LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kan een makelaar op het laatste moment de verkoop stoppen???

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
bprosman

Re: kan een makelaar op het laatste moment de verkoop stoppen???

Ongelezen bericht door bprosman »

De makelaar 'buiten spel' zetten zal vast niet zo makkelijk gaan. Vaak is ook in een overeenkomst vastgelegd dat als een verkoper de opdracht intrekt en alsnog het huis binnen 6 maanden (bijvoorbeeld) verkoopt dat deze alsnog courtage moet betalen aan deze makelaar.

Je hoeft de makelaar niet buiten spel te zetten qua betaling, dat kun je nog steeds doen via een betalingsregeling (de afgesproken betaling in termijnen?).
Het buitenspel zetten alleen om te voorkomen dat de verkoop minstens doorgaat.

mams3

Ongelezen bericht door mams3 »

Suzanne 326 schreef:
mams3 schreef:er was afgesproken met de makelaar dat het in termijnen voldaan zou worden. de makelaar was zich bewust ervan dat het met verlies verkocht worden! tot aan einde middag dachten wij dat alles goed geregeld was. door middel van de afspraken die gemaakt zijn dus dit vind ik niet het probleem verschuiven.
maar als het huis morgen niet overgeschreven word bij de notaris dat gaat dat duizenden euro kosten omdat wij dan in gebreken zijn.
Sorry, wordt hier alles verteld, dit komt niet zo maar uit de lucht vallen? Er is over gesproken aangezien de makelaar begrip had voor de situatie maar zijn er ook heldere afspraken op papier gemaakt met garanties van u en uw ex over betalingen?Het maakt het natuurlijk veel lastiger en complexer voor degene die nog geld moet ontvangen van een stel dat uit elkaar is.

vanaf het begin heeft de makelaar ons individueel benadert en afspraken gemaakt!!
en ook zegt hij tegen de 1 andere dingen ( of anders geformuleerd ) dan tegen de ander.
ook behandeld hij ons als aparte partijen en niet als één, dit was tevens zijn eigen voorstel om dit zo te regelen leek hem de beste weg.
en ja ik heb hem duidelijk toegezegd dat hij zijn geld krijgt! want tuurlijk daar heeft hij voor gewerkt dus verdiend!

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

mams3 schreef:vanaf het begin heeft de makelaar ons individueel benadert en afspraken gemaakt!!
Nogmaals: hoe zijn die afspraken gemaakt/vastgelegd?????????

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

kuklos schreef:En hoe is die afspraak vastgelegd dat jullie in termijnen mogen betalen?
Hoe is dat afgesproken Mams ?

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Suzanne 326 schreef:Weet niet hoe oud TS en ex zijn en hoe groot de schuld en of beiden een (goede) baan hebben maar schuldsanering lijkt mij tocht het laatste waar ik aan zou willen denken. Dat is echt 3 jaar op een houtje bijten (bij ouders, familie of vrienden wonen) en niks kunnen doen en ik vind aan de andere kant ook tussen aanhalingstekens de makkelijkste weg om van de schulden af te komen en degene die diensten of goederen heeft geleverd een verlies te laten lijden!!!!
Dat ben ik ook wel met u eens. Ik zou het persoonlijk ook niemand aanraden om het echt te doen.

De makelaar speelt hoog spel en hiermee kan TS zelf ook hoog spel spelen. Makelaar weet ook wel dat de bank preferente schuldeiser is en de makelaar hoogstwaarschijnlijk naar het geld kan fluiten als dit zou gebeuren. Misschien werkt het en gaat de makelaar een toontje lager zingen als hij inziet dat hij beter voor een soepele oplossing kan kiezen dan geen oplossing. Daarom haalde ik dit voorbeeld aan.

Schuldsanering lijkt een makkelijke weg om anderen voor de schulden en het verlies te laten opdraaien maar vergeet niet dat ook dat een verdraaid vervelende weg is voor de mensen in kwestie. Zoals u zelf al zegt 3 jaar op een houtje bijten en echt helemaal niets kunnen. Vergeet niet dat er dan automatisch een BKR aan de broek komt en TS en ex het ook na de schuldsanering wel een hele poos kunnen vergeten om een hypotheek te krijgen. Ook andere leningen, auto's op afbetaling, credit cards ed krijgt zo iemand voorlopig niet meer. Banken zitten dwars bij allerlei diensten en willen soms nog geen bankrekening openen. Daarom zou ik het nooit iemand adviseren maar altijd eerst alle andere wegen en opties bekijken.

mams3

betalingsregeling is verspreid of 7 á 8 maand!

er is vastgelegd bij de makelaar dat na de verkoop van de woning, mits de bank het niet betaald wij om de tafel zouden gaan om een regeling te treffen.

kuklos

En nog steeds geen antwoord op de vraag. Ik zal hem dan maar anders stellen.

