LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Naaimachine

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Jolijn

Re: Naaimachine

Ongelezen bericht door Jolijn »

BBCS schreef:
Jolijn schreef:O, ik dacht dat het om de bijbehorende ( bij het bankafschrift) bon ging.
De TS is die namelijk kwijtgeraakt. :wink:
Het principe; het principe van een bankafschrift waarbij de behorende kassabon kan worden uitgedraaid.
( en TS kon wel een bankafschrift overleggen)

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

Jolijn schreef:
BBCS schreef:
Jolijn schreef:O, ik dacht dat het om de bijbehorende ( bij het bankafschrift) bon ging.
De TS is die namelijk kwijtgeraakt. :wink:
Het principe; het principe van een bankafschrift waarbij de behorende kassabon kan worden uitgedraaid.
( en TS kon wel een bankafschrift overleggen)
Klopt, maar dat is in de praktijk niet altijd mogelijk.
Dit omdat de diverse kassasystemen de dag uitdraaien en die gegevens worden naar het hoofdkantoor of hoofdcomputer gestuurd.

Het probleem is alleen dat de verkoper bij de kassa die gegevens niet op kan roepen.

Er zijn ook gelukkig kassasystemen die draaien op een factureersysteem, waarbij de verkoper die betreffende factuur wel uit kan draaien.

Ook ik heb zelf diverse keren meegemaakt dat een klant de bon kwijt was.
FF uitdraaien, en klaar.

Helaas zijn er dan mensen die denken hoe het in elkaar zit en geven aan dat met een bankafschrift zelf ook garantie geclaimd kan worden. De overheid heeft met postbus 51 daarmee ook een gigantische blunder begaan.

Een bankafschrift is een betaalbewijs, geen aankoopbewijs.

adSolvendum

Ongelezen bericht door adSolvendum »

BBCS schreef:Een bankafschrift is een betaalbewijs, geen aankoopbewijs.
Zonder aankoop geen betaling. Anders gezegd, klant stapt naar verkoper en wil geld terug vanwege onverschuldigde betaling. En dan?
Als de verkoper moeilijk gaat doen is dit toch de volgende stap, dan zal de verkoper toch echt eventjes moeten laten zien dat er voor het betaalde iets geleverd is. Dat iets kan dan meteen de garantieclaim op worden gelegd.

En waarom zou een probleem in de administratieve infrastuctuur van de verkoper een zorg van de klant moeten zijn, in de zin van het niet krijgen waar deze recht op heeft?

BBCS
Contacteer:

adSolvendum schreef:
BBCS schreef:Een bankafschrift is een betaalbewijs, geen aankoopbewijs.
Zonder aankoop geen betaling. Anders gezegd, klant stapt naar verkoper en wil geld terug vanwege onverschuldigde betaling. En dan?
Als de verkoper moeilijk gaat doen is dit toch de volgende stap, dan zal de verkoper toch echt eventjes moeten laten zien dat er voor het betaalde iets geleverd is. Dat iets kan dan meteen de garantieclaim op worden gelegd.

En waarom zou een probleem in de administratieve infrastuctuur van de verkoper een zorg van de klant moeten zijn, in de zin van het niet krijgen waar deze recht op heeft?
Zou mooi zijn: als de klant de bon kwijtraakt en de winkelier kan niet zo snel een vervangend exemplaar uitdraaien, dat die koper dan zijn geld terug kan vragen.

Zo werkt het dus niet, en dat weet je ook donders goed.

Verder ga ik er niet op in, omdat ik die discussie totaal nergens op vind slaan.
Je maakt problemen die er helemaal niet zijn.

adSolvendum

BBCS schreef:als de klant de bon kwijtraakt
Als de bon kwijt is bestaat er geen betaalbewijs.
Het gaat hier over een bankafschrift, geen bon.
Dat u niet wilt discussieren over een bon is prima, iedereen heeft het hier over een bankafschrift, komt dus wel goed uit zeg maar.

