Dear readers,
Ten eerste: Zoals ik al zei, heb ik ook tijden gehad dat ik niet leende en dus alles.
Afbetaald heb, rente en reële aflossing. En wat is er mis mee als de bestaande lening wordt omgezet in een lening die veel minder rente behelst? Scheelt me alleen maar geld.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Directa weigert doorlopend krediet op vage gronden.
-
Re: Directa weigert doorlopend krediet op vage gronden.
Er is op zich natuurlijk niets mis mee om je lening om te willen zetten naar een lening met een lagere rente. Maar de rente die je moet betalen is onder meer voor een groot deel afhankelijk van het risico dat de financier denkt te gaan lopen. Dat risico is veel hoger als de lening hoog is in verhouding tot het inkomen. Daarom zul je alleen in aanmerking komen voor een lening met een lage rente als de leensom in verhouding staat tot je inkomen. Volgens de algemene normen is dat bij jou nog niet het geval. Er kunnen natuurlijk redenen zijn waarom bij jou een hogere leensom wel zou kunnen, vanwege je uitgavenpatroon etc. Maar daarvoor zul je niet bij de standaard geldverstrekkers terecht kunnen maar zul je naar een financier moeten gaan die maatwerk levert.
Re: Directa weigert doorlopend krediet op vage gronden.
Is helemaal niets mis mee. Alleen zijn enkelen de mening toegedaan dat helemaal niet lenen veruit het goedkoopst is.amsterdam2226 schreef:En wat is er mis mee als de bestaande lening wordt omgezet in een lening die veel minder rente behelst? Scheelt me alleen maar geld.
Maar goed om even terug te komen naar de openingspost. Ik denk dat het dan verstandig is rond te kijken of er andere partijen zijn die het bedrag wel tegen gunstigere condities willen uitlenen.
Vraag die bij mij overblijft: wat wilt u eigenlijk beginnen tegen Directa ?
Een bank of andere financiële instelling is niet verplicht u als klant aan te nemen. Zij zijn niet verplicht u iets te lenen. Stel u komt bij een bakker en deze zegt: wij verkopen u geen brood, kunt u (bij wijze van spreken) op uw hoofd gaan staan maar u kunt de bakker niet dwingen u het brood te verkopen.
Persoonlijk ben ik het met de anderen eens dat de verhouding tussen het geleende bedrag en het inkomen niet je van het is oftewel het percentage dat aan de lening (rente en aflossing) betaald dient te worden is nogal hoog te noemen. Een afweging van een bank zou ook kunnen zijn dat u een creditcard van 3000,- wil aflossen met dit bedrag. Dit zou betekenen dat de credit card weer 3000,- ruimte heeft voor uitgaven en opnames, waardoor u nog dieper in de schulden zou kunnen komen. Ik zeg niet dat dit per definitie gebeurd, maar het kan zo zijn dat banken hiermee rekening houden.