LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe WWB-Wet 2012

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
piet jagers
Berichten: 445
Lid geworden op: 16 apr 2011 14:46

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door piet jagers »

tis een kultopic
want laten we even kijken naar de feiten
dochtr moet dan maar buitenshuis gaan wonen volgens sommige hier
dus een huurhuis met de kosten van dien aard ...
dan nog een hulp erbij . met die kosten erbij..
en zoals u allen weet zit 80% van de zorg achter het burau en voert geen ene mallemoer uit
en de rest die er overblijft kan zich te pleuris werken .. en bij deze wilt u dat beetje dat dus werkt bij de zorg nog meer werk bezorgen :mrgreen: :mrgreen:

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Emmy75 schreef:Ik ben te weinig bekend met deze materie dus dat moet ik eerst even vermelden.

Maar ik vraag mij wel een paar dingen af. Iemand met een bijstandsuitkering zou toch ook beschikbaar moeten zijn voor werk en dus ook werk moeten kunnen verrichten ?

Als ik het verheel eens lees, vraag ik me eerder af in hoeverre u werk kunt verrichten ?
Nee hoor, ook in de bijstand kun je 'arbeidsongeschikt' bevonden worden en word je dan vrij gesteld van sollicitatieplicht en reïntegratie.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

VioletPrue schreef: 'Ga lekker op jezelf wonen'?
Lees nog een keer het rijtje waar Ilona hulp bij nodig heeft en denk je even in hoe het voor haar is om te moeten wachten tot iemand die in natura hulp komt bieden (PGB verdwijnt immers) er is en je kan helpen.
Douchen?
Ach, je wacht maar een uur langer.
Toilet?
Ach, je trekt iemand een luier aan en dan kun je langer wachten voor je terug moet.
Leuke opmerking die je daar maakt....
Ja dat heb ik gelezen waar ze overal hulp bij nodig heeft, ken mensen die ook hulp nodig bij al die dingen die zij noemt en die op hun eigen wonen, je kan toch niet verwachten dat een moeder van 70 jaar nog de dochter moet verzorgen !?
En ja natuurlijk zal moeder zeggen het is oke, maar inwendig....

En helaas heb ik die nieuwe wet ook niet gemaakt Violetprue.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Chocomelk schreef:
VioletPrue schreef: 'Ga lekker op jezelf wonen'?
Lees nog een keer het rijtje waar Ilona hulp bij nodig heeft en denk je even in hoe het voor haar is om te moeten wachten tot iemand die in natura hulp komt bieden (PGB verdwijnt immers) er is en je kan helpen.
Douchen?
Ach, je wacht maar een uur langer.
Toilet?
Ach, je trekt iemand een luier aan en dan kun je langer wachten voor je terug moet.
Leuke opmerking die je daar maakt....
Ja dat heb ik gelezen waar ze overal hulp bij nodig heeft, ken mensen die ook hulp nodig bij al die dingen die zij noemt en die op hun eigen wonen, je kan toch niet verwachten dat een moeder van 70 jaar nog de dochter moet verzorgen !?
En ja natuurlijk zal moeder zeggen het is oke, maar inwendig....

En helaas heb ik die nieuwe wet ook niet gemaakt Violetprue.
Ik weet dat je die wet niet hebt gemaakt, ik vind alleen dat je erg hardvochtig over iemand oordeelt die je niet kent.
Ik ken mensen van 70 die kwieker zijn dan ik ben met mijn 32 jaar.
Leeftijd zegt dus echt niet alles.
Wat jij van mensen verwacht en wat Ilona van haar moeder verwacht zijn twee heel verschillende dingen.
Wie ben jij om te zeggen dat Ilona niet van haar moeder mag verwachten dat zij voor haar zorgt?
Weet jij veel hoe de verhoudingen liggen en hoe moeder er aan toe is?

En dat allemaal nog daargelaten, hoe denk je dat Ilona zo 1,2,3 binnen een maand of twee aan een aangepaste woning komt?
En aan op haar aangepaste hulp?
Dus zeggen 'Ga lekker op jezelf wonen' is makkelijk, maar het ook doen is echt niet zo makkelijk hoor.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Het is inderdaad echt niet gemakkelijk om zomaar een
(aangepaste) woning te krijgen, absoluut niet maar we weten
allen dat die wet er aan zat te komen.

