LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Niet juist beoordeeld als beginnend bestuurder

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Nomis Naj

Re: Niet juist beoordeeld als beginnend bestuurder

Ongelezen bericht door Nomis Naj »

[quote="Touw"]

[Nu valt mij ook op dat dit gesprek erg over meningen gaat. Maar als we nu eens naar de feiten kijken is het oneerlijk dat ik na het behalen van mijn rijbewijs gezien wordt als slechtere bestuurder.]

Misschien is dat 'slechtere bestuurder' ook wel zo , ze hebben je tenslotte toch (nu pas?) gepakt met te veel op. Misschien is het juist heel leuk, zo'n cursus.
Grote kans dat er mensen komen die dezelfde interesse hebben:
De combinatie drinken en verkeer.

Nomis Naj

Pindakaaspotje schreef:
VioletPrue schreef:
Touw schreef:Nu valt mij ook op dat dit gesprek erg over meningen gaat. Maar als we nu eens naar de feiten kijken is het oneerlijk dat ik na het behalen van mijn rijbewijs gezien wordt als slechtere bestuurder.
Dit is juist een mening!
U wordt niet gezien als 'slechtere bestuurder'.
Feit is, dat u qua rijbewijs een beginnend bestuurder bent.
Dat u al langer scooter rijdt, doet daar niets aan af.
U wordt niet aangemerkt als 'kluns' of 'slechte bestuurder' er gelden voor u andere (strengere) regels omtrent alcoholgebruik en deelnemen aan het verkeer.
Voor u ligt die grens lager, omdat u beginnend bestuurder bent.
U heeft ervoor gekozen de gok te wagen en bent tegen de lamp gelopen.
Nogmaals, niemand zou met 0,2% promille moeten gaan rijden!
U heeft daar toch voor gekozen, dan moet u de gevolgen ook aanvaarden.
de vraag is alleen.. is hij wel beginnend bestuurder. Lijkt me toch op zijn minst discutabel dat iemand met 10 jaar brommerervaring meer mag drinken dan iemand met 10 jaar en 3 jaar rijbewijs. Ik zou daar wel eens een bezwaarschrifte voor durven te maken.

Beginnend autobestuurder, maar ervaren brommerrijbewijs zou ik zeggen. Ik denk dat je een aardige kans maakt
Beginnend is en blijft beginnend.
Als je rijbewijs wordt ingenomen en je mag een nieuwe halen, ben je gewoon opnieuw beginnend bestuurder. Er staat op een rijbewijs ook een datum van afgifte. Je moet natuurlijk wel tot 5 kunnen tellen.

Je moet mensen volgens mij niet de (valse) hoop geven dat het tegenover het CBR ook maar iets uithaalt. Al geeft de rechter hem gelijk, dan nog gaat het CBR zijn eigen weg en dat recht hebben ze kennelijk (ook wel absurd eigenlijk).

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Als je staande wordt gehouden en boven de limiet zit ben je de Sjaak. In jou geval heb je nog mazzel want je moet een LEMA cursus doen a 375 euro, was het een EMA geweest had het zomaar het dubbele gekost. Oom agent heeft een aanleiding gezien om je aan te melden bij het cbr met name omdat je ook in het bezit bent van een autorijbewijs. Het is een logische redenering onder invloed op de scooter dan zal je het in de auto ook niet zo nauw nemen qua drankgebruik. Volg je de LEMA niet trekt het CBR alle vergunningen want dat is het rijbewijs eigenlijk in.

Nomis Naj

ronald g schreef:Het is een logische redenering onder invloed op de scooter dan zal je het in de auto ook niet zo nauw nemen qua drankgebruik.
Deze redenering klopt m.i. compleet.

Ook even voor de duidelijkheid naar het "slachtoffer";

Al rij je met maar net iets te veel op in je eigen achtertuin rond op je snorscooter, je bent op dezelfde manier strafbaar. Ook al is daar misschien minder gevaar of risico voor anderen.
Je mag gewoon niet (te veel) drinken als bestuurder van een gemotoriseerd voertuig, een plaatsbepaling wordt in de wet verder niet beschreven.

Kijk a.u.b. even naar de datum van afgifte van u rijbewijs.
Is de boete binnen 5 jaar na datum aangifte, heeft aktie ondernemen geen zin.

bianca82

Ongelezen bericht door bianca82 »

persoonlijk vind ik het zelfs op een brommer zeer onverstandig om een slok op te hebben... zelfs al is het maar 1 glaasje..

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

de reclame destijds was toch "Alcohol en verkeer, dat kun je niet maken"?

Gezien de gevolgen die alcoholgebruik heeft in het verkeer - mag TS blij zijn dat rijbewijs niet direct is ingevorderd.