Wanneer een koper met een gekochte zaak en een bankafschrift voor een garantiezaak naar de verkoper gaat, en deze ontkent dat dit bankafschrift het gekochte betreft, is het aan de verkoper aan te geven wat dit bankafschrift dan wel betreft. Doet deze dit niet, mag de verkoper zijn geld gerust terug vragen, want dan zal het wel onverschuldigd betaald zijn.
In rechte een sterke zaak.
BBCS schreef:Verder ga ik er niet op in, omdat ik die discussie totaal nergens op vind slaan.
Het stellen van een vraag stelt geen discussie voor. Dat u een vraag betreffende uw stelling enkel beantwoordt met het bovenstaande mag dan opgevat worden als ware uw stelling onjuist?
BBCS schreef:Je maakt problemen die er helemaal niet zijn.
Zoals?

BBCS
Contacteer:

adSolvendum schreef:Als de bon kwijt is bestaat er geen betaalbewijs.
Het gaat hier over een bankafschrift, geen bon.
Dat u niet wilt discussieren over een bon is prima, iedereen heeft het hier over een bankafschrift, komt dus wel goed uit zeg maar.
Ik ben hierover toch heel duidelijk geweest.
adSolvendum schreef:Wanneer een koper met een gekochte zaak en een bankafschrift voor een garantiezaak naar de verkoper gaat, en deze ontkent dat dit bankafschrift het gekochte betreft, is het aan de verkoper aan te geven wat dit bankafschrift dan wel betreft.
Wat je hier schrijft kan nooit.
Op de meeste bankafschriften staat alleen dat er betaald is, maar er staat er niet op wat er gekocht is.
Dus is een bankafschrift geen aankoopbewijs.

Dus daarom kan een koper met alleen een bankafschrift nooit garantie claimen, omdat de koper niet kan aantonen met die bankafschrift dat het product waar hij garantie op wilt claimen, daar werkelijk gekocht is.

Alleen als op de bankafschrift ook staat wat er gekocht is, kan met die bankafschrift wel garantie worden geclaimd.
Echter zullen veel ondernemers alleen een koopovereenkomst accepteren waar ook het serienummer op vermeld staat van het product.

Moet ik nog duidelijker zijn? :shock:

adSolvendum

Als de verkoper niet gewild is na te zien of het transactienummer op het bankafschrift overeenstemt met het gekochte, kan deze gewoon voor de rechter gesleept worden. Garantie, subsidiair overschuldigde betaling.

Dat u dit niet wilt of kunt begrijpen, is prima, u heeft er al vaker blijk van gegeven een mening te hebben die afwijkt van de overheid, zowel in haar hoedanigheid als voorlichter als die van wetgever als die van rechtspreker, maar roep nu niet dat enkel een bonnetje als garantiebewijs kan dienen. Een bonnetje (wat nu inmiddels een overeenkomst met serienummer is geworden) heb ik in een paar minuten gemaakt. Zal de verkoper de nummers op het bonnetje niet even nazien denkt u om te controleren of hem een oor wordt aangenaaid? Ik denk van wel. Dit kan dus ook met het bankafschrift. Dit niet willen, en meteen maar roepen dat een bankafschrift niets zegt omtrent de aankoop, is op zijn minst laakbaar.

U neemt wel positie hier als detaillist, zeg. Gaat u ook zo om met uw klanten?

Overigens wil het gegeven dat u vindt dat u iets duidelijk heeft uitgelegd nog niet zeggen dat het ook klopt. In dit geval klopt het niet.

BBCS
Contacteer:

adSolvendum schreef:Overigens wil het gegeven dat u vindt dat u iets duidelijk heeft uitgelegd nog niet zeggen dat het ook klopt. In dit geval klopt het niet.
Dat klopt wel degelijk.