En of iemand hartstikke kwiek is met zijn of haar 70 jaar heeft
er niets mee van doen, iemand van 70 heeft genoeg gezorgd in haar of
zijn leven maar dat is mijn mening.

Wat als ma plotseling weg zou vallen !?

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door manondoris »

Buiten het feit of dit verhaal waar is of niet ben ik het helemaal eens met choc ! Ik vind het ronduit zielig voor moeder en deze wet zat er inderdaad aan te komen. Nu is de tijd daar voor ilona om op eigen benen te staan. Financieel gezien en voor haar eigen toekomst. Moeder is 70 !!!!!! Please ik heb spiet met het mins. Maar nogmaals volgends mij is het hele vehaal verzonnen.

witte angora
Berichten: 31189
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door witte angora »

witte angora schreef:Ilona, je moeder is 70 schrijf je. Met alle respect wat ze tot nu toe voor je heeft gedaan, maar hoe lang denk je dat ze voor je kan blijven zorgen?
Ik was degene die begon over de leeftijd van de moeder. Het was niet mijn bedoeling te suggereren dat Ilona met spoed de deur uit moet. Het is een zaak tussen moeder en dochter hoe lang ze bij elkaar blijven wonen.

Wel denk ik dat het goed is om na te denken over de toekomst. Want inderdaad, moeders heeft ook het eeuwige leven niet. Ze kan nog heel lang gezond zijn, en dat is haar zeker gegund. Maar het kan ook anders lopen. Vandaar de vraag.

In mijn familie zie ik iets soortgelijks namelijk, alleen gaat het dan niet om een invalide inwonende zoon. De zoon mankeert niks, maar heeft nooit geleerd zelfstandig te functioneren, in zo ongeveer alle opzichten. De ouders willen nergens van weten, willen per sé de situatie zo houden, ook al zie je dat beiden achteruit gaan.

Er komt een moment dat de situatie gaat veranderen, alleen dan op een harde manier. En dan? Nu kun je nog samen keuzes maken en beslissingen nemen, alleen ze willen niks. Maar als de ouders er niet meer zijn, hoe gaat die jongen zich dan redden?

Linoge
Berichten: 392
Lid geworden op: 21 feb 2012 16:38

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door Linoge »

piet jagers schreef:tis een kultopic
want laten we even kijken naar de feiten
dochtr moet dan maar buitenshuis gaan wonen volgens sommige hier
dus een huurhuis met de kosten van dien aard ...
dan nog een hulp erbij . met die kosten erbij..
en zoals u allen weet zit 80% van de zorg achter het burau en voert geen ene mallemoer uit
en de rest die er overblijft kan zich te pleuris werken .. en bij deze wilt u dat beetje dat dus werkt bij de zorg nog meer werk bezorgen :mrgreen: :mrgreen:
Een waardig kulargument voor een kultopic.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door ciske »

Ik mag hopen dat ik mijn kinderen overleef, zodat ik ze niet ooit moet achterlaten in deze keiharde wereld waarin een mensenleven van mensen met een beperking geen enkele waarde meer heeft.....
Ik mag toch hopen dat jij dat niet serieus meent.,

patries2012
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2012 15:57

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door patries2012 »

Ik begrijp deze nieuwe wet voor geen meter.

Bij ons gaat de nieuwe regeling ook in per 1 juli.
mijn dochter is 18 en werkt achter de kassa van een supermarkt, 25 uur per week en verdient zo een 400/450 euro per maand.
Ik zit helaas werkeloos thuis, ben 41 en kan niet zo makkelijk een baan vinden, wegens gebrek aan opleiding, werkervaring en ook wegens 2 ongezonde schouders die ervoor zorgen dat ik toch veel dingen niet kan doen.
In juli krijgen wij samen een gezinsinkomen van 899 euro per maand (inclusief vakantiegeld) wat dus neerkomt op 854 euro per maand. alles wat mijn dochter verdient word ingehouden op dit bedrag.
maandelijkse rekeningen, verzekering,huur,water, electra, kabelbedrijf, 2 x ziekenfonds, zo een 775 euro per maand in totaal gaan daar nog vanaf! dan blijft er ongeveer 80 euro per maand over om van te leven. daarboven op komt 2x69 zorgtoeslag (godzijddank) dus hebben wij, 2 mensen en 1 kleine hond, ongeveer 200/225 euro per maand om van te leven.

