LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onnodige legitimatie-/identificatiekosten

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
nevermind

Re: Onnodige legitimatie-/identificatiekosten

Ongelezen bericht door nevermind »

Brainless schreef:Dit staat er op de site van de overheid:
Sind 1 januari 2005 is het rijbewijs een geldig wettig identificatiemiddel binnen Nederland. Omdat de nationaliteit niet op het rijbewijs staat is in sommige gevallen, bijvoorbeeld voor de aanvraag van een uitkering, een paspoort of identiteitskaart verplicht.
Helaas is het iets anders:
De volgende documenten worden geaccepteerd als geldig identiteitsbewijs:

een Nederlands paspoort of Nederlandse identiteitskaart;
een vreemdelingen- of vluchtelingenpaspoort;
een diplomatiek paspoort of dienstpaspoort;
een paspoort van een EU of EER-land;
een niet-Nederlands paspoort waarin de gemeente een verblijfssticker heeft aangebracht;
een geldig verblijfsdocument voor vreemdelingen;
een W-document.

Het document dat u laat zien, mag niet verlopen zijn.

Het Nederlands rijbewijs wordt in veel situaties ook geaccepteerd als geldig identiteitsbewijs, maar niet altijd. U kunt u bijvoorbeeld niet legitimeren met een rijbewijs als u een uitkering wilt aanvragen.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Zolang je moet betalen is elke ID goed, is er wat te halen dan gaan ze je het moeilijk maken.
Waarschijnlijk omdat er in het verleden iets teveel onterecht is "gehaald". Een crimineel die zonder zich te legitimeren per se mijn hypotheek wil betalen mag van mij ook zijn gang gaan hoor. Zo inconsequent ben ik dan ook wel weer.

seconds-out

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 31 jan 2012 01:50, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman

Die vragen over het algemeen ook niet ter plekke een uitkering aan , anders moeten ze alsnog een ID of paspoort laten zien :wink:

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Het is duidelijk een verschil van legitimatie en identificatie.

Het rijbewijs heeft in Nederland de status van legitimatiebewijs, maar men kan zich in regel met een rijbewijs niet identificeren, bijvoorbeeld bij een bank zal men een rijbewijs niet accepteren als identificatiebewijs (ID-bewijs).

seconds-out

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 31 jan 2012 01:49, 1 keer totaal gewijzigd.

morundo

Ongelezen bericht door morundo »

Ik dacht dat iedereen verplicht een legitimatie bewijs moet hebben,zoals id kaar en/of passport.
Zo onnodig vind ik de kosten niet.

Toppy

Ongelezen bericht door Toppy »

Dat een rijbewijs geen geldig legitimatiebewijs is in verband met de aanvraag van een uitkering heeft een achterliggende reden, namelijk:
Op een rijbewijs staat niet vermeld welke nationaliteit de houder heeft.
Is het een Nederlander? Is het iemand met een andere nationaliteit en heeft betrokkene een verblijfsvergunning die recht geeft op een uitkering?
Aan de 'buitenkant', naam en geboorteplaats is dat niet te zien.

En wij willen tenslotte allemaal dat de overheid zuinig is op onze belastingcentjes en niet aan zomaar iedereen die dit vraagt een uitkering geeft. Er wordt, ook in dit forum, met enige regelmaat geklaagd dat 'ze' heel makkelijk uitkeringen geven aan bepaalde bevolkingsgroepen. "Dáár moesten ze eens wat aan doen!
Maar o wee als die regels 'ons soort mensen' treffen.......

Ik wordt hier zo moe van......

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

secondadvies schreef:Het is duidelijk een verschil van legitimatie en identificatie.

Het rijbewijs heeft in Nederland de status van legitimatiebewijs, maar men kan zich in regel met een rijbewijs niet identificeren, bijvoorbeeld bij een bank zal men een rijbewijs niet accepteren als identificatiebewijs (ID-bewijs).

nou bij de bank accepteren ze mijn rijbewijs echt wel.

Dus dat is dan meten met twee maten.

bprosman

Bij de bank heb je vaak ook nog je bankpas er bij nodig.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

bprosman schreef:Bij de bank heb je vaak ook nog je bankpas er bij nodig.

klopt maar ze accepteren echt je rijbewijs.

Gerard-van-Katwijk

Ongelezen bericht door Gerard-van-Katwijk »

[quote="ciske"][quote]Valt me altijd wel op het juist de mensen zijn die iets van de regering/gemeenschap willen (uitkering) paranoia zijn wat betreft hun privacy

[/quote] wat een belachelijk antwoord , dus mensen die een uitkering aanvragen ( leven van de maatschappij) die zijn paranoia?? denk eerder dat er bij jou een steekje los zit.

bprosman, klinkt als discriminatie van mensen met een uitkering door jou.[/quote]

Bedankt voor je steun en terechte relativering.

Gerard-van-Katwijk

[quote="ciske"][quote] zich niet fatsoenlijk wil legitimeren ?