Misschien ter verduidelijking:
Als de verkoper ter plaatse niet gelijk de aankoopbewijs kan leveren, wilt nog niet zeggen dat daarmee gelijk de koop ontbonden kan worden.

Als de verkoper na opvraging van het bijbehorend document bij het hoofdkantoor wel met het bewijs kan komen, klopt jouw verhaal totaal niet.

Als de verkoper totaal niet in staat is om het bijbehorend document erbij te halen, dan kan hij niet bewijzen dat het betreffend product bij hem gekocht is, en dan zou eventueel gedacht kunnen worden dat er een onrechtmatige transactie heeft plaatsgevonden. Maar om daar nu gelijk aan te denken, vind ik weer veel te ver gaan.

adSolvendum schreef:U neemt wel positie hier als detaillist, zeg.

Helemaal niet.

Als men echter aangeeft dat de consument met alleen een bankafschrift garantie kan gaan eisen, slaat dat werkelijk nergens op, en kan ook werkelijk niet.
adSolvendum schreef:Gaat u ook zo om met uw klanten?
Nee, zie mijn eerdere uitleg.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Als u bij de Lidl een naaimachine hebt gekocht, is de kans zeer groot dat het een speciaal voor de Lidl gemaakt actiemodel is wat niet in de winkel is te krijgen. Het tonen van het model zou dan voldoende moeten zijn om te laten zien dat deze bij de Lidl is gekocht

(Een Singer Serenade is geen regulier type van deze fabricant, en zover als ik kan vinden alleen bij Lidl te koop)

Jolijn

versteegco schreef:ondanks dat een afschrift van de bank kon overleggen. Ook dat accepteerde ze niet, want er stonden nog enkele boodschappen bij vermeld.
Dat konden ze bij de Lidl zien? Zij vertelden jou dat er nog enkele boodschappen bij op stonden?Zij wisten (konden zien aan het bedrag) dat er dus ook die naaimachine bij op stond?
Of heb jij dat zelf gezegd?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

BBCS schreef:Als de verkoper ter plaatse niet gelijk de aankoopbewijs kan leveren, wilt nog niet zeggen dat daarmee gelijk de koop ontbonden kan worden.
Het gaat hier niet om dat het misschien een dag langer zal duren. Voor dat het een rechtzaak word zit je al gauw minimaal twee weken en doorgaans minimaal een maand verder. Op de dagvaarding heeft de verkoper dan nog een minimaal vier weken om te reageren.

Voor zover ik weet neem jij doorgaans het standpunt in: bon kwijt, pech gehad. De verklaring dat "de tegenpartij heeft deze transactie in het kader van een koop gedaan, alleen wij kunnen niet achterhalen welke dat geweest is", zal niet erg overtuigend zijn.

BBCS
Contacteer:

alfatrion schreef: Voor zover ik weet neem jij doorgaans het standpunt in: bon kwijt, pech gehad.
Jij moet geen aannames aannemen die niet kloppen.

alfatrion schreef:De verklaring dat "de tegenpartij heeft deze transactie in het kader van een koop gedaan, alleen wij kunnen niet achterhalen welke dat geweest is", zal niet erg overtuigend zijn.
Hierbij concludeer ik dat je nogal moeite hebt met lezen.
Begrijpend lezen wel te verstaan.

Ik heb het zeer duidelijk uitgelegd, en als je het nu nog niet begrijpt kan ik er niets aan doen.

Ik ga er niet op in, ik ben geen hangende grammofoonplaat! :evil:

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

adSolvendum schreef: Wanneer een koper met een gekochte zaak en een bankafschrift voor een garantiezaak naar de verkoper gaat, en deze ontkent dat dit bankafschrift het gekochte betreft, is het aan de verkoper aan te geven wat dit bankafschrift dan wel betreft. Doet deze dit niet, mag de verkoper zijn geld gerust terug vragen, want dan zal het wel onverschuldigd betaald zijn.
In rechte een sterke zaak.
Wat een geweldig idee !

