De verkoper is verplicht om een deugdelijk product te leveren. Indien de koper in de eerste zes maanden na aflevering gebreken in het product geld er een wettelijk vermoeden dat het product ondeugdelijk was. Je hebt als consument geen onderzoeksplicht na de koop en wanneer je een gebrek ontdekt dan heb je tenminste twee maanden de tijd om bij de verkoper te klagen. Juridisch sta je dus best sterk.Oblomova schreef:Wat dat laatste betreft, komt dat er dus op neer dat er geen enkele rekening wordt gehouden met de mogelijkheid dat ook daaraan het nodige mis kan zijn, wel/niet door verzending. De klant kan het ook niet eerst checken door het uit te proberen.
De koop op afstand geeft je recht om de koop direct te ontbinden, maar je moet dan zelf de verzendkosten terug betalen. Als je kosteloos herstel eist wegens non-conformiteit (ondeugdelijkheid) dan komen de verzendkosten voor rekening van de verkoper.
Volgens mij is Wehkamp een postorderbedrijf waarbij op afstand een koop overeenkomst wordt gesloten. De conclusie moet dan zijn dat de de wet koop op afstand wel van toepassing is. Dat de koper de bedenktermijn heeft verspeelt door de verzegeling te verbreken maakt dat niet anders.BBCS schreef:De wet koop op afstand is hier niet van toepassing, dus daar kun je niet op beroepen.
Dat staat niet expliciet opgenomen als een recht van de koper in de wet. Als de koper vervanging eist wegens non-conformiteit dan mag de verkoper dit niet beletten door met een dergelijke eis te komen.BBCS schreef:In een dergelijk geval kan Wehkamp eisen dat die dvd's in de originele verpakking wordt teruggezonden.
Dat kunnen ze niet. Daarbij zal Wehkamp moeten bewijzen dat ze een conform product hebben geleverd en dat kunnen ze ook niet.BBCS schreef:Het vervelende nu is als Wehkamp kan aantonen dat het jouw schuld is en jij niet kan aantonen dat het juist niet jouw schuld is, om dan bij Wehkamp je gelijk te halen.
