ciske schreef:
Hij valt je niet aan, hij noemt een feit op ,en het feit is dat jij altijd voor de verkoper zal kiezen.
Zeker niet.
Alleen ben ik wel een ervaren monteur. En mensen die totaal geen verstand van reparatie hebben redeneren nu eenmaal anders dan mensen die wel verstand van reparatie hebben.
ciske schreef:En nee ik repareer geen wasmachines of ander witgoed, maar alsnog kan je verwachten van een monteur dat die het zeker kan verhelpen , zoniet alsnog terug naar school.
Dat bedoel ik dus.
Als jij nog nooit zeer ingewikkelde storingen moest oplossen, kun je daarover totaal niet oordelen. Dat doe jij helaas wel.
Niet iedere storing is gemakkelijk op te lossen. Niet iedere storing is al gelijk duidelijk wat er aan de hand is.
Dat is ook de reden dat de wetgever daar wel degelijk rekening mee houdt. Anders had de wetgever wel bepaald dat na één of twee pogingen de koper recht zou hebben op een nieuw product.
Ik kies geen partij.
En mensen die beweren dat de koper na één of twee keer reparatie de koper recht heeft op een nieuw product, hebben het allemaal mis. Nu zeggen diverse mensen wel: de consument hoeft er niet de dupe van te zijn, dan zeg ik: de winkelier ook niet. De consument moet niet voorgetrokken worden. En nee, ik kies hierbij geen partij voor de winkelier.
Als ik onpartijdig de situatie bekijk en de mensen zeggen dat de consument daar niet de dupe van dient te zijn, is mijn onpartijdige antwoord: waarom moet de winkelier dan daar wel de dupe van zijn?
Als ik partij voor de winkelier zou kiezen, zou ik zeggen: schijt aan de consument. Dat doe ik dus niet.
Soms kan een storing dermate ingewikkeld zijn, dat soms wel 3 tot 4 reparaties nodig zijn om het probleem op te lossen. Vervanging van het complete product kan veel duurder zijn dan proberen de storing op te lossen. Bij zeer goedkope producten waarop bijna niet verdient wordt, zal eerder het product gelijk vervangen worden, omdat dat nu eenmaal veel goedkoper is dan proberen de storing te herstellen. Zeer goedkope printers bijvoorbeeld worden al niet meer gerepareerd maar gelijk vervangen.
En in tegenstelling wat veel mensen hebben, mag een winkelier diverse pogingen ondernemen om het probleem te verhelpen, in plaats van na één of twee pogingen het complete product te vervangen. Dat recht heeft die winkelier nu eenmaal. Dat is in de wetgeving ook voorzien.
Kort gezegd: als bij een product in een korte tijd problemen ontstaan na reparatiepogingen, kan de koper na één of twee pogingen geen nieuw product eisen. Als de verkopende partij probeert om in korte tijd het probleem op te lossen en de verkopende partij heeft daar bijvoorbeeld 3 tot 5 pogingen nodig, kan de koper dat niet weigeren en kan de koper niet een nieuw product eisen.