LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kersttijd, incasso en deurwaarders

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
stronkstronk

Re: Kersttijd, incasso en deurwaarders

Ongelezen bericht door stronkstronk »

speurneus1 schreef:Net voor de kerst waar overal in het land acties worden gehouden om elkaar te helpen, vallen bij mij de verzoeken op de mat om maar zeker voor het eind van het jaar te betalen. Het ergste van allen is UPC. Hier kreeg een kennisje van mij dat het zwaar heeft nadat zij uit de WAO in de bijstand terecht kwam, bericht van. Niet een gewoon berichtje maar een ware dreigbrief dat er beslag zou worden gelegd op uitkering en goederen als zij niet per direct over de brug kwam. In het bericht stond dat ze meteen moest bellen. Het arme ding was zo overstuur dat ik uit angst bij haar ben gebleven. Met de telefoon op de luidspreker kon ik meeluisteren naar de onverbiddelijke en onacceptabele houding van de persoon aan de andere kant van de lijn. Toen deze ervan overtuigd was dat ze inderdaad nog maar 20 euro op haar rekening had staan berekende hij dat ze meteen 10 euro over moest schrijven om zo de problemen te voorkomen. Ze heeft angst voor wat kàn gebeuren en durft niets te doen en met niemand contact op te nemen. Wat zou ik graag willen dat ze hiermee naar de televisie ging om zo dit onwaarschijnlijke scrooge-gedrag aan de kaak te stellen. Een kerstgedachte zou kwijtschelding van 1 maandelijkse betaling zijn geweest. Hoe harteloos kunnen bedrijven zijn om juist nu- een paar dagen voor kerst en nieuwjaar deze brieven te laten versturen.
Ik vind dat ze dit soort mensen juist moeten aanpakken. Dat is de enige manier om deze mensen tegen zichzelf in bescherming te nemen en vooral te waarschuwen dat ze op te grote voet leven. Dat zal ze leren!!

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

speurneus1 schreef:Net voor de kerst waar overal in het land acties worden gehouden om elkaar te helpen, vallen bij mij de verzoeken op de mat om maar zeker voor het eind van het jaar te betalen. Het ergste van allen is UPC. Hier kreeg een kennisje van mij dat het zwaar heeft nadat zij uit de WAO in de bijstand terecht kwam, bericht van. Niet een gewoon berichtje maar een ware dreigbrief dat er beslag zou worden gelegd op uitkering en goederen als zij niet per direct over de brug kwam. In het bericht stond dat ze meteen moest bellen. Het arme ding was zo overstuur dat ik uit angst bij haar ben gebleven. Met de telefoon op de luidspreker kon ik meeluisteren naar de onverbiddelijke en onacceptabele houding van de persoon aan de andere kant van de lijn. Toen deze ervan overtuigd was dat ze inderdaad nog maar 20 euro op haar rekening had staan berekende hij dat ze meteen 10 euro over moest schrijven om zo de problemen te voorkomen. Ze heeft angst voor wat kàn gebeuren en durft niets te doen en met niemand contact op te nemen. Wat zou ik graag willen dat ze hiermee naar de televisie ging om zo dit onwaarschijnlijke scrooge-gedrag aan de kaak te stellen. Een kerstgedachte zou kwijtschelding van 1 maandelijkse betaling zijn geweest. Hoe harteloos kunnen bedrijven zijn om juist nu- een paar dagen voor kerst en nieuwjaar deze brieven te laten versturen.
Er worden bepaalde termijnen aangehouden bij niet betalen, dat gaat gewoon door, ook met Kerst. Medewerkers van een bedrijf kunnen natuurlijk niet zo maar weten wat de persoonlijke situatie is van nietbetalers, en ooit, als een vordering terecht is, zal er toch betaald moeten worden.
Verder kan ik niet weten uit jouw bericht of je kennis op grote voet leeft, tegen zichzelf in bescherming genomen moet worden, had moeten sparen alvorens geld uit te geven e.d.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