Hebben jullie schriftelijk vastgelegd dat jullie in termijn mogen betalen? En hebben jullie daar ook alle drie een kopie van? Alledrie is de makelaar, jij en je ex.

mams3 schreef:betalingsregeling is verspreid of 7 á 8 maand!
Huh? Er is toch wel een vaste termijn afgesproken?
mams3 schreef:er is vastgelegd bij de makelaar dat na de verkoop van de woning, mits de bank het niet betaald wij om de tafel zouden gaan om een regeling te treffen.
Wat is de letterlijke tekst die dit regelt?
Laatst gewijzigd door kuklos op 29 feb 2012 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Emmy75

bprosman schreef: Het buitenspel zetten alleen om te voorkomen dat de verkoop minstens doorgaat.
Gaat niet zomaar, de makelaar kan blokkeren in een dergelijk geval.

Tevens heeft TS al laten doorschemeren dat ze ook een groot probleem hebben als er niet gepasseerd kan worden omdat ze dan een ingebreke zijn.

@TS,
Toen wij ons huis kochten ging passeren van ons huis ook niet door op afgesproken datum doordat de bank van de verkopers passeren blokkeerde. dit is toen alsnog met een aantal dagen geregeld. Mogelijk heeft u nog een dag of 10 de tijd om dan alsnog deze zaken te regelen, voordat er echt grote consequenties aanhangen. Althans dat was bij ons het geval en diezelfde week was het geregeld.

Emmy75

kuklos schreef:Hebben jullie schriftelijk vastgelegd dat jullie in termijn mogen betalen? En hebben jullie daar ook alle drie een kopie van? Alledrie is de makelaar, jij en je ex.
Inderdaad mams dit is van groot belang.

mams3

Emmy75 schreef:
kuklos schreef:Hebben jullie schriftelijk vastgelegd dat jullie in termijn mogen betalen? En hebben jullie daar ook alle drie een kopie van? Alledrie is de makelaar, jij en je ex.
Inderdaad mams dit is van groot belang.

sorry mensen maar het gaat een beetje te snel voor me ik ben nog aan het typen of het volgende staat er al!
Nee helaas is het telefonisch afgesproken!

Suzanne 326

Ongelezen bericht door Suzanne 326 »

mams3 schreef:betalingsregeling is verspreid of 7 á 8 maand!

er is vastgelegd bij de makelaar dat na de verkoop van de woning, mits de bank het niet betaald wij om de tafel zouden gaan om een regeling te treffen.
Waarschijnlijk zo nu blijkt dekt de bank de kosten niet (althans deze staat niet garant voor u en uw ex) en is er nog niks definitiefs geregeld. Ik vind het wel slordig en laks van u en uw ex (aan de opmerking van de makelaar te merken ik neem jullie iedere keer appart staat u niet op al te beste voet met elkaar) en de makelaar wil garanties. Het betekent nu dat de makelaar over 7 tot 8 maanden op zijn "salaris" moet wachten, hoe zou u dat vinden wanneer uw salaris over 8 maanden verdeelt wordt?

Ga als de wiedeweerga bellen, maile, faxen, appe, pingen om het geld morgen bij elkaar te hebben.

PS: overleg met uw ex en maak afspraken....ook met heem/haar

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Nee helaas is het telefonisch afgesproken!
Het zou sommige ondernemers sieren als een mondelinge afspraak ook als een bindende afspraak gezien zou worden en niet als een "verkooppraatje" in plaats van alles maar vast te leggen in een 88 pagina's tellend dubbel geparafeerd contract.
Toen de klant "binnengehaald" moest worden kon waarschijnlijk alles.

