LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vitens.... en acceptgiro kosten...

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Teunbosseman
Contacteer:

Re: Vitens.... en acceptgiro kosten...

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

newmikey schreef:Voorbeeldje van alleen de bankkosten (nog zonder de kosten van verwerking door het bedrijf) die een bedrijf kwijt is voor giro t.o.v. incasso - een verschil van 250%!

Dit is een voorbeeldje van de SNS bank (onder "Zakelijk betalen")
Acceptgiro’s kosten 0,20 cent per stuk
Incasso’s kosten 0,08 cent per stuk

Let wel, er zijn onderzoeken die er op wijzen dat het verwerken van individuele betalingen binnen het bedrijf tientallen euro's per betaling kost aan mankracht en extra handelingen.

Ben niet bekend met die onderzoeken en kan niet oordelen hoe representatief deze zijn maar als ik naar mijn bedrijf kijk dan is de software welke gebruikt wordt voor dit soort financiele zaken toch wel zeer eenvoudig van aard dat met enkele klikken binnen de minuut een en ander nogmaals kan worden aangevraagd, hersteld etc etc etc kost hier dus geen tientallen euri's

Ik zeg ook niet dat deze klant iets fout heeft gedaan, ik zie echter niet dat een leverancier nog een volgende incassopoging zou moeten doen. Eerste keer niet gelukt: acceptgiro met €1.50 kosten lijkt mij niet zo zeer onredelijk.

Daar beticht ik je ook niet van, ik zie zat leveranciers welke dit wel doen, dus het kan wel. Onredelijk vindt ik dat niet een kosteloze optie wordt geboden om zelf over te boeken bij een storing zoals in dit geval.

Typerend voor deze tijd: aan de ene consumeren we ons een ongeluk en aan de andere nemen we aanstoot aan €1.50 aan éénmalig voorkomende kosten.

Neen, het gaat geheel niet om de 1,50 maar om het principe, tis een zwakteargument om dit met consumeren te vergelijken, wat als de kosten 15,- of 150,- was?? Dan was niet meer typerend?

Als er een storing in het betaalsysteem optreedt ( wat voor reden dan ook ) en ik krijg bericht dat een incasso niet is gelukt en leverancier heeft geen mogelijkheid om een 2de incasso uit te voeren en dan maar een verplichte accept stuurt....tsja.....dan zet ik ook mn hakken in zand. Dan maar eigenwijs maar dit soort bedrijven maken het allemaal onnodig duur hierdoor.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Teunbosseman schreef: Ben niet bekend met die onderzoeken en kan niet oordelen hoe representatief deze zijn maar als ik naar mijn bedrijf kijk dan is de software welke gebruikt wordt voor dit soort financiele zaken toch wel zeer eenvoudig van aard dat met enkele klikken binnen de minuut een en ander nogmaals kan worden aangevraagd, hersteld etc etc etc kost hier dus geen tientallen euri's
Géén idee of je bedrijf ook duizenden betalingsopdrachten per maand verwerkt maar het is natuurlijk uitermate kortzichtig dit af te doen met "enkele klikken". De objectieve kosten van iedere handeling kunnen alleen berekend worden door te kijken naar de impact op het gehele bedrijfsprocess. Voorbeelden:
- Wat zijn de financierings kosten als 10% van de betalingen 48 uur later binnenkomen?
- Hoeveel FTE's zijn er nodig om het aantal "herstelklikken" uit te voeren en wat kosten die?
- Hoeveel extra portokosten worden gegenereerd?
- Wat zijn de extra kosten bij de bank voor dubbele incasso/betalingspogingen?

