LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] chipknip veilig of niet

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
digimax
Berichten: 113
Lid geworden op: 25 nov 2003 20:16

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door digimax »

er is volgens mij best veel fraude mogelijk met die chipcards, er zijn zat beunhazen die schotels en decoders (met chipcards) aanbieden tegen prikprijzen. maar volgens mij zit op de chipknip wel meerdere beveiligingen. zoiezo wordt met elke betaling je pasnummer opgeslagen en kan de bank daarmee al automatisch uitrekenen wat de juiste bij en afschrijvingen moeten zijn, je kan dan simpelweg een volgende keer niet meer chippen. door fraude te plegen loop je dus geheid tegen de lamp.


chipknip en pinnen is igg wel veiliger dan gewoon geld betalen, dit voor jouw maar ook voor een winkelier. bij een geschil over de betaling is een bonnetje nooit zoek en je betaalt elke cent af. bovendien heb geen rare figuren die meekijken als je geld uit de muur trekt. bovendien kun je bij diefstal via een bankafschrif aantonen hoeveel geld is gestolen.

henk b.

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door henk b. »

Beste didimax chipknip transacties staan nooit op je bankafschrift !!!!

digimax
Berichten: 113
Lid geworden op: 25 nov 2003 20:16

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door digimax »

Beste didimax chipknip transacties staan nooit op je bankafschrift !!!!
dat weet ik wel, maar het opladen ervan wel, bovendien kan de politie bij een diefstal een log opvragen bij de banken. zo weet de politie dus gelijk waar gekocht is een welk bedrag er is afgeschreven. icm met tijd en datum is er dus meer kans dat een (of meerdere) winkeliers een beschrijving kunnen geven van de dader die dan weer sneller wordt opgepakt.

jammer genoeg mag een winkelier video opnames niet lang bewaren anders was het systeem perfect geweest.

nederland

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door nederland »

Beste Chris,

Hollander en ik hadden een communicatiestoring, ik weet wel dat hij het goed bedoelde, maar ik heb iets tegen de Postbank, dat kan hij ook niet weten.
Hollander en Chris, mijn excuses dat ik even mijn antwoord geef onder een andere naam, ik kan namelijk niet meer inloggen, weet mijn wachtwoord niet meer.
In iedergeval is het best wel interessant wat jij zei Chris, ik bedoel, je weet tenminste waar je op moet letten.
Hollander en Chris, lijkt het jullie niks om op de forum van de Consumentenbond te komen, dat is leuker dan op deze forum van Trosradar.
Mvrgr. nederlander-nederland :)

henk b.

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door henk b. »

Beste Didimax,

Ik heb zelf een tijdje in diverse winkels met diverse pinautomaten gewerkt, maar daar staan geen logs gekoppeld aan bank of pasnummers op journaalstroken en einduitdraaien, dus al zouden er videoopnamen bestaan, dan zijn die nog niet te linken met eventuele pasfraudeurs.
Wij hebben ook een keer het verzoek van de recherche gehad om aan een gestolen bankpas met chipknip zaak mee te werken, maar ook zij moesten bekennen dat er met de informatie die beschikbaar is weinig valt te doen bovendien komen er ook steeds meer prepaid-chipknippen in omloop.

Rotje

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door Rotje »

Allereerst ik ben verplicht dat ding te gebruiken omdat je dat gewoon nodig hebt in Rotterdam om te parkeren.Je kan hier niet meer met munt betalen Wel met je mobieltje maar dan wordt het parkeren nog duurder .
Verder gebruik ik dat ding alleen om een strippenkaart te kopen iuit een automaat.
Dat je voor zulke dingen een bijdrage moet betalen ieder jaar is wel belachelijk.
Maar is het wel veiliger met twee passen.Want ik vond het niet zo prettig dat ik me giropas te voorschijn moest halen bij een automaat .
Er zijn inderdaad mogelijkheden als je op het internet gaat rondspeuren maar dat was de heren fraudeurs ook al bekend .Allemaal niks nieuws.
Met de pinpas komt er een verbeterde versie .Om het kaartlezen onmogelijk te maken zijn er alternatieven .Kaarten die niet meer met magneetstrippen werken.Alleen hoor ik er nu niet veel meer over
Dat moet internationaal geregeld worden en daar zal het probleem wel in zitten.

