Je begrijpt het probleem volgens mij niet helemaal. Als zij een hypotheek met een looptijd van niet langer dan 20 jaar kon krijgen, dan is het helemaal niet zo zeker dat ze over 13 jaar nog steeds een hypotheek kan krijgen. Laat staan dat de bank in dat geval er akkoord mee zal gaan dat die aflossingsvrij zal zijn.Fiesiekus schreef:Het gaat me niet over de overwaarde, het gaat me om de maandlasten bij een hypotheek van €120.000,- t.o.v. een huurprijs.
Ze zal nu €5400 per jaar = €450 per maand bruto rente betalen. Denk niet dat je dan lekker kunt huren voor dat geld, voor zover huren al lekker kan zijn. Laat staan de hurenprijs over 13 jaar (hoewel niemand iets kan zeggen etc....).
Al met al zou ik zeggen: als het wonen en het huis bevallen, blijft gewoon in je koopwoning zitten; als je bruto €450,- betaalt, vind je niet 1-2-3 op de huurmarkt een alternatief. Bedenk dat je 30 jaar recht hebt op hypotheekrenteaftrek; daarvan zijn er bij afloop van deze hypotheek, slecht 20 verstreken, dus..........
In het slechtste geval staat over 13 jaar dus de bank op de stoep om die 120.000 te incasseren. En als ze dat dan niet heeft, dan zullen ze haar vast nog wel een verlenging van een jaar of 5 willen geven, tegen een veel hogere rente dan de marktrente (vanwege het hogere risico) en wellicht onder de verplichting dat ze dan wél gaat aflossen. Dat betekent dus veel hogere lasten.
Dat ze nu maar 450 bruto per maand betaalt komt vooral ook doordat ze niet voor de aflossing betaalt. Leuk voor haar natuurlijk, gedurende deze 20 jaar, maar je ziet dat ze daarna flink in de problemen kan komen. Handiger was het geweest om een stuk af te lossen, al was het 'maar' 100 euro per maand. Als ze dat niet kan en kon opbrengen, dan zal ze sowieso over 13 jaar, maar wellicht al over 3 jaar, flink in de problemen kunnen komen.
SJZ schreef: Dan ben ik toch benieuwd wat jij zo fout vond aan deze posting van Fiesiekus. Ik zou zelfs zeggen: juist deze posting lijkt me helemaal correct van hem, ver uitstijgend boven het niveau dat we van hem gewend zijn.
1. als ze in de makkelijke hypotheekmarkt van 7 jaar geleden al geen hypotheek voor meer dan 20 jaar kon krijgen vanwege haar leeftijd, dan zal een nieuwe hypotheek met een langere looptijd afsluiten in de huidige markt al helemaal niet gaan.Fiesiekus schreef: Maar er is (ruwweg) een aantal algemene mogelijkheden aan het einde:
1 een nieuwe hypotheek afsluiten, waarmee de oude wordt afgelost.
2 nu een kapitaalverzekering afsluiten of een bankspaarrekening openen, als ze daartoe de financiële middelen heeft
3 huis verkopen en goedkoper gaan wonen.
Ook een mogelijkheid om nú mee te beginnen is jaarlijks een deel van de hypotheekschuld aflossen.
2. Een kapitaalverzekering of bankspaarrekening zal vanwege de fiscale regelgeving tenminste 15 jaar, maar idealiter 20 jaar moeten lopen. Met nog maar 13 jaar looptijd lukt dat niet.
3. Huis verkopen is inderdaad wel een reële en wellicht ook noodzakelijke optie. Of ze daarna goedkoper zal kunnen gaan wonen is nog maar de vraag.
Ze zou in mijn ogen toch wel alle zeilen bij moeten gaan zetten om binnen deze 13 jaar zo veel mogelijk af te lossen.