Mijn dochter is juist gaan werken om niet in een uitkering terecht te komen en komt daar nu noodgedwongen toch in terecht.
Hoezo jongeren stimuleren om te gaan werken, haar salaris word van het gezinsinkomen ingehouden, dus veel zin om nog te gaan werken na 1 juli heeft ze niet, aangezien alles word ingehouden op het gezinsinkomen.
Uit huis gaan met een inkomen van 450 euro per maand? gaat ook niet lukken. fulltime inkomen met 18 is 658. daar kun je niet van op jezelf gaan wonen...

Geweldige beslissing hoor van deze regering!

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door Emmy75 »

patries2012 schreef:daarboven op komt 2x69 zorgtoeslag (godzijddank)
En de huurtoeslag ?
patries2012 schreef: fulltime inkomen met 18 is 658. daar kun je niet van op jezelf gaan wonen...
Er zijn studenten die dat wel kunnen en soms ook met minder. Overigens is dit bedrag het minimumloon bij die leeftijd. Een werkgever mag een 18-jarige meer betalen. Misschien op zoek naar een baan dat beter betaald ?

patries2012
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2012 15:57

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door patries2012 »

Emmy75 schreef:
patries2012 schreef:daarboven op komt 2x69 zorgtoeslag (godzijddank)
En de huurtoeslag ?
patries2012 schreef: fulltime inkomen met 18 is 658. daar kun je niet van op jezelf gaan wonen...
Er zijn studenten die dat wel kunnen en soms ook met minder. Overigens is dit bedrag het minimumloon bij die leeftijd. Een werkgever mag een 18-jarige meer betalen. Misschien op zoek naar een baan dat beter betaald ?
Hai Emmy, huurtoeslag gaat rechtstreeks naar de verhuurder dus dat valt onder de 775 euro rekeningen.
en achter de kassa van de AH verdien je helaas niet meer, ze is al druk op zoek naar ander werk maar in ons dorp is dat helaas niet zo gemakkelijk.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door manondoris »

[quote
en achter de kassa van de AH verdien je helaas niet meer, ze is al druk op zoek naar ander werk maar in ons dorp is dat helaas niet zo gemakkelijk.[/quote]
en jij ??? ze zal ergends anders echt niet heel veel meer gaan verdienen ben ik bang!

patries2012
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2012 15:57

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door patries2012 »

manondoris schreef:[quote

en jij ??? ze zal ergends anders echt niet heel veel meer gaan verdienen ben ik bang!
Heb al geschreven waarom een baan vinden voor mij ook niet makkelijk is:
Heb 2 schouders die uit de kom schieten,kan mijn armen daardoor niet goed gebruiken, kan niet tillen, heb niet genoeg werkervaring en geen goede opleiding/diplomas. heb een reintegratietraject gevolgd een aantal jaren geleden en nog geen baan.

Winterman
Berichten: 856
Lid geworden op: 15 jan 2012 13:54

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door Winterman »

Je inkomen gaat omlaag, dus je toeslagen zullen omhoog gaan.

Het idee achter de wet is dat als mensen samenwonen zij de kosten kunnen delen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Winterman schreef:Je inkomen gaat omlaag, dus je toeslagen zullen omhoog gaan.
Klopt.
Winterman schreef: Het idee achter de wet is dat als mensen samenwonen zij de kosten kunnen delen.
Ik begrijp het idee achter de wet ook wel en ik ben het er ook in principe wel mee eens. Er zijn gevallen waar (oudere) kinderen thuiswonen die een normaal salaris binnenbrengen of zelfs heel goed verdienen. Dan zouden ouder(s) zeker geen bijstand nodig hebben. Het is goed dat dit soort vangnetten er zijn, maar dat is ook wat het is een vangnet en geen hangmat.

