| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Leenmotor gestolen
Re: Leenmotor gestolen
Even een update:
Ik heb een vraag gesteld aan het juridisch loket en kreeg net dit antwoord:
Geachte heer XXX,
In antwoord op uw email bericht ik u als volgt.
Normaliter wordt er voor de leenmotor een bruikleenovereenkomst gesloten waarin geregeld wordt hoe met de motor om te gaan etc. In dit geval is dit niet gebeurd, dit is het risico van de garage.
Indien u zorgvuldig met de motor bent omgegaan kan de garagehouder u niet zonder meer verantwoordelijk houden voor de kosten. Mocht de garagehouder kunnen bewijzen dat u niet zorgvuldig bent omgegaan met de motor kan dit gevolgen hebben voor uw aansprakelijkheid. U mag er tevens vanuitgaan dat de motor verzekerd is. Blijkt dit achteraf niet het geval te zijn dan valt u dat niet te verwijten. Ik ben van mening dat de garagehouder nalatig is geweest in deze door u geen overeenkomst te laten ondertekenen.
Ik raad u dan ook aan schriftelijk te reageren en de aansprakelijkheid in eerste instantie te ontkennen.
Met vriendelijke groeten,
Mw. XXX
Loket Den Haag
Ondertussen wacht ik op de brief van de eigenaars verzekering, die mij aansprakelijk gaan stellen.
Ik ga in ieder geval het advies opvolgen van Het juridisch loket om per brief te ontkennen. Wat hierna gebeurd weet ik dus niet.
Te horen aan jullie diskussies is er geen eensluidende regel of afspraak met betrekking tot mijn probleem.
Mochten jullie nog ideeen hebben; ik hoor ze graag want ik wordt gek van ongerustheid.
Ik heb een vraag gesteld aan het juridisch loket en kreeg net dit antwoord:
Geachte heer XXX,
In antwoord op uw email bericht ik u als volgt.
Normaliter wordt er voor de leenmotor een bruikleenovereenkomst gesloten waarin geregeld wordt hoe met de motor om te gaan etc. In dit geval is dit niet gebeurd, dit is het risico van de garage.
Indien u zorgvuldig met de motor bent omgegaan kan de garagehouder u niet zonder meer verantwoordelijk houden voor de kosten. Mocht de garagehouder kunnen bewijzen dat u niet zorgvuldig bent omgegaan met de motor kan dit gevolgen hebben voor uw aansprakelijkheid. U mag er tevens vanuitgaan dat de motor verzekerd is. Blijkt dit achteraf niet het geval te zijn dan valt u dat niet te verwijten. Ik ben van mening dat de garagehouder nalatig is geweest in deze door u geen overeenkomst te laten ondertekenen.
Ik raad u dan ook aan schriftelijk te reageren en de aansprakelijkheid in eerste instantie te ontkennen.
Met vriendelijke groeten,
Mw. XXX
Loket Den Haag
Ondertussen wacht ik op de brief van de eigenaars verzekering, die mij aansprakelijk gaan stellen.
Ik ga in ieder geval het advies opvolgen van Het juridisch loket om per brief te ontkennen. Wat hierna gebeurd weet ik dus niet.
Te horen aan jullie diskussies is er geen eensluidende regel of afspraak met betrekking tot mijn probleem.
Mochten jullie nog ideeen hebben; ik hoor ze graag want ik wordt gek van ongerustheid.
Ja heb gelezen wat TS geschreven heeft, wil je nu ook alsecondadvies schreef:
@chocomelk
Ook je mag lezen wat TS heeft geschreven.
Eigen mening? Neen.
Napraten? Ja.
Meer wil ik op jou opmerkingen niet kwijt.
voor een ander gaan bepalen wat iemand zijn mening is en
of iemand iets wel of niet gelezen heeft !?
@Rudolph61
Ik heb dit nog gevonden, misschien overbodig, als je het al gemeld hebt.
