LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] banden verkeerd om

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door nevermind »

Mijn Michelin banden hebben enkel een "outside" teken op de buitenkant staan, geen pijl(draairichting).
Vind ik heel raar bij dit soort banden!
Dit houd ook in, dat je de banden ook op de ouderwetse manier kunt verwisselen, als voorbeeld van links voor naar rechts achter enz.
Sinds de komst van de draairichting, is het alleen toegestaan van links voor naar links achter enz.
Dit outside teken is voor mij nieuw, en heb ik nog nooit ergens gelezen.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door smilie »

@Emmy75:
Meeste banden hebben uiteraard 'buitenkant' en nog eens draai richting. Ter illustratie, dergelijke band foto - dient maar op een (juiste) manier gemonteerd te worden, zodanig dat bij voorwaartse beweging water naar achteren wordt 'gedrukt'. Zet je dergelijke band dat ie 'achteruit' loopt (bij voorwaarts gaan van de wagen) - dan zal ie nagenoeg geen water weg kunnen werken. Met andere woorden, geweldig YouTube materiaal - maar wel levensgevaarlijk.

En ja - meestal als ik iets nieuw koop / in ontvangst neem, heb ik neiging om te controleren of het is wat ik wou en of het conform verwachtingen is. Dus inderdaad, motorkap even open, rond de wagen lopen om eventuele schade te ontdekken - maar ja, ook banden even controleren. Het klinkt misschien stom, maar mensen maken fouten.

@bgt: welke banden heb je exact (merk en model)?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door nevermind »

smilie schreef:@Emmy75:
Meeste banden hebben uiteraard 'buitenkant' en nog eens draai richting. Ter illustratie, dergelijke band foto - dient maar op een (juiste) manier gemonteerd te worden, zodanig dat bij voorwaartse beweging water naar achteren wordt 'gedrukt'. Zet je dergelijke band dat ie 'achteruit' loopt (bij voorwaarts gaan van de wagen) - dan zal ie nagenoeg geen water weg kunnen werken. Met andere woorden, geweldig YouTube materiaal - maar wel levensgevaarlijk.

En ja - meestal als ik iets nieuw koop / in ontvangst neem, heb ik neiging om te controleren of het is wat ik wou en of het conform verwachtingen is. Dus inderdaad, motorkap even open, rond de wagen lopen om eventuele schade te ontdekken - maar ja, ook banden even controleren. Het klinkt misschien stom, maar mensen maken fouten.

@bgt: welke banden heb je exact (merk en model)?


Staat in de openingspost! :wink:

TS heeft geen draairichting op de banden staan! :wink:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door bprosman »

Niet helemaal, Michelin heeft verschillende typen in die maat.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door nevermind »

bprosman schreef:Niet helemaal, Michelin heeft verschillende typen in die maat.
Maar alleen een band met dit profiel!

pima
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 nov 2009 12:57

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door pima »

Het enige, dat voor het juiste gebruik van een band van belang is is de draairichting, het profiel moet de juiste draairichting hebben, daarom hebben de fabrikanten er merktekens opgezet. Een rechter band met het merkteken outside aan, uiteraard aan buitenkant, kan niet links gemonteerd wordenmet het merkteken outside aan de buitenkant, immers dan draait het profiel de verkeerde kant op, kan wel links gemonteerd worden met outside aan de binnenkant. dan heeft het profiel wel de goede draairichting. Ik denk dat bij de montage van de band niet gelet is op de merktekens, alleen op het profiel en dan kan het voorkomen dat het merkteken outside inside staat. De getoonde slijtage heeft m.i veelal meer te maken met de uitlijning van de auto.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Bedankt allemaal voor de heldere uitleg, zeker de foto en illustratieve uitleg van smilie maken heel veel duidelijk. Als ik dat zo eens bekijk is het inderdaad wel erg logisch. Was deze dag toch weer nuttig want ik heb weer wat bijgeleerd. :)
bprosman schreef:225x55x17 zijn wielen met een doorsnede van 17" ofwel 43cm en een loopvlak van 225 mm, dit zijn geen "gewone" maten en gaan aanzienlijk langer mee dan 40.000 km. Onder mijn auto ligt de zelfde maat en 80.000 komt meer in de buurt.
Twee van onze vorige auto's hadden 17" banden en de banden die af-fabriek erop zaten, waren tussen de 40.000-50.000 km al aardig versleten. Banden die er daarna zijn opgezet gingen langer mee. Dus een beetje vreemd vind ik dit wel.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door nevermind »

pima schreef:Het enige, dat voor het juiste gebruik van een band van belang is is de draairichting, het profiel moet de juiste draairichting hebben, daarom hebben de fabrikanten er merktekens opgezet. Een rechter band met het merkteken outside aan, uiteraard aan buitenkant, kan niet links gemonteerd wordenmet het merkteken outside aan de buitenkant, immers dan draait het profiel de verkeerde kant op, kan wel links gemonteerd worden met outside aan de binnenkant. dan heeft het profiel wel de goede draairichting. Ik denk dat bij de montage van de band niet gelet is op de merktekens, alleen op het profiel en dan kan het voorkomen dat het merkteken outside inside staat. De getoonde slijtage heeft m.i veelal meer te maken met de uitlijning van de auto.
@pima

