodat de consument altijd van te voren weet waar hij aan toe is. Maar zo werkt het dus niet.
Je hebt kwaliteitsproducten die ook in de aanschafprijs hoog zijn.
Je hebt ook budget producten die qua kwaliteit minder zijn dan de kwaliteitsproducten, maar ook de aanschaf prijs is veel lager.
Dus je kunt op voorhand al dat niet gelijk trekken.
Van een budget product met dito kwaliteit kun je dus niet het zelfde verwachten als van een kwaliteitsproduct.
Dat is punt 1.
Punt 2:
Bovendien neem je onterecht de producteigenschappen van het product als uitgangspunt. Uitgangspunten zijn 1) de kwaliteit en prestaties van producten van het zelfde soort, 2) de mededelingen van de verkoper, 3) het doorsnee gebruik van de doelgroep en 4) mededelingen van de koper.
Bovendien neem je onterecht de producteigenschappen van het product als uitgangspunt.
Dat is niet onterecht, dat is terecht.
De fabrikant produceerd een product voor bepaalde doeleinden met dito kwaliteit.
de kwaliteit en prestaties van producten van het zelfde soort,
In de praktijk kan dat dus niet. Zie hierboven voor de uitleg.
2) de mededelingen van de verkoper,
De mededelingen van de verkoper moeten gelijk zijn aan de mededelingen van de fabrikant.
De mededelingen die door de fabrikant gedaan zijn moeten dus als uitgangspunt worden genomen.
3) het doorsnee gebruik van de doelgroep
Weer totaal mis.
Als de gebruikers van de doelgroep een product anders gaan gebruiken dan aangegeven door de fabrikant en er ontstaat schade aan het product, kan de koper van dat product nooit claimen dat het product "normaal" gebruikt is.
Neem nu als voorbeeld een schroevendraaier.
Een schroevendraaier is gemaakt om schroeven in en uit te draaien en niet gemaakt voor het gebruik als beitel of als een wrikgereedschap.
Als je dan de schroevendraaier als beitel gebruikt en iedereen zou dat doen en de schroevendraaier gaat door die actie kapot, kun je dus niet beroepen op het feit dat iedereen dat doet en dat die actie dan onder normale gebruikshandeling valt.
4) mededelingen van de koper.
Dit heeft op zich niks met het producteigenschap te maken.
Zoals het zou moeten:
Een toekomstige koper gaat naar een winkel toe en wilt een product kopen die aan bepaalde wensen en eisen van die koper moet voldoen.
Tijdens de koop gaan de koper en verkoper kijken wat de eisen en wensen zijn van de koper en gaan dan kijken welke product er het beste bij past.
Daarbij gaat men kijken welke uitspraken de fabrikant over een product gedaan heeft en als men twijfelt over een bepaalde eigenschap dient men de fabrikant te raadplegen.
Men kiest dus een product uit met die producteigenschappen welke door de fabrikant zijn opgegeven en die het beste bij de wensen en eisen van de koper past.
Als de klant dan eens is met die producteigenschappen, gaat hij accoord met de koop.
De koper kan dan niet meer terugkomen dat hij het achteraf niet eens is met de producteigenschappen, dit omdat hij tijdens het sluiten van de koop accoord is gegaan met die producteigenschappen.
Echter is het wel zo dat mocht het product niet die eigenschappen bezitten die tijdens de koop wel beloofd is, kan de koper daar tuurlijk wel op terugkomen. Dat is in de wet ook zo geregeld.
Mijn excuses voor het nogal lange stuk tekst, maar ik moest dan ook de diverse vragen beantwoorden.