LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Geld opgenomen met gestolen pinpas zonder pincode
Re: Geld opgenomen met gestolen pinpas zonder pincode
Ik heb nog steeds geen concrete voorbeelden gezien van geld opnemen zonder pincode.
-
Van welke banken zijn deze pasjes? Bij sommige banken (ik meen ABN-AMRO) kun je zelf je pincode kiezen. Mijn ex had in ieder geval voor 2 pasjes dezelfde pincode. Dus ja, als dat het geval is in 'de beschreven situatie' dan hoeft er maar één pincode bekend te zijn om met 3 pasjes geld op te nemen. Dan blijft alleen de vraag over hoe diegene aan die ene pincode is gekomen.neoMag!c schreef:@Ruud: dat is een mogelijk scenario, maar ik heb het hier niet over buitenland.
In de situatie die ik beschreef in het eerste bericht is er binnen max. 1 uur geld opgenomen met 3 verschillende passen bij een geldautomaat in Nederland waar bij alledrie de transacties in 1x de juiste pincode ingetoetst is (tja, of omzeild is dus).
Maar de vraag zou net zo goed kunnen zijn: WIE is degene die dat geld heeft opgenomen.
Onze ervaringsdeskundige heeft nog niet gereageerd, hoe de voorbeelden op opsporing verzocht waren.bprosman schreef:Ik heb nog steeds geen concrete voorbeelden gezien van geld opnemen zonder pincode.
De pasjes waren van 3 verschillende banken (waaronder overigens wel één van ABN AMRO), maar er zat ook een creditcard (VISA) tussen. Deze hadden alledrie een ANDERE pincode. Wat al die pasjes gemeen hebben is dat ze zijn uitgerust met de EMV-chip, en die is blijkbaar lek.witte angora schreef:Van welke banken zijn deze pasjes? Bij sommige banken (ik meen ABN-AMRO) kun je zelf je pincode kiezen. Mijn ex had in ieder geval voor 2 pasjes dezelfde pincode. Dus ja, als dat het geval is in 'de beschreven situatie' dan hoeft er maar één pincode bekend te zijn om met 3 pasjes geld op te nemen. Dan blijft alleen de vraag over hoe diegene aan die ene pincode is gekomen.
Maar de vraag zou net zo goed kunnen zijn: WIE is degene die dat geld heeft opgenomen.
Daarom mijn voorlopige conclusie: het moet dus mogelijk zijn om op de één of andere manier zonder pincode geld op te nemen, of in elk geval om de pincode te omzeilen.
ik heb van de abn zo'n mooi groen kastje voor internetbankieren
als ik daar mijn pasje in stop en een onjuiste pincode invoer, krijg ik de melding dat de pincode onjuist is
mijn voorlopige conclusie is dan dat als de pincode niet op het pasje staat zoals de banken altijd hebben beweerd, hij in ieder geval is te bepalen aan de hand van de gegevens die wel op het pasje staan
[als de pincode wordt berekend hebben de banken formeel dus niet gelogen, maar de klanten wel bedrogen]
het lijkt mij dat als die gegevens op de magneetstrip staan en je blanco pasjes hebt de pincode te achterhalen zou moeten zijn
mogelijk is die software van de kaartlezer ondertussen ook wel gekraakt
dan is de pincode bepalen helemaal een fluitje van 1 eurocent [3 voor de prijs van 2 eurocent]
als ik daar mijn pasje in stop en een onjuiste pincode invoer, krijg ik de melding dat de pincode onjuist is
mijn voorlopige conclusie is dan dat als de pincode niet op het pasje staat zoals de banken altijd hebben beweerd, hij in ieder geval is te bepalen aan de hand van de gegevens die wel op het pasje staan
[als de pincode wordt berekend hebben de banken formeel dus niet gelogen, maar de klanten wel bedrogen]
het lijkt mij dat als die gegevens op de magneetstrip staan en je blanco pasjes hebt de pincode te achterhalen zou moeten zijn
dan is de pincode bepalen helemaal een fluitje van 1 eurocent [3 voor de prijs van 2 eurocent]
Daar heeft de PIN automaat wel logging van, wat is het antwoord van de banken ?waar bij alledrie de transacties in 1x de juiste pincode ingetoetst is (tja, of omzeild is dus).
