Pagina 2 van 12

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Geplaatst: 22 jan 2012 11:46
door alfatrion
plumber schreef:Zowel voor BBCS als voor alfatrion.Het gaat hier om verlengde garantie niet om de garantie.Dus hou op met wetjes en regeltjes.
Ik hoef me door jou niet te laten vertellen wat ik moet doen of laten.
nevermind schreef:Plumber heeft gelijk, het beestje heeft in feite een verkeerde naam met verlengde garantie, zoals het in de volksmond wordt genoemd.
Het is niets meer als een verzekering.
Garantie is een toezegging waarbij de koper bepaalde rechten of vorderingen heeft in het geval dat het product aan bepaalde eigenschappen ontbreekt. (art. 7:6a BW)

Verzekering is een overeenkomst waarbij de verzekerde recht krijgt op een of meerdere uitkeringen in ruil voor een premie, zonder dat op voorhand bekent is wanneer, hoeveel of hoelang dit zal duren. (art. 7:925 BW).

Een verlengde garantie zal vrijwel altijd een toezegging inhouden zoals bedoelt in art. 7:6a BW. En tevens is een verlengde garantie een verzekering. Dit bijt elkaar niet.

De opmerking dat de verzekeraar bepaald wat er gebeurt laat ik voor rekening van Plumber.

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Geplaatst: 22 jan 2012 11:50
door alfatrion
Bob Schurkjens schreef:Dan kom je toch bedrogen uit. De vuistregel "schade die je zelf kan dragen, moet je nooit verzekeren" lijkt hier van toepassing.
Het hangt allemaal af van de voorwaarden of het verstandig niet. Het zal in de regel onverstandig zijn om honderden, zo niet duizenden, computers te verzekeren.

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Geplaatst: 22 jan 2012 12:24
door ciske
Nee hoor hoeft niet maar je wordt vervelend met je regeltjes en wetjes waar niemand wat aan heeft.
Hier heb je een Chinese garantie moet je ff uitpluizen en dan je mening geven
:lol: ik ken die ook niet lezen plumber :mrgreen:

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Geplaatst: 22 jan 2012 12:54
door alfatrion
plumber schreef:Nee hoor hoeft niet maar je wordt vervelend met je regeltjes en wetjes waar niemand wat aan heeft.
Je vind het gewoon vervelend dat ik je tegenspreek en dat nog deugdelijk onderbouw ook.

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Geplaatst: 22 jan 2012 12:57
door nevermind
Verzekering is een overeenkomst waarbij de verzekerde recht krijgt op een of meerdere uitkeringen in ruil voor een premie, zonder dat op voorhand bekent is wanneer, hoeveel of hoelang dit zal duren. (art. 7:925 BW).

Een verlengde garantie zal vrijwel altijd een toezegging inhouden zoals bedoelt in art. 7:6a BW. En tevens is een verlengde garantie een verzekering. Dit bijt elkaar niet.
Niemand heeft beweerd, dat deze verzekering niet in het wetboek voorkomt.
Dus voor de wetsartikelspecialisten, is het wetboek over verzekeringen van toepassing.
Dus nu is de verlengde garantie een verzekering, dit wordt hier ook onderstrepen, dus je weerspreek je duidelijk.

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Geplaatst: 22 jan 2012 13:51
door alfatrion
@nevermind: Verlengde garantie is een garantie én een verzekering. Wat is je punt?

TS vroeg of het nog wel toestaan was dat partijen verlengde garantie aanbood. Voor het antwoord acht ik het leerstuk van misleidende handelspraktijk relevant.

Het is een misleidende handelspratijk om wettelijke rechten van consumenten voorstellen als een onderscheidend kenmerk van het aanbod van de handelaar. (art. 6:193g sub j BW) Wanneer de verkoper een verlengde garantie verkoopt die de koper niet meer rechten geeft dan die hij reeds op grond van de wettelijke garantie al had, dan begaat de verkoper een misleidende handelspraktijk. Daarmee is wat de wettelijke garantie omvat ook relevant.
MAXIEM schreef:Met dit soort pluimage kun je immers geen goede discussie opzetten.
Wijzen naar anderen is natuurlijk altijd makkelijk, maar de persoon die altijd betrokken is bij een gefaalde discussie met een anderen ben jezelf.

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Geplaatst: 25 jan 2012 01:18
door Pirreke
Het gaat niet altijd om een verzekering, of is daar niet altijd bij onder gebracht. Ikzelf verkoop ook certificaten op basis van service, is meer dan garantie (slijtage, eigen fouten, geen of slecht onderhoud, nalatigheid vallen daar ook onder).