Suzanne 326

Emmy75 schreef:
bprosman schreef: Het buitenspel zetten alleen om te voorkomen dat de verkoop minstens doorgaat.
Gaat niet zomaar, de makelaar kan blokkeren in een dergelijk geval.

Tevens heeft TS al laten doorschemeren dat ze ook een groot probleem hebben als er niet gepasseerd kan worden omdat ze dan een ingebreke zijn.

@TS,
Toen wij ons huis kochten ging passeren van ons huis ook niet door op afgesproken datum doordat de bank van de verkopers passeren blokkeerde. dit is toen alsnog met een aantal dagen geregeld. Mogelijk heeft u nog een dag of 10 de tijd om dan alsnog deze zaken te regelen, voordat er echt grote consequenties aanhangen. Althans dat was bij ons het geval en diezelfde week was het geregeld.

Even terzijde: er zijn een hoop mensen begaan met TS, hoop dat het lukt morgen om de akte te laten passeren om verdere kosten en schulden te voorkomen. Laat dit een wijze les zijn voor toekomstige exen die hun huis moeten/willen verkopen.

kuklos

Je hebt dus geen bewijs van hetgeen jij beweert dat afgesproken is. En zal dus moeten betalen vrees ik.
Voor elke afspraak die je vanaf nu maakt (ongeacht voor wat en met wie): leg dit schriftelijk vast.

mams3

Nou mensen ik geef meerdere reacties op berichten maar helaas door kuren van mijn computer komt het niet aan.
Ik heb vanaf het beginnen hard me best gedaan om dit zo goed als het maar kan te regelen. De reden waarom wij niet samen daar zitten bij de makelaar heeft betrekking op onze kinderen. Wij willen niet hierdoor nog meer wrijvingen krijgen!
Maar dit is een zeer wijze les geweest voortaan alles schriftelijk. Maar het is gewoon erg snel gegaan! Het is namelijk binnen 3 maand!!!

Ik wil iedereen bedanken voor zijn/haar reactie, en ik zal me morgen zo hard mogelijk maken om alles op de correcte manier af te handelen.

Chocomelk

@ Mams, ik hoop dat je dat geld nog bij elkaar geschraapt krijgt zodat
morgen de verkoop toch door kan gaan.
Al is het natuurlijk wel heel krap dag.

Suzanne 326

mams3 schreef:Nou mensen ik geef meerdere reacties op berichten maar helaas door kuren van mijn computer komt het niet aan.
Ik heb vanaf het beginnen hard me best gedaan om dit zo goed als het maar kan te regelen. De reden waarom wij niet samen daar zitten bij de makelaar heeft betrekking op onze kinderen. Wij willen niet hierdoor nog meer wrijvingen krijgen!
Maar dit is een zeer wijze les geweest voortaan alles schriftelijk. Maar het is gewoon erg snel gegaan! Het is namelijk binnen 3 maand!!!

Ik wil iedereen bedanken voor zijn/haar reactie, en ik zal me morgen zo hard mogelijk maken om alles op de correcte manier af te handelen.
Sterkte de komende tijd

Chocomelk

mams3 schreef:Nou mensen ik geef meerdere reacties op berichten maar helaas door kuren van mijn computer komt het niet aan.

En dat houd in dat je toch gaat proberen dat de verkoop kan door gaan ?

Sterkte !

Emmy75

mams3 schreef:Ik wil iedereen bedanken voor zijn/haar reactie, en ik zal me morgen zo hard mogelijk maken om alles op de correcte manier af te handelen.
Succes gewenst. Ik hoop dat alle partijen eruit kunnen komen zodat iedereen weer verder kan met het leven en dit boek kan afsluiten.

Ik hoop dat we morgen niet een topic lezen van een balende koper, dan is er iets niet goed gegaan.

Het zou fijn zijn als u laat weten hoe het afloopt.

Rense

Ongelezen bericht door Rense »

@Mams

Vandaag gewoon laten passeren. De makelaar is geen partij in de akte en kan deze dus niet tegenhouden. Bovendien zullen jullie dan in gebreke zijn en een boete verbeuren van 10%. Hiervoor kun je de makelaar aansprakelijk stellen.

Er is hier sprake van gedeelde schuld, immers ook de makelaar heeft het niet schriftelijk vastgelegd!

Kortom, vandaag passeren en daarna om de tafel om e.e.a netjes af te handelen.

Succes.....

Gesloten