Bang?BBCS schreef:Weet je het zeker?Jolijn schreef:Zoiets, denk ik.adSolvendum schreef:Kwestie van willen, Jolijn?
Moet ik toch daadwerkelijk maar eens solliciteren daar.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
Bang?BBCS schreef:Weet je het zeker?Jolijn schreef:Zoiets, denk ik.adSolvendum schreef:Kwestie van willen, Jolijn?
Moet ik toch daadwerkelijk maar eens solliciteren daar.
Nee hoor!Jolijn schreef:Bang?BBCS schreef: Weet je het zeker?
Daar twijfel ik aan. (niet aan jouw hoor!Jolijn schreef:Maar het wordt daar allemaal veeeel beter als ik aan het hoofd kom te staan.
Staat niet in de wet.Garantie of geen garantie: de wet zegt dat de verkoper je een goed product moet verkopen. Gaat je wasmachine dus te vroeg kapot dan moet hij je klacht oplossen. Zonder kosten. Of anders je geld teruggeven. Of een deel van je geld als je de wasmachine een tijd gewoon kon gebruiken.
Ook weer geen woord van waar.Op 5 oktober jl. heeft de Consumentenautoriteit 5 boetes opgelegd aan bedrijven die de wet inzake garantie overtreden:
Het Europees Hof van Justitie (hoogste rechtsorgaan) heeft bepaald dat er geen kosten in rekening mag worden gebracht en de koper dus het volledige aankoopbedrag moet terug krijgen. Op basis van een ander Nederlands wetsartikel is een Nederlandse rechter tot het zelfde oordeel gekomen.Bob Schurkjens schreef:Consuwijzer over extra garantie kopen (10/10/2011):
(...) Of een deel van je geld als je de wasmachine een tijd gewoon kon gebruiken. (...)
Quelle arrest schreef: 64. In de onderhavige zaak kan ook niet worden gesteld dat de consument zich onrechtmatig heeft verrijkt.(62) Door de betaling van de koopprijs is de consument zijn uit de synallagmatische overeenkomst inzake de verkoop van consumptiegoederen voortvloeiende verplichting correct nagekomen, terwijl de verkoper zijn verplichting niet binnen de contractueel vastgestelde termijn is nagekomen. Het verzoek om vervanging van het goed komt dus in het licht van het beginsel pacta sunt servanda gewoonweg neer op een verzoek aan de verkoper om zijn contractuele verplichtingen na te komen. Elk van de contractpartijen dient namelijk het risico van niet-correcte nakoming van haar verplichtingen alleen te dragen. De consument is niet aansprakelijk voor het feit dat het goed dient te worden vervangen: hij wil enkel het goed op een normale wijze gebruiken en de verkoper dient ervoor te zorgen dat dit mogelijk is.
65. Het zou dan ook onaanvaardbaar zijn dat de consument, die zijn contractuele verplichting correct is nagekomen, de verkoper, die zijn verplichting niet correct is nagekomen, een vergoeding zou moeten betalen voor het gebruik van het gebrekkige goed. Met het nieuwe goed ontvangt de consument enkel datgene waarop hij recht heeft, dat wil zeggen een goed dat in overeenstemming is met wat is overeengekomen. Er kan in casu dan ook totaal geen sprake zijn van een onrechtmatige verrijking van de consument.
67. Gelet op een en ander geef ik het Hof in overweging, vast te stellen dat artikel 3, lid 2, juncto artikel 3, lid 3, eerste alinea, en lid 4, van richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen, alsook artikel 3, lid 3, derde alinea, van deze richtlijn aldus dienen te worden uitgelegd dat zij in de weg staan aan een nationale regeling op grond waarvan de verkoper, wanneer hij goederen vervangt en aldus een situatie creëert die met de koopovereenkomst in overeenstemming is, kan eisen dat de consument hem voor het gebruik van de aanvankelijk geleverde niet-contractconforme goederen een vergoeding betaalt.
http://curia.europa.eu/jurisp/cgi-bin/g ... ance=CONCL
40 Met betrekking tot de stelling van de Duitse regering dat de omstandigheid dat de consument in geval van vervanging van een niet-conform goed een nieuw goed ontvangt zonder een financiële vergoeding te moeten betalen, een ongerechtvaardigde verrijking oplevert, dient eraan te worden herinnerd dat volgens artikel 3, lid 1, van de richtlijn de verkoper jegens de consument aansprakelijk is voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de aflevering van het goed.