Over de postbank heb ik nooit geen klachten .Als je maar netjes je verhaal verteld .Zo had ik pas een nieuwe pas met een chipknip .
Komt er na een tijdje een bericht dat de chipknip wordt afgeschaft .
En nu twee passen krijgt met één met en chipper de andere met je giropas.Ik geklaagd maar ik hoef ze niet te betalen omdat ik al één pas had gehad waar de chipknip niet meer bruikbaar was.
Nee neem de Fortis bank waar je tien keer kan klagen en ze het dan nog niet oplossen.Vooral niet gaan verhuizen want ze blijven het gewoon naar het oude adres sturen.

Rotje

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door Rotje »

prepaid-chipknippen zijn altijd duurder omdat je daarbij ook kaartkosten moet gaan betalen.Alleen maar voordeliger als je heel erg weinig chipt bijvoorbeeld voor toeristen die hier in Rotterdam moeten parkeren.

henk b.

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door henk b. »

Dat ligt eraan waar je ze koopt, ik heb voor een prepaid chipknip van €20 nog nooit meer betaald dan €20,

Als je beltegoed voor je gsm koopt betaal je daar toch ook niet extra voor??

digimax
Berichten: 113
Lid geworden op: 25 nov 2003 20:16

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door digimax »

Ik heb zelf een tijdje in diverse winkels met diverse pinautomaten gewerkt, maar daar staan geen logs gekoppeld aan bank of pasnummers op journaalstroken en einduitdraaien
hink,

niet alle gegevens staan op de uitdraai (tenminste niet legaal). elke chipkaart heeft ook een reeks andere nummers die samen met de standaard+extra gegevens kenmerkend zijn voor die bepaalde kaart. overigens onderzoekt de (digitale) politie altijd in opdracht van de bank, die geven natuurlijk wel de hele uitdraai. dat de politie vervolgens bij de winkelier langs gaat of die uitdraai /pinapparaat ook klopt, is om te checken of de winkelier niet zelf fraudeert.

Gast

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door Gast »

Beste henk b.

Je betaalt inderdaad wat erop staat .€ 20 bijvoorbeeld Maar het bedrag om te chippen wat er op staat is dan geen €20.
Een heleboel kaartenverkopers zijn onduidelijk hier over.
Ik kan me niet voorstellen dat je dan niks betaald zie hieronder:


Verschil tussen kaartwaarde en prijs

Het kan zijn dat het geldtegoed op de Prepaid Chipknip afwijkt van het bedrag dat u ervoor betaald heeft. Dit komt door de zogenoemde card fee, de kosten van de kaart zelf. De verkoper kan besluiten deze kaartkosten aan u door te berekenen. Sinds 1 januari 2003 zijn er twee mogelijkheden waarop een verkoper de kaartkosten aan u kan doorberekenen:

Wanneer u uw Prepaid Chipknip uit een automaat haalt, dan is het geldtegoed verminderd met de kaartkosten. Voorbeeld: bij een kaart van € 20,- en een card fee van € 1,50 heeft u dus een kaart met een tegoed van € 18,50. De card fee staat op de achterzijde van de kaart gedrukt.

Wanneer u uw Prepaid Chipknip aan of bij een toonbank koopt, dan is de kaartwaarde gelijk aan het bedrag dat op de kaart gedrukt staat. U betaalt dan de kaartwaarde plus de eventuele kaartkosten. Voorbeeld: bij een kaart van € 20,- en een card fee van € 1,50 betaalt u dus € 21,50 voor een tegoed van € 20,-. De card fee staat op de achterzijde van de kaart gedrukt

Bron:
http://www.interpay.nl/default.asp?id=1 ... idChipknip

Gast

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door Gast »

Waar ik mijn prepaidchipknip koop betaal ik gewoon €20 en het saldo is ook gewoon €20.

Of heeft iemand het wel eens meegemaakt dat hij voor €20 beltegoed meer moet betalen of minder kan bellen..........????

Denk eens na, als je voor een prepaidchipknip meer moet betalen of deze minder saldo bevat zal het nooit een populair betaalmiddel worden, wat men zo graag wil, en zal iedereen met munten blijven betalen of de chip op zijn bankpas gebruiken.

Gast

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door Gast »

Geplaatst op 10 Dec 2003 23:05 door Gast


--------------------------------------------------------------------------------

Waar ik mijn prepaidchipknip koop betaal ik gewoon €20 en het saldo is ook gewoon €20.