Dat maakt het volgens mij toch best interessant...

Gr,


-Peer

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Geplaatst: 25 jan 2012 09:27
door alfatrion
nevermind schreef:
alfatrion schreef:@nevermind: Verlengde garantie is een garantie én een verzekering. Wat is je punt?
Gaan wij nu een woordspeling doen.
Ik niet. Een verlengde garantie is garantie omdat het beantwoord aan de definitie van garantie. Net zoals een tweezitter een bank is, omdat het beantwoord aan de definitie van bank.
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 8#p1448268
nevermind schreef:Welke wetsartikel dit is heb ik al vermeld.
Volgens is die die informatie van mij afkomstig.

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Geplaatst: 25 jan 2012 10:29
door nevermind
alfatrion schreef:
nevermind schreef:
alfatrion schreef:@nevermind: Verlengde garantie is een garantie én een verzekering. Wat is je punt?
Gaan wij nu een woordspeling doen.
Ik niet. Een verlengde garantie is garantie omdat het beantwoord aan de definitie van garantie. Net zoals een tweezitter een bank is, omdat het beantwoord aan de definitie van bank.
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 8#p1448268
nevermind schreef:Welke wetsartikel dit is heb ik al vermeld.
Volgens is die die informatie van mij afkomstig.

Oh, sorry, dat ik het nummer van de wetsartikel niet heb geplaatst.

Wat niet in jouw straatje past, negeer je.
Maar met het spelletje wie heeft gelijk, doe ik niet aan mee, en je mag van mij gelijk hebben, als je daardoor een betere dag hebt. :wink:
Citaat:
Garantie wel of geen verzekering?

Het aanbieden van (bijkoop)garantie is mogelijk een verzekering als bedoeld in het BW.
Dit is het geval indien de dekking van de (bijkoop)garantie verder gaat dan de wettelijke garantie en daarbij tevens wordt voldaan aan de hierna genoemde vier kenmerken van de definitie van verzekeren.
Verzekering

In het BW is bepaald dat sprake is van een verzekering indien aan de volgende vier criteria is voldaan:

een overeenkomst;
een verbintenis tot premiebetaling;
een verbintenis tot uitkering en
onzekerheid

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Geplaatst: 25 jan 2012 12:54
door MAXIEM
@@@

Een verlengde garantie-overeenkomst is een normale verzekeringsovereenkomst. Meer valt er niet van te zeggen. Dat kan overigens binnen- en buiten het gezichtsveld van de koper het geval zijn. Binnen: zie Miele en buiten: zie BCC.

Maxiem.

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Geplaatst: 25 jan 2012 14:57
door nevermind
MAXIEM schreef:@@@

Een verlengde garantie-overeenkomst is een normale verzekeringsovereenkomst. Meer valt er niet van te zeggen. Dat kan overigens binnen- en buiten het gezichtsveld van de koper het geval zijn. Binnen: zie Miele en buiten; zie BCC.

Maxiem.
Maak dat maar alfatrion wijs! :lol:

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Geplaatst: 25 jan 2012 16:10
door BBCS
MAXIEM schreef:@@@

Een verlengde garantie-overeenkomst is een normale verzekeringsovereenkomst. Meer valt er niet van te zeggen. Dat kan overigens binnen- en buiten het gezichtsveld van de koper het geval zijn. Binnen: zie Miele en buiten: zie BCC.

Maxiem.
Alleen als die verlengde garantie als een garantie verzekering verkocht wordt.
Als de koper extra garantie erbij kan kopen (dus geen garantieverzekering), dan gaat het gewoon om de garantieregeling, waar artikel 6a van toepassing is. Oftewel: de verkopende partij bepaald zelf welke garantie, tegen welke condities en wat de rechten van de koper dan is.

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Geplaatst: 25 jan 2012 16:18
door nevermind
BBCS schreef:
MAXIEM schreef:@@@

Een verlengde garantie-overeenkomst is een normale verzekeringsovereenkomst. Meer valt er niet van te zeggen. Dat kan overigens binnen- en buiten het gezichtsveld van de koper het geval zijn. Binnen: zie Miele en buiten: zie BCC.

Maxiem.
Alleen als die verlengde garantie als een garantie verzekering verkocht wordt.
Als de koper extra garantie erbij kan kopen (dus geen garantieverzekering), dan gaat het gewoon om de garantieregeling, waar artikel 6a van toepassing is. Oftewel: de verkopende partij bepaald zelf welke garantie, tegen welke condities en wat de rechten van de koper dan is.