speurneus1 schreef: Uitkeringen zouden sneller moeten uitkeren zodat er geen schuldenlast (met boetes) kunnen ontstaan. De eerste maand zou verplicht uitgekeerd moeten worden. Er zijn nog altijd gemeenten die deze achterhouden tot er een baan is gevonden.
Dat kan en mag niet.
Sommige mensen hebben geen uitzicht op een baan. Dit kan komen door hun leeftijd maar ook door hun geschiedenis zoals goedgekeurd worden uit een gehele WAO op lichamelijke basis. Welke werkgever durft het aan om zo iemand in dienst te nemen. Ben je behept door beiden- WAO verleden en een hogere leeftijd dan kun je het helemaal vergeten.
Klopt. Het is te simpel om te stellen (@Sage) dat je altijd kranten kunt bezorgen en/of schoonmaken en dan zijn je geldzorgen als sneeuw voor de zon verdwenen.

Sage.

Ongelezen bericht door Sage. »

Jolijn schreef:Klopt. Het is te simpel om te stellen (@Sage) dat je altijd kranten kunt bezorgen en/of schoonmaken en dan zijn je geldzorgen als sneeuw voor de zon verdwenen.
:lol: Voor de goede orde: met parttime schoonmaken (overdag als eventuele kinderen op school zitten, 's avonds als er wellicht een buuf of kennis op de kinderen wil passen) verdien je al sneller meer dan een uitkering. En daarnaast heb ik nimmer gezegd dat de geldzorgen dan ''als sneeuw voor de zon verdwijnen''. Geen woorden verdraaien svp.

Daan_1978

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Maar ja, als vriendin nu echt zo wanhopig is en in de bijstand zit EN amper werk kan vinden, kan ze toch alsnog wat gaan bij beunen? :mrgreen:
Kan ze daarmee mooi de schulden een beetje de kop indrukken zolang als de uitkering duurt. Ook mooi opgelost toch? :lol:

jarre

Ongelezen bericht door jarre »

Citaat:
maar ook IK ben door de crisis getroffen. Zeg niet dat ze niet alles doet om uit de schuld te komen, ik weety dat ze totaal geen leven meer heeft. Ze gaat niet uit, koopt geen nieuwe kleren en leeft op een boterham met kaas.

Als je nog wat om haar geeft dan kun je haar helpen om een krantenwijk te lopen, parttime postbesteller worden, pakjesbezorger worden bij selektvracht, vakkenvullen bij een supermarkt etc. Hier klagen lost het probleem niet op.
Klager dus zelf de handjes laten wapperen.

speurneus1

Ongelezen bericht door speurneus1 »

Dank je Jolijn voor een normale reactie, je hebt duidelijk WEL eerst goed gelezen voor je een reactie gaf. Ik sta letterlijk en figuurlijk versteld over de reacties die volgen op het bericht. Inderdaad mijn vriendin en niet ik zit in deze moeilijkheden en kan niet zomaar overal werken. In haar papieren die op werkplein liggen staat zelfs aangegeven dat zij slechts kan werken op een aangepaste plaats onder aangepaste omstandigheden. Ik heb het niet breedt maar probeer wel te helpen waar ik kan. Ik dacht dat RADAR een meer sociaal en intelligent forum zou hebben. Sommige mensen raken niet door onveroorloofd gedrag in de problemen maar door omstandigheden. Ze had niet de rijkdom van een spaarpotje om 3 maanden te overbruggen. Ik heb het idee dat veel reacties niet van gewone mensen, maar van incassobureaus en deurwaarders zelf komen die hun handelen willen verdedigen door mensen die het zwaar hebben aan te vallen. Wat ik had verwacht was een beetje virtuele ondersteuning en adviezen van mensen die voor hetzelfde staan- of hebben gestaan. Raad over hoe je dit kunt oplossen zonder dat iemand die zich schaamt over deze situatie direct naar de bijzondere bijstand of voedselbank hoeft te rennen. Waar ik het meest op gehoopt had was misschien een beetje begrip dat dit juist in deze tijd voor inmiddels tienduizenden mensen een onmogelijke situatie is. Vooral de mensen die slachtoffer zijn geworden van het beleid van Sociale zaken zijn door de herkeuringen in deze situatie terecht gekomen. Als jullie ergens een schuldvraag neer willen leggen....... KIJK DAN EERST IS DAAR!!!