Ik heb het al eens eerder gemeld. Ben maar blij dat deze systemen niet waterdicht zijn. Op het moment dat banken er van overtuigd zijn dat het systeem waterdicht is komt de bewijslast voor 100% bij de klant te liggen. Op dit moment is dat niet zo met als gevolg dat skim-claims over het algemeen soepel en in het voordeel van de klant worden afgehandeld.om met recht te concluderen dat hier toch echt iets heel vreemds aan de hand is waarvan de banken blijkbaar liever niet zien dat we dat weten..........
Maxiem we zitten nog steeds allemaal te wachten op je technische uitleg over verwijzing naar een uitzending.Het programma opsporing is hiervan het mooiste bewijs. Vrijwel elke week laten zij zien, dat met gestolen pasjes heel gemakkelijk geld van de rekening kan worden gehaald, zonder dat de crimineel over de pincode beschikt. Banken en Hermandad zullen dat nooit toegeven, maar de praktijk wijst uit dat zij achter de feiten aanlopen.
Maxiem.
Heb je er wel rekening mee gehouden dat per 1 januari het pinnen vanaf de chip gaat en niet meer vanaf de magneetstrip heet het nieuwe pinnen.
Dus je hoeft alleen maar een uitzending te linken van afgelopen maanden.
Als het zo makkelijk zonder pin gaat is het vooral voor ouderen makkelijk om te weten hoe het kan die vergeten nog wel eens hun pincode.
gr Henk
Beste henk,
Ik schreef:
Met collegiale groet, Maxiem.
Ik schreef:
Ik zou zeggen: gewoon kijken, dan kom je het verschijnsel vanzelf tegen.Vrijwel elke week laten zij zien...
@Maxiem,
Nu kijk ik regelmatig en in tegenstelling tot skimmen ben ik geld opnemen door de pin-code te omzeilen niet tegengekomen.
Dus als je geen concretere uitzending / link kunt noemen dan tot nu toe kwalificeer ik jouw genoemde voorbeelden onder "Eftelingpraat".
Nu kijk ik regelmatig en in tegenstelling tot skimmen ben ik geld opnemen door de pin-code te omzeilen niet tegengekomen.
Dus als je geen concretere uitzending / link kunt noemen dan tot nu toe kwalificeer ik jouw genoemde voorbeelden onder "Eftelingpraat".
Niemand is verplicht om te kijken.MAXIEM schreef:Beste henk,
Ik schreef:
Ik zou zeggen: gewoon kijken, dan kom je het verschijnsel vanzelf tegen.Vrijwel elke week laten zij zien...
Dus voor alle welke niet kijken de onderbouwing van jouw berichten, anders is het tegen de gedragsregels, waar je steeds op gaat hameren.
Maar ik denk, dat je zoals altijd weer uit je nek geklets hebt, en nu niet verder weet, om dit af te handelen.
Zwak hoor!
nevermind
Je schrijft:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
off-topic
Aan nevermind:
Note: uit jouw reakties richting ondergetekende blijkt een behoorlijk brok agressie. Ik zal dus in de toekomst om vervuiling van dit forum zoveel mogelijk te vermijden, niet meer op jouw reakties reageren.
Je schrijft:
Klopt! Maar dan mis je wel de uitzending.Niemand is verplicht om te kijken.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
off-topic
Aan nevermind:
Note: uit jouw reakties richting ondergetekende blijkt een behoorlijk brok agressie. Ik zal dus in de toekomst om vervuiling van dit forum zoveel mogelijk te vermijden, niet meer op jouw reakties reageren.
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 22 mar 2012 12:04, 3 keer totaal gewijzigd.
