nevermind schreef:
Kijk en daar wrijft de schoen.
Het wordt namelijk door jullie deze extra/verlengde garantie afgesloten, ofwel de garantiebepalingen helemaal anders zijn.
Dus de consument betaalt voor een garantie die wettelijk vastgelegd is.
Wettelijk is vastgelegd dat de verkopende partij zelf de garantie bepaald, tegen welke conditie en welke rechten de koper krijgt.
nevermind schreef:
Misschien ken je dit artikel, maar dat is wat ik bedoel:
Het bijkopen van garantie bij de aanschaf van een product biedt weinig extra, zegt de Consumentenautoriteit (CA) na onderzoek. De extra garantie biedt vaak niet meer dan de rechten die de consument al heeft op grond van de wet. Wel kan bijgekochte garantie minder gedoe opleveren tussen winkelier en klant als na afloop van de fabrieksgarantie een product niet blijkt te voldoen.
De consumentenautoriteit kletst uit haar nek.
De wetgeving heeft bepaald dat het product aan de overeenkomst moet beantwoorden en de eigenschappen bezitten welke de koper op grond van die overeenkomst mag verwachten.
Dat een product voor een langere periode (vaak aangegeven met de verwachte levensduur) is in de wetgeving niet bepaald.
Nergens in de wetgeving is bepaald dat een product normaal gesproken een x tijd mee dient te gaan en als het product binnen die periode kapot gaat, dat de koper recht heeft op kosteloze reparatie. Dus kan dat ook niet geclaimd worden, behalve als de verkopende partij of zijn voorverkopers dat specifiek hebben aangegeven.
De regel uit de Europese Richtlijn:
2
d) de kwaliteit en prestaties bieden die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van de goederen en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger - met name in reclame of etikettering - publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan.
Is niet meer van deze tijd. Waardoor de Nederlandse wetgever die regel niet heeft overgenomen.
De kwaliteit en prestaties verschillen enorm van de goederen van dezelfde soort, dat daardoor niet één getal aan gekoppeld kan worden.
De reden dat de kwaliteit en prestaties enorm verschillen, heeft te maken dat voor de verschillende soorten klussen verschillende producten verkrijgbaar zijn.
Het getal van kwaliteit en prestatie zegt niets of het product aan de overeenkomst beantwoord of niet.
Vergeet niet dat er een verschil is tussen de Europese Richtlijn en de Nederlandse Wetgeving. De Nederlandse Wetgeving kijkt veel meer naar de overeenkomst die tussen de koper en verkoper is afgesloten dan wat Europa doet.
Komt hier op neer: van de goedkoopste accuboormachine van de Gamma mag en kan niet dezelfde kwaliteit en prestaties verwacht worden als van de duurste Makita of DeWalt.
Van een Bauknecht mag en kan men niet dezelfde kwaliteit en prestaties verwachten als van een Miele.