LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CZ en VGZ betalen weer 100% tandarts

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Chocomelk

Re: CZ en VGZ betalen weer 100% tandarts

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vroem schreef:
Aangezien de verzekeraars vorig jaar al een half miljard winst draaiden op de tandartsverzekeringen en doordat ze minder zijn gaan vergoeden (op de gemiddeld slechts met inflatiecorrectie gestegen tandartstarieven wat anders door de NZA wel gedaan zou zijn) zal het met die ""verliezen"" wel mee vallen...

Overigens waren er altijd al prijsverschillen tussen tandartsen, afhankelijk van welke behandelcodes (goed kiezen uit 450 stuks..) al dan niet extra werden opgevoerd op de nota vanwege extra werkzaamheden/handelingen.
Je hebt het nu over de verzekeraars die winst draaien, maar wat draait
een tandarts aan winst ???

Chocomelk

nevermind schreef:
Zolang iedereen de andere als schuldige aanwijst, komt er hier alleen het einde aan, als jouw punt 2 wordt weer ingevoerd.
De patient is en blijft de dupe !

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

http://www.vektis.nl/downloads/Opmaak%2 ... 011def.pdf
zorgverzekeraars non profit? staan toch echt honderder miljoenen positief op de balans. geen boekwinst maken zegt trouwens ook niet alles.

Ik ben geen non profit organisatie, beweer ik ook niet. en al lang geleden zijn tandartsen, vrijgevestigd mondhygienisten etc door de overheid als ondernemer ingeschaald, dus ik mag winst maken, sterker nog ik moet winst maken al is het alleen maar om van te leven maar ook om als apparatuur vervangen moet worden te kunnen herinvesteren.... Ik verdien in ieder geval geen dikke 4 ton per jaar zoals 5 leden van de raad van bestuur van CZ. 5 man daarvan staan gezamelijk voor een dikke 2,2 miljoen op de loonlijst. Op zo`n manier kan ik onder de streep ook op 0 uitkomen, is puur boekhoudkundig . Voor een dikke 4 ton bruto per jaar op mijn bankrekening wordt ik morgen ook een non profit organisatie ! En dan hoef ik nog niet eens alle secundaire arbeidsvoorwaarden erbij die deze mensen zeer waarschijnlijk wel hebben.
Als zorgverzekeraars geen non profit organisatie zouden zijn, zouden ze er ook een normaal niveau van salariering op na moeten houden.

Punt is wel: dat geld wordt dus opgebracht ook uit premie basisverzekering....en intussen aan alle kanten de zorg verschralen....

Chocomelk

Natuurlijk zal een tandarts ook winst moeten draaien om apparatuur te kunnen kopen/vervangen en voor zijn/haar eigen inkomen.
Maar bij welk inkomen is een tandarts tevreden ?

Is dat bij 2500 euro of bij 5000 euro op maandbasis of mischien wel meer ?

Roel1978

Ongelezen bericht door Roel1978 »

vroem schreef:http://www.vektis.nl/downloads/Opmaak%2 ... 011def.pdf
zorgverzekeraars non profit? staan toch echt honderder miljoenen positief op de balans. geen boekwinst maken zegt trouwens ook niet alles.

Ik ben geen non profit organisatie, beweer ik ook niet. en al lang geleden zijn tandartsen, vrijgevestigd mondhygienisten etc door de overheid als ondernemer ingeschaald, dus ik mag winst maken, sterker nog ik moet winst maken al is het alleen maar om van te leven maar ook om als apparatuur vervangen moet worden te kunnen herinvesteren.... Ik verdien in ieder geval geen dikke 4 ton per jaar zoals 5 leden van de raad van bestuur van CZ. 5 man daarvan staan gezamelijk voor een dikke 2,2 miljoen op de loonlijst. Op zo`n manier kan ik onder de streep ook op 0 uitkomen, is puur boekhoudkundig . Voor een dikke 4 ton bruto per jaar op mijn bankrekening wordt ik morgen ook een non profit organisatie ! En dan hoef ik nog niet eens alle secundaire arbeidsvoorwaarden erbij die deze mensen zeer waarschijnlijk wel hebben.
Als zorgverzekeraars geen non profit organisatie zouden zijn, zouden ze er ook een normaal niveau van salariering op na moeten houden.

Punt is wel: dat geld wordt dus opgebracht ook uit premie basisverzekering....en intussen aan alle kanten de zorg Overschralen....

