ben blij dat ik niet in een winkel werk, heb ik dat gezeik tenminste niet
Ik heb in het verleden bij een Media Markt gewerkt, uit de top 3 van alle filialen van Nederland in die tijd.
Zo kregen wij bijvoorbeeld 200 laptops voor de aanbieding van de volgende week. Op een zondag maak ik de kopstelling in orde, laat op de dag, voor oude prijs.
Maandag gaan we open, er zijn nog 170 over. Woensdag ochtend is het model uitverkocht. Ik hoor klanten zeggen "zie je wel, ze adverteren met producten die ze niet eens kunnen leveren".
De fout ligt dan een deel bij de winkel maar ook bij de consument. Ik presenteer de notebook erg groots vanaf 15:00 in de middag voor een standaard prijs en wij verkopen er al 30 terwijl wij als verkopers onze best doen dit exemplaar niet te verkopen. Daarna krijgt de consument de folder met deze notebook op de voorpagina en ze staan in de rij ervoor (prijs was scherp, maar voorpagina telt 3x zwaarder).
Als een vestiging van een keten een landelijke aanbieding nooit gehad heeft dan is het een foute zaak voor mij, maar het komt regelmatig voor dat dit niet het geval is maar dat de aanbieding gewoon uitverkocht is.
De eerste BTW-vrije actie bij de Mediamarkt die ik heb meegemaakt voor de computer afdeling is een goed voorbeeld. Ik en de afdelingsleider werkten kort na opening zonder bedrijfskleding. We konden gewoon niets voor elkaar krijgen in de winkel met de horde klanten die aanwezig waren, dus deden wij ons overhemd uit om zo snel mogelijk te proberen te voorraad bij te vullen (wij waren qua cijfers ook de beste verkopers van de afdeling, maar goede verkopers waren toen veel minder noodzakelijk vergeleken met logistiek).
Hoe hard wij ook aan het schuifelen waren met pompwagens vol met notebooks door de massa van klanten, de afdeling werd leeggetrokken en de voorraad raakte op. Uiteindelijk had mijn afdelingsleider het nog voor elkaar gekregen dat HP, of een leverancier van hun, een busje volgeladen met notebooks bij ons afleverde.
Op de 2e of 3e dag van die 1e btw actie voor de computerafdeling hoorde ik een klant klagen, iets in de opzet van "Stelletje oplichters! Er stonden hier een paar dagen geleden twee modellen van HP die zij hebben weggehaald zodat ze geen korting hoeven te geven erop. Ik kom nooit meer in deze ***-zaak!".
Hij had deels gelijk, er stonden inderdaad een stuk of 18 van 2 types, waarvan wij ongeveer 140 per stuk hadden verkocht in de tussentijd...
Ook al sta ik niet achter de Media Markt en vind ik het op een hoop vlakken een waardeloos concern, dit was een van de meest interressante en leuke periodes voor mij als verkoper.
Maar deze ervaring geeft ook aan hoe de perceptie van de consument soms compleet fout kan zijn. Soms gaat een winkel een actie in met een grote voorraad, zoekt noodoplossingen om meer te kunnen leveren, maar nog steeds kan de vraag enorm veel groter zijn dan verwacht.
Verder wordt dit ook fout gebruikt. Zelf kom ik regelmatig tegen dat er geadverteerd wordt bij mijn bedrijf met uitlopende modellen waarvan ik enkele op voorraad heb maar waarvoor geen backorders meer te plaatsen zijn. Dus iedereen die te laat is loopt ontevreden de winkel uit en dit kan mij klanten kosten. Commercieel inzicht ontbreekt bij veel personen op hoofdkantoren wanneer keuzes worden gemaakt door personen die niet op de winkelvloer staan.