LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] 5 jaar zorgstelsel: de balans
Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans
Ik heb geen duur pakket,en krijg tot 250 de tandarts vergoed(kom ik nooit aan,meestal maar 2 controles per jaar)en daar hoef ik geen eigen bijdrage aan te betalen
-
Sja, ik zit met een aantal kiezen waar even goed naar gekeken moet worden, dit jaar ging de tweede kroon er in, en volgend jaar de derde. En ook daarna zal er nog het een en ander aan moeten gebeuren. Het zijn allemaal oude vullingen, sommigen al een jaar of 25 tot 30, dat is wel aan vervanging toe, hopen dat dat niet ook kronen worden. Maar in zo'n geval is een goede verzekering best wel fijn.
Mijn moeder is Chronisch ziek en betaald zich werkelijk blauw aan de kosten voor de zorg. Elk jaar meer betalen en ondertussen wel steeds minder krijgen. Nu pakken ze de pgb ook aan. Krijgt ze ook weer minder hulp bij de zorg en huishouding. Aasgieren daar in Den Haag. Bezuinigen ok maar dit gaat toch echt te ver.
Dat kan er zijn inderdaad verzekeringen die dan bijvoorbeeld een eigen bijdrage hebben van 25%. Om aan de max. vergoeding van 450,- te komen, moet iemand voor 600,- tandartskosten maken.Chocomelk schreef:Tandartsverzekering :
Verzekerd voor max. 450 euro per jaar MAAR als je een vulling moet dan heb je nog altijd je eigen bijdrage want word niet volledig vergoed uit je tandartsverzekering tot het max. waar iemand zich voor verzekerd.
Klopt toch ook voor geen meter.
Je verzekerd je extra en toch nog eigen bijdrage's....
Een overweging zou kunnen zijn een goede verzekering nemen, de 'renovatie' aanpakken en als alles weer in orde is en er een paar jaartjes tegenkan het pakket verlagen of zelfs helemaal opzeggen.witte angora schreef:Sja, ik zit met een aantal kiezen waar even goed naar gekeken moet worden, dit jaar ging de tweede kroon er in, en volgend jaar de derde. En ook daarna zal er nog het een en ander aan moeten gebeuren. Het zijn allemaal oude vullingen, sommigen al een jaar of 25 tot 30, dat is wel aan vervanging toe, hopen dat dat niet ook kronen worden. Maar in zo'n geval is een goede verzekering best wel fijn.
Blijkbaar ligt het aan de zorgverzekeraar, want bij CZ heb je geen eigen bijdrage en eigen risico.Dat kan er zijn inderdaad verzekeringen die dan bijvoorbeeld een eigen bijdrage hebben van 25%. Om aan de max. vergoeding van 450,- te komen, moet iemand voor 600,- tandartskosten maken.
Wat wordt vergoed?
Verzekering Vergoeding Maximum totale vergoeding tandheelkunde
Basisverzekering Geen vergoeding
Aanvullende verzekering
Jongeren 75% € 450,- per jaar
Gezinnen 100% € 250,- per jaar
Tandarts 75% € 450,- per jaar
Uitgebreide Tandarts 75% € 1.150,- per jaar
Deze vergoeding is de vergoeding voor alle tandheelkundige zorg samen, dus ook voor andere behandelingen die u bij de tandarts krijgt.
Eigen bijdrage
U hoeft geen eigen bijdrage te betalen.
Eigen risico
U hoeft geen eigen risico te betalen.
.
niet het stelsel maar de verzekeringsmaatschappijen moet eens uitgekamd worden !!.
Het gekke is, dat niemand zich daar eens in verdiept heeft :
hoeveel heeft Hoogervorst niet van hun onder de tafel gekregen ?
Hoeveel krijgen arsten niet aan bonussen ?
Hoeveel krijgen ziekenhuizen niet aan bonussen ?
Het is een stelletjes heersers , waar de heren medici een goed leven bij hebben !
plus de minister toendertijd.
.
niet het stelsel maar de verzekeringsmaatschappijen moet eens uitgekamd worden !!.
Het gekke is, dat niemand zich daar eens in verdiept heeft :
hoeveel heeft Hoogervorst niet van hun onder de tafel gekregen ?
Hoeveel krijgen arsten niet aan bonussen ?
Hoeveel krijgen ziekenhuizen niet aan bonussen ?
Het is een stelletjes heersers , waar de heren medici een goed leven bij hebben !
plus de minister toendertijd.
.
...en niet te vergeten: hoeveel verdienen apothekers niet van fabrikanten, als ze medicijnen geven, van ander merk (maar wel zelfde type, als voorgeschreven middel)??
