Pagina 2 van 3
Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet
Geplaatst: 08 feb 2012 20:33
door Bob Schurkjens
Oh, dan zit ik er naast. Heb je een bron waarop wij ons kunnen verlaten? Mag ook Engelstalig wat mij betreft. De accu van mijn Bosch accuboormachine begint nu pas na 10 jaar te haperen. En dat voor een NiCad-accu.
Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet
Geplaatst: 08 feb 2012 20:45
door alfatrion
BBCS schreef:Als op die accu zes maanden garantie zit, is die gewoon van toepassing en kan de koper geen kosteloze reparatie of vervanging eisen als die accu na zes maanden kapot gaat. De koper kan dat alleen eisen als die kan aantonen dat de accu ten tijde van de koop defect was en dat het niet redelijkerwijs kenbaar had kunnen zijn.
Die laatste zin raakt kant noch wal.
1. Als de koper na acht maanden bij de verkoper komt met de stelling dat het product vanaf het begin af aan defect was dan kan de verkoper zich verschonen met beroepen op art. 7:23 lid 1 derde volzin BW. Het gaat natuurlijk om een verborgen gebrek en dat is iets anders dan defect.
2. Hoewel je anders impliceert, heeft de consument geen onderzoeksplicht na de koop. Wederom vanwege art. 7:23 lid 1 derde volzin BW.
3. Het betreft hier een genuszaken. Op het moment dat de koop gesloten is wist de koper niet welk exemplaar hij kreeg. Van de exemplaren die in het bezit van de verkoper zijn mag de koper verwachten dat de dezelfde eigenschappen hebben.
Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet
Geplaatst: 08 feb 2012 20:48
door Peter Elzinga
Ik ben blij met ieders bijdrage... maar de laatste 2 reacties hebben wel erg weinig inhoudelijk
beetje ontopic graag
Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet
Geplaatst: 08 feb 2012 20:51
door MAXIEM
olaf79
Recent zijn juist nog een aantal bedrijven flink beboet omdat ze dit soort tarieven handteerden.
Voor zover ik weet, zijn deze bedrijven beboet omdat zij de EU-termijn niet in acht namen.
Maxiem.
Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet
Geplaatst: 08 feb 2012 20:53
door Peter Elzinga
@Maxiem
Dat zullen dan geen bedrijven in nederland zijn.
Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet
Geplaatst: 08 feb 2012 20:57
door olaf79
BBCS schreef:Er zijn mensen die beweren dat als de accu binnen twee jaar kapot gaat, de verkopende partij dat kosteloos moet vervangen, omdat men aangeeft dat op die accu ook twee jaar wettelijke garantie zit. En dat is onjuist.
Dat is niet onjuist, dat is juist. De wet maakt geen uitzondering voor accu's. Een accu verliest een deel van zijn capaciteit en doet dat gemiddeld 15-20% per jaar. Een kapotte accu is wat anders dan een accu die niet meer de volle capaciteit levert. Op een accu zit dus gewoon de wettelijke garantie van ten minste 2 jaar. Uiteraard niet op het capaciteitsverlies maar wel op het helemaal niet kunnen opladen of ander onheil.
Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet
Geplaatst: 08 feb 2012 21:02
door BBCS
MAXIEM schreef:olaf79
Recent zijn juist nog een aantal bedrijven flink beboet omdat ze dit soort tarieven handteerden.
Voor zover ik weet, zijn deze bedrijven beboet omdat zij de EU-termijn niet in acht namen.
Maxiem.
Dat wilt de consumentenautoriteit ons geloven.
Echter de uitspraken van de rechters waren duidelijk:
Het gaat hier niet om die termijnen, maar dat die bedrijven standaard na de garantieperiode bepaalde bedragen in rekening brachten (ook in geval van non-conformiteit), zodat het voor de consument zeer lastig was om in geval van non-conformiteit hun recht te halen.
En voor die handelswijze heeft de rechter nu een stokje voor gestoken. De rechter oordeelde dat in geval van non-conformiteit de consument op een gemakkelijke, laagdrempelige manier een beroep op zijn recht moet kunnen doen. Die bedrijven wierpen wel degelijk bepaalde drempels op (door standaard bedragen te berekenen, ook bij non-conformiteit), waardoor het voor de consument zeer lastig was om zijn recht te halen.
Daarvoor zijn die bedrijven op de vingers getikt en niets anders.
Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet
Geplaatst: 08 feb 2012 21:04
door olaf79
MAXIEM schreef:olaf79
Recent zijn juist nog een aantal bedrijven flink beboet omdat ze dit soort tarieven handteerden.
Voor zover ik weet, zijn deze bedrijven beboet omdat zij de EU-termijn niet in acht namen.
Maxiem.
Nee ze zijn beboet omdat ze voor reparatie onder garantie (waarbij dus erkent was dat het product gebrekkig was) toch geld rekenden volgens een afschrijvingsmehtode. Dat mag niet wat de wet stelt kosteloos. En kosteloos moet ook echt kosteloos zijn. Tevens informeerden ze de klant niet goed over hun wettelijke rechten en deden ze het voorkomen alsof reparatie de enige optie was (terwijl vervaning of geld terug ook mag)
Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet
Geplaatst: 08 feb 2012 21:04
door BBCS
olaf79 schreef:BBCS schreef:Er zijn mensen die beweren dat als de accu binnen twee jaar kapot gaat, de verkopende partij dat kosteloos moet vervangen, omdat men aangeeft dat op die accu ook twee jaar wettelijke garantie zit. En dat is onjuist.