Wanneer de winkelier niet kan verklaren wat is geleverd voor een betaling welke door de klant is geïnitieerd dan kan de klant dit geld terugeisen stel jij.

Dus wanneer ik mijn restaurantbon ga pinnen dan mag ik de volgende week het geld terugvragen. Het is immers een onverschuldigde betaling ? De restauranthouder kan nooit meer achterhalen wat is geleverd voor dat geld.

En al zou hij een administratie bijhouden, een paar euro als fooi pinnen en er is niet eens een match tussen bonbedrag en pinbedrag.

Of een ander scenario :

Ik ga elke week naar de benzinepomp om te kijken of ze mijn tankbonnen van vorige week nog kunnen vinden. Zodra ze er 1 kwijt zijn krijg ik mijn geld terug.

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ik zo'n sterke zaak toch ga verliezen.....

adSolvendum

U draait de zaak om.
De koper gaat met kapotte naaimachine en bankafschrift naar de verkoper. Daar stelt de verkoper, niet de koper, dat de afschrift geen betrekking heeft op de naaimachine. Dan is het aan de koper aan te geven waar de bankafschrift dan wel betrekking op heeft, kan deze dat niet (omdat het de naaimachine betreft) is het een onverschuldigde betaling. Er heeft immers niets tegenover gestaan.

Uw voorbeelden raken kant noch wal. De restauranthouder kan wel degelijk achterhalen wat geleverd is voor de betaling op uw bankafschriftje. Net als de pomphouder. En dat is nu net het hele verhaal, willen zij dit niet, dan heeft u kennelijk onverschuldigd geld betaald.

Overigens zullen de pomphouder en de restauranthouder u wel te kennen geven dan maar naar de rechter te stappen. Daar gaat u dan op uw muil, u probeert immers de boel op te lichten. TS echter, voropgesteld dat de bankafschrift de naaimachine betrof, niet.

Er wordt achteloos voorbij gegaan aan het feit dat TS hier door de verkoper een oor wordt aangenaaid, om een naaimachine nota bene, enkel omdat de verkoper te beroert is eventjes na te gaan of de naaimachine inderdaad betaald is door de transactie aangegeven op het bankafschrift.
Dit zou dan een reden zijn dat de garantie is komen te vervallen?
Kom nou toch.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

crazyme schreef:En al zou hij een administratie bijhouden, een paar euro als fooi pinnen en er is niet eens een match tussen bonbedrag en pinbedrag.
Wanneer de restauranthouder de factuur uit de administratie haalt en het blijkt dat er iets meer is betaald dan verschuldigd was dan kan deze dat als een fooi zien.

BBCS
Contacteer:

adSolvendum schreef:U draait de zaak om.
De koper gaat met kapotte naaimachine en bankafschrift naar de verkoper. Daar stelt de verkoper, niet de koper, dat de afschrift geen betrekking heeft op de naaimachine. Dan is het aan de koper aan te geven waar de bankafschrift dan wel betrekking op heeft, kan deze dat niet (omdat het de naaimachine betreft) is het een onverschuldigde betaling. Er heeft immers niets tegenover gestaan.
Wees aub eens redelijk.

Als op de bankafschrift staat dat er voor een bepaald bedrag betaald is, kun je toch wel nagaan dat die informatie veel te weinig is om met het bewijs te komen dat het product daar daadwerkelijk gekocht is.

Op de bankafschrift staat niet dat bij die winkel die naaimachine gekocht is.

Zou de wetgever bepaald hebben dat een bankafschrift ook als aankoop bewijs geldt, dan is het voor oplichters wel heel gemakkelijk om de boel te bedonderen.
En daarom is een bankafschrift geen aankoop bewijs.

Nogmaals:

Met een bankafschrift kan de koper bij de verkoper terecht als de koper zijn aankoopbewijs kwijt is geraakt, waardoor die verkoper met die bankafschrift het juiste aankoopbewijs in zijn systeem kan opzoeken en eventueel opnieuw uitdraaien.