jarre

Ongelezen bericht door jarre »

Deze regering is bezig de slappe hap uit vroegere tijden te verbeteren.

Daan_1978

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Maar dan nog blijft een feit dat jouw vriendin het hele UPC gebeuren gelijk aan het begin al had kunnen opzeggen wat een probleem voorkomen had.
Problemen kunnen ontstaan, maar daarop zal toch echt zelf actie op ondernomen moeten worden om verdere problemen te voorkomen.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

speurneus1 schreef: Het is gemakkelijk om iemand te veroordelen als je zelf wel een baan hebt en gezond bent.
Klopt, dus hier een reactie van een arbeidsongeschikte bijstandsgerechtigde: uw vriendin is dom bezig en u leeft in ee droomwerled.
Als zij al diep in de **** zit, moet zij alle onnodige abonnementen en verplichtingen opzeggen.
Dat houdt dus alles in behalve je huur, zorgverzekering, gas en licht en water.
Verder eventuele belastingen die betaalt moeten worden, maar verder kan alles de deur uit.
En inderdaad, als je weinig geld hebt, kun je weinig tot niets aan jezelf in de trant van kleding etc. uitgeven.
Welkom aan de onderkant, met uw vriendin zo velen.
Het is erg, maar geen enorme ramp dat je niet die ene mooie broek kan kopen.

U leeft in een sprookje als u denkt dat bedrijven mensen maar dingen kwijt moeten gaan schelden in december omdat zij zo zielig zijn.
Ik ben ook zielig dan, want mijn reuma is opeens veel erger geworden, waardoor ik ontstekingen door mijn hele lichaam heb.
Ik lig nu plat op de bank en heb moeite om een glas drinken op te tillen.
Wat krijg ik nu van welk bedrijf?
Waar is mijn zieligheidspremie?

Er zijn voldoende regelingen en oplossingen voorhanden om uw vriendin te helpen.
Komt zij in aanmerking voor de Voedselbank of de Kledingbank?
Komt ze in aanmerking voor langdurigheidstoeslag of schuldhulpverlening?
Als ik haar was, zou ik contact opnemen met de sociaal raadslieden in haar woonplaats.
Zij kunnen haar verder helpen, soms veel beter en gerichter dan de sociale dienst dit kan.
Ondanks mijn harde woorden en haar vervelende situatie wens ik u en uw vriendin toch gezellige kerstdagen samen.
En een positievere kijk op 2012!

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

speurneus1 schreef: Waar ik het meest op gehoopt had was misschien een beetje begrip dat dit juist in deze tijd voor inmiddels tienduizenden mensen een onmogelijke situatie is. Vooral de mensen die slachtoffer zijn geworden van het beleid van Sociale zaken zijn door de herkeuringen in deze situatie terecht gekomen. Als jullie ergens een schuldvraag neer willen leggen....... KIJK DAN EERST IS DAAR!!!
Begrip is er wel - maar niet voor het aangehaalde voorbeeld van UPC.
Dit omdat UPC geen noodzaak is.

Helaas, je hebt wel gelijk dat de huidige samenleving mensen die (financieel) in problemen zijn geraakt (los van de reden) het niet echt makkelijk maakt er weer uit te komen.

