LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mail van ING Bank ?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
CB

Re: Mail van ING Bank ?

Ongelezen bericht door CB »

CSM schreef:
CB schreef:
Ik snap het probleem niet. Iedere mail die je, van welke bank dan ook, ontvangt is pishing mail. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?

Alle correspondentie die ik van ING en RABO, daar ben ik klant, ontvang ik via de post en nooit via mail. Mail van een bank wordt bij mij ongelezen en zonder controle naar echtheid verwijderd.

Klinkt als een solide aanpak, maar is niet helemaal waterdicht.

1) Veel consumenten willen wel graag de (authentieke) e-mails van hun bank lezen.
2) Zelfs al verwijdert u de e-mails van elke bank, hoe weet u of de andere e-mails in uw inbox authentiek zijn?

Als iemand uw e-mail adres zou weten, dan zou het bijvoorbeeld vrij makkelijk zijn om u een e-mail namens Tros Radar te sturen. Zou u die ook ongelezen verwijderen?

Mijn punt is, met e-mail is en blijft iedereen kwetsbaar. Gelukkig maar zijn de criminelen op dit moment nogal doorzichtig met hun pogingen, en blijkbaar is het huidige, amateuristische niveau voldoende succesvol om er aan te verdienen.

Een vergelijking met muizen (of inbrekers) is wellicht aardig. Kun je je huis 100% dicht maken, zodat geen enkel muisje (of inbreker) meer binnen kan glippen, hoe slim en vindingrijk ook? Dat is onmogelijk. Gelukkig volstaat het normaliter om ervoor te zorgen dat je huis moeilijker binnen te komen is dan dat van de buren.
Mijn punt is dat ik nog nooit een e-mail van een bank heb ontvangen. Dat doen banken namenlijk niet en daar gaat deze topic over. Dus mocht ik een mail van een bank zien, kan het nooit interessant zijn en verwijder ik deze ongelezen.

Verder verspreid ik mijn privé e-mailadres heel selectief en nooit op internet. Daar gebruik ik een hotmailadres voor. Misschien is dat ook de reden, dat ik nog nooit pishing mail van een bank heb ontvangen.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Mijn punt is dat ik nog nooit een e-mail van een bank heb ontvangen. Dat doen banken namenlijk niet en daar gaat deze topic over. Dus mocht ik een mail van een bank zien, kan het nooit interessant zijn en verwijder ik deze ongelezen.
Bij de ABN krijg je mails, als je via internet bankieren hebt ingelogd, want daar is een functie :Bankmail.
Dus niet via het regulaire e-mail adres, maar afgeschermd met de inloggegevens van internetbankieren.

CB

nevermind schreef:
Bij de ABN krijg je mails, als je via internet bankieren hebt ingelogd, want daar is een functie :Bankmail.
Dus niet via het regulaire e-mail adres, maar afgeschermd met de inloggegevens van internetbankieren.
Sorry het is me niet helemaal duidelijk wat je wilt zeggen met dit antwoord. ABN reageert via bankmail, maar niet via het regulaire e-mailadres. Mooi maar wat moet ik me daarbij voorstellen?

Het is natuurlijk wel mooi dat ABN/Amro je laat weten dat je ingelogd hebt. Op zich een mooie service en erg adequat. Mijn banken doen dit niet en misschien moet ik zeggen helaas niet. Mijn banken (ING en RABO) zeggen tegen mij dat ze hun klanten nooit via de mail benaderen. Krijg je ook nog andere mail van ABN/Amro?

nevermind

Sorry het is me niet helemaal duidelijk wat je wilt zeggen met dit antwoord. ABN reageert via bankmail, maar niet via het regulaire e-mailadres. Mooi maar wat moet ik me daarbij voorstellen?
Nou simpel, via optie bankmail, bij het internet bankieren, nadat je hebt ingelogd.
Dus deze mail kan dus alleen afkomstig zijn van de bank.
Desondanks vraagt ook hier de bank niet om inloggegevens, via de mail.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Verder verspreid ik mijn privé e-mailadres heel selectief en nooit op internet. Daar gebruik ik een hotmailadres voor. Misschien is dat ook de reden, dat ik nog nooit pishing mail van een bank heb ontvangen.
We praten in mijn geval over een hotmailaccount dat slechts weinigen kennen. Hoe 'Nigeria' het bestaan van dit account ontdekt heeft? Geen idee. Maar ze hebben het.

Aan internetbankieren doe ik niet, omdat ik het niet veilig vind, dus of banken echt nooit een e-mail versturen? Geen idee.