-
Dat is dus de reden dat ik exact voor deze verzekering heb gekozen (FBTO) De meeste maatschappijen stellen vragen, daar zou ik niet geaccepteerd worden. Verder zit ik met het feit dat ik niet zou weten waar ik een bijdrage van 25% vandaan zou moeten halen, hier krijg ik dus 100% vergoed, terwijl de premie per maand, voor wat geboden wordt, nog op te hoesten is.Een overweging zou kunnen zijn een goede verzekering nemen, de 'renovatie' aanpakken en als alles weer in orde is en er een paar jaartjes tegenkan het pakket verlagen of zelfs helemaal opzeggen.
Maar inderdaad, als over een jaar of 3 de boel weer spik en span is, dan laat ik het maximale bedrag zakken naar 200 of 400 euro, moet ik nog even zien tegen die tijd, en dan het uitgespaarde geld opzij leggen voor een eventuele volgende kostenpost.
Het zorgstelsel is een monstreus geval geworden. Marktwerking in de zorg, dat lijkt me in beginsel al een slecht uitgangspunt. Haal die dure verzekeraars er tussenuit. Ik wil best E150 per maand betalen (mijn premie voor 2010) voor wat ik nu heb, dat moet dan niet nog eens worden uitgekleed en ook weer duurder. Laat ze eens de balans opmaken zonder de kostenpost "verzekeraar". Kijk eens naar de dure panden, de dure managers, de dure administratie, etc. Waar men het nu steeds op gooit, is de vergrijzing. Ten eerste zag men dat al decennia lang aankomen, ten tweede is het niet de vergrijzing die ons de kop kost maar het systeem zelf.
Als ik alleen al kijk naar de bezuiniging van 132 miljoen die Schippers bij de huisartsen wil halen. Men heeft veel initiele zorg (kleinere chirurgische ingrepen e.d.) uit het ziekenhuis weggehaald en bij de huisartsen neergelegd, om te bezuinigen. Door die extra werkzaamheden, hebben de artsen ook meer kosten moeten maken, want het werk moet nog wel worden gedaan. Hierdoor zijn ze over budget gegaan en worden ervoor afgestraft (kosten: ongeveer E20.000 per huisartsenpraktijk). Die extra zorg willen de huisartsen nu dus (terecht denk ik) weer naar het ziekenhuis terugsturen, wat voor de zorgkosten weer duurder uitvalt.
Een goed doordacht systeem dus....ahum.
Als ik alleen al kijk naar de bezuiniging van 132 miljoen die Schippers bij de huisartsen wil halen. Men heeft veel initiele zorg (kleinere chirurgische ingrepen e.d.) uit het ziekenhuis weggehaald en bij de huisartsen neergelegd, om te bezuinigen. Door die extra werkzaamheden, hebben de artsen ook meer kosten moeten maken, want het werk moet nog wel worden gedaan. Hierdoor zijn ze over budget gegaan en worden ervoor afgestraft (kosten: ongeveer E20.000 per huisartsenpraktijk). Die extra zorg willen de huisartsen nu dus (terecht denk ik) weer naar het ziekenhuis terugsturen, wat voor de zorgkosten weer duurder uitvalt.
Een goed doordacht systeem dus....ahum.
Laatst gewijzigd door lostlovey op 12 nov 2011 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat is dus wat ik heb, krijg altijd een rekening thuis als ik bijsecondadvies schreef:
Blijkbaar ligt het aan de zorgverzekeraar, want bij CZ heb je geen eigen bijdrage en eigen risico.
Wat wordt vergoed?
Verzekering Vergoeding Maximum totale vergoeding tandheelkunde
Basisverzekering Geen vergoeding
Aanvullende verzekering
Jongeren 75% € 450,- per jaar
Gezinnen 100% € 250,- per jaar
Tandarts 75% € 450,- per jaar
Uitgebreide Tandarts 75% € 1.150,- per jaar
Deze vergoeding is de vergoeding voor alle tandheelkundige zorg samen, dus ook voor andere behandelingen die u bij de tandarts krijgt.
Eigen bijdrage
U hoeft geen eigen bijdrage te betalen.
Eigen risico
U hoeft geen eigen risico te betalen.
tandarts ben geweest van die 25% die je zelf moet betalen.
Is inderdaad dom dom dom van me dacht dat het normaal was.vogels schreef:Dat is een keuze/afweging die je dan maakt. Je zou kunnen bekijken of je met dit pakket, ook met die 25% eigen bijdrage, alsnog goedkoper uit bent dan een ander pakket die 100% tot een bepaald bedrag vergoed.Dat is dus wat ik heb, krijg altijd een rekening thuis als ik bij tandarts ben geweest van die 25% die je zelf moet betalen.
Bij de Ohra kost bijv. het goedkoopste pakket 7,65 p.m. (2011) met een vergoeding tot 150,- euro.
Ga zeer zeker kijken naar een ander pakket en me er meer in verdiepen.
klusjesman60 schreef: het zorgstelsel word systematisch uitgekleed maar niet door doktoren of ziekenhuizen, maar door de verzekeringmaatscappijen die er allemaal aan willen verdienen en dit niet te weinig dus als er moet worden bezuinigt begin dan bij de zorgverzekeraars en breng de zorg weer terug bij de overheid.