Ik heb dit nog gevonden, misschien overbodig, als je het al gemeld hebt.
Meld diefstal bij VBV
U moet de diefstal ook direct melden (telefonisch, 071-3641777 of via internet) bij het Verzekerinsgbureau Voertuigcriminaliteit (VBV), ook als u niet tegen diefstal verzekerd bent. Als u de meldcode (laatste vier cijfers van het chassisnummer, te vinden op het kentekenbewijs) doorgeeft, wordt het voertuig in Nederland als vermist geregistreerd.
Ik denk dat het beste is het advies van het loket op te volgen. Indien u een rechtsbijstandverzekering heeft, is het wellicht aan te raden dat zij de correspondentie gaan verzorgen.Rudolph61 schreef:Te horen aan jullie diskussies is er geen eensluidende regel of afspraak met betrekking tot mijn probleem.
Nog een praktische vraag: heeft u uw eigen motor al terug ontvangen al dan niet gerepareerd ? Dit kan wel nog praktische problemen opleveren in de zin dat de reparateur deze achter gaat houden. Hoewel deze dit dan weer niet mag doen, kan dat het probleem opleveren deze terug zien te krijgen. Waarvoor mogelijk een zaak gestart moet gaan worden.
Indien nodig kan het juridisch loket u ook doorverwijzen naar een advocaat en zij kunnen bekijken of u in aanmerking komt voor gesubsidieerde rechtsbijstand indien u zelf niet over voldoende middelen zou beschikken.
http://www.juridischloket.nl/rechtsbijs ... fault.aspx
@ Secondadvies: EUH volgens mij begrijp je niet wat ik schrijf.secondadvies schreef: @tufima
Alle berichten gelezen?
Ik denk van niet.
Mijn link was gedacht voor grun, omdat deze beweerd, dat misschien de inboedelverzekering dit dekt.
TS heeft niets getekend en ook geen verzekering, dus jou bericht is irrelevant.
Bij een huurmotor moet de huurder zelf een diefstaalverzekering, of via de verhuurder afsluiten.
Deze verzekering is nergens part van een WA verzekering
Lees wat TS schrijft:
Ik heb alles gelezen en mijn bericht wijkt niet van de inhoud af.
Ik geef aan dat over het algemeen een huurovereenkomst wordt getekend in dergelijke gevallen. In casu is dat niet gebeurd en dat was al duidelijk. Daar ligt ook een deel van het probleem in voor de eigenaar en ook voor de gemoedsrust van TS.
Wat ik al zei en wat door het Juridisch loket ook wordt bevestigd is dat TS niet aansprakelijk te achten valt aangezien hem niets aan te rekenen valt (op basis van de beschikbare informatie).
Dus misschien moet jij eens beter leren lezen en ook een keer correct advies geven in plaats van maar in de wilde weg te roepen zonder enige juridische onderbouwing.
Je opmerking dat bij een huurmotor de huurder moet zorgen voor een diefstalverzekering is in zijn algemeenheid niet juist. Het zou zo kunnen zijn dat dit afgesproken is in een huurovereenkomst, maar die is er niet!
Heb je al eens een motor gehuurd, blijkbaar niet.Je opmerking dat bij een huurmotor de huurder moet zorgen voor een diefstalverzekering is in zijn algemeenheid niet juist.
Het zou zo kunnen zijn dat dit afgesproken is in een huurovereenkomst, maar die is er niet!
Waar slaat dit op?
Is dat dan het correcte advies ?
En waarom schrijf je dit, over lezen gesproken?Over het algemeen teken je een huurovereenkomst op het moment dat je een leenmotor meekrijgt van de garage.
TS heeft duidelijk vermeld geen huurovereenkomst te hebben, dan is het ook niet relevant wat er zou zijn als het zo is.
@chocomelk
Dan quote ik nog eens jouw berichten, misschien valt jouw iets op.