In dergelijke gevallen als Patries beschrijft vind ik het persoonlijk niet zo slim dat het beetje dat de dochter verdient helemaal voor 100% gekort wordt. Er is voor een thuiswonend kind als in dit geval geen enkele stimulans om ook maar te gaan werken omdat er helemaal niets extra's van overblijft van dat extra werken. Dochter zou in principe net zo makkelijk op haar luie r**t kunnen gaan zitten en dan krijgen ze samen hetzelfde inkomen als ze met de nieuwe wet zouden krijgen. Wat heeft het dan voor zin voor haar om te gaan werken ?

@patries,
Ik zeg zeker niet dat uw dochter een luie r**t heeft, het was puur bij wijze van spreken en figuurlijk bedoeld om het punt weer te geven dat ik bedoel.
Wees ook alvast gewaarschuwd dat dochter niet zomaar haar baan aan de wilgen hangt. Dit is verwijtbare werkloosheid en wellicht kan dat weer gevolgen hebben voor de bijstandsuitkering.

Bij een supermarkt is het soms lastig meer te verdienen, maar ze zou eens om zich heen kunnen kijken voor iets dat beter betaald.

Winterman
Berichten: 856
Lid geworden op: 15 jan 2012 13:54

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door Winterman »

Emmy75 schreef: Dochter zou in principe net zo makkelijk op haar luie r**t kunnen gaan zitten en dan krijgen ze samen hetzelfde inkomen als ze met de nieuwe wet zouden krijgen. Wat heeft het dan voor zin voor haar om te gaan werken ?
Nee, dat kan ze niet, omdat ze een arbeidsverplichting heeft, wat je zelf al aangeeft met je waarschuwing voor het opzeggen van de baan.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Winterman schreef:
Emmy75 schreef: Dochter zou in principe net zo makkelijk op haar luie r**t kunnen gaan zitten en dan krijgen ze samen hetzelfde inkomen als ze met de nieuwe wet zouden krijgen. Wat heeft het dan voor zin voor haar om te gaan werken ?
Nee, dat kan ze niet, omdat ze een arbeidsverplichting heeft, wat je zelf al aangeeft met je waarschuwing voor het opzeggen van de baan.
Ze hoeft er alleen maar voor te zorgen dat het haar niet aangerekend kan worden dat ze haar baan verliest, door zelf op te zeggen, wangedrag etc.

Ze heeft geen enkele verplichting om meer (uren enz) te gaan werken. Stel ze zou meer kunnen / willen werken omdat dat iets op zou leveren, heeft dat geen enkele zin omdat dit weer gekort wordt op de uitkering van moeders. Pas als ze de 899,- overstijgt, heeft het zin.

Wat ik bedoel aan te geven, is dat het voor kinderen die nog niet werken van bijstandsouder(s) het geen zin heeft om een baan te nemen die niet minstens zoveel oplevert als de bijstandsuitkering. Die kunnen dan maar beter niet gaan werken.

Winterman
Berichten: 856
Lid geworden op: 15 jan 2012 13:54

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door Winterman »

Emmy75 schreef: Ze hoeft er alleen maar voor te zorgen dat het haar niet aangerekend kan worden dat ze haar baan verliest, door zelf op te zeggen, wangedrag etc.

Wat ik bedoel aan te geven, is dat het voor kinderen die nog niet werken van bijstandsouder(s) het geen zin heeft om een baan te nemen die niet minstens zoveel oplevert als de bijstandsuitkering. Die kunnen dan maar beter niet gaan werken.
Worden ze wel behandeld als een jongere onder de 27 in de bijstand.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Nieuwe WWB-Wet 2012

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Winterman schreef:Worden ze wel behandeld als een jongere onder de 27 in de bijstand.
Waarom ?
Het is niet de jeugdige die in de bijstand zit maar de ouder(s). Die jongere heeft gewoon geen inkomen en krijgt ook geen bijstand als de ouders al bijstand krijgen ivm het gezinsinkomen.

Gesloten