Zorgverzekeraars moeten van de Nederlandse en Europese bank een x aantal miljoen aan positief saldo hebben. Lijkt me ook vrij normaal. Het is een feit dat bestuurders (te) veel verdienen, maar dat is niet alleen bij Zorgverzekeraars zo. Zelfs bij goede doelen. Neemt niet weg dat dit maar een zeer klein deel van de "winst" is.

Chocomelk

vogels schreef:
Is dat bij 2500 euro of bij 5000 euro op maandbasis of mischien wel meer ?
Met 2500 p.m. kan je geen praktijk draaiende houden.
Haha dat weet ik ook wel maar heb het over het inkomen voor de tandarts dus als de uitgaves etc eraf zijn. :wink:

Maar als ik hier lees dan is het heel wat :
http://forum.fok.nl/topic/1509384/2/25

vroem

van de winst moet inderdaad pensioen ook nog geregeld worden, en je arbeidsongeschiktheidspremie en nog wat andere zaken die nog aardig ingrijpen in de boekwinst. Oftewel boekwinst is niet het belastbaar inkomen , daar gaat in veel gevallen nog eens 1/3 vanaf , dan de fiscus nog voordat je netto spreekt.

Maar ik ben niet zielig, het is ook niet waar deze discussie over gaat, die gaat namelijk over de zorgverzekeraars die fors premies verhoogden en zitten te jongleren met getallen. Ook de wijze waarop zij eea publicitair behandelen verdient geen schoonheidsprijs m.i.

maar goed geeft de tandarts maar de schuld, gebeurt toch altijd. Bedenk wel dat het nu over mondzorg gaat, maar pas op, de zorgverzekeraars hebben zo veel macht (te veel mi) dat de zorg verder en verder zal verschralen. zonder echte reden. Overeenkomsten gaan eigenlijk alleen over geld en geldstromen, en wat er geregeld is is zelden echt in belang van de verzekerde....

vroem

Zorgverzekeraars moeten van de Nederlandse en Europese bank een x aantal miljoen aan positief saldo hebben. Lijkt me ook vrij normaal.
klopt. maar hebben ze dat eenmaal dan is het er, staat ook niet onder baten/winst op de balans, maar onder vermogen. Maar om dat te begrijpen moet je in staat zijn een passieva/activa balans en W/V rekening te lezen.

vroem

Maar als ik hier lees dan is het heel wat :
http://forum.fok.nl/topic/1509384/2/25
ik kom daar tegen dat een behandelunit een 7000 kost...was het maar waar... minimaal 25.000,- voor instapmodel, exclusief noodzakelijke randapparatuur (amalgaamafscheider, afzuigmotor, compressor samen nog een keer een 20.000,= en tel nog maar even verder... plus als de tandarts ziek is verdient hij niets, maar lopen alle kosten door, dus ook de tandarts moet reserves opbouwen . De arbeidsongeschiktheidsverzekering (die je dus zelf mag regelen en betalen) hanteert een maand eigen risico. Wat dat betreft: doe mij maar loondienst, ga ik net als de rest gewoon 9-5 werken, fijn doorbetaald zelfs bij een griepje dan dus wat langer thuisblijven... bij hoofdpijn ook gewoon ziek melden. ja lijkt mij wel wat. Alleen zullen voor mijn praktijk dan wel 2 tandartsen nodig zijn want dan ga ik toch wat langzamer werken, en ook even pauze houden voor thee/koffie en zo. boeit mij niet, sta dan toch op de loonlijst, geen zorgen meer, geen managementstress wanneer de overheid weer iets in de kop haalt :wink: , en voor discussies over geld wijs ik ook gewoon door naar de baas.

Roel1978

Ongelezen bericht door Roel1978 »

maar goed geeft de tandarts maar de schuld, gebeurt toch altijd. Bedenk wel dat het nu over mondzorg gaat, maar pas op, de zorgverzekeraars hebben zo veel macht (te veel mi) dat de zorg verder en verder zal verschralen. zonder echte reden. Overeenkomsten gaan eigenlijk alleen over geld en geldstromen, en wat er geregeld is is zelden echt in belang van de verzekerde....[/quote]

Volgens mij geeft de gemiddelde Nederlander niet de tandarts de schuld. Zonder echte reden? Wat dacht je van crisis, vergrijzing, stijging van de zorgkosten, m.a.w. geen geld.

Chocomelk

vogels schreef:
Haha dat weet ik ook wel maar heb het over het inkomen voor de tandarts dus als de uitgaves etc eraf zijn.
Tja, dan zul je toch al gauw aan de 5000,- netto p.m. komen, maar zelf denk ik eerder aan 10.000,- euries. Ze moeten ook voor hun 'oude dag' reserveren.