Willens en wetens het risico nemen iemand te verwonden of te doden door dronken te gaan rijden (auto, fiets, brommer, step - maakt niet uit) is gewoon poging tot toebrengen zwaar lichamelijk letsel, of erger..

Daan_1978

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

De discussie vind ik altijd enigszins iets overdreven.
Beginnend mag je trouwens toch 0,2 promille en ervaren 0,5?
0,2 zal 1 biertje zijn en 0,5 ongeveer 2.

Iemand wie met 1 biertje op niet kan rijden, kan inderdaad beter niet drinken.
Nu verschilt het wel ( en daarom heb ik een hekel aan opmerkingen van "met alcohol, al is het 1, helemaal niet rijden ) per persoon hoe het biertje valt en of hij/zij goed of slecht tegen drank kan.

Sommige mensen kunnen nu eenmaal erg veel hebben voordat ze iets merken van wat bier. Als deze mensen 1 of 2 biertjes drinken, is er geen vuiltje aan de lucht.
Ik ben van mening dat als je ergens heen gaat, bijvoorbeeld een personeelsfeest, en beginnend voor het diner 1 of 2 pilsjes pakt, daarna rustig eet en geen drank meer, je gewoon nog in de auto moet kunnen stappen.
De alcohol zal na een uitgebreid diner alweer aardig uitgewerkt zijn ( mocht het uberhaupt effect hebben gehad ) en ik zou dus niet weten wat daar op tegen is.

Maar iedereen wie hier het hardst roept dat alcohol op = lopen of openbaar vervoer is, doet natuurlijk na een avondje flink uitgaan de dag erna ook de auto laten staan? Want dan mag rijden namelijk ook niet volgens jullie, want het alcohol zit na een avondje flink doorhalen simpelweg nog in het lichaam/bloed.

Guardian72
Contacteer:

@ Daan - heb jij al eens vrienden en/of familie verloren doordat hij/zij is vermoord door een alcomobilist?

Dat soort ervaringen geeft wel een beetje 'extremisme' in denkbeelden met betrekking tot alcohol en verkeer.

En inderdaad, als ik vrijdag 2 biertjes heb gehad, rijd ik de volgende dag niet (of met de bus).

Nomis Naj

@Touw,
Heb je nu al gekeken welke datum er op je rijbewijs staat?
En wat was nu je geblazen promilage/uggels?

manondoris

Ongelezen bericht door manondoris »

Guardian72 schreef:@ Daan - heb jij al eens vrienden en/of familie verloren doordat hij/zij is vermoord door een alcomobilist?

Dat soort ervaringen geeft wel een beetje 'extremisme' in denkbeelden met betrekking tot alcohol en verkeer.

En inderdaad, als ik vrijdag 2 biertjes heb gehad, rijd ik de volgende dag niet (of met de bus).
beetje overdreven ! die 2 biertjes zijn de volgende dag echt wel uit je lichaam hoor !

Guardian72
Contacteer:

@ Manondris - misschien wel, misschien niet.
Dat kan per persoon verschillen.

Ik neem gewoon geen risico..
Ik drink trouwens nauwelijks meer de laatste tijd.
Hooguit op vakantie.

Daan_1978

Guardian72 schreef:@ Daan - heb jij al eens vrienden en/of familie verloren doordat hij/zij is vermoord door een alcomobilist?
Nee, dat heb ik niet. Ik kan daarom ook best "begrijpen" dat mensen een redelijke anti achter het stuur met alcohol op instelling hebben, maar die mening is niet altijd te rechtvaardigen.
Guardian72 schreef:En inderdaad, als ik vrijdag 2 biertjes heb gehad, rijd ik de volgende dag niet (of met de bus).
Daar overdrijf je echt flink.

Je kunt natuurlijk ALLES zwart-wit kijken en dan belanden we met zijn allen fijn in de hokjescultuur.
Ook kun je eens verder kijken dan je neus lang is. Niet elke alcomobilist rijd slecht en/of heeft teveel op!

Guardian72
Contacteer:

Daan_1978 schreef:
Je kunt natuurlijk ALLES zwart-wit kijken en dan belanden we met zijn allen fijn in de hokjescultuur.
Ook kun je eens verder kijken dan je neus lang is. Niet elke alcomobilist rijd slecht en/of heeft teveel op!
Heeft niets met hokjes te maken.