Wat vind je hiervan?
Banden met een asymmetrisch profiel hebben technisch gezien normaal geen draairichting, alleen een binnen en buitenkant (gemarkeerd door "outside").
Optisch kan het echter lijken dat de banden wel een draairichting hebben, dit is echter niet zo.
(voorbeelden: Michelin Primacy, Conti Premium, Pirelli PZ-Rosso, Dunlop SP300, SP01, Bridgestone ER300, RE050, enz....)
Dus gok ik erop, dat TS de Michelin Primacy heeft.
Dus deze band is zowel links als rechts te gebruiken, natuurlijk niet outside aan de binnenkant.

bgt
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 okt 2011 21:38

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door bgt »

Het zijn idd Michelin Primacy HP banden. En ze mogen door elkaar gebruikt worden als het "outside" tekentje maar aan de buitenkant zit.
Afbeelding
Afbeelding
Je ziet dus dat ze bij mij verkeerd om hebben gezeten.
Hieronder het uilijnrapport gemaakt na de wisseling van de banden
Afbeelding

Veldt01
Berichten: 995
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Enige dat je met deze Michelin merkt bij verkeerd om monteren is een iets slechtere grip bij extreme wateroverlast. Band heeft over het hele loopvlak dezelfde rubbercompound en enkel het profiel is ontworpen om in één richting het water af te kunnen voeren (en dat was hier niet goed)
Franse auto's zijn af fabriek zeer slecht uitgelijnd (maar helaas geldt dit voor meer merken) als er daarna ook nog een gastank is gemonteerd en de uitlijning is hier niet op aangepast dan is het wel duidelijk waar de slijtage door is veroorzaakt (te negatieve stand van de achterwielen).
40 k is een hele nette prestatie voor deze banden (meer kan maar dan moet alles perfect zijn en daar hoort regelmatig uitlijnen bij). Die paar mm aan de binnenzijde wordt weer aardig gecompenseerd door de kosten van een extra tussentijdse uitlijnbeurt dus alteveel mag je ook weer niet klagen.
Banden zijn bovendien een slijtageproduct en de bewijslast is zo goed als niet rond te krijgen (klant moet overigenss zelf ook opletten en bij michelins staat het heel helder op de banden geschreven dat de verkeerde zijde voor zit.....).

bgt
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 okt 2011 21:38

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door bgt »

De wielhoek achter is niet in te stellen bij de C5, sporing wel. Moet gewoon iets aan mn vering doen. Zelfstellende schokbrekers bijv.

Veldt01
Berichten: 995
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Dat vreesde ik al (ook een probleem bij peugeots met een torsie as). In dat geval zakt de auto toch te ver door zijn poten en zou hoger zetten inderdaad een optie kunnen zijn.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door bprosman »

(klant moet overigenss zelf ook opletten en bij michelins staat het heel helder op de banden geschreven dat de verkeerde zijde voor zit.....).
Als koper van een nieuwe auto ga ik er wel van uit dat als ik een auto koop de banden er toch niet "Met de Franse slag" onder gegooid zijn.
bij michelins staat het heel helder op de banden geschreven dat de verkeerde zijde voor zit....
Volgens mij zit er alleen maar een "Outside" markering op die je niet kunt zien als de band er verkeerd om onder ligt en dus niet de conclusie kunt trekken dat de banden verkeerd om liggen. Of zit er aan de binnenkant een "Wrong side out" markering op ?

bgt
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 okt 2011 21:38

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door bgt »

nee, je ziet dan niets. Dus weet je het ook niet. Zeker voor de leek. En 40000km voor een achterband is te weinig. Dat hadden mijn voorbanden bijna ook gehaald.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door bprosman »

nee, je ziet dan niets. Dus weet je het ook niet. Zeker voor de leek. En 40000km voor een achterband is te weinig. Dat hadden mijn voorbanden bijna ook gehaald.
Zelf rijd ik met precies de zelfde maat banden, ook Michelin, en bij mij gingen ze ook het dubbele mee (80.000) inclusief een helling in de vakantie waar ze flink "gerookt" hebben.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: banden verkeerd om

Ongelezen bericht door smilie »

Veldt01 schreef:Dat vreesde ik al (ook een probleem bij peugeots met een torsie as). In dat geval zakt de auto toch te ver door zijn poten en zou hoger zetten inderdaad een optie kunnen zijn.
Had ik bij een Renault ook. E.e.a. rubbers moesten vervangen worden om zodanig banden weer netjes op de wegdek te krijgen. Vreemde constructie inderdaad.

Gesloten