mede schreef:Hai allemaal,
Ik lees heel veel verschillende situaties over het intrekken van de verkoop bij een makelaar.
Wij zitten met hetzelfde probleem: een enorme rekening gekregen van mijn makelaar omdat we hebben besloten niet met hem verder te willen omdat hij naar onze mening niet actief ons appartement probeert te verkopen.
De rekening beslaat 5 uur en 5 minuten werk waar hij €446,25 voor rekent.
Ik heb al aangegeven dat ik bereid ben te betalen voor de gemaakte uren, maar de uren die hij schrijft zijn niet reëel. Zo heeft hij meerdere keren 'contactmomenten' beschreven van tussen de 10 en 20 minuten per keer. Dit zijn echter momenten geweest dat wij binnen zijn gelopen of hebben gebeld om, om informatie te vragen die hij ons niet deed toekomen.
Wat zijn mijn rechten hierin? Ik heb al intensief mailcontact gehad met de makelaar en die geeft geen sjoege, ik moet blij zijn dat hij mij geen opstartkosten rekent (wat hij volgens mij niet mag rekenen omdat het niet verkocht is..)
Help?
Groetjes Madelin
Om te beginnen: dan zit u met een ander probleem als waar dit topic over gaat. Dat levert al snel spraakverwarring op.
Dit topic gaat over intrekking van de opdracht
door de makelaar (op initiatief van de makelaar).
Uw vraag gaat over intrekking van de opdracht door u (op uw initiatief).
Is de makelaar NVM aangesloten ? Dan kunt u ook daarmee eens contact opnemen of naar de geschillencommissie stappen.
Opstartkosten zouden zijn voor het opstarten van het dossier. Als er verkocht zou zijn zou het courtage zijn. Dat zijn verschillende dingen.
Belangrijk is de bemiddelingsovereenkomst na te lezen en na te gaan wat daarin staat over dit onderwerp. Desalniettemin als u er een principezaak van gaat maken, gaat het waarschijnlijk over 1 uurtje meer of minder. Dan kan ook hij op zijn strepen gaan staan en werkelijke kosten in rekening brengen van advertenties, plaatsingen op websites, bord te koop enz.
Het niet actief genoeg inzetten is best een subjectief argument dat moeilijk aangetoond kan worden. Dus sja wat is dan wijsheid ?