Trouwens - lekker luieren in je hangmat levert je ook geld op - als je Griek bent..
Want daar kunnen wel miljarden naar toe, want het is zo erg als ze daar failliet gaan.
In feite zou iedere beroepswerkloze nu een beroep op een zak geld kunnen doen - want voor een ieder is failliet gaan heel erg.

brokkel

Ongelezen bericht door brokkel »

@speurneus1
Net voor de kerst waar overal in het land acties worden gehouden om elkaar te helpen, vallen bij mij de verzoeken op de mat om maar zeker voor het eind van het jaar te betalen. Het ergste van allen is UPC. Hier kreeg een kennisje van mij dat het zwaar heeft nadat zij uit de WAO in de bijstand terecht kwam, bericht van. Niet een gewoon berichtje maar een ware dreigbrief dat er beslag zou worden gelegd op uitkering en goederen als zij niet per direct over de brug kwam.
Nu even advocaat van de duivel spelen.
De reactie van de meeste en die van mij nu zijn voornamelijk gericht op het feit dat dit absoluut nooit de 1e brief kan zijn die jouw vriendin heeft gekregen.
Er zijn voor deze brief al minstens 2 andere brieven gestuurd waar zij (om wat voor reden dan ook) niet op heeft gereageerd. Nu UPC dus geen reactie krijgt rest hun nog 1 weg om betaald te krijgen en dat is wat er nu gebeurt is en nu reageert ze opeens wel en moet UPC maar slikken?
Ze heeft angst voor wat kàn gebeuren en durft niets te doen en met niemand contact op te nemen.
En nu hebben wij gelijk het probleem te pakken. Door haar angst durft ze geen contact op te nemen en de bedrijven die dat vragen horen niets op hun pogingen contact op te nemen en gaan dus over tot de drastischere maatregelen waar ze bang voor is dat die gaan gebeuren als ze contact opneemt.
Zo gebeurt dus datgene waar ze bang voor is.

Ik heb maar 1 advies als je in zo'n situatie zit, reageer onmiddelijk op het eerste bericht en wees eerlijk en open om tot een oplossing te komen. Als je pas reageert bij een laatste waarschuwing is het logisch dat zij ook niet meer tolerant zijn. Die periode is dan allang voorbij.

snepke

Ongelezen bericht door snepke »

speurneus1 schreef:Dat je minder koopt, klopt. Mijn vriendin leeft al meer dan een half jaar op de grens. Ze geeft niets aan zichzelf uit, niet eens een fatsoenlijke maaltijd. De reden dat ik zo boos ben is dat de schulden opgelopen zijn zonder dat ze hier iets aan kon veranderen. Dat alleen voor de kerstdagen ze al bijna 100 euro van haar uitkering had overgemaakt naar achterstanden buiten haar vaste lasten. Waardoor niet de hele achterstand verdween maar wel weer een gedeelte en dit tevens de reden was dat ze nog precies 20 euro te besteden heeft tot volgende maand. Natuurlijk zou ik haar willen helpen als ik dat kon, maar ook IK ben door de crisis getroffen. Zeg niet dat ze niet alles doet om uit de schuld te komen, ik weety dat ze totaal geen leven meer heeft. Ze gaat niet uit, koopt geen nieuwe kleren en leeft op een boterham met kaas.
Heb je het nu over jezelf?Jij bent toch ook een zij.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 4&t=109078

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@speurneus1,

Hoe goed bent u eigenlijk op de hoogte van de hele financiële situatie haar hele leven lang van uw vriendin ? De reden dat ik dit vraag is omdat ik serieus een keer heb meegemaakt dat vrienden van ons met droge ogen durfden beweren dat ze minimaal 4000-4500 netto jawel netto! in de maand nodig hadden om rond te kunnen komen. Moge duidelijk zijn dat heel veel mensen dit niet te besteden hebben in de maand.
Misschien is zij (buiten haar schuld) nu niet in staat om te betalen, maar mogelijk heeft zij in het verleden verzuimd een potje te reserveren toen het wel kon gewoon als voorbeeld.