Helemaal mee eens! De enige die er beter van zijn geworden zijn de verzekeringsmaatschappijen
@@@
1-1-2006 was een rampdag en naar mijn bescheiden mening een mooi voorbeeld van de vigerende witte boorden criminaliteit in dit kikkerland.
Maxiem.
1-1-2006 was een rampdag en naar mijn bescheiden mening een mooi voorbeeld van de vigerende witte boorden criminaliteit in dit kikkerland.
Maxiem.
Bij FBTO kun je zelfs apart per persoon de hoogte van je vergoedingen vaststellen.
bv. man geen verzekering en vrouw tot 800,00 (100%)
bv. man geen verzekering en vrouw tot 800,00 (100%)
Heb mij de moeite gedaan en bij Ohra gelezen.vogels schreef: Bij de Ohra kost bijv. het goedkoopste pakket 7,65 p.m. (2011) met een vergoeding tot 150,- euro.
Met een goede tandartsverzekering (ook voor kronen enz.) ben je voor een bedrag van € 500.00 al € 25,75 kwijt.
Bij het goedkoopste pakket zijn er bij Kronen, bruggen, implantaten en inlays, geen vergoeding.
Ook hier geldt zoals bij vele aanbiedingen: Vanaf
-
Ik hoop/denk dat je het woord 'moeten' bent vergeten?martenj65 schreef:Ik heb mazzel dat ik geen zorg nodig heb maar vind dat degene die dat wel echt nodig hebben die ook krijgen.
Want mensen die zorg echt nodig hebben kunnen het zo langzamerhand niet meer betalen.
Het basispakket wordt elk jaar duurder, terwijl er minder vegoed wordt.
Sommige dingen gaan dan naar (een duurder) aanvullend pakket, maar som wordt het gewoon niet meer vergoed.
Mensen met overmatige spierspanning die chronisch Diazepam nodig hebben moeten al jaren zelf hun medicatie betalen.
De belastingaftrek voor chronisch zieken is verdwenen en de mogelijkheid om alle zorgkosten af te trekken ook.
Daar is een tegemoetkoming voor in de plaats gekomen, maar die dekt de lading never nooit niet als je erg beperkt bent en veel zorg nodig hebt.
Het ergste vind ik nog wel, dat er een goed voorbeeld was dat dit systeem niet zou gaan werken, namelijk Amerika.
Maar nee, het toenmalige kabinet heeft zich daar niets van aan getrokken en heeft het systeem doorgevoerd.
En dat systeem is gedoemd te mislukken en zal compleet onbetaalbaar worden.
Dat kon een kind nog zien aankomen.
Het wordt er allemaal niet makkelijker op met al die pakketten waar
je uit kan kiezen.
je uit kan kiezen.
-
Het is maar net of je keuze hebt.Chocomelk schreef:Het wordt er allemaal niet makkelijker op met al die pakketten waar
je uit kan kiezen.
Bij de zorgverzekering wordt het basispakket dusdanig uitgekleed, dat je je als chronisch zieke wel bij moet verzekeren.
Want je dekking heb je nou eenmaal nodig.
Die aanvullende paketten worden ook nog eens steeds duurder (en uitgekleed, waardoor je weer een duurder pakket moet hebben).
En omdat een verzekeraar bij aanvullende verzekeringen geen acceptatieplicht hebben, kun je als chronisch zieke niet rondshoppen naar de goedkoopste verzekeraar.
Die gaan namelijk geen chronisch zieke accepteren.
Dus die hele marktwerking en leuzen als 'keuzevrijheid' en 'geld bespraren door overstappen' gaan voor chronisch zieken al niet op.
-
Er is jaren geleden al door Kassa! aangetoond dat zo'n beetje elke verzekeraar geen chronisch zieken aanneemt.vogels schreef:Er zijn nog steeds zorgverzekeraars (o.a. Azivo en DSW) die niet aan selectie doen voor aanv. pakketten.Dus die hele marktwerking en leuzen als 'keuzevrijheid' en 'geld bespraren door overstappen' gaan voor chronisch zieken al niet op.
Dat twee of drie het doen, wil waarschijnlijk zeggen dat die juist erg duur zijn, anders kan het niet uit natuurlijk....
En dan nog, dan is de keuze dus heel erg beperkt en is er weinig marktwerking voor chronisch zieken.
Klopt !vogels schreef:Klopt, het vraagt zo langzamerhand enige dagen om alle alg. voorwaarden goed door te ploeteren c.q. te vergelijken.Chocomelk schreef:Het wordt er allemaal niet makkelijker op met al die pakketten waar
je uit kan kiezen.
Ik kan op het internet rond snuffelen naar alle verzekeraars maar genoeg
oudere mensen die geen internet hebben en dus niet kunnen rond snuffelen.
Die blijven maar vaak bij de verzekering die ze al jaaaaren hebben maar kunnen
wel hun neus daarmee flink stoten.