Echter zijn er ook kas systemen waarbij de verkoper niet zo snel die gegevens terug kan roepen.
Die informatie is er wel, maar dan kan dat een paar dagen duren voordat die informatie beschikbaar is.

Als op de bankafschrift wel staat om wat voor product het gaat, dan kan de koper met dat bewijs wel aangeven dat het product daar werkelijk gekocht is.

Duidelijker kan ik het niet aangeven. :mrgreen:

BBCS
Contacteer:

adSolvendum schreef: Uw voorbeelden raken kant noch wal. De restauranthouder kan wel degelijk achterhalen wat geleverd is voor de betaling op uw bankafschriftje. Net als de pomphouder. En dat is nu net het hele verhaal, willen zij dit niet, dan heeft u kennelijk onverschuldigd geld betaald.
Vaak kunnen ze dat niet gelijk.
Zie mijn eerdere uitleg.
adSolvendum schreef:Er wordt achteloos voorbij gegaan aan het feit dat TS hier door de verkoper een oor wordt aangenaaid, om een naaimachine nota bene, enkel omdat de verkoper te beroert is eventjes na te gaan of de naaimachine inderdaad betaald is door de transactie aangegeven op het bankafschrift.
Dit zou dan een reden zijn dat de garantie is komen te vervallen?
Kom nou toch.
Dat zie je verkeerd.
Het kan ook heel goed zijn dat veel kopers zonder bon terug gaan , omdat zij zelf zo slordig zijn geweest om de boel kwijt te raken.

Zoals jij het uitlegt, leg jij de verantwoordelijkheid van de koper bij de verkopende partij neer. En daar ben ik echt op tegen.

Jolijn

BBCS schreef:Met een bankafschrift kan de koper bij de verkoper terecht als de koper zijn aankoopbewijs kwijt is geraakt, waardoor die verkoper met die bankafschrift het juiste aankoopbewijs in zijn systeem kan opzoeken en eventueel opnieuw uitdraaien.
Ja, daarover is iedereen hier het toch eens? ?

Brainless
Bericht 23 sep 2011 22:10
Maar met de bankafschrift kunnen winkels wel de bijbehorende bon nogmaals uitdraaien. Daarop staan dan al je aankopen... :wink:

adSolvendum

Op het bankafschrift staan diverse identificerende gegevens betreffende de aankoop. Het belangrijkste, het unieke transactienummer.
BBCS schreef:Zoals jij het uitlegt, leg jij de verantwoordelijkheid van de koper bij de verkopende partij neer. En daar ben ik echt op tegen.
Overeengekomen garantie levert een verbintenis op welke bij de verkoper een verplichting neerlegt. Daar onderuit proberen te komen door te stellen dat een bankafschrift onvoldoende informatie biedt aan te tonen dat de zaak aangekocht is bij die verkoper getuigt niet enkel van een weinig klantvriendelijke instelling. In rechte zal de koper gewoon gelijk krijgen.

Zodat iedereen het snapt:
Jip: Ik wil mijn geld terug, nu ik betreffende zaak volgens Janneke niet bij Janneke heb gekocht. Mocht dit wel zo zijn, wil ik gewoon garantie.

Mogelijkheid 1:
Janneke: Jip heeft wel bij mij gekocht, dus geen geld terug.
De man met de ballonnen: Dan moet u Jip garantie geven.

Mogelijkheid 2:
Janneke: Jip heeft niet bij mij gekocht, dus geen garantie.
De man met de balonnen: Dan moet u Jip zijn geld terug geven.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Mogelijkheid 3:
Janneke: Jip heeft wel iets bij mij gekocht, maar dit waren levensmiddelen, dus geen garantie en geen geld terug.
De man met de ballonnen: Dan krijgt u van mij een ballon als troost

Gesloten