Dit mag dan weer duidelijk zijn.
Hoe ziet dan volgens jouw de extra garantie uit?
Zij er voorbeeld garantiebewijzen, of komen wij dan weer terug naar het verzekeringsgebeuren.

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Geplaatst: 25 jan 2012 16:27
door BBCS
nevermind schreef: Hoe ziet dan volgens jouw de extra garantie uit?
Zij er voorbeeld garantiebewijzen, of komen wij dan weer terug naar het verzekeringsgebeuren.
Extra garantie is niets anders dan garantie verlenging.
Dus als op een product standaard één jaar garantie zit, kan de koper extra garantie erbij kopen. Bijvoorbeeld twee jaar. Dan heeft de koper recht op totaal drie jaar garantie.

Garantieverzekering is iets anders. Dat is een bepaalde verzekering die naast de garantie ook andere zaken indekt. Denk aan eigen schade, diefstal, enz.

Een ander belangrijk verschil is dat de extra garantie door de fabrikant of winkelier wordt verstrekt en ook de uitvoer daarvan bij die partijen ligt.
De garantieverzekering wordt bij een verzekeraar afgesloten en dan zijn ook de verzekeringsregels van toepassing, wat bij de normale garantieverlenging of extra garantie niet het geval is.

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Geplaatst: 25 jan 2012 16:31
door Umad
BBCS schreef: Extra garantie is niets anders dan garantie verlenging.
Dus als op een product standaard één jaar garantie zit, kan de koper extra garantie erbij kopen. Bijvoorbeeld twee jaar. Dan heeft de koper recht op totaal drie jaar garantie.

Garantieverzekering is iets anders. Dat is een bepaalde verzekering die naast de garantie ook andere zaken indekt. Denk aan eigen schade, diefstal, enz.

Een ander belangrijk verschil is dat de extra garantie door de fabrikant of winkelier wordt verstrekt en ook de uitvoer daarvan bij die partijen ligt.
De garantieverzekering wordt bij een verzekeraar afgesloten en dan zijn ook de verzekeringsregels van toepassing, wat bij de normale garantieverlenging of extra garantie niet het geval is.
Niet WEER dit verhaal toch.... mijn god...

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Geplaatst: 25 jan 2012 16:34
door BBCS
Umad schreef: Niet WEER dit verhaal toch.... mijn god...
Kun je niet tegen de waarheid? :shock:

Of geloof je nog steeds in sprookjes dat een product een x jaar probleemloos mee moet gaan en als het product gedurende die periode buiten de schuld om van de koper kapot gaat, dat de koper dan recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging? :shock: Nee toch?

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Geplaatst: 25 jan 2012 16:43
door nevermind
Extra garantie is niets anders dan garantie verlenging.
Dus als op een product standaard één jaar garantie zit, kan de koper extra garantie erbij kopen. Bijvoorbeeld twee jaar. Dan heeft de koper recht op totaal drie jaar garantie.
Kijk en daar wrijft de schoen.
Het wordt namelijk door jullie deze extra/verlengde garantie afgesloten, ofwel de garantiebepalingen helemaal anders zijn.
Dus de consument betaalt voor een garantie die wettelijk vastgelegd is.

Misschien ken je dit artikel, maar dat is wat ik bedoel:
Het bijkopen van garantie bij de aanschaf van een product biedt weinig extra, zegt de Consumentenautoriteit (CA) na onderzoek. De extra garantie biedt vaak niet meer dan de rechten die de consument al heeft op grond van de wet. Wel kan bijgekochte garantie minder gedoe opleveren tussen winkelier en klant als na afloop van de fabrieksgarantie een product niet blijkt te voldoen.

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Geplaatst: 25 jan 2012 17:09
door BBCS
nevermind schreef: Kijk en daar wrijft de schoen.
Het wordt namelijk door jullie deze extra/verlengde garantie afgesloten, ofwel de garantiebepalingen helemaal anders zijn.
Dus de consument betaalt voor een garantie die wettelijk vastgelegd is.
Wettelijk is vastgelegd dat de verkopende partij zelf de garantie bepaald, tegen welke conditie en welke rechten de koper krijgt.


nevermind schreef: Misschien ken je dit artikel, maar dat is wat ik bedoel:
Het bijkopen van garantie bij de aanschaf van een product biedt weinig extra, zegt de Consumentenautoriteit (CA) na onderzoek. De extra garantie biedt vaak niet meer dan de rechten die de consument al heeft op grond van de wet. Wel kan bijgekochte garantie minder gedoe opleveren tussen winkelier en klant als na afloop van de fabrieksgarantie een product niet blijkt te voldoen.
De consumentenautoriteit kletst uit haar nek.