Dat is niet onjuist, dat is juist. De wet maakt geen uitzondering voor accu's. Een accu verliest een deel van zijn capaciteit en doet dat gemiddeld 15-20% per jaar. Een kapotte accu is wat anders dan een accu die niet meer de volle capaciteit levert. Op een accu zit dus gewoon de wettelijke garantie van ten minste 2 jaar. Uiteraard niet op het capaciteitsverlies maar wel op het helemaal niet kunnen opladen of ander onheil.
En weer ga je de fout in door aan te geven dat op een product wettelijk een garantie termijn zit van minimaal twee jaar en dat de winkelier op het product minimaal twee jaar garantie moet verstrekken.
Dat is onjuist.
Die term "wettelijke garantie" heeft betrekking op non-conformiteit: dus als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van die koopovereenkomst had mogen verwachten, met daarbij de uitspraken van de fabrikant en winkelier, en heeft totaal geen betrekking op de garantieperiode die de winkelier of fabrikant verstrekt.
Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet
Geplaatst: 08 feb 2012 21:05
door BBCS
olaf79 schreef:MAXIEM schreef:olaf79
Recent zijn juist nog een aantal bedrijven flink beboet omdat ze dit soort tarieven handteerden.
Voor zover ik weet, zijn deze bedrijven beboet omdat zij de EU-termijn niet in acht namen.
Maxiem.
Nee ze zijn beboet omdat ze voor reparatie onder garantie (waarbij dus erkent was dat het product gebrekkig was) toch geld rekenden volgens een afschrijvingsmehtode. Dat mag niet wat de wet stelt kosteloos. En kosteloos moet ook echt kosteloos zijn. Tevens informeerden ze de klant niet goed over hun wettelijke rechten en deden ze het voorkomen alsof reparatie de enige optie was (terwijl vervaning of geld terug ook mag)
Daarvoor zijn ze niet beboet!
Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet
Geplaatst: 08 feb 2012 21:14
door Bob Schurkjens
Het garantietreintje komt weer goed op stoom. Tsjoeke tsjoeke...hoee hoeee!
Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet
Geplaatst: 08 feb 2012 21:18
door trebelski
Bob Schurkjens schreef:Het garantietreintje komt weer goed op stoom. Tsjoeke tsjoeke...hoee hoeee!
Bob, gloeiende spijkers. Stop er alsjeblieft mee want dat kost opnieuw 10/20 pagina's van hetzelfde gejengel.
Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet
Geplaatst: 08 feb 2012 21:24
door Bob Schurkjens
gloeiende yes indeedy. Arme topicstarter.
Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet
Geplaatst: 09 feb 2012 10:20
door ciske
Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet
Geplaatst: 09 feb 2012 10:25
door BBCS
Bob Schurkjens schreef:Het garantietreintje komt weer goed op stoom. Tsjoeke tsjoeke...hoee hoeee!
Lees zelf de uitspraken, dan kun je het zelf lezen.
Het is treurig dat de consumentenautoriteit de boel verdraaid.
Het is nog treuriger dat diverse mensen die verdraaiing voor waar aannemen en mij de schuld geven dat ik de boel verdraai. ja ja.
Ga aub zelf de wetboeken en teksten doorlezen, in plaats van de consumentenautoriteit napraten.
Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet
Geplaatst: 09 feb 2012 10:28
door ciske
Het is treurig dat de consumentenautoriteit de boel verdraaid
Het is treurig dat jij de realiteit niet ziet, en nooit zal zien.
Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet
Geplaatst: 09 feb 2012 10:30
door Bob Schurkjens
Ik iemand napraten?
Tsjoeke tsjoeke...hoee hoeeeee!
Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet
Geplaatst: 09 feb 2012 10:34
door BBCS
ciske schreef:Het is treurig dat de consumentenautoriteit de boel verdraaid
Het is treurig dat jij de realiteit niet ziet, en nooit zal zien.
Ik heb verdorie zelf die uitspraken gelezen. Die bedrijven zijn niet veroordeeld omdat ze niet aan de garantieregels van 2 jaar zouden hebben gehouden!
Ik ga hier echt niet die zaken uit mijn duim zuigen!
Lees verdorie zelf die uitspraken! In plaats van mij te beschuldigen dat ik de boel verdraai! Ik verdraai niets. Ik heb daar totaal geen belang bij om dat wel te doen.
Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet
Geplaatst: 09 feb 2012 10:39
door angel1978
BBCS schreef:ciske schreef:Het is treurig dat de consumentenautoriteit de boel verdraaid
Het is treurig dat jij de realiteit niet ziet, en nooit zal zien.
Ik heb verdorie zelf die uitspraken gelezen. Die bedrijven zijn niet veroordeeld omdat ze niet aan de garantieregels van 2 jaar zouden hebben gehouden!
Ik ga hier echt niet die zaken uit mijn duim zuigen!
Lees verdorie zelf die uitspraken! In plaats van mij te beschuldigen dat ik de boel verdraai! Ik verdraai niets. Ik heb daar totaal geen belang bij om dat wel te doen.
en de leugens gaan gewoon weer door !
Zeker heb je daar wel een belang bij als verkoper van dit soort zaken...
Boter op je hoofd !
Re: Netbook defect, ondeugdelijk product of niet
Geplaatst: 09 feb 2012 11:07
door BBCS
angel1978 schreef:
en de leugens gaan gewoon weer door !
Zeker heb je daar wel een belang bij als verkoper van dit soort zaken...
Boter op je hoofd !
Hmmm, de trol hebben ze ook weer losgelaten!