[/quote] vind dit een beetje overdreven, dat TS met zijn/haar rijbewijs dacht te legitimeren is een fout dat je bij sommige dingen wel en sommige dingen niet ken gebruiken.

ID kaart is niet zo duur en als ze dat wensen, wat ik ook normaal vind om een uitkering te krijgen dan moet TS dat gewoon doen.

Wel vind ik dat je te veel de nadruk legt op [b]gemeensschapsgeld.[/b]
je weet niet wat TS voor deze tijd heeft gedaan en waardoor die een uitkering nodig heeft.[/quote]

Goed zo! Hier spreekt iemand die nadenkt.

Gerard-van-Katwijk

[quote="secondadvies"]Het is duidelijk een verschil van legitimatie en identificatie.

Het rijbewijs heeft in Nederland de status van [b]legitimatiebewijs[/b], maar men kan zich in regel met een rijbewijs[b] niet identificeren[/b], bijvoorbeeld bij een bank zal men een rijbewijs niet accepteren als identificatiebewijs (ID-bewijs).[/quote]

Uit eigen ervaring weet ik dat dat per bank verschilt.

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour »

@Gerard-van-Katwijk
`Vraag je ID kaart aan. Vraag dan wel een formulier waarmee je bezwaar kan maken tegen de kosten hiervan. Grote kans dat je je geld terug krijgt.
Er lopen hier enkele procedures over. Wordt de wet teruggedraaid dan kan je je geld terugkrijgen als je een bezwaar hebt aangetekend.

Toppy

Ongelezen bericht door Toppy »

sacredfour schreef:@Gerard-van-Katwijk
`Vraag je ID kaart aan. Vraag dan wel een formulier waarmee je bezwaar kan maken tegen de kosten hiervan. Grote kans dat je je geld terug krijgt.
Er lopen hier enkele procedures over. Wordt de wet teruggedraaid dan kan je je geld terugkrijgen als je een bezwaar hebt aangetekend.

Ik dacht al, waar blijft de afdeling (nutteloze) bezwaren en beroepen.
De wet is inmiddels aangepast. Terugdraaien kan alleen als de wet, door middel van een nieuwe wet, gewijzigd wordt.
Dus waartegen wordt er dan bezwaar gemaakt? Het juist toepassen van de wet? Het feit dat de wetgevende macht de wet niet wil wijzigen?

sacredfour

De wet is inderdaad teruggedraaid. De procedures die lopen gaan over de wetmaatigheid hiervan. Heb jij op tijd bezwaar aangetekend dan geld de uitspraak over deze zaak ook voor jouw als er gewonnen wordt.
je hoeft het niet altijd eens te zijn met de overheid, het is ons recht in deze "democratische"staat om bezwaar te maken, tegen beslissingen van overheden. Of dit nuttig of nutteloos is? De ervaring moet het leren.

bprosman

Ach, vandaag of morgen komt er vast een onderzoek dat er een x aantal uitkeringen onterecht is verstrekt op valse of ondeugdelijke legitimatie. Dan staat hier iedereen op zijn achterste benen, moord, brand, revolutie want "daar moeten de instanties dan maar goed of beter op controleren"... totdat het onszelf overkomt.

Voordat ik in een El-Al vliegtuig stap wordt ik driedubbel binnenste buiten gekeerd, wordt geinterviewd, legitimatiebewijzen, dit alles om ondubbelzinnig vast te stellen wie of wat ik ben en of ik ga doen wat ik zeg dat ik ga doen.

Dat is soms lastig maar heb je dat eenmaal achter de rug kun je met een aardig veilig gevoel het vliegtuig in.

Zo ook met een uitkering, niks mis met mensen die hem aanvragen maar realiseer je ook dat hoe meer mensen er mee frauderen hoe moeilijker het wordt om een uitkering te krijgen voor mensen die deze echt nodig hebben.

sacredfour

BEZWAAR TEGEN LEGES VOOR DE NEDERLANDSE IDENTITEITSKAART
(per persoon in te vullen)
Aan de heffingsambtenaar van de gemeente …………….Datum:…………………
Ondergetekende maakt bezwaar tegen de in rekening gebrachte leges voor het in
behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van de Nederlandse identiteitskaart.
Voor de toelichting op mijn bezwaar verwijs ik naar de uitspraak van Gerechtshof ’s-
Hertogenbosch van 7 oktober 2010, LJN: BN9659 en het arrest van de Hoge raad van 9
september 2011, LJN: BQ4105.
Ik hoef geen ontvangstbevestiging van u te ontvangen voor dit bezwaarschrift.
Ik geef u toestemming om pas uitspraak te doen zodra meer duidelijk is over de
consequenties van het arrest van de Hoge Raad in cassatie.
Met vriendelijke groet,
(Handtekening)
Naam:

bprosman

En nog niet doorhebben dat al die onzinnige bezwaarmaking en de daarvoor benodigde ambtenaren ook door de burger betaald worden ?. :wink:
Ik snap niet waar mensen de tijd vandaan halen voor al die brievenschrijverij.

Gesloten