LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Menzis weigert tijdige opzegging wegens 'betalingsachterst.'

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
ciske

Re: Menzis weigert tijdige opzegging wegens 'betalingsachterst.'

Ongelezen bericht door ciske »

ja_gelderland schreef:Ciske: wat is "TS", want dit soort afkortingen zegt mij niet zoveel. Ik ben zelf geen reaguurder.

TS ben jij , topic starter.

alsnog ben ik geen medewerker bij welke zorg of wat dan ook, gewoon een forummer. :wink:

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Witte angora: jij doet dat kennelijk? Nee, de meeste burgers betalen eens in de maand en dat vind ik persoonlijk vrij netjes en verder heb ik het te druk om de hele dag allerlei polisvoorwaarden overal bij te pakken (daarom pak je de telefoon en wil je een en ander overleggen met zo'n contactcenter, wat ook vrij zinloos is omdat ze alleen van een script mogen oplezen en vragen waar ze geen antwoord op weten gewoon met 'ja' of 'nee' beantwoorden om binnen de gestelde tijd in de service level agreement te blijven die voor zo'n telefoontje staat toch?) en meteen al mijn werkzaamheden stil te leggen, om meteen alle nieuw binnengekomen fakturen meteen te betalen.

Wat zijn dit voor soort reaguur-antwoorden anyway?
Ik betaal gewoon automatisch, alles gaat er per de eerste, of iets voor de eerste van af. Internetbankieren doe ik niet aan.

Je verhaal over dat ééns in de maand betalen is natuurlijk ook nonsens. Van mij mag je ééns in de maand je betalingen doen, maar dan zul je alle betalingen moeten doen die er ook liggen. Acceptgiro's komen ruim voor de eerste binnen. Die van december had je dus al eind november liggen. Dus als jij wacht met betalen tot ná één januari, klopt er simpelweg iets niet in je betalingspatroon, en ook niet in je smoesje dat je één keer per maand betaald. Als je een keer per maand zou betalen, was die oorspronkelijke nota hoe dan ook vóór 31 december voldaan.

Wat die polisvoorwaarden betreft: ik heb gewoon op google gekeken, contactgegevens Menzis, en echt, met een halve minuut had ik het antwoord en de link te pakken die ik je gegeven heb. Dat je op zaterdag niet kon bellen kon je dus heel makkelijk te weten komen.

En als je dit reaguur-antwoorden vindt, dan raad ik je aan een goede, dikke, winddichte jas aan te doen. Meer dan dat kan ik er niet van maken.

Menzis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Menzis »

Beste ja_gelderland,

Onze reactie op 4 januari was oprecht. Helaas heb ik geen e-mail van je ontvangen op [email protected]. Ik heb het dus niet voor je na kunnen kijken. Het was zeker heel druk de laatste dagen van het jaar maar je hebt tot 31 december de tijd gehad om de verzekering bij ons op te zeggen. Dat kon schriftelijk per post, of in een e-mail. Wanneer heb je de maand december betaald? Als het inderdaad zo is dat je de maandpremie van december nog open had staan na 31-12-2012, klopt het dat je dan niet meer kunt overstappen. Deze regel geldt voor iedereen.

Vriendelijke groeten,
Leontine Seuren, webcaremedewerker van Menzis

ja_gelderland

Ongelezen bericht door ja_gelderland »

Kijk, dat bedoel ik nou deze reactie van Menzis. Je moet bewijzen dat je voor 31-12-2011 betaald hebt, daar komen ze dan mee en dit topic moet mijns inziens duidelijk maken aan de burger dat men heel moeilijk gaat doen als je netjes van de opzegtermijn gebruik maakt (ik herhaal: tot en met de 31e december) en dan nog de laatste maand niet voldaan hebt. En dat je op geen enkele manier op coulantie hoeft te rekenen bij Menzis en dat ze graag hun spindocters van webcare@menzis inzetten om dit soort onprettige berichten voor hun omzet de kop in te drukken. Ze verschuilen zich achter die regel inzake 'betalingsachterstand' en blijven dan op het standpunt dat ze volgens de regels (bureaucratisch noem je dat) handelen.

Ze gaan echt niet coulant met hun klanten om, maar willen wel graag doen voorkomen dat ze coulant en transparant zijn. Dit is puur een mechanisme wat in werking wordt gezet en hier is mijns inziens niets Menzelijks aan.