41 Ingeval de verkoper een niet-conform goed levert, voert hij de verbintenis die hij bij de verkoopovereenkomst is aangegaan, niet correct uit en moet hij dus opkomen voor de gevolgen van de slechte uitvoering van die verbintenis. Dat de consument, die de verkoopprijs heeft betaald en zijn contractuele verbintenis dus correct heeft uitgevoerd, een nieuw goed ontvangt ter vervanging van het niet-conforme goed, levert geen ongerechtvaardigde verrijking op. Hij ontvangt slechts met vertraging een goed dat in overeenstemming is met de bepalingen van de overeenkomst, een goed dat hij van meet af aan had moeten ontvangen.
(...)
Het Hof van Justitie (Eerste kamer) verklaart voor recht:
Artikel 3 van richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen, moet aldus worden uitgelegd dat het in de weg staat aan een nationale regeling volgens welke de verkoper, in geval van levering van een niet-conform consumptiegoed, van de consument een vergoeding mag eisen voor het gebruik van het niet-conforme goed tot aan de vervanging ervan door een nieuw goed.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 04:NL:HTML
1.5 Met betrekking tot de grondslag voor een vergoeding vanwege waardevermindering en/of gebruik is het volgende van belang:1.6 Uit het hetgeen in de vorige rechtsoverweging is overwogen volgt dat de diverse relevante bepalingen geen eensluidend antwoord geven op de vraag of een vordering tot een gebruiksvergoeding toewijsbaar is. Waar uit de artikelen 7: 10 BW en 6: 275 BW juncto 3: 120 lid 1 BW kan worden afgeleid dat een gebruiksvergoeding niet kan worden toegewezen, lijkt uit artikel 7: 10 lid 4 BW juncto artikel 6: 78 BW juist wel te volgen dat een dergelijke vordering, mits sprake is van een achteruitgang van de zaak, toewijsbaar is. (Artikel 6: 278 BW regelt een specifieke situatie, die hier, nu daarop geen beroep is gedaan, verder buiten beschouwing kan blijven.)
- Ingevolge artikel 7: 10 lid 3 BW blijft de zaak na de levering voor risico van de verkoper wanneer de koper (later) op goede gronden de overeenkomst ontbindt. Blijkens de parlementaire Geschiedenis (TM art 7: 10 BW, Parl. Gesch. Inv., pag. 100) betreft het risico dat aldus voor de verkoper blijft zowel tenietgaan en achteruitgang van de zaak die vóór de ontbindingsverklaring intraden, als die welke na die verklaring zijn ontstaan. Een waardevermindering komt op grond van deze bepaling derhalve in geval van een terechte ontbinding door de koper voor risico van de verkoper;
- Ingevolge artikel 7: 10 lid 4 BW juncto artikel 6: 78 BW geldt dat indien de koper niet aan zijn ongedaanmakingsverbintenis kan voldoen en hem dat niet kan worden toegerekend, hij slechts tot schadevergoeding gehouden is voorzover hij voordeel heeft genoten, met inachtneming van de regels van ongerechtvaardigde verrijking:
- Uit de Parlementaire Geschiedenis op artikel 7: 21 BW (zie MvT art 7: 21, Parl. Gesch. Inv., pag. 136/137 en MvA II art 7:21, Parl. Gesch. Inv., pag. 141) volgt dat de wetgever welbewust geen specifieke bepaling heeft opgenomen om de koper te verplichten bij ontbinding van de overeenkomst een gebruiksvergoeding te betalen. Het zal zich volgens de MvT slechts bij uitzondering voordoen dat een gebrek na zo lange tijd wordt ontdekt dat het, uitgaande van het feit dat de verkoper in beginsel het risico van tekortkomingen behoort te dragen, redelijk zou kunnen zijn dat de koper een vergoeding voor het gebruik betaalt. In die uitzonderingsgevallen zou een verplichting tot vergoeding door de rechter opongerechtvaardigde verrijking of op de redelijkheid en billijkheid gebaseerd kunnen worden;