Haha ik wil ook wel 2500 euro per maand kunnen reserveren voor mijn oude dag. :wink:

Chocomelk

Vroem ik denk toch echt dat het combi is, de zorgverzekering + de tandarts die er beiden voor zorgen dat velen mensen (en dat in Nederland) de tandarts niet meer kunnen bezoeken.

Ben van mening dat iedereen een tandarts zou moeten kunnen bezoeken en een behandeling moet kunnen ondergaan.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Chocomelk schreef:Vroem ik denk toch echt dat het combi is, de zorgverzekering + de tandarts die er beiden voor zorgen dat velen mensen (en dat in Nederland) de tandarts niet meer kunnen bezoeken.

Ben van mening dat iedereen een tandarts zou moeten kunnen bezoeken en een behandeling moet kunnen ondergaan.
Dit klopt, maar de echte veroorzaker is de regering, met het opengooien van de prijzen.
Daarmee heeft zowel de tandarts, als ook de zorgverzekeraars vrije hand gekregen, en ik heb het al vaker geschreven, de patiënt (klant) is en blijft ook hier weer de dupe.
Een salaris van een zelfstandige tandarts is zo om de € 100000 brutto per jaar.

Chocomelk

nevermind schreef: Dit klopt, maar de echte veroorzaker is de regering, met het opengooien van de prijzen.
Ja dat is iets wat 100% waar is !
Daarmee heeft zowel de tandarts, als ook de zorgverzekeraars vrije hand gekregen, en ik heb het al vaker geschreven, de patiënt (klant) is en blijft ook hier weer de dupe.
Helaas wel ja, maar zit daar een tandarts of een zorgverzekering mee ?
Een salaris van een zelfstandige tandarts is zo om de € 100000 brutto per jaar.Mwah dat is nogal wat...

nevermind

Een salaris van een zelfstandige tandarts is zo om de € 100000 brutto per jaar.[/b]Mwah dat is nogal wat.
Dit bedrag is aan de lage kant, er zijn er zelf met 200000 tot nog meer aan salaris.

Chocomelk

nevermind schreef:
Dit bedrag is aan de lage kant, er zijn er zelf met 200000 tot nog meer aan salaris.
Tandartsen ???
En dan hebben we het puur over hun eigen salaris he, dus niet wat er nog af moet voor praktijk zelf en zo ?

nevermind

Chocomelk schreef:
nevermind schreef:
Tandartsen ???
En dan hebben we het puur over hun eigen salaris he, dus niet wat er nog af moet voor praktijk zelf en zo ?
Neen, dat is bruto, dus reken maar zoals vroem heeft geschreven een derde af voor onkosten, en dan moet nog de belasting vanaf, blijft best een leuk bedrag over.

Llevie

Ongelezen bericht door Llevie »

De man van CZ in deze uitzending (12 maart 2012) liegt. Hij zegt dat de premies omhoog moeten omdat er mensen zijn die zich aanvullend verzekeren omdat zij een hoge tandartsrekening verwachten.
'Hier kunnen wij niets aan doen' was zijn antwoord.
Ik ben 50 jaar klant van CZ en ik ontving een brief omdat ik mijn tandarst-
verzekering wilde verhogen en CZ dit niet goedkeurde, mits ik een verklaring kon sturen van een tandarts dat er geen bijzonderheden verwacht konden worden in de nabije toekomst. Dus CZ wil mensen van mijn leeftijd ( en hoger) liever niet meer als klant, omdat dit een risicovolle groep is??

wilfred2012

Ongelezen bericht door wilfred2012 »

Heel fijn voor de klanten van CZ en VGZ. Volgens de uitzending van vanavond, 12-03-2012, zijn de enige verzekeraars die op dit moment nog vasthouden aan de zelf vastgestelde "marktconforme tarieven' Zorgverzekeraar Achmea en haar dochterbedrijven, waaronder De Friesland Zorgverzekeraar.
Los van alle discussies omtrent de inkomens van de diverse beroepen binnen de mondzorg, is hier voor de consument een duidelijke les te leren.
Je tandarts wil je misschien niet kwijt, maar voor het komend jaar zijn Achmea en De Friesland in ieder geval NIET de goede verzekeraar!

Chocomelk

wilfred2012 schreef: Je tandarts wil je misschien niet kwijt, maar voor het komend jaar zijn Achmea en De Friesland in ieder geval NIET de goede verzekeraar!
Ach dat weet je niet, mischien gaan hun het ook nog wel aanpassen.

Gesloten