Chocomelk schreef:
Ja heb gelezen wat TS geschreven heeft, wil je nu ook al
voor een ander gaan bepalen wat iemand zijn mening is en
of iemand iets wel of niet gelezen heeft !?
Jouw antwoord:Rudolph61 schreef: Mijn verzekering voor mezelf (WA en Aansprakelijkheidsverzekering) vertelden dat ze niets voor me konden doen omdat er sprake is van een gemotoriseerd voertuig..stilstaand of rijdend.
Duidelijk wat ik bedoel?Chocomelk schreef: Juist.![]()
Zou eerst mijn eigen verzekeringpapieren er op na slaan dan Wikipedia.
Volgende ellende:
De man van de leenmotor heeft op advies van zijn verzekering de kosten van de gestolen leenmotor (die geschat worden op 3000 euro) bijgevoegd op de rekening van de reparatie van mijn eigen motor, die nu klaar is. Ik kan mijn motor dus alleen halen als ik die 3000 euro ook voldoe. Eigenlijk gijzeld hij nu mijn eigendom.
Hij zegt dit advies te hebben gekregen omdat wanneer ik het niet eens ben met de betaling van de leenmotor, hij kan fluiten naar zijn geld. Wat nu gedaan?
De man van de leenmotor heeft op advies van zijn verzekering de kosten van de gestolen leenmotor (die geschat worden op 3000 euro) bijgevoegd op de rekening van de reparatie van mijn eigen motor, die nu klaar is. Ik kan mijn motor dus alleen halen als ik die 3000 euro ook voldoe. Eigenlijk gijzeld hij nu mijn eigendom.
Hij zegt dit advies te hebben gekregen omdat wanneer ik het niet eens ben met de betaling van de leenmotor, hij kan fluiten naar zijn geld. Wat nu gedaan?
Rudolph61 schreef:Volgende ellende:
Volgens mij is dit niet geoorloofd.
Neem nog eens contact op met het juridisch loket, wat zij zeggen.
Ik denk persoonlijk, dat je beter met een advocaat in zee moet gaan, want dit wordt echt heavy.
Inmiddels een twede emailvraag naar het juridisch loket gestuurd, op jullie aanraden.
Heren, gaan jullie nou geen ruzie onderling maken over quots e.d.
Hardstikke fijn dat jullie met me meedenken! Nog briljante ingevingen verder? want ik zit hier echt met pijn in mn buik mn haren uit mn hoofd te trekken. En nee, dom genoeg had ik geen rechtsbijstandsverzekering afgesloten.....
Heren, gaan jullie nou geen ruzie onderling maken over quots e.d.
Hardstikke fijn dat jullie met me meedenken! Nog briljante ingevingen verder? want ik zit hier echt met pijn in mn buik mn haren uit mn hoofd te trekken. En nee, dom genoeg had ik geen rechtsbijstandsverzekering afgesloten.....
[off topic bericht verwijderd door de moderator]
Laatst gewijzigd door Radar op 03 nov 2011 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door de Moderator vanwege het schenden van de gedragsregels ( zie http://www.trosradar.nl/index.php?id=gedragsregels ).
Reden: Bericht aangepast door de Moderator vanwege het schenden van de gedragsregels ( zie http://www.trosradar.nl/index.php?id=gedragsregels ).
Ik ga maar niet meer in op de posts van Secondadvies, want dat lijkt verspilde moeite te zijn. Juridisch klopt er niks van en hij wil niet begrijpen wat er geschreven wordt..
De garagehouder kan niet zomaar de kosten van de gestolen motor bij de reparatiefactuur doen.
De reparatie en de huur van de motor zijn twee afzonderlijke overeenkomsten.
Verder mag de garagehouder niet zomaar jouw motor "gijzelen" als jij uitsluitend de reparatiefactuur voldoet (en dus niet de schade van de diefstal).