- Artikel 6: 275 BW bepaalt de artikelen 3: 120 - 124 BW van overeenkomstige toepassing op de ongedaanmakingsverbintenis met betrekking tot hetgeen daarin is bepaald omtrent de afgifte van vruchten en de vergoeding van kosten en schade. Ingevolge artikel 3: 120 BW behoren (onder meer) de opeisbaar geworden burgerlijke vruchten (zoals de opbrengst uit verhuur) van een roerende zaak toe aan de bezitter ervan. Een vordering van de eigenaar tot betaling van een gebruiksvergoeding lijkt zich niet te verdragen met de strekking van deze bepaling, ook al kan het genot van een zaak niet tot de vruchten van een zaak gerekend worden. Als de bezitter te goeder trouw de opbrengsten uit bijvoorbeeld huur van de zaak mag behouden, is niet goed verklaarbaar dat de bezitter te goeder trouw die de zaak zelf gebruikt enkel vanwege dat gebruik een gebruiksvergoeding zou moeten betalen;
- Artikel 6: 278 BW verplicht de partij die ontbinding vordert tot bijbetaling wanneer de waardeverhouding van de wederzijdse ongedaanmakingsverplichtingen ten gunste van de ontbindende partij heeft gewijzigd en aannemelijk is dat zonder die wijziging geen ontbinding zou zijn gevorderd. Met deze bepaling wordt voorkomen dat op grond van oneigenlijke motieven tot ontbinding wordt overgegaan.
Omdat uit de wetsgeschiedenis blijkt dat de wetgever ervan is uitgegaan dat in uitzonderlijke situaties een gebruiksvergoeding verschuldigd is, acht de rechtbank een vordering tot betaling van een gebruiksvergoeding in uitzonderlijke situaties toewijsbaar. Het enkele gebruik van een zaak door de koper is echter onvoldoende voor toewijsbaarheid van een dergelijke vordering. Er dient sprake te zijn van een situatie waarin voldaan is aan de vereisten van ongerechtvaardigde verrijking en waarin het uitblijven van een gebruiksvergoeding naar normen van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn.
http://jure.nl/AO8922
Als een product na de garantie kapot gaat, wilt dat niet zeggen dat het product non-conform is.Het Europees Hof van Justitie (hoogste rechtsorgaan) heeft bepaald dat er geen kosten in rekening mag worden gebracht en de koper dus het volledige aankoopbedrag moet terug krijgen. Op basis van een ander Nederlands wetsartikel is een Nederlandse rechter tot het zelfde oordeel gekomen.
De rest van Nederland denkt te weten dat er ook in de Europese regelgeving nergens wordt gesproken over ieder gebrek aan het product, doch over gebrek aan overeenstemming, en dat de periode waarbinnen de consument in Nederland zich daarop kan beroepen aanzienlijk langer kan zijn dan de twee jaar, daarmee een betere bescherming biedend, derhalve de noodzaak tot overname eliminerend.BBCS schreef:Dus de verkopende partij in Nederland is niet aansprakelijk voor ieder gebrek aan het product binnen 2 jaar, maar de verkopende partij is alleen aansprakelijk als het product niet conform de koopovereenkomst geleverd is, of niet de eigenschappen bezit welke het volgens de koopovereenkomst had moeten bezitten.Artikel 5