Menzis, kijk je klachtenformulieren eens na en ga eens soepel met zo'n regel om, zeker als iemand in de laatste dagen van de termijn heeft opgezegd en zich menselijkerwijs niet heeft gerealiseerd dat er geen faktuur mag openstaan. Reageer eens echt Menzelijk. Dit is toch niets zo'n manier om je achter zo'n regel te verschuilen en dan je klant te dwingen om bij je te blijven?

witte angora

Dus opzeggen per telefoon kon niet eens, en de mail is onbekend. :lol: :lol:
Je moet bewijzen dat je voor 31-12-2011 betaald hebt
Je zegt zelf dat je niet betaald hebt per 31-12-2011, dus hoe wil je dan iets anders bewijzen? :lol: :lol:

ja_gelderland

De mail dat ik opgezegd hebt per 31-12-2011 is bevestigd door Menzis en ja, er stond een faktuur open (wat bij meer mensen wel eens het geval is): lees vooral eens wat ik nu echt gezegd hebt svp. Dus ik hoef en kan niet bewijzen dat ik voor 31-12-2011 betaald heb.

En tegen Leontine van Menzis zou ik willen zeggen: je krijgt pas een mail van me, als je hier op dit forum aangeeft dat jullie inderdaad een coulante zorgverzekeraar willen zijn en ondanks ik meteen een paar dagen na 31-12-2011 heb betaald en niet ervoor (maar ik kende de regel niet en jullie zijn kennelijk niet 7 dagen per week bereikbaar wat bij veel grote bedrijven wel het geval is (ik neem aan dat er ook mensen op andere dagen en tijden werken dan alleen van 9 tot 5 op ma-vr?)), jullie mij toch de mogelijkheid willen geven de opzegging door te laten gaan per 31-12-2011.

Jullie meldingen op zo'n forum als dit moeten niet een mechanisme zijn en naderhand een wassen neus blijken te zijn waarbij mij dan in een privemail of telefoontje gewoon alsnog gemeld gaat worden dat jullie je achter jullie regels blijven verschuilen. Dan moet je je menselijke kant eens tonen en dat gewoon transparant hier op dit forum doen en ik werk dus niet mee aan dit soort spindocter acties, tenzij jullie je echt eens coulant gaan opstellen en mij melden dat ik 'een beetje dom ben geweest' maar wel menselijk en dat jullie mijn kennelijke 'domheid' zullen vergeven en mijn opzegging door laten gaan.

Ik kijk reikhalzend naar jullie menselijke reacties uit en zal vol trots op dit forum melden (als jullie een en ander recht zetten) dat jullie dan wel degelijk menselijk gebleken zijn.

aardjee

Ongelezen bericht door aardjee »

@ja_gelderland,

Waarom moet menzis coulant zijn jij hebt in november een acceptgiro gekregen, voor de premie december waarop staat voor 1 december betalen den die krijg je iedere maand. als je die dan eind december of januari betaald, weet je zelf toch ook wel dat er nog een bedrag openstaat (betalingsachterstand)

Als je eens begint met aan te geven sorry menzis, ik had daar geen rekening mee gehouden, mijn fout maar ik betaal per direct de premie december, zou ik dan alsnog kunnen opzeggen, dan had je misschien nog kans gehad, maar met de houding van menzis moet maar coulant zijn, kom je er niet.

ciske

De mail dat ik opgezegd hebt per 31-12-2011 is bevestigd door Menzis en ja, er stond een faktuur open (wat bij meer mensen wel eens het geval is): lees vooral eens wat ik nu echt gezegd hebt svp. Dus ik hoef en kan niet bewijzen dat ik voor 31-12-2011 betaald heb
dat moet jij dus wel bewijzen dat je betaald hebt , niemand anders hoeft dat te doen.

En tegen Leontine van Menzis zou ik willen zeggen: je krijgt pas een mail van me, als je hier op dit forum aangeeft dat jullie inderdaad een coulante zorgverzekeraar willen zijn en ondanks ik meteen een paar dagen na 31-12-2011 heb betaald en niet ervoor (maar ik kende de regel niet en jullie zijn kennelijk niet 7 dagen per week bereikbaar wat bij veel grote bedrijven wel het geval is (ik neem aan dat er ook mensen op andere dagen en tijden werken dan alleen van 9 tot 5 op ma-vr?)), jullie mij toch de mogelijkheid willen geven de opzegging door te laten gaan per 31-12-2011.
Dit laatste is pure chantage waarvan ik hoop dat menzis niet op ingaat, nogmaals jij bent fout geweest , dit gaat bij elke verzekeraar zo.
Laatst gewijzigd door ciske op 06 jan 2012 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

ja_gelderland

Ciske: je bent wel erg begaan met Menzis, hè?