Indien de garagehouder toch jouw motor niet vrijgeeft zou ik hem aansprakelijk houden voor de kosten die jij maakt in verband met de kosten die je moet maken in verband met het vervangende vervoer dat jij nu dient te regelen.
De garagehouder kan niet zomaar de kosten van de gestolen motor bij de reparatiefactuur doen.
De reparatie en de huur van de motor zijn twee afzonderlijke overeenkomsten.
Verder mag de garagehouder niet zomaar jouw motor "gijzelen" als jij uitsluitend de reparatiefactuur voldoet (en dus niet de schade van de diefstal).
Indien de garagehouder toch jouw motor niet vrijgeeft zou ik hem aansprakelijk houden voor de kosten die jij maakt in verband met de kosten die je moet maken in verband met het vervangende vervoer dat jij nu dient te regelen.
Volgens mij moet je eens lezen wat andere schrijven.tufima schreef:Ik ga maar niet meer in op de posts van Secondadvies, want dat lijkt verspilde moeite te zijn. Juridisch klopt er niks van en hij wil niet begrijpen wat er geschreven wordt..
Wat is jouw bericht het verschil met dat van mij?
Antwoord maar niet, want het heeft geen zin, om met jou te discuteren..
secondadvies schreef:Rudolph61 schreef:Volgende ellende:
Volgens mij is dit niet geoorloofd.
Neem nog eens contact op met het juridisch loket, wat zij zeggen.
Ik denk persoonlijk, dat je beter met een advocaat in zee moet gaan, want dit wordt echt heavy.
Tufima, ik heb nooit gesproken van HUUR, het is leen.
Was het maar zo'n feest dan had ik een contract met bepalingen en van zijn kant ws een goede diefstaldekking
Was het maar zo'n feest dan had ik een contract met bepalingen en van zijn kant ws een goede diefstaldekking
@Rudolph61Rudolph61 schreef:Tufima, ik heb nooit gesproken van HUUR, het is leen.
Zoals je hebt laten weten, heb je geen rechtsbijstandverzekering.
Ben je misschien lid van de ANWB?
http://www.anwb.nl/rechtshulp,/anwb-rec ... shulp.html
Laatst gewijzigd door Radar op 03 nov 2011 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Hey, dat is een idee. ik ben inderdaad lid van de ANWB. Morgen gelijk bellen...
Ok, misschien kan je wat rustiger slapen.Rudolph61 schreef:Hey, dat is een idee. ik ben inderdaad lid van de ANWB. Morgen gelijk bellen...
suc6 morgen
Inderdaad ANWB biedt ook rechtshulp aan leden, maar weet dan wel even niet voor welke vraagstukken precies wel en niet.Rudolph61 schreef:Hey, dat is een idee. ik ben inderdaad lid van de ANWB. Morgen gelijk bellen...
http://www.anwb.nl/rechtshulp,/anwb-rec ... shulp.html
Denk overigens dat tufima gelijk heeft.
Kan me wel voorstellen dat secondadvies zegt dat het geen makkie wordt, recht krijgen is soms iets heel anders dan recht hebben.
De ANWB adviseert juist om nooit een motorvoertuig te huren/lenen zonder ervan op de hoogte te zijn of deze allrisk en tegen diefstal is verzekerd.
Omdat niet gedekte kosten verhaald kunnen worden op de gebruiker.
Brainless, als je een motor huurt, moet je altijd borg storten en je hebt altijd een eigen risico.Brainless schreef:De ANWB adviseert juist om nooit een motorvoertuig te huren/lenen zonder ervan op de hoogte te zijn of deze allrisk en tegen diefstal is verzekerd.
De borg is inderdaad voor niet gedekte kosten.
Google maar eens naar een verhuurbedrijf voor motoren.
Maar TS heeft de motor niet gehuurd, maar geleend.
Dus geen huurcontract en geen borg.
Dus geen huurcontract en geen borg.