Natuurlijk kost het wel tientallen euro's, je wilt ze alleen niet zien. Zelfs het uitprinten en opsturen van een simpele factuur kost zo'n €18 aan bedrijfskosten als je de impact berekent, waarom denk je dat Jan en alleman tegenwoordig liever emailfacturen stuurt of ze laat ophalen als PDF bij een webportal? Waarom denk je dat de bank je niet meer iedere week een mutatieoverzicht stuurt? Zeker niet omdat het "slechts enkele muisklikken kost".
Daar beticht ik je ook niet van, ik zie zat leveranciers welke dit wel doen, dus het kan wel. Onredelijk vindt ik dat niet een kosteloze optie wordt geboden om zelf over te boeken bij een storing zoals in dit geval.
Als iedereen zelf betalingen zou gaan doen middels overboekingen zouden de meeste grote bedrijven tot stilstand komen. Niet voor niets staat er bij sommige betaalopdrachten "gebruik ALLEEN de aangehechte acceptgiro!". De kosten van individuele overboekingen zijn nog weer vele malen hoger!
Neen, het gaat geheel niet om de 1,50 maar om het principe, tis een zwakteargument om dit met consumeren te vergelijken, wat als de kosten 15,- of 150,- was?? Dan was niet meer typerend?
Zolang ik de kosten redelijk vind in verhouding met de verleende diensten (aanmaken en verzenden acceptgiro, verwerken betaling) valt dit natuurlijk niet te begrijpen. Onredelijke kostenstelling moet natuurlijk te allen tijde worden bestreden.
Dan maar eigenwijs maar dit soort bedrijven maken het allemaal onnodig duur hierdoor.
Dit soort acties maakt het juist onnodig duur, het soort eigenwijze hakken-in-het-zand types die om €1.50 een bedrijf blijven bestoken met brieven, emails en/of gedeeltelijke betalingen. Enig idee wat het kost als er een betaling binnenkomt met een betalingskenmerk waarvan de hoogte van het bedrag niet overeenkomt met de openstaande post?

Teunbosseman
Contacteer:

Géén idee of je bedrijf ook duizenden betalingsopdrachten per maand verwerkt maar het is natuurlijk uitermate kortzichtig dit af te doen met "enkele klikken".
Jij kent mijn bedrijf niet maar weet wel te melden dat het kortzichtig is ??? Jij weet helemaal niet in welke branche ik zit, wat mijn positie is, danwel met welke systemen wij werken. Daarentegen weet ik wel van jou dat jij "iets" met "kosten" hebt, zie je andere topics betreffende vervoer / transploft / inklaringskosten TNT, DHL etc etc

Maar ik zal je antwoord geven om enige kortzichtigheid bij je weg te nemen.....ja gemiddeld gaan er een enkele duizenden opdrachten per maand uit en ja dit zijn slechts - enkele - muisklikken.

Ziet eruit alsof jij deze kosten maakt waar jij werkt, dan raadt ik je aan om eens naar een ander financieel pakket te gaan want het lijkt erop alsof jij met een sterk verouderd systeem werkt.......zal je een hoop KOSTEN mee besparen en wellicht dit weer aan de klant doorgeven :idea:
Want de tientallen euro's waar jij over spreekt en ik niet wilt zien, is omdat deze er niet zijn. Er zijn net zoveel andere Jan en Allemannen welke de factuur over de post willen hebben. Tis niet in elke branche 100% digitaal.
Als iedereen zelf betalingen zou gaan doen middels overboekingen zouden de meeste grote bedrijven tot stilstand komen
Ook wij krijgen dagelijks grote bedragen binnen uit binnen en buitenland en wij staan nog steeds niet stil hoor.
Zolang ik de kosten redelijk vind in verhouding met de verleende diensten (aanmaken en verzenden acceptgiro, verwerken betaling) valt dit natuurlijk niet te begrijpen. Onredelijke kostenstelling moet natuurlijk te allen tijde worden bestreden.
Precies....zolang jij.......ik vindt ze niet redelijk en mijn bedrijf werkt niet op deze manier. Niet echt klantvriendelijk om geen andere keuze te bieden.

Enig idee wat het kost als er een betaling binnenkomt met een betalingskenmerk waarvan de hoogte van het bedrag niet overeenkomt met de openstaande post?

Das een andere discussie, daar gaat het hier geheel niet over !! Maar ben dat wel met je eens. Maar nogmaals, is een andere discussie, doet hier niet terzake.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Teunbosseman schreef:
Géén idee of je bedrijf ook duizenden betalingsopdrachten per maand verwerkt maar het is natuurlijk uitermate kortzichtig dit af te doen met "enkele klikken".
Jij kent mijn bedrijf niet maar weet wel te melden dat het kortzichtig is ??? Jij weet helemaal niet in welke branche ik zit, wat mijn positie is, danwel met welke systemen wij werken. Daarentegen weet ik wel van jou dat jij "iets" met "kosten" hebt, zie je andere topics betreffende vervoer / transploft / inklaringskosten TNT, DHL etc etc

Maar ik zal je antwoord geven om enige kortzichtigheid bij je weg te nemen.....ja gemiddeld gaan er een enkele duizenden opdrachten per maand uit en ja dit zijn slechts - enkele - muisklikken.