Of heeft iemand het wel eens meegemaakt dat hij voor €20 beltegoed meer moet betalen of minder kan bellen..........????

Denk eens na, als je voor een prepaidchipknip meer moet betalen of deze minder saldo bevat zal het nooit een populair betaalmiddel worden, wat men zo graag wil, en zal iedereen met munten blijven betalen of de chip op zijn bankpas gebruiken.
Dat kan best zo zijn maar waarvoor zou Interpay dat dan op zijn website zetten.Zie elders in deze Topic.
Interpay is het bedrijf dat het electronisch betalingverkeer regelt in Nederland.

Fraude van Chipknip en Bank/Giropas zijn twee verschillende dingen.


Over bankpassen kan je hier een streamingvideo uit Belgie zien.
http://195.0.110.53/html/tv1_web/koppen ... imming.ram

erikhofman
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 dec 2003 19:52

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door erikhofman »

Dus Nederlander .... gauw naar de Postbank, dan krijg je een pinpas en een aparte chippas.
De Postbank is me niet bepaald goed bevallen. Als je daarbij wel met je gewone Pinpas betaalt geeft het ook problemen. Het is al meerdere malen gebeurd dat bij bekenden van mij de pas geblokkeerd omdat er drie keer een verkeerde pin-code gebruikt zou zijn. Omdat het hun eigen passen waren wisten ze gewoon de pin-code wel. Ik kende die van hen ook. Naderhand ben ik nog gebeld, omdat ze zeker wilden zijn van hun zaak.
Bij een pas van een andere bank is dit nog niet gebeurd. De Postbank mag dan wel een afzonderlijke chippas hebben, de pinpas is niet goed.

bastiaan

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door bastiaan »

heel makkelijk met chippen gewoon niet meer dan 25 euro op de pas laten zitten dat heb ik liever dan die stomme eurosmunten wie vergoedt mijn kapote portenmee als gevolg van die munten klaar uit. :shock: :shock: :?

Gast

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door Gast »

Bastiaan heeft ook een beetje moeite met normaal nederlands schrijven.

Bernard Wiegman

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door Bernard Wiegman »

Graag wil ik jullie op de hoogte brengen van het kleinste alarm ter wereld die in nederland is ontwikkeld kijk op http://www.zakkenrollers.info

Gast

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door Gast »

rot op met je verkoop reclame rommel

Anti Spam

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door Anti Spam »

Bernard Wiegman
Gast

Geplaatst op 23 Mar 2004 18:48 door Bernard Wiegman


--------------------------------------------------------------------------------

Graag wil ik jullie op de hoogte brengen van het kleinste alarm ter wereld die in nederland is ontwikkeld kijk op www.antispam.nl
Spam Spam[/quote]

Joop (Ko)

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door Joop (Ko) »

Voor de tweede keer binnen korte tijd is mijn chippas van de Postbank
niet meer bruikbaar. Ik moest beide keren de onbruikbare chippas opsturen naar de Postbank die het overblijvende tegoed van mijn chippas zou overmaken op mijn giroprekening. Het restbedrag van mijn eerste chippas schatte ik op circa € 35,- Tot mijn verbazing en schrik kreeg ik verleden week maar € 1,50 Euro teruggestort........
Mijn tweede onbruikbare chippas heb ik inmiddels ook teruggestuurd naar de Postbank. Het geschatte restbedrag van die chippas is ongeveer € 25,-. Ik ben benieuwd wat ik nu weer terugkrijg.....
Ik gebruik mijn chippas bijna alleen bij parkeerautomaten. Heeft iemand een idee hoe het komt dat een chippas van de een op de andere dag onbruikbaar is geworden?

Inter

Re: chipknip veilig of niet

Ongelezen bericht door Inter »

Kon je hem dan niet bij het oplaadpunt deblokkeren .
Die heb ik een keer gedaan en toen deed hij het weer.
Omdat je in Rotterdam niet anders kan betalen met het parkeren heb ik dat ding ,anders niet.Moet daarvoor ieder jaar nog een bijdrage ,voor het gebruik, betalen ook.
Natuurlijk kan ik ook mobiel of met creditcard betalen maar dan maak je nog meer kosten.

Gesloten