Termijnen
1. De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.
Gut, men roeptoetert alleen dat de consument recht op kosteloze reparatie of vervanging heeft als het product binnen de verwachte levensduur buiten de schuld om van de consument kapot gaat.adSolvendum schreef:De rest van Nederland denkt te weten dat er ook in de Europese regelgeving nergens wordt gesproken over ieder gebrek aan het product, doch over gebrek aan overeenstemming, en dat de periode waarbinnen de consument in Nederland zich daarop kan beroepen aanzienlijk langer kan zijn dan de twee jaar, daarmee een betere bescherming biedend, derhalve de noodzaak tot overname eliminerend.
Het Quelle arrest is iets heel anders.adSolvendum schreef:Het Quelle arrest, och, het Europese hof van Justitie heeft verzuimd uw opinie mee te nemen in haar redenaties, dus nu hebben we het er maar mee te doen. Woordspelletjes als 'een defecte zaak is niet altijd een non-conforme zaak' doen daar niets aan af. Uw onjuiste interpretatie waarom delen van de richtlijn 1999/44/EG niet zijn overgenomen naar de nationale wetgeving ook niet.
Dat is niet het probleem.newmikey schreef:Wat ook de uitkomst van de discussie wordt, we doen het allemaal uiteindelijk zelf; we blijven **** kopen bij shitwinkels van shitverkopers. Noch de shitproducenten, noch de shitverkopers hebben last van de stank. Hetzelfde geldt voor software.
Ook waar maar dat is elechts één kant van het plaatje. Is wel een kip en ei verhaal trouwens: krijgen we slechtere service omdat we lagere prijzen willen of krijgen we lagere prijzen omdat de service minder wordt...BBCS schreef: Het probleem is dat mensen de product voor dumpprijzen willen hebben.
En ja, de garantie betaal je ook.
Och, ik zie het in perspectief plaatsen van de uitlatingen van BBCS niet als een ad hominem, u bent echter vrij dat wel te doen. Simpel feit is dat BBCS zich presenteert als kenner bij uitstek op het gebied van wetgeving welke beoogt de consument te beschermen. De argumenten daarbij aangedragen wijken steevast af van de wet, en de werkng daarvan zoals uit de parlementaire geschiedenis en de jurisprudentie valt af te leiden. Jammer genoeg vermeld BBCS er niet bij dat het slechts een mening betreft, doch doet hij het voorkomen als ware het e.e.a. feitelijk juist. Bezien vanuit de beroepshoedanigheid van BBCS valt het continue aanvallen en in twijfel stellen van bovengenoemde zaken welicht te verklaren. Deze mogelijkheid tot verklaring mag de lezer toch ook wel geboden worden dunkt me, net als de gegevens welke de lezer in de gelegenheid stellen het geschrevene op waarde te schatten.shop1 schreef:adSolvendum
Beetje flauw om op de man te spelen...
BBCS impliceert hier dat ik iets niet begrijp, terwijl dat op basis van de geleverde informatie een volledig ongefundeerde gevolgtrekking zou vormen.BBCS schreef:Moeilijk zeg, omdat te begrijpen.
BBCS schreef:Het probleem is dat mensen de product voor dumpprijzen willen hebben.
Als men de keuze heeft tussen een product met 1 jaar garantie en een product met 3 jaar garantie, kiest men toch voor het product met 1 jaar garantie, omdat die veel goedkoper is.
En ja, de garantie betaal je ook.
BBCS schreef:Non-conformiteit heeft in principe niets met garantie te maken.
BBCS schreef:Moeilijk zeg, omdat te begrijpen.
Dat is heel goede.newmikey schreef: Ook waar maar dat is elechts één kant van het plaatje. Is wel een kip en ei verhaal trouwens:
krijgen we slechtere service omdat we lagere prijzen willen of
krijgen we lagere prijzen omdat de service minder wordt...