De wetgeving heeft bepaald dat het product aan de overeenkomst moet beantwoorden en de eigenschappen bezitten welke de koper op grond van die overeenkomst mag verwachten.

Dat een product voor een langere periode (vaak aangegeven met de verwachte levensduur) is in de wetgeving niet bepaald.
Nergens in de wetgeving is bepaald dat een product normaal gesproken een x tijd mee dient te gaan en als het product binnen die periode kapot gaat, dat de koper recht heeft op kosteloze reparatie. Dus kan dat ook niet geclaimd worden, behalve als de verkopende partij of zijn voorverkopers dat specifiek hebben aangegeven.

De regel uit de Europese Richtlijn:
2
d) de kwaliteit en prestaties bieden die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van de goederen en op de eventuele door de verkoper, de producent of diens vertegenwoordiger - met name in reclame of etikettering - publiekelijk gedane mededelingen over de bijzondere kenmerken ervan.
Is niet meer van deze tijd. Waardoor de Nederlandse wetgever die regel niet heeft overgenomen.
De kwaliteit en prestaties verschillen enorm van de goederen van dezelfde soort, dat daardoor niet één getal aan gekoppeld kan worden.
De reden dat de kwaliteit en prestaties enorm verschillen, heeft te maken dat voor de verschillende soorten klussen verschillende producten verkrijgbaar zijn.
Het getal van kwaliteit en prestatie zegt niets of het product aan de overeenkomst beantwoord of niet.

Vergeet niet dat er een verschil is tussen de Europese Richtlijn en de Nederlandse Wetgeving. De Nederlandse Wetgeving kijkt veel meer naar de overeenkomst die tussen de koper en verkoper is afgesloten dan wat Europa doet.

Komt hier op neer: van de goedkoopste accuboormachine van de Gamma mag en kan niet dezelfde kwaliteit en prestaties verwacht worden als van de duurste Makita of DeWalt.
Van een Bauknecht mag en kan men niet dezelfde kwaliteit en prestaties verwachten als van een Miele.

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Geplaatst: 25 jan 2012 17:20
door nevermind
Komt hier op neer: van de goedkoopste accuboormachine van de Gamma mag en kan niet dezelfde kwaliteit en prestaties verwacht worden als van de duurste Makita of DeWalt.
Van een Bauknecht mag en kan men niet dezelfde kwaliteit en prestaties verwachten als van een Miele.

Dit is een van jouw standaard antwoorden.
Mij mag het worst wezen, ik wil mijn garantie op de Gamma accuboormachine en ook op de Miele, het merk mag toch geen rol spelen.

Het zou fijn zijn, dat de garantie voor een VW anders is al voor een Mercedes.
Maar dit soort discussie´s zijn er al lang een breed geweest, en daarom stop ik ermee.

Re: Service certificaat / verlengde gar. nodig? Of niet ?

Geplaatst: 25 jan 2012 17:32
door BBCS
nevermind schreef:
Komt hier op neer: van de goedkoopste accuboormachine van de Gamma mag en kan niet dezelfde kwaliteit en prestaties verwacht worden als van de duurste Makita of DeWalt.
Van een Bauknecht mag en kan men niet dezelfde kwaliteit en prestaties verwachten als van een Miele.

Dit is een van jouw standaard antwoorden.
Mij mag het worst wezen, ik wil mijn garantie op de Gamma accuboormachine en ook op de Miele, het merk mag toch geen rol spelen.

Het zou fijn zijn, dat de garantie voor een VW anders is al voor een Mercedes.
Maar dit soort discussie´s zijn er al lang een breed geweest, en daarom stop ik ermee.
Het merk speelt wel degelijk een rol.
Is ook in de wetgeving opgenomen in de vorm van de aard van het product.

Mij mag het worst wezen, ik wil mijn garantie op de Gamma accuboormachine en ook op de Miele, het merk mag toch geen rol spelen.
De goedkoopste accuboormachine van de Gamma bezit niet dezelfde kwaliteit en prestaties als van de duurste Makita of DeWalt.
Een Bauknecht bezit niet dezelfde kwaliteit en prestaties als van een Miele.

Komt ook nog bij dat de winkelier en fabrikant zelf de garantieperiode, condities en de rechten die daarbij horen bepalen.
Dus Bauknecht kan heel goed één jaar garantie geven en Miele drie.
Dat wilt dus niet zeggen dat als Miele drie jaar garantie geeft dat je bij Bauknecht ook drie jaar garantie kunt claimen.