CSM

Ongelezen bericht door CSM »

CB schreef:Mijn banken (ING en RABO) zeggen tegen mij dat ze hun klanten nooit via de mail benaderen. Krijg je ook nog andere mail van ABN/Amro?
Klopt niet. Rabobank stuurt e-mail nieuwsbrieven rond. Die heten "Mailmoment". Maar ze doen dit alleen als je jezelf er voor opgeeft (opt-in)

ING heeft een zelfde soort systeem. Hun nieuwsbrief heet "Mijn ING Nieuws"

CB

CSM schreef:
CB schreef:Mijn banken (ING en RABO) zeggen tegen mij dat ze hun klanten nooit via de mail benaderen. Krijg je ook nog andere mail van ABN/Amro?
Klopt niet. Rabobank stuurt e-mail nieuwsbrieven rond. Die heten "Mailmoment". Maar ze doen dit alleen als je jezelf er voor opgeeft (opt-in)

ING heeft een zelfde soort systeem. Hun nieuwsbrief heet "Mijn ING Nieuws"
Waarmee je dus zegt, dat je van je bank alleen mail ontvangt als je er zelf om gevraagd hebt. Dus blijft staan dat banken niet mailen op eigen initiatief.

Bij de RABO ben ik 8 jaar klant. Bij de ING 34 jaar. Nog nooit heb ik een mail van RABO of ING ontvangen.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

CB schreef:Sorry het is me niet helemaal duidelijk wat je wilt zeggen met dit antwoord. ABN reageert via bankmail, maar niet via het regulaire e-mailadres. Mooi maar wat moet ik me daarbij voorstellen?
Als ik inlog in mijn internetbankieren omgeving heb ik in die omgeving een soort van inbox waar mijn bank berichtjes is plaatst. Hier is geen e-mailadres van ofzo en deze berichtjes kunnen alleen van de bank zelf afkomstig zijn. Ik denk dat nevermind zoiets ook bedoeld.
CB schreef:Mijn punt is dat ik nog nooit een e-mail van een bank heb ontvangen. Dat doen banken namenlijk niet en daar gaat deze topic over. Dus mocht ik een mail van een bank zien, kan het nooit interessant zijn en verwijder ik deze ongelezen.
Ik krijg met regelmaat wel e-mail van de bank zelf. Zo heb ik in mijn internetbankieren een saldo-attentie ingesteld. Ik heb een ondergrens en bovengrens als waarde ingesteld. Als het saldo die grens doorbreekt, krijg ik automatisch een e-mail op mijn mailadres met een saldo-attentie. Er staat zoiets in van "het saldo op uw rekening eindigend op xxx bedraagt YYY. Ik kan nog meer van dit soort attenties instellen.

Deze mails vind ik persoonlijk erg nuttig en gooi ik niet ongelezen weg. Kortom ik krijg wel degelijk e-mails van mijn bank.

Ben het wel met u eens dat mijn banken overige belangrijke correspondentie per post afhandelt en niet per e-mail.

CB

Emmy75 schreef:Ik krijg met regelmaat wel e-mail van de bank zelf. Zo heb ik in mijn internetbankieren een saldo-attentie ingesteld. Ik heb een ondergrens en bovengrens als waarde ingesteld. Als het saldo die grens doorbreekt, krijg ik automatisch een e-mail op mijn mailadres met een saldo-attentie. Er staat zoiets in van "het saldo op uw rekening eindigend op xxx bedraagt YYY. Ik kan nog meer van dit soort attenties instellen.

Ben het wel met u eens dat mijn banken overige belangrijke correspondentie per post afhandelt en niet per e-mail.
Dat zijn dus mails van de bank, waarom u zelf hebt gevraagd. Ik bedoel mails op het initiatief van de bank zelf, heeft u die wel eens ontvangen? Dus mails waar u niet om gevraagd heeft.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

CB schreef:Dat zijn dus mails van de bank, waarom u zelf hebt gevraagd. Ik bedoel mails op het initiatief van de bank zelf, heeft u die wel eens ontvangen? Dus mails waar u niet om gevraagd heeft.
Wanneer is een e-mail onverwacht of werd er niet naar gevraagd ?
Sommige banken hebben nieuwsbrieven. Daarvoor moet men zich aanmelden dus heeft men erom gevraagd (althans dat kan men stellen overigens heb ik mij nooit aangemeld voor een nieuwsbrief van de bank). Toch kan de e-mail onverwacht komen omdat men niet altijd precies weet wanneer de nieuwsbrief van de bank exact komt, ook weet men niet wat er allemaal in gaat staan. Anders zou men ook geen nieuwsbrief willen/hoeven. Dus op zich kan zo'n vals e-mailtje zich prima vermommen als nieuwsbrief.

Ook heb ik via een webformulier wel eens een opmerking gestuurd naar een bank waar ik een reactie op kreeg terwijl ik geen vraag had gesteld. Dus heb ik er niet echt om gevraagd en verwachten doe ik dat zeker niet.