Ziet eruit alsof jij deze kosten maakt waar jij werkt, dan raadt ik je aan om eens naar een ander financieel pakket te gaan want het lijkt erop alsof jij met een sterk verouderd systeem werkt.......zal je een hoop KOSTEN mee besparen en wellicht dit weer aan de klant doorgeven :idea:
Want de tientallen euro's waar jij over spreekt en ik niet wilt zien, is omdat deze er niet zijn. Er zijn net zoveel andere Jan en Allemannen welke de factuur over de post willen hebben. Tis niet in elke branche 100% digitaal.
Ikzelf heb niets, nul, nada, zip met kosten maar ik weet dat mijn bedrijf wereldwijd zo'n beetje met elk bestaand financieel pakket onder de zon werkt in een heleboel landen en dat voor alle pakketten min of meer hetzelfde geldt.

Ook beter lezen: ik zeg niet dat je bedrijf kortzichtig is maar dat het van jou kortzichtig is om de totaalkosten van betalingshandelingen af te meten aan de "enkele muisklikken" die je ziet.

Voor jouw bedrijf kost het betalen van €100 aan een leverancier ook veel meer dan €100. Je inkoopafdeling, claims, retourzendingen, creditnota's, boekhouding, reserves, bankgaranties etc. etc. kosten bij elkaar ook bij wijze van spreken €150.

Datzelfde geldt ook voor het ontvangen van gelden van klanten. Waar mogelijk worden die kosten geminimaliseerd door geautomatiseerde verwerking, factoring en allerlei andere oplossingen. Iedere individuele handeling, hoe simple ook, kost het bedrijf gewoon extra - dat is gewoon een "fact of life" of je dat nu wilt zien of niet.

Maar goed, we komen hier toch niet uit, even goeie vrienden.

Teunbosseman
Contacteer:

Ikzelf heb niets, nul, nada, zip met kosten maar ik weet dat mijn bedrijf wereldwijd zo'n beetje met elk bestaand financieel pakket onder de zon werkt in een heleboel landen en dat voor alle pakketten min of meer hetzelfde geldt.
Typisch... want als het in topics op onderwerp - kosten - komt zie ik praktisch altijd jouw reacties verschijnen vandaar deze, wellicht onterechte, opmerking van mij.
Denk dat wij met een pakket werken wat jij niet kent en zelfs wellicht beter is als bij ons met enkele muisklikken geactiveerd is ? Gaat bijna geheel automatisch.
Ook beter lezen: ik zeg niet dat je bedrijf kortzichtig is maar dat het van jou kortzichtig is om de totaalkosten van betalingshandelingen af te meten aan de "enkele muisklikken" die je ziet.
Sorry, hier doelde ik op jouw opmerking - het is natuurlijk uitermate kortzichtig dit af te doen met "enkele klikken" - rest van mijn opmerking blijft hetzelfde betreffend ehiet weten welke branche, functie, gebruikte systemen etc etc.

Voor jouw bedrijf kost het betalen van €100 aan een leverancier ook veel meer dan €100. Je inkoopafdeling, claims, retourzendingen, creditnota's, boekhouding, reserves, bankgaranties etc. etc. kosten bij elkaar ook bij wijze van spreken €150.
????? Je haalt er zaken bij welke totaal geheel niets met de 1,50 te maken waar dit topic over gaat, je draaft wel heeeeeeel erg door.
Veelal kan een individuele handeling leiden tot een hogere omzet, bekendheid, marktaandeel en ga zo maar door.....ook dat is gewoon een "fact of life" of je dat nu wilt zien of niet.

Ind komen we hier niet uit, jij ziet hoe jouw bedrijf werkt, ik de mijne.
Wellicht is jouw invalshoek anders dan die van mij.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Van de website van Vitens:
Wat zijn de voordelen van automatische incasso?
Als u via automatische incasso betaalt, heeft u de mogelijkheid in 10 termijnen te betalen in plaats van per kwartaal. U bent dan altijd op tijd met uw betaling en heeft daar verder geen omkijken naar. Ook worden er geen kosten voor betalingsverwerking (á € 1,50 per acceptgiro, excl. 19% btw) in rekening gebracht.
Dit klopt dus niet met de praktijk: je hebt er wél omkijken naar, en als de bank een foutje maakt draai je als consument voor de kosten op.

TS heeft een incassomachtiging afgegeven, en door een (toegegeven) fout van de bank is die mislukt. TS draait vervolgens buiten zijn schuld op voor de kosten. Dat is principieel onjuist. Ook als het maar om € 1,50 gaat.

Gesloten