Ik heb meteen aan Menzis aangegeven dat ik me niet gerealiseerd had dat je niet kon opzeggen met een openstaande faktuur en gaf meteen aan dat ik direct de faktuur zou voldoen, wat ik toen direct met spoed heb uitgevoerd.

En nee, het is geen chantage, ik wil alleen voorkomen dat Menzis mooi zijn straatje schoonveegt en uiteindelijk hier op dit forum niet transparant is hoe ze een en ander wel of niet willen regelen uit coulantie en de reactie van Menzis laat ook zien, dat ze zich weer achter die zelfde regel aan het verschuilen zijn.

Ze moeten niet achteraf reageren met hun spindocters, maar rechtstreeks als je het contactcenter aan de lijn hebt. Laat dat contactcenter zijn werk eens doen, zou ik willen zeggen en laat Menzis meteen van meet af aan eens Menzelijk reageren.

Tegen Aardjee zou ik willen zeggen: lees eens goed wat ik nu heb precies heb gezegd in dit topic, weer zo'n voorbeeld van maar reageren of reaguren zo je wilt en niet echt lezen.

tufima

Ongelezen bericht door tufima »

Wat ik hoorde van mijn nieuwe zorgverzekeraar is dat in principe de opzegdatum van je oude verzekering 31-12-2011 is, MAAR je kan een nieuwe verzekering afsluiten tot 1-2-2012.

De nieuwe zorgverzekering kan de opzegging dus nog voor je regelen, met terugwerkende kracht op 31-12-2011.

Anders zou je namelijk ofwel 1 maand onverzekerd zijn (wat niet toegestaan is) of 1 heel jaar dubbel verzekerd zijn. Dat is beide niet de bedoeling.

Mijn advies is dus gewoon de maatschappij waar je je nieuwe verzekering zou willen afsluiten benaderen en vragen of ze dit kunnen bevestigen.

Je betalingsmoraal van de premie zou je wel wat aan moeten doen. Dit staat overigens ook totaal los van of je iets claimt of niet.

ciske

En nee, het is geen chantage, ik wil alleen voorkomen dat Menzis mooi zijn straatje schoonveegt en uiteindelijk hier op dit forum niet transparant is hoe ze een en ander wel of niet willen regelen uit coulantie en de reactie van Menzis laat ook zien, dat ze zich weer achter die zelfde regel aan het verschuilen zijn.
Dit is zo'n lulkoek van je , jij bent fout geweest en nee ik ben met geen ene verzekeraar begaan , maar als jij een fout maakt, moet je hier geen bedrijven zwart te maken.

simpel ,ik ben het niet met je eens, dan ben ik of een medewerker of begaan, moet niet gekker worden. :lol:

als je slim bent, ga je als de sodeju achter je nieuwe verzekering aan om daar vanaf te komen anders ken je er twee betalen.

witte angora

De nieuwe zorgverzekering kan de opzegging dus nog voor je regelen, met terugwerkende kracht op 31-12-2011.
Dit is niet helemaal waar volgens mij. Ook de nieuwe verzekeraar moet de opzegging voor 31 december gedaan hebben.

Als je voor 31 december nog geen keuze hebt kunnen of willen maken, dan zul je zelf de oude verzekeraar op moeten zeggen, en dan heb je dus nog een maand tijd om te beslissen.

Een maand onverzekerd ben je niet. Iedereen is verplicht zich ergens te verzekeren, uiterlijk op 31 januari moet er een keuze gemaakt zijn. Maar je bent dan evengoed vanaf 1 januari bij de nieuwe maatschappij verzekerd, en bent dan ook gehouden bij de nieuwe maatschappij vanaf 1 januari premie te betalen.

ja_gelderland

Moderator,

Ik heb net een nieuw bericht geplaatst als reactie op Tufima, maar ik zie dat niet geplaatst worden. Moet ik dat bericht opnieuw intikken? :mrgreen:

witte angora

@ nee-gelderland
uiteindelijk hier op dit forum niet transparant is hoe ze een en ander wel of niet willen regelen uit coulantie en de reactie van Menzis laat ook zien, dat ze zich weer achter die zelfde regel aan het verschuilen zijn.
Ze zijn zo transparant als wat: op 31 december de premie niet betaald, is geen overstap, en geen coulance. Hoeveel helderder en duidelijker dan dit kan Menzis nog zijn?

tufima

witte angora schreef: Dit is niet helemaal waar volgens mij. Ook de nieuwe verzekeraar moet de opzegging voor 31 december gedaan hebben.