-
Als het nou nog een vage beschuldiging is van het doen van vage beschuldigingen, ja dan. Maar o, o, o...dhc schreef:Foei...jullie kunnen toch niet zomaar onze fraaie deskundige ongestraft beschuldigen van het maken van vage beschuldigingen?
Ik zou dat niet durven ....
iemand nog narcisten...sorry, narcissen?
Ik denk eerder aan een krok. tussen... sorry, krokussen
-
Mij is dit overkomen in Italie. Met gestolen bankpasje van ING is gelijk € 500 van de rekening af gehaald. Er was geen spraake van skimming, ik heb het pasje niet in Italie gebruikt. Met credietcard van de Bijenkorf is dat niet gelukt.
De bank wil niets van froude weten: Wij wijzen u op het feit dat er geen geldopnames kunnen plaats vinden als niet wordt beschikt over zowel Betaalpas als bijbehorende pincode....Ik ga nog bezwaar in dienen en ik hoop dat er bij de Radar hier aandacht aan besteed wordt. Als op TV komt hoe criminelen te werk gaan, moeten ze in ieder gevaal de pasjes beter beveiligen en schade vergoeden.
Ik ben benieuwd wat zegt Kifid hiervan.
De bank wil niets van froude weten: Wij wijzen u op het feit dat er geen geldopnames kunnen plaats vinden als niet wordt beschikt over zowel Betaalpas als bijbehorende pincode....Ik ga nog bezwaar in dienen en ik hoop dat er bij de Radar hier aandacht aan besteed wordt. Als op TV komt hoe criminelen te werk gaan, moeten ze in ieder gevaal de pasjes beter beveiligen en schade vergoeden.
Ik ben benieuwd wat zegt Kifid hiervan.
Het KiFiD heeft de claim afgewezen, net als ABN AMRO... Wegens "onzorgvuldig handelen van de klant".
Zo gaan banken dus om met hun "gewaardeerde klanten" die beroofd worden.
Triest. Diep triest!
Triest. Diep triest!
Belachelijk!neoMag!c schreef:Het KiFiD heeft de claim afgewezen, net als ABN AMRO... Wegens "onzorgvuldig handelen van de klant".
Triest. Diep triest!
Als je portemonnee gerold wordt ben je je geld ook definitief kwijt. Wordt eens wakker en let op je spullen.
-
Op Wikipedia staat een stuk over praktijkgevallen met EMV-chip bankpassen die zijn gebruikt om rekeningen te plunderen terwijl er geen pincode was gestolen/afgekeken/gefilmd. Het is dus gewoon mogelijk.
Zie:
http://en.wikipedia.org/wiki/EMV#Opport ... ic_stripes
Je wordt dus door KiFid afgepoeierd.
Mail het hele verhaal eens door naar de de redactie van Webwereld.
Toevallig zendt BBC1 a.s. maandag 23 april om 11.00 uur 's ochtends een programma uit over dit onderwerp en hoe banken slachtoffers afpoeieren. Kijken dus!
http://www.bbc.co.uk/programmes/b01gxsjz
Don't Get Done Get Dom
Episode 11 series 6: Chip and Pin Fraud
Zie:
Je wordt dus door KiFid afgepoeierd.
Mail het hele verhaal eens door naar de de redactie van Webwereld.
Toevallig zendt BBC1 a.s. maandag 23 april om 11.00 uur 's ochtends een programma uit over dit onderwerp en hoe banken slachtoffers afpoeieren. Kijken dus!
http://www.bbc.co.uk/programmes/b01gxsjz
Don't Get Done Get Dom
Episode 11 series 6: Chip and Pin Fraud
Als ik dit doe voer ik eerst mijn bankrekeningnummer met pasnummer in op internet. Dan voer ik mijn pincode in op het apparaat, plus de code van de website. Dan genereert het apparaat een nieuwe code, die ik dan weer op de website invoer. Het kan dus dat de website door de nieuwe code kan zien welke pincode is gebruikt en of die al dan niet correct is. Het zit hem dus niet per se in de pas.ruud_a schreef:ik heb van de abn zo'n mooi groen kastje voor internetbankieren
Maar, wat als ik nou bij ING pin, of bij Chase bank in de VS? Daar voer ik ook mijn pincode in, en die bank weet natuurlijk niet alle codes ter wereld. Ik neem niet aan dat dit via een telefoonverbinding wordt gecheckt (of misschien betaal ik daar dan die vijf euro aan kosten voor...) dus dan moet het inderdaad toch op de pas zitten.