Op zich kan ik best begrijpen dat deurwaarders en incassobureau's in deze tijden geld proberen te innen wat de schuldeiser gewoon toekomt. Velen krijgen immers wel een 13de maand of eindejaarsuitkering en wordt al dat geld vaak even gauw uitgegeven en zijn deurwaarders en incassobureau's pas als allerlaatste aan de beurt.

Niet alleen zij proberen nu nog even vlug geld te innen hoor. De politie ed gebruiken deze tijd van het jaar ook eens goed om achterstallige bekeuringen te innen waarbij degene de keus heeft of even betalen of maar even een paar feestdagen brommen ipv gezellig aan de kerstdis en reken maar dat dit effectief is en er ineens wel een zeer groot gedeelte betaald kan worden. Dus ja velen maken het ernaar dat er zo gehandeld wordt.

Afgenomen diensten en bestelde producten moeten nu eenmaal betaald worden door degenen die ze heeft besteld en afgenomen of het nu kerstmis is of niet. Het kerstdiner komt ook niet gratis uit de supermarkt (alhoewel men dat wel zou denken met de drukte). Dat blijkbaar de gedachtengang dat het maar kwijtgescholden moet worden omdat het kerst is, is hetgeen waar zovelen over vallen in dit topic.

Bovendien als u ergens financieel recht op heeft, salaris, pensioen of uitkering bijvoorbeeld wilt u het ook hebben en zegt u ook niet ach laat ik eens vriendelijk zijn en dit onder de kerstgedachte kwijtschelden aan degene die mij dit verschuldigd is.

Edit: en nee ik werk niet bij een incassobureau / deurwaarder of enige debiteurenafdeling van welk bedrijf dan ook.
Laatst gewijzigd door Emmy75 op 23 dec 2011 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

tufima

Ongelezen bericht door tufima »

speurneus1 schreef:Dank je Jolijn voor een normale reactie, je hebt duidelijk WEL eerst goed gelezen voor je een reactie gaf. Ik sta letterlijk en figuurlijk versteld over de reacties die volgen op het bericht. Inderdaad mijn vriendin en niet ik zit in deze moeilijkheden en kan niet zomaar overal werken. In haar papieren die op werkplein liggen staat zelfs aangegeven dat zij slechts kan werken op een aangepaste plaats onder aangepaste omstandigheden. Ik heb het niet breedt maar probeer wel te helpen waar ik kan. Ik dacht dat RADAR een meer sociaal en intelligent forum zou hebben. Sommige mensen raken niet door onveroorloofd gedrag in de problemen maar door omstandigheden. Ze had niet de rijkdom van een spaarpotje om 3 maanden te overbruggen. Ik heb het idee dat veel reacties niet van gewone mensen, maar van incassobureaus en deurwaarders zelf komen die hun handelen willen verdedigen door mensen die het zwaar hebben aan te vallen. Wat ik had verwacht was een beetje virtuele ondersteuning en adviezen van mensen die voor hetzelfde staan- of hebben gestaan. Raad over hoe je dit kunt oplossen zonder dat iemand die zich schaamt over deze situatie direct naar de bijzondere bijstand of voedselbank hoeft te rennen. Waar ik het meest op gehoopt had was misschien een beetje begrip dat dit juist in deze tijd voor inmiddels tienduizenden mensen een onmogelijke situatie is. Vooral de mensen die slachtoffer zijn geworden van het beleid van Sociale zaken zijn door de herkeuringen in deze situatie terecht gekomen. Als jullie ergens een schuldvraag neer willen leggen....... KIJK DAN EERST IS DAAR!!!

Zoek de problemen eerst eens bij jezelf voordat je de schuld bij anderen legt... Je hele instelling is gewoon schokkend!

Kijk eens hoe goed wij het in westerse landen hebben ten opzichte van derde wereld landen waar pas echt problemen heersen.

tufima

Ongelezen bericht door tufima »

jarre schreef:Deze regering is bezig de slappe hap uit vroegere tijden te verbeteren.
En terecht. AMEN!