Het punt is dat met (veel) alcohol op, en dan toch noch aan het verkeer deelnemen als bestuurder, je bewust risico`s neemt.
In geval van TS vind hij de gevolgen van zijn daad onterecht - maar ja "if you can't do the time, don`t do the crime"

Alcohol (en andere drugs) hebben invloed op je reactievermogen. Bij de een wat sneller dan de ander. En, ook afhankelijk van omstandigheden (moe, niet gegeten etc). Daarom is mijn stelling ook "Alcohol en verkeer - dat kun je niet maken" - inderdaad, zwart wit.
Maar een ieder die een vriend, vriendin, geliefde of familielid door een bestuurder die 'echt niet zo veel op had' is verloren, zal zo`n beetje die mening delen, denk ik dan.

bianca82

ik vind het niet overdreven.. weet je dat zelfs lopen eigelijk niet mag als je dronken ben.. dat wordt openbare dronkenschap genoemd...

ik heb mijn certificaat bewust schenken pas gehaald de voorbeelden die je daar krijg brrr.. lees de maandag krant maar er is op na.. ene dodelijk ongeluk na de andere omdat men meent nog te kunnen rijden want zij zijn zo goed in het verkeer...

Guardian72
Contacteer:

Alcohol tast dan ook het beoordelingsvermogen aan...

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

bianca82 schreef:lees de maandag krant maar er is op na.. ene dodelijk ongeluk na de andere omdat men meent nog te kunnen rijden want zij zijn zo goed in het verkeer...
Maar je weet niet of dat allemaal mensen zijn die aan het begin van een verjaardag/feestje 1 glas alcohol + voldoende eten + tijdig naar huis zijn of jonge mensen die meer alcohol gedronken hebben + in de vroege ochtenduurtjes naar huis + te hard rijden.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Daan_1978 schreef:Je kunt natuurlijk ALLES zwart-wit kijken en dan belanden we met zijn allen fijn in de hokjescultuur.
Elke alcomobilist heeft alcohol op, en dat ís te veel.
Er is afdoende bewezen dat alcohol in het verkeer je reactievermogen aantast.
Zonder alcohol heb je al minimaal 1 seconde nodig om op iets (wat dan ook) te reageren.
Alcohol zorgt dat je nog langzamer reageert.
Dat ís zwart-wit.
Iemand aanrijden doordat je (te veel) gedronken hebt, ís zwart-wit.
Dus als jij denkt te kunnen bepalen dat je 'best nog' kan rijden, beslis je op dat moment over de veiligheid van anderen en dat is erg egoïstisch.
Fijn dat jij vindt dat je na twee bier nog in de auto kunt stappen.
Ik vind dat qua alcohol in het verkeer een nullijn moet worden gehanteerd.
Gewoon verbieden die troep!
Er zitten op diverse medicatie een waarschuwing dat je geen zware machines mag besturen, daar valt een auto (bij mij én wettelijk) ook onder.
Ditzelfde moet voor alcohol ook ingevoerd worden.

Daan_1978

Blijft een verschil of je teveel gedronken hebt of niet. En dat verschil is groot!
Als ik 2 biertjes op heb over zeg maar een uur verspreid, stap ik de eerste 1,5 uur ook niet meer in de auto. Bij meer dan 2 biertjes rij ik helemaal niet meer.
Alcohol tast je reactievermogen aan, maar niet met 2 biertjes waarna je anderhalf uur even niks drinkt. Degene wie dat beweren, moet vooral in fabeltjes blijven geloven.

Daarnaast is er ook een verschil tussen een jonge gast wie na het uitgaan en veel te veel drank toch in zijn auto stapt en ook nog even leuk wat gas bij geeft, of volwassen mensen wie op een feestje een biertje pakken, rekening houden met de hoeveelheid en daarna in de auto stappen en gewoon even wat gas terug nemen en voorzichtiger rijden voor alle zekerheid, ondanks dat ze bij lange na niet teveel gedronken hebben.

manondoris

Ongelezen bericht door manondoris »

Guardian72 schreef:@ Manondris - misschien wel, misschien niet.
Dat kan per persoon verschillen.

Ik neem gewoon geen risico..
Ik drink trouwens nauwelijks meer de laatste tijd.
Hooguit op vakantie.
het is gewoon bewezen hoor dat 1 glas bier er een uur over doet om weer uit het lichaam te zijn ,dus 2 glazen 2 uur ! en er is niemand die na 2glazen bier de andere dag niet kan rijden . je kunt het ook zwaar overdrijven natuurlijk :?

bianca82

Jolijn schreef:
bianca82 schreef:lees de maandag krant maar er is op na.. ene dodelijk ongeluk na de andere omdat men meent nog te kunnen rijden want zij zijn zo goed in het verkeer...
Maar je weet niet of dat allemaal mensen zijn die aan het begin van een verjaardag/feestje 1 glas alcohol + voldoende eten + tijdig naar huis zijn of jonge mensen die meer alcohol gedronken hebben + in de vroege ochtenduurtjes naar huis + te hard rijden.
heelvaak staat er ook bij dat er alcohol in het spel was..

ik persoonlijk drink geen slok drank als ik in het verkeer deelneem..

Gesloten