Als je voor 31 december nog geen keuze hebt kunnen of willen maken, dan zul je zelf de oude verzekeraar op moeten zeggen, en dan heb je dus nog een maand tijd om te beslissen.
Juridisch gezien heb je gelijk, MAAR:

Mijn nieuwe zorgverzekeraar zei dat dit in de praktijk dus wel zo werkt. Vaak worden er zoveel opzeggingen en aanmeldingen gedaan voor het einde van het nieuwe jaar dat de verwerking soms wat op zich laat wachten. De onderlinge afspraak tussen verzekeraars is daarom om in deze maand coulant te zijn bij overstappen jegens elkaar....

Ik was namelijk zelf bang dat de opzegging door de nieuwe verzekeraar aan mijn oude verzekeraar pas na 31-12-2011 gedaan zou worden en vroeg me af of dit problemen op zou leveren, want anders zou ik zelf opzeggen. Daarop kreeg ik dus het antwoord wat ik zojuist gaf.

De enige manier om hier achter te komen is voor TS om de nieuwe verzekeraar te benaderen met dit probleem.

ciske

@tufima

neem toch aan dat jij geen achterstand had? dan zijn er ook geen problemen met overstappen.

ja_gelderland

@ Tufima (bij geen reactie van de moderator):

1. Ik ben dus geen slechte betaler.
2. Ik geloof de eerste reactie na je bericht van witte angora eerder dat je tijdig moet opzeggen (heb ik dus gedaan en dat is bevestigd door Menzis) en dat je dan tot 31 januari de tijd hebt om over de gehele maand januari en verder verzekerd te zijn.

Bovendien blijft de Menzis zich dan nog erachter verschuilen dat je geen openstaande faktuur mag hebben (wat volgens mij vele medeburgers in dit land zich niet realiseren) als je gaat opzeggen. Aangezien je mag opzeggen tot en met 31 december en je dan niet meer gewaarschuwd kan worden dat je niet mag opzeggen als je een faktuur open hebt staan, vind ik dit een 'grijs gebied' situatie waar Menzis coulant mee zou moeten omgaan (als je zoals ik goede zin hebt, altijd een trouwe klant bent geweest en altijd hun veel te hoge premie netjes hebt betaald en nooit CVZ achter je aan hebt gekregen en je ook bereid hebt getoond om meteen de openstaande faktuur met spoed te voldoen en dat ook hebt gedaan). Dit topic is er mijns inziens ook om mijn medeburgers te waarschuwen.

Verder waarschuw ik voor de onmenselijkheid van het grote Menzis, op hun site zeggen ze onder het kopje "U de regie in handen" het volgende: "Bij Menzis kunt u uw stem laten horen en daar doen we ook echt iets mee. U heeft allerlei mogelijkheden om dat te doen.". Nou, bij Menzis kun je wel je stem laten horen, maar doen ze er echt niets mee en je ziet uit hun reacties dus ook dat ze bureaucratisch zijn en star het standaard antwoord oplepelen en van coulantie geen kaas hebben gegeten.

Maar van mij mag iedereen een verzekering bij Menzis afsluiten, laat je door mij niet tegenhouden hoor.

tufima

ciske schreef:@tufima

neem toch aan dat jij geen achterstand had? dan zijn er ook geen problemen met overstappen.
Dat is correct!

Maar de betalingsachterstand van TS is inmiddels ook opgelost als ik het goed begrijp. De enige manier om er achter te komen of er wat te regelen valt is voor TS om de nieuwe verzekeraar te benaderen met dit probleem.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Menzis schreef:Het klopt inderdaad dat wanneer er een achterstand is u niet kan opzeggen tenzij u deze achterstand voor 01-01-2012 heeft voldaan.
Waarom is dat? Is dat een wettelijke regel? En geld deze alleen voor de basisverzekering?

witte angora

@ tufima. Kan best zijn dat je gelijk hebt, maar dan nog was er een achterstand per 31 december. Als TS zich fatsoenlijk had gemeld, had het inderdaad nog wat anders kunnen lopen, maar zoals het nu is? Menzis vraagt om gegevens, TS weigert dat te verstrekken, maar gaat hier eerst eens hoog van de toren blazen en chanteren. En eist vervolgens dat Menzis hem menselijk gaat handelen, terwijl hij zelf als een beest tekeer gaat. Sorry hoor.

Als ik de nieuwe zorgverzekeraar was (mag niet weigeren natuurlijk) zou ik nu toch echt niet aan zo'n coulance verhaal mee willen werken. Dit soort typjes heb je liever niet in je klantenbestand.

Gesloten