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

vogels schreef:@speurneus: de meeste mensen hebben best wel begrip voor degenen die met weinig geld moeten rondkomen, ook ik.
Ik ook.

SaritaX

Ongelezen bericht door SaritaX »

Kwijtschelden is geen optie, want dan gaan mensen maar door met lenen omdat het toch kwijtgescholden word. En de kosten voor deze kwijtschelding, want het moet toch betaald worden, komen weer te liggen maar de brave werkende burger.

Nederland is een van de weinige landen waar er zoveel regelingen zijn om werklozen te steunen. Zorgtoeslag, huurtoeslag, uitkering, gemeente potjes voor grote uitgaven etc etc.
De werkende Nederland betaald dit allemaal, want het geld komt niet uit de lucht vallen. Maar er is nooit enige vorm van dankbaarheid.

Regelmatig zie je documentaires op TV waarin mensen klagen geen geld te hebben om hun kinderen te voeden (vaak ook nog een stuk of 3, 4 kinderen!) maar die wel roken, flatscreen TV, computer, internet en huisdieren hebben.

Als je in geld nood komt moet je zorgen dat je geen onnodige uitgaven hebt. Huisdieren zijn duur, roken is duur, internet is duur, alcohol is duur. Allemaal stopzetten dus.

speurneus1

Ongelezen bericht door speurneus1 »

Ter verduidelijking van de twijfelaars. "Ja" het gaat over een vriendin van mij. Abonnementen heeft ze bar weinig, zelfs geen internet vandaar dat ik hier gerust op haar situatie durf in te gaan. Ook heeft ze geen vaste telefoonlijn maar een prepaid die ze van mij heeft gekregen, gewoon omdat IK het onverantwoord vond dat ze als alleenstaande niemand kan bereiken als er iets gebeurt. Ze heeft een ouderwetse televisie, geen plasma o.i. dergelijks. "Ja" ik ben goed op de hoogte. Vinden jullie dat vreemd? Dan hebben jullie klaarblijkelijk geen ECHTE vrienden. Ben ik een zij? Ja, dat klopt, gezien de reacties moet je voor gevoel ook misschien wel een vrouw zijn. Heb ik dan wel een baan? Ja, ik werk en heb een salaris dat net boven het minimum ligt. UPC was een voorbeeld er is nog een bedrijf dat op de strepen is gaan staan. UPC heb ik voor haar betaald, het andere bedrijf kan ik ook niet ophoesten. Uiteindelijk ben ik van mening dat het knap is dat ze niet nòg dieper in de problemen is gekomen. Als je een uitkering hebt dan krijg je geen dertiende maand. Dit voor degenen die deze aan blijven halen. Het berichtje was geschreven met de bedoeling om iedereen eens goed wakker te schudden, dat is gelukt. Nu nog de volgende reden "medeleven en vooral goed nadenken, het kan iedereen ook jullie en mijzelf overkomen". De hatelijke- en ironische reacties had ik minder verwacht, ik dacht dat Nederlanders juist zo meelevend waren. Als laatste, geloof me dat je absoluut niet in een droomwereld leeft in deze situatie- eerder in een hel. Dat bedrijven niet aan kwijtschelden kunnen beginnen is logisch, wel kunnen ze een rustpauze inlassen waardoor het aflossen slechts één maand langer duurt.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

Dat bedrijven niet aan kwijtschelden kunnen beginnen is logisch, wel kunnen ze een rustpauze inlassen waardoor het aflossen slechts één maand langer duurt.
Bedrijven leven van de inkomsten van hun klanten, en daar word onder andere de salarissen van het personeel van betaald. Moet een bedrijf in december, als er een rustpauze ingelast wordt, ook het salaris van het personeel dan niet overmaken?

Snapt u zelf dat uw ideeën niet erg realistisch zijn?

Gesloten