Word eens wakker en bedenk eens waarom we ipv veel contact geld over gegaan zijn op pasjes.Winterman schreef:Belachelijk!neoMag!c schreef:Het KiFiD heeft de claim afgewezen, net als ABN AMRO... Wegens "onzorgvuldig handelen van de klant".
Triest. Diep triest!
Als je portemonnee gerold wordt ben je je geld ook definitief kwijt. Wordt eens wakker en let op je spullen.
Bob Schurkjens
Geplaatst: 22 apr 2012 01:44
Op Wikipedia staat een stuk over praktijkgevallen met EMV-chip bankpassen die zijn gebruikt om rekeningen te plunderen terwijl er geen pincode was gestolen/afgekeken/gefilmd. Het is dus gewoon mogelijk.
Zie:
Ook al wordt beweerd dat het eigenlijk niet zou moeten kunnen,
als het gebeurt, kan het.
Bij gestolen passen is het zaak zo snel mogelijk dit te melden.
Pas na blokkeren is eventuele schade voor de bank.
Dat je via een beveilinging camera kan meelezen en je ziet welke kleur bankpas het is.
Met 3 pasjes zou dus afkijken en later zakkenrollen van vaste klant mogelijk zijn.
Tussen de diefstal en het melden is de schade altijd voor de gebruiker!
Dus waar zeuren we nu over?
Opname bij geldautomaten zijn beperkt en alleen in winkels kun je meer pinnen.
Naast pinnen kun je ook vaak saldo opvragen dus waarom pinnen deze criminelen nog als je voor soms veel meer kan pinnen in winkels?
Weiger dus te pinnen als een camera in de richting van een pin apparaat staat.
Daar heeft U recht op en ze zullen dan gelijk deze aanpassen.
Als de winkel weigerde kunt U hiervoor de Politie bellen want er is een kans op fraude en dat is gezien de bedragen die bij de meeste winkels gepind word voldoende.
Pas na blokkeren is eventuele schade voor de bank.
Dat je via een beveilinging camera kan meelezen en je ziet welke kleur bankpas het is.
Met 3 pasjes zou dus afkijken en later zakkenrollen van vaste klant mogelijk zijn.
Tussen de diefstal en het melden is de schade altijd voor de gebruiker!
Dus waar zeuren we nu over?
Opname bij geldautomaten zijn beperkt en alleen in winkels kun je meer pinnen.
Naast pinnen kun je ook vaak saldo opvragen dus waarom pinnen deze criminelen nog als je voor soms veel meer kan pinnen in winkels?
Weiger dus te pinnen als een camera in de richting van een pin apparaat staat.
Daar heeft U recht op en ze zullen dan gelijk deze aanpassen.
Als de winkel weigerde kunt U hiervoor de Politie bellen want er is een kans op fraude en dat is gezien de bedragen die bij de meeste winkels gepind word voldoende.
Jolijn
Elke ingewijde weet (zoals ik al eerder schreef), dat het "gebruiken" van een bankpas ook zonder pincode een fluitje van een cent is. Het bewijs wordt vrijwel wekelijks in het programma "opsporing verzocht" geleverd.
Maxiem.
Elke ingewijde weet (zoals ik al eerder schreef), dat het "gebruiken" van een bankpas ook zonder pincode een fluitje van een cent is. Het bewijs wordt vrijwel wekelijks in het programma "opsporing verzocht" geleverd.
Maxiem.
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 22 apr 2012 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.