Wel ben ik van mening dat banken over belangrijke zaken altijd per post informeren. Als er al zoiets nodig zou zijn als account verificatie (en meer van dat soort onzin) zou de rekeninghouder dat zeker niet per e-mail krijgen.

duiner

Ongelezen bericht door duiner »

CB schreef: heeft u die wel eens ontvangen? Dus mails waar u niet om gevraagd heeft.
ik heb ze nog nooit ontvangen.. ligt dat aan een goede visrus-scanner , of wat ?
.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

We praten in mijn geval over een hotmailaccount dat slechts weinigen kennen. Hoe 'Nigeria' het bestaan van dit account ontdekt heeft? Geen idee. Maar ze hebben het.
je hoeft maar bij iemand te zijn toegevoegd en als die je online op haar/zijn site (als vriend/vriendin.)zet dan is dat niet zo moeilijk.

witte angora

ciske schreef:
je hoeft maar bij iemand te zijn toegevoegd en als die je online op haar/zijn site (als vriend/vriendin.)zet dan is dat niet zo moeilijk.
Dat is dus niet gebeurd...

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

witte angora schreef:
ciske schreef:
Dat is dus niet gebeurd...

dat weet jij niet, dat ken je namelijk alleen controleren als je zelf alles open zet, dus zonder het te weten ken je op deze manier tot ieder toegankelijk zijn.

zelfs onder jouw naam kunnen ze mailen naar een ander, met virus erin.

witte angora

zelfs onder jouw naam kunnen ze mailen naar een ander, met virus erin.
Dat ben ik met je eens. Ik ben in het verleden door 'vrienden' wel eens uitgenodigd voor spelletjes, of weet ik veel wat. Dan zat er een virus in hun account, en door dat virus kon een ander mails sturen vanaf het account van die vrienden. Is trouwens onlangs nog gebeurd via het account van een neef van me.

Maar het lijkt me toch dat de ABN-AMRO zijn zaakjes voldoende op orde zou moeten hebben dat er geen mails door 'Nigeria' via hun eigen ABN-AMRO-accounts verstuurd kunnen worden. Want dat lijkt dus gebeurt te zijn.

Maar ja, tegenwoordig kan alles, en is niets te gek, lijkt het wel... :roll:

nevermind

Maar het lijkt me toch dat de ABN-AMRO zijn zaakjes voldoende op orde zou moeten hebben dat er geen mails door 'Nigeria' via hun eigen ABN-AMRO-accounts verstuurd kunnen worden. Want dat lijkt dus gebeurt te zijn.
Phisings mails worden niet door een account van een Bank verstuurd, maar door een gefingeerd account van Nigeria oplichters.
ABN heeft zijn zaken wel in order, alles andere is gewoon een aanname.

witte angora

Klip en klaar:

Vanaf dit adres:
(heb even een extra puntje voor de .nl toegevoegd om de link onbruikbaar te maken) kreeg ik dit bericht:
ABN AMRO is niet in staat om uw account te verifiлren. Uw account moet zo snel mogelijk worden gecontroleerd. Je kunt controleren of uw account heel eenvoudig door te klikken op de volgende link.
abnamro.nl/nl/logon/identification.007
Opmerking: Je zal gecontacteerd worden door medewerkers van ABN AMRO voor meer informatie over dit nieuwe systeem update voor 2011-2012.
Hoogachtend,
Customer Service,
2011 ABNAMRO Bank N.V. Nederland
Ga nu nog eens vertellen dat de abn zijn zaakjes op orde heeft, of dat er wat anders aan de hand is.

En nee, ik heb niet gereageerd, niet geklikt niks, ik heb geen abnamro, helemaal niks.

CSM

Ongelezen bericht door CSM »

Ik meen dat we dit aspect al op de vorige pagina besproken hebben:
Een e-mail versturen namens/vanaf een willekeurig e-mail adres is 1 van de makkelijkste dingen die er is.
Je kunt dus nooit weten of een e-mail met als verzender @rabobank.nl van de domein-eigenaar afkomstig is.

CB

duiner schreef:
CB schreef: heeft u die wel eens ontvangen? Dus mails waar u niet om gevraagd heeft.
ik heb ze nog nooit ontvangen.. ligt dat aan een goede visrus-scanner , of wat ?
.
Nee

nevermind

witte angora schreef:
Ga nu nog eens vertellen dat de abn zijn zaakjes op orde heeft, of dat er wat anders aan de hand is.[/quote]

Hier is het toch al gezegd/geschreven, hoe het werkt, dus jouw aannames zijn niet juist.
Citaat:
Een e-mail versturen namens/vanaf een willekeurig e-mail adres is 1 van de makkelijkste dingen die er is.
Je kunt dus nooit weten of een e-mail met als verzender @rabobank.nl van de
domein-eigenaar afkomstig is.
Aanvulling
i.p.v Rabo hier dan ABN